Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Geplaatst: 15 dec 2018 01:15
in feite heeft de bus 4 (!) circuits.
de kleine of korte gaat direct van de kop naar de waterpomp. de grote gaat van de kop via de radiateur terug naar de waterpomp, en de middelste (zonder naam?) van de kop via het expansievaatje (waar ook gelijk de overtollige lucht eruit wordt gehaald) en de oliewarmtewisselaar naar de middelste aansluiting op de waterpomp waar die ook de thermostaat regelt. het kachelcircuit is dan de 4de.
als de kachelkraan dicht staat, of er een verstopping is doet dat kachelcircuit gewoon helemaal niet mee, dan blijft ook de lucht er in zitten. als de kachel wel mee doet komt die stroom ook bij de middelste aansluiting van de waterpomp.
de reden dat de fabriek zegt dat je de voorzijde omhoog moet zetten is omdat er dan rond de motor altijd water zit, als je de motor als hoogste punt gebruikt loop je de kans op dampbellen en dampexplosies in de kop. eventuele lucht die in het systeem zit word toch wel meegevoerd door de stroom, komt in het expansievat terecht en wordt daar door de blauwe dop (de zwarte zijn beter maar niet meer leverbaar geloof ik) afgevoerd naar het bijvulvaatje.
de reden dat er tegenwoordig zoveel mensen lopen te roepen dat de achterkant omhoog moet komt in feite van onze leo, die altijd alles beter wenste te weten. en vervolgens zijn heel veel mensen dat maar gaan na praten zonder zich erin te verdiepen of er ook maar iets van te snappen.
zo erg zelfs dat er tegenwoordig zelfs aangeraden wordt de bus beurtelings voor en achter op te krikken.
en het hele misverstand komt uit een onduidelijke zin in jetzt enzovoort waarin beschreven wordt hoe de waterboxer ontlucht moet worden en in een bijzinnetje terloops gesteld wordt dat je de diesel ook moet ontluchten.
als je vind dat de kachel niet warm genoeg wordt kan je ook eens kijken of het helpt als je de onderste schuif van de ventilatie naar links zet, die regelt de toevoer van buitenlucht.
ik stel dat je de bus helemaal niet op hoeft te krikken om te ontluchten en ik nodig een ieder die daaraan twijfelt uit om bij mij te komen kijken. zal ik voor de gelegenheid met alle plezier het systeem leeg laten lopen en weer opnieuw vullen. bij de diesels dus hè! wbx is een ander verhaal.
de kleine of korte gaat direct van de kop naar de waterpomp. de grote gaat van de kop via de radiateur terug naar de waterpomp, en de middelste (zonder naam?) van de kop via het expansievaatje (waar ook gelijk de overtollige lucht eruit wordt gehaald) en de oliewarmtewisselaar naar de middelste aansluiting op de waterpomp waar die ook de thermostaat regelt. het kachelcircuit is dan de 4de.
als de kachelkraan dicht staat, of er een verstopping is doet dat kachelcircuit gewoon helemaal niet mee, dan blijft ook de lucht er in zitten. als de kachel wel mee doet komt die stroom ook bij de middelste aansluiting van de waterpomp.
de reden dat de fabriek zegt dat je de voorzijde omhoog moet zetten is omdat er dan rond de motor altijd water zit, als je de motor als hoogste punt gebruikt loop je de kans op dampbellen en dampexplosies in de kop. eventuele lucht die in het systeem zit word toch wel meegevoerd door de stroom, komt in het expansievat terecht en wordt daar door de blauwe dop (de zwarte zijn beter maar niet meer leverbaar geloof ik) afgevoerd naar het bijvulvaatje.
de reden dat er tegenwoordig zoveel mensen lopen te roepen dat de achterkant omhoog moet komt in feite van onze leo, die altijd alles beter wenste te weten. en vervolgens zijn heel veel mensen dat maar gaan na praten zonder zich erin te verdiepen of er ook maar iets van te snappen.
zo erg zelfs dat er tegenwoordig zelfs aangeraden wordt de bus beurtelings voor en achter op te krikken.
en het hele misverstand komt uit een onduidelijke zin in jetzt enzovoort waarin beschreven wordt hoe de waterboxer ontlucht moet worden en in een bijzinnetje terloops gesteld wordt dat je de diesel ook moet ontluchten.
als je vind dat de kachel niet warm genoeg wordt kan je ook eens kijken of het helpt als je de onderste schuif van de ventilatie naar links zet, die regelt de toevoer van buitenlucht.
ik stel dat je de bus helemaal niet op hoeft te krikken om te ontluchten en ik nodig een ieder die daaraan twijfelt uit om bij mij te komen kijken. zal ik voor de gelegenheid met alle plezier het systeem leeg laten lopen en weer opnieuw vullen. bij de diesels dus hè! wbx is een ander verhaal.