Ventilatie/verwarming Air-cooled

Inrichting, bekleding, etc.
Frranka
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 aug 2019 12:51

Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door Frranka »

Beste techneuten,

De bus is weer uit de stalling en heeft zijn eerste tripje (Den Haag > Groningen (Grasnapolsky, aanrader) en terug) weer gered.
Maar mijn tenen, neus en vingers ternauwernood :wink:

Hence: De 'verwarming' doet echt nauwelijks wat. Meer dan minimaal zuchtje warme lucht uit het roostertje bij het raam is het niet.
Ik verwacht geen aangenaam warm busje maar ik dénk dat er wel wat meer uit te halen valt.

De schuifjes van de ventilatie zitten klem; de bovenste in het midden, de middelste ook in het midden.
De onderste lijkt te functioneren; maar die laat enkel koude buitenlucht binnen.

Meer dan deze thread heb ik nog niet gevonden:
viewtopic.php?f=62&t=29985&hilit=verwarming
En in de Bentley handleiding (thanks Beakerflo!) staat vanalles prachtigs over heater booster; maar dat is niet standaard dacht ik?

Nu de dubieuze beginnersvragen:
1. Hamvraag; valt er wat te winnen aan warmte?
2. Hoe check ik zelf of er wat te winnen valt (dacht te beginnen met de tips uit die thread over de schuifjes/kabeltjes).
3. Is er fanatistist óf een garagist in de buurt van Den haag die eens mee wil kijken (PM voor niets gaat de zon op, dat begrijp ik).

Merci!

PM: aan de fanatisist/garagist; mijn claxon hapert ook en de benzinemeter doet het eveneens niet. Dus er zijn aanvullende leuke projectjes.
Mvg,
Franka
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ad1) T3 busjes hebben helemaal geen probleem met warmte opwekken, dus hebben uitstekende verwarmingen.

Als de schuifjes klem zitten lijkt het mij voor de hand liggend dat de warmte-schuif gewoon op dicht staat.
Het kan zijn doordat het klem zit, dat de verwarmingsschuif met kracht naar het midden is geduwd maar daardoor alleen de ijzerdraad naar de bediening van de verwarming is verbogen i.p.v. dat de verwarming daadwerkelijk hoger is gezet. Haal het deksel op die schuiven er eens af en kijk of de kabeltjes niet verbogen zijn. Je kunt de dopjes en Fan-schakelaar er voorzichtig aftrekken en dan het plaatje verwijderen.

Bij mijn diesel T3 zit boven het reservewiel het kraantje die de verwarming bedient. Vanaf je verwarmings bedieningspaneel gaat daar een ijzerdraad naar toe en zo zet je die kraan verder open en dicht. Je kunt dus even handmatig die kraan helemaal openzetten en kijken of je verwarming het weer doet.
En foto van die kraan erbij, alleen is daar de draad naar het bedieningspaneel nog niet op gemonteerd.
verwarmingskraantje bij de diesel T3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door krisg »

Rob, geen idee of er wel een kraantje zit bij een air-cooled :)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Zal iets bij de kachel potten/aansluit buizen zijn wat niet lekker zit.
Is de klep wel verbonden?

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zitten er uberhaupt nog kachelpotten op de uitlaat?

Standkachel bijplaatsen kan ook goed werken. Achter dashbord of onder stoel. je hebt de Duitse van 1000 euro, de Russische van rond de 500 of de chinees van 250. Dat kost je uitlaat en mogelijke nazicht aan verdere luchtdistributie naar voren ook ruim dan wel meer.

Als het tenminste niet iets eenvoudigs is.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door hippie »

kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door hippie »

RoonT3 schreef: 10 mar 2020 17:22 Zitten er uberhaupt nog kachelpotten op de uitlaat?

Standkachel bijplaatsen kan ook goed werken. Achter dashbord of onder stoel. je hebt de Duitse van 1000 euro, de Russische van rond de 500 of de chinees van 250. Dat kost je uitlaat en mogelijke nazicht aan verdere luchtdistributie naar voren ook ruim dan wel meer.

Als het tenminste niet iets eenvoudigs is.
Geen slecht idee . Zag die chinese ook te koop op MP voor +- 180 €
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door casss »

De werking is supermakkelijk:

De uitlaat wordt warm. Om de uitlaat zit een behuizing waar lucht in wordt geblazen, met aan het uiteinde een klep. Bij beide dempers, dus 2 kleppen.

Als de klep openstaat, wordt de warme lucht door een combinatie van buizen en balgen naar voren gebracht.

De schuifjes bedienen bowden kabels (zoals de kabel van je fiets handrem.
Aan het einde van de kabel zitten die eerder geboemde kleppen.

Als het niet werkt zijn er de meest voor de hand liggende opties:
1. De bowdenkabel zit vast in de mantel.
2. De klep zit vast.
Als het schuifje wel gangbaar is:
3. De buizen waar de lucht door loopt zijn defect of er ontbreken delen.

Mijn gok is dat nr. 1 je probleem is.
gr, Cas
Frranka
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 aug 2019 12:51

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door Frranka »

Yes! BEDANKT! voor al jullie respons. Geruststellende gedachte dat hij wel warm zou moeten kunnen worden.
Ik ga morgenavond cq dit weekend eens op onderzoek uit, zoeken naar kachelpotten, aansluitbuizen en de kabeltjes achter de schuifjes!
Informatief die tekening ook.
Wordt vervolgd..

Standkachel ook een prima plan overigens maar ik hoop daar eigenlijk aan te kunnen ontkomen; heb ervoor gekozen om de bus niet te isoleren (in het kader van; beter géén dan slechte isolatie + geen mid-wintertripjes); een klein beetje bang dan voor de musjes te stoken. Maar wellicht valt dat mee?
Hou het wel in mijn achterhoofd mocht het aan de praat krijgen van de 'gewone' verwarming niet willen/duur worden.
PM ideeen over veiligheid van Chinese-ali kachels?
Mvg,
Franka
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Je kunt (tijdelijk) een gordijn hangen tussen rijderscabine en laadruimte en is het tijdens de rit voorin warmer als de kachel te weinig warmte geeft voor de hele bus.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Frranka
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 aug 2019 12:51

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door Frranka »

Update!

Ik heb eens het roostertje + hendeltjes eraf gehaald om te kijken wat ik daarachter aantrof:
Bovenste hendeltje; zitten twee kabels 'aan', waarvan de achterste (voorste tov voorkant bus, achter tov hoe diep hij in het vakje zat haha) denk ik ooit al door iemand is vervangen, die is verbogen en 'schuift' daardoor niet goed, kreeg het niet voor mekaar hem recht te krijgen zo in dat dashboard gefrutsel... De voorste was los die heb ik weer vastgemaakt. Het hendeltje kan hierdoor nu schuiven van 'midden tot maximaal rechts'.
Middelste schuifje: geen beweging in de krijgen...
Onderste schuifje: functioneert prima.

Vervolgstap: achterhalen waarom het middelste schuifje het niet doet, ik denk dat die 'bowdenkabels' dan vastzitten in de mantel of er verderop wat mis is met vastzittende klep(pen). > als dat zo is; hoe dat aan te vliegen met minimale vaardigheden (of nouja; vooral durf ontbreekt), toch iemand, na de corona-tijd opzoeken?

NB: Vwt3fan; ja een gordijn wel goed idee! maar de meeste warmte kwam nu dus juist van achter van de motor vandaan..
Dus dat werkt wel pas als ik de verwarming weer aan de praat heb :)
Mvg,
Franka
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door Ewout »

Post verwijderd. Zag pas later dat je luchtgekoeld rijdt en niet watergekoeld, dan werkt je verwarming anders.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
tobiasvannuil
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:27
Locatie: Dalen

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door tobiasvannuil »

Ik weet niet of t al opgelost is, maar een veel voorkomend probleem is ook dat de blower bij de motor niet meer goed aangesloten is op de wisselaars(uitlaat), de buis word door de hitte naar verloop van tijd behoorlijk crispy. Die valt dan bijna uit elkaar.
Groet Tobias

T3 2.0 cu
Westfalia Joker
1981
Frranka
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 aug 2019 12:51

Re: Ventilatie/verwarming Air-cooled

Ongelezen bericht door Frranka »

tobiasvannuil schreef: 20 apr 2020 12:18 Ik weet niet of t al opgelost is, maar een veel voorkomend probleem is ook dat de blower bij de motor niet meer goed aangesloten is op de wisselaars(uitlaat), de buis word door de hitte naar verloop van tijd behoorlijk crispy. Die valt dan bijna uit elkaar.
Neen helaas nog niet opgelost..
Gezien het weer wat warmer is had het lage prioriteit; het moest eerst een kampeerklaar busje worden; dat is al bijna gelukt!
Dus straks weer meer tijd voor technischere euveltjes, zal dan je tip ter harte nemen, en even terukoppelen hoe het is afgelopen :D
Mvg,
Franka
Plaats reactie