Interieur afbouwen

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Toen ik 2 jaar geleden met de syncro begon heb ik daar gelijk een westfalia interieur in geknutseld. Alleen heb ik het eigenlijk nooit helemaal afgemaakt. De kastjes zitten er allemaal in maar een dakhemel bijvoorbeeld niet. Ook is het water nog steeds niet aangesloten en de standkachel uitstroom ligt nog steeds los in het kastje :roll: Tijd om daar dit jaar eens mee aan de slag te gaan. Zeker nu ik veel van het interieur er uit wil halen om mijn motor op kenteken te laten zetten.

Aangezien ik nooit zo'n fan was van het originele absorptie koelkastje heb ik die gelijk vervangen door een compressor model.
IMG_0859.jpg
Plan was om daar onder een lade te knutselen om zo die ruimte te benutten. Dit idee zeg maar
IMG_3451.jpg
Nu vroeg ik me af of iemand al eens zoiets in z'n busje geknutseld heeft? Ik ben namelijk nog even aan het dubben over welke dikte materiaal ik wil gebruiken. Voor de zelf bouwers onder ons welk materiaal gebruiken jullie het liefst en welke verbindingsmethode?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Ik heb mijn interieur zelf gemaakt, ook met een compressor koelkast met lade er onder. :mrgreen:
Eerst heb ik van afval hout een aantal opstellingen gemaakt en daarvan de meest praktische in netter hout uitgevoerd wat ik daarna gelakt heb. Het hout in het zicht is okoume multiplex en het keukenblad is van bamboe.
De foto's op dit forum zijn helaas niet meer te zien, maar je kunt hier de foto's bekijken vanaf dat ik ongeveer begon met het interieur.

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... dwdGRLUUpR
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Heb even naar de foto's zitten kijken en mooi werk. Gaafste detail vind ik misschien nog wel de stopcontact verstopper :mrgreen: Als ik naar de lade kijk lijkt dat wel een beetje op wat ik in gedachten had. Ik heb nog een restje 9mm plaat en wat latjes liggen. Al zat ik te denken of het niet makkelijker zou zijn de la op te bouwen uit 12mm plaat of eventueel 14mm. Dan hoef je misschien niet met latjes te werken binnen in en heb je net dat beetje extra ruimte. Terwijl ik dit schrijf besef ik me ook dat je veelvuldig gebruik hebt gemaakt van lijm iets wat ik eigenlijk nooit doe. Maar dat het ook een optie is om vormverbinding en lijm te gebruiken in plaats van dik genoeg materiaal om schroeven in te draaien. Voor mij even terug naar de teken tafel dus.

Hoe heb je er trouwens voor gezorgd dat de lade dicht blijft? Op de foto's kan ik geen sluiting herkennen. Naar de foto's kijkende zal dat ook geen houtje touwtje oplossing zijn.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door hippie »

Zou dat kunnen met een soft-close rail ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Fout. :mrgreen:
Ik heb deursnappers gebruikt:

Afbeelding


De reden van de dunne platen met houten frame is dat alles nu lichtgewicht uitgevoerd is.
Met dikker hout wordt het al gauw veel zwaarder.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Haha mooi oplossing Eric. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van deursnappers gehoord. Ik twijfelde even aan of het echt veel zwaarder zou worden van alles uit voeren in 12mm in plaats van 9mm met balkjes er in. Dus even snel een ruwe berekening gemaakt en daar kwam uit dat je gelijk hebt zou ongeveer 30% zwaarder worden. Nu maakt dat gezien het gewicht van een lade ook weer geen wereld van verschil maar alle beetjes helpen.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door hippie »

EeVeeWee schreef: 07 apr 2020 16:13 Fout. :mrgreen:
[[bonk]]
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Helaas nog niet de tijd gehad om te knutselen, maar gister wel even gebruik gemaakt van het mooie weer en de oprit van m'n schoonouders om de bus te poetsen. Na meer als een jaar werd dat toch wel eens tijd :mrgreen: M'n vriendin was toch wel verbaasd over de kleur groen die te voorschijn kam haha.
904f5c03-64b1-408b-8923-fd0f913020dd.jpg
3a2fbb42-77eb-49f8-8fe3-2bd9140e74ee.jpg
aa0d85f3-0808-49b6-b986-95e97ae7d74f.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Kijk dan heeft nut dan :lol: nu nog cleanen en poetsen en in de was zetten [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Een van de dingen op mijn lijstje is het afmaken van de standkachel installatie. Al 2 jaar ligt de uitstroom slang los onder de bank met het idee een uitstroom mond te knutselen zodat ik hem aan kan sluiten op de originele Westfalia opening. Dus wat maten op genomen en een eerste modelletje geknutseld. Van het weekend even passen en dan waarschijnlijk een 2de verbeterd model knutselen
kartonmodel.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Phoe wat gaat de tijd hard al weer n maand geleden dat ik hier voor het laatst wat heb laten horen :roll: Stil gezeten heb ik niet maar er waren even andere klusjes zoals het interieur half uitbouwen voor de motor ombouw keuring :mrgreen: Die is nu achter de rug en na wat herstel werkzaamheden aan de kastjes konden ze weer terug gemonteerd worden. Voor het installeren van de plafonkast had ik 2 jaar geleden een plaat gemaakt om deze aan te bevestigen. Helaas had ik me toen niet gerealiseerd dat de bus niet recht maar een beetje schuin toe loopt. Die plaat was mede daardoor ook wel toe aan vervanging/verbetering. Gelukkig stond er nog een restje plaat in de kelder en kon ik daar mooi een nieuwe uit maken. Deze keer sluit hij mooier aan, heb ik van te voren de gaten geboord voor de speaker kabels en om het af te maken geen bouten met ringen maar inslag moeren gebruikt. Het is natuurlijk even een gok of die de krachten net zo goed kunnen verdelen maar de bouten was geen doen om er aan te komen voor het vast maken.
plafonplaat.png
Voor de keuring ook de koelkast er even uit gehaald dan kom in gelijk de rails plaatsen voor de lade. Het hout van mijn kastjes is helaas niet overal even goed. Maar goed, dat mag ook wel na 40 jaar. Ik kan er prima mee leven. Voor de stevigheid en het gemak met meten even 2 extra plaatjes gemaakt om de rails op te monteren. De lade is werk voor een andere keer als ik wat meer tijd heb.
laderails.png
Verder ook het water eindelijk afgemaakt of nouja dat dacht ik :roll: Omdat ik geen gaten wilde boren in mijn enige nog strakke zijkant op aanraden van een vriend aan de slag gegaan van met een tuinslang aansluiting. (De foto's daarvan moet ik jullie even schuldig blijven.) Het komt er eigenlijk op neer dat ik nu een verloop naar een tuinslang met koppeling gemonteerd heb om te vullen en een slang met kraantje voor het ontluchten. Oke goed alles zit er in dus tijd om te testen. Eerst lekte het op de verloop stukjes slangenklemmetjes wat strakker. Dat probleem op gelost. De tank vult zit gestaagd en ik denk yes eindelijk alles gefixt :mrgreen: Maar nu komt het op n gegeven moment duurt het toch wel verdacht lang voor ik water uit de ontluchting hoor komen. Ik begin te twijfelen lekt het daar niet? Maar dan begint het toch te stromen dus kraan uit. Slang afgekoppeld alles goed. Ontluchting dicht gedraaid en ik kijk in het kastje en daar zie ik n plasje water verschijnen... shit. Goed niks aan te doen. Zoveel mogelijk alles droog gemaakt en gekeken waar dan het water vandaan komt. Bij het open van de deksel bleek deze boven op nat. Vermoedelijk is het rubber van de grote draaidop boven op niet meer helemaal goed. Dus rustig aan opzoek naar een nieuwe o-ring wel weer een onmogelijke maat natuurlijk :roll: De dop onder de bus lekte ook n beetje zag ik toen ik de tank leeg liet lopen. Nu zag ik dat die onderste dop nieuw verkrijgbaar is maar voor ene prijs dat ik toch eerst even wil kijken of ik deze niet op nieuw water dicht krijg. Afijn na 2 jaar stoeien met de originele tank ben ik er nog niet uit behalve dat als ik ooit over nieuw begin ik een meer standaard tank ga zoeken haha.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door insomnia »

Hoop avonturen heb je al beleefd zonder een km ervoor te hoeven rijden volgens mij :wink:

Maar dat water verhaal is toch wel iets qaar ik zelf huiverig voor ben. Een van de weinige dingen die niet origineel is in mijn bus is juist dat. In het kastje naast het keukenblok trof ik twee jerry cans met een dompelpompje aan. Eerste wat ik dacht was herstellen. Maar al gauw merkte ik dat de constructie helemaal niet gek is.

2 x 10ltr is echt een hoop. En ze zijn ook onwijs makkelijk bij te vullen omdat ze ook uitneembaar zijn.
26314_5.1520434486_1.jpg
En er dus, net als bij jou geen watervulpunt meer nodig is wat weer een extra gat in de bus scheelt waardoor ik alleen de koelkastuitlaat er heb zitten
DSC_0067_6_copy_960x540.jpg
(Foto van paar jaar geleden met oude tentdoek en aanhanger zonder geel witte verf :wink: )

Vuilwateropvang is nog wel origineel wat wel weer prettig is want dat is gewoon vanaf gootsteentje direct via een slang naar beneden zonder koppelingen oid maar wel netjes opvang en niet direct buiten lozen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door hippie »

Die 2 jerry cans die Ralph in de bus heeft gebruiken wij ook .
Ik vul er meestal maar een en gebruik de andere plek voor iets anders .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
sjoerd_b
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2018 10:39

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door sjoerd_b »

Wij hebben 2x 15 liter, en een 15 liter voor het grijze water.
Werkt inderdaad prima, zeker als je wat langere tijd op 1 plek staat of je met meerdere mensen op een festival en iedereen zn tanden komt poetsen..
Mvg, Sjoerd
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

De jerrycan oplossing overweeg ik inmiddels ook. nog even een foto van hoe ik het heb aan gesloten.
Schermafbeelding 2020-06-13 om 13.15.37.png
Voorlopig eerst maar weer aandacht besteden aan andere zaken. Er ligt ook al een tijdje een scheidingsrelais te wachten om aan gesloten te worden. Ik wil hem graag onder de voorstoel monteren maar heb ook nog een origineel draaiplateau liggen om daar in te lassen en wil voorkomen dat als die er straks in zit ik er nooit meer aan kom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Interieur afbouwen

Ongelezen bericht door hippie »

[[toast]] goed keuze van bier .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Plaats reactie