Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
- twinpiloot
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
- Locatie: Utrecht
Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Wat is mijn probleem?
- Na ongeveer 25 seconden schakelt de verwarming vanzelf uit.
https://photos.app.goo.gl/8uTRZ82CDjgwYaHB9
De spanning valt tijdens het gloeien terug naar 12,1V (gemeten op de accu), maar + en - zitten rechtstreeks op de connector van de standkachel.
Als ik de motor laat lopen werkt de standkachel prima! De spanning op de accu is dan 13,5V.
Na een paar minuten kan ik de motor afzetten en blijft de standkachel werken.
Wat heb ik al gedaan?
- Accu vervangen
- Gloeibougie vervangen
- 12V stekker direct aangesloten op de startaccu
- Control unit vervangen
Maakte allemaal niets uit. Een paar jaar geleden kon ik de standkachel gewoon starten op de accu.
Ik heb de handleiding van Eberspacher gelezen maar volgens mij staat dit fenomeen er niet bij.
Vandaag heb ik een testkabeltje gemaakt volgens de handleiding.
Motor uit: https://photos.app.goo.gl/mu4ZFSX7RFNX4sek8
2 LEDs branden, die van de gloeibougie gaat na een tijdje uit.
Spanning motor uit: https://photos.app.goo.gl/wWSpKMFFFs9c2hXf8
Motor aan:https://photos.app.goo.gl/iWvUYPDyMRzHs6FJ7
2 LEDs branden, na een tijdje gaat het lampje voor de pomp knipperen en wordt de kachel warm.
Spanning motor aan: https://photos.app.goo.gl/WDiMM5GuxvRNVq5q9
Je hoort duidelijk dat een relais in de control unit de kachel uitschakelt.
Ik weet alleen niet waardoor dit relais aangestuurd wordt.
- Na ongeveer 25 seconden schakelt de verwarming vanzelf uit.
https://photos.app.goo.gl/8uTRZ82CDjgwYaHB9
De spanning valt tijdens het gloeien terug naar 12,1V (gemeten op de accu), maar + en - zitten rechtstreeks op de connector van de standkachel.
Als ik de motor laat lopen werkt de standkachel prima! De spanning op de accu is dan 13,5V.
Na een paar minuten kan ik de motor afzetten en blijft de standkachel werken.
Wat heb ik al gedaan?
- Accu vervangen
- Gloeibougie vervangen
- 12V stekker direct aangesloten op de startaccu
- Control unit vervangen
Maakte allemaal niets uit. Een paar jaar geleden kon ik de standkachel gewoon starten op de accu.
Ik heb de handleiding van Eberspacher gelezen maar volgens mij staat dit fenomeen er niet bij.
Vandaag heb ik een testkabeltje gemaakt volgens de handleiding.
Motor uit: https://photos.app.goo.gl/mu4ZFSX7RFNX4sek8
2 LEDs branden, die van de gloeibougie gaat na een tijdje uit.
Spanning motor uit: https://photos.app.goo.gl/wWSpKMFFFs9c2hXf8
Motor aan:https://photos.app.goo.gl/iWvUYPDyMRzHs6FJ7
2 LEDs branden, na een tijdje gaat het lampje voor de pomp knipperen en wordt de kachel warm.
Spanning motor aan: https://photos.app.goo.gl/WDiMM5GuxvRNVq5q9
Je hoort duidelijk dat een relais in de control unit de kachel uitschakelt.
Ik weet alleen niet waardoor dit relais aangestuurd wordt.
Groetjes,
Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Je huishoudaccu is geriatrisch patient geworden en zakt onder belasting onder de minimale spanning, die de srandkachel nodig heeft.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
dat dacht ik eerst ook maar de accu is vervangen...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- twinpiloot
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
- Locatie: Utrecht
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
De HH accu is inderdaad vervangen, maar ik had deze nu aangesloten met een directe kabel op de startaccu.
De startaccu is ook vrij nieuw.
De startaccu is ook vrij nieuw.
Groetjes,
Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Volgens het www een veel vaker voorkomend probleem bij eberspacher .
Heb dit kunnen vinden , hopelijk heb je er wat aan .
http://www.standkachels.com/
Heb dit kunnen vinden , hopelijk heb je er wat aan .
http://www.standkachels.com/
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- twinpiloot
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
- Locatie: Utrecht
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Dank voor de link. Alles wijst er dus op dat de spanning op de control unit te laag is.
Ik ga eens kijken of ik de contacten van de zwarte steker die op de control unit zit kan reinigen.
Wellicht zijn die gecorrodeerd.
Ik ga eens kijken of ik de contacten van de zwarte steker die op de control unit zit kan reinigen.
Wellicht zijn die gecorrodeerd.
Groetjes,
Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Zoek onder de achterbank even de massakabel van de kachel op, deze zit met een M8 boutje aan de carrosserie geschroefd. Maak deze verbinding los en zorg hier weer voor optimaal contact. Had ooit het zelfde probleem en kocht er een vervangende kachel voor welke hetzelfde gedrag vertoonde.
René
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- twinpiloot
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
- Locatie: Utrecht
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Hoi Rene, ik heb de achterbank gedemonteerd, maar bij mij zit er geen M8 boutje.
Ik gebruikte een kabel die direct op de accu was aangesloten, dus zonder massapunt.
Ben dit weekend wat verder gaan zoeken en wil dat met jullie delen voor het geval iemand hetzelfde probleem heeft.
Ik heb wat testkabeltjes gemaakt zodat ik de spanning op de control unit kon meten tijdens het voorgloeien.
Wat bleek? Er was nog maar 9,8V over op de control unit en 10,3V op de connector.
Ofwel een spanningsverlies van 2V over mijn testkabel. Stroom gemeten en die bleek ruim 15A.
De standkachel gebruikt volgens de specificaties 240W tijdens voorgloeien, dus dat is 20A bij 12V.
Vandaag een nieuwe testkabel gemaakt met dikkere draden en wat bleek?
Ruim 11V bij de connector en de standkachel ging branden.
Probleem zit dus toch in de aanvoerleiding tussen de accu en de connector.
Volgende keer ga ik verder zoeken maar een mogelijke kandidaat heb ik al gevonden bij de B stijl. Zie plaatje.
Ik zat dus helemaal op het verkeerde spoor, maar heb een hoop geleerd. Dat dan weer wel.
Ik gebruikte een kabel die direct op de accu was aangesloten, dus zonder massapunt.
Ben dit weekend wat verder gaan zoeken en wil dat met jullie delen voor het geval iemand hetzelfde probleem heeft.
Ik heb wat testkabeltjes gemaakt zodat ik de spanning op de control unit kon meten tijdens het voorgloeien.
Wat bleek? Er was nog maar 9,8V over op de control unit en 10,3V op de connector.
Ofwel een spanningsverlies van 2V over mijn testkabel. Stroom gemeten en die bleek ruim 15A.
De standkachel gebruikt volgens de specificaties 240W tijdens voorgloeien, dus dat is 20A bij 12V.
Vandaag een nieuwe testkabel gemaakt met dikkere draden en wat bleek?
Ruim 11V bij de connector en de standkachel ging branden.
Probleem zit dus toch in de aanvoerleiding tussen de accu en de connector.
Volgende keer ga ik verder zoeken maar een mogelijke kandidaat heb ik al gevonden bij de B stijl. Zie plaatje.
Ik zat dus helemaal op het verkeerde spoor, maar heb een hoop geleerd. Dat dan weer wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes,
Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Ow die heb ik ook... is die van de standkachel?twinpiloot schreef: ↑26 apr 2020 16:34 Volgende keer ga ik verder zoeken maar een mogelijke kandidaat heb ik al gevonden bij de B stijl. Zie plaatje.
Zou een hoop verklaren waarom ik de mijne (B2L ) nooit aan de praat heb gekregen
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Zit die blauwe zekering niet verkeerd ( onderkant ) .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Ja die moet rechterop in dat kuiltje zitten maar ik gok dat hij zo ook wel contact maakt hoor.. dus het zal de storing niet veroorzaken lijkt me
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Hoe dun was deze draad dan wel niet Steven?
Theo
Theo
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Eberspacher D2L standkachel schakelt uit na 25s
Die torpedo-zekeringen kunnen de storing best veroorzaken. Het aanrakingsoppervlak is maar een klein dun randje en als dat iets geoxideerd is (met name de aluminium uitvoering; en dat is ie) dan is het contact en ook de doorgifte van de stroom heel matig.
Groet,
Erik.
p.s. Als de verlichting van de oude trekkers hier het niet deed, wel eens de zekering in het huis 'rond' gedraaid en dan was er zowaar weer licht.