Gordels achterin mijn camper

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Gordels achterin mijn camper

Ongelezen bericht door Arnaud »

Ik weet dat er al genoeg topics over dit onderwerp zijn, ik heb ze allemaal al gelezen! Maar ik heb een vraag waar ik graag jullie mening over wil horen.

Ik wil dus gordels achter in mijn (T3) camper. Ik heb inmiddels een mooie set via Arjan hier op het forum gevonden, maar ik heb geen bevestingspunten achter mijn achterramen waar ze deels bevestigd moeten worden.

Ja, ik weet dat alle bussen daar standaard mee uitgerust waren, maar de mijne niet! Ze horen ongeveer in het midden, 5 cm achter het raam te zitten:

Afbeelding
Afbeelding

Ook als ik het luchtrooster aan de buitenkant los haal en naar 'binnen' kijk, zie ik helemaal niks wat maar een beetje op een bevestigingspunt lijkt.

Mijn bus is oorspronkelijk duits, een kale transporter die omgebouwd is naar camper.

Nu mijn vraag: hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik denk zelf om die schroefdraadpunten ergens uit te slijpen (bus, of andere auto) en dan zelf die punten in mijn bus lassen. Maar is dit sterk genoeg? Hoe zitten die punten standaard in die stijl gemaakt?

groeten
Arnaud.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Tijdens het lezen wilde ik al zeggen, niet iedere bus is hier mee uitgerust.
De kale versie niet, daar was laad ruimte.
En zou ook nooit een bank of stoel komen, dat type heeft geen bevestiging mee gekregen.

Groeten,
Theo
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Ongelezen bericht door Arnaud »

Theo Postma schreef:Tijdens het lezen wilde ik al zeggen, niet iedere bus is hier mee uitgerust.
De kale versie niet, daar was laad ruimte.
En zou ook nooit een bank of stoel komen, dat type heeft geen bevestiging mee gekregen.

Groeten,
Theo
Hoi Theo,

Maar in mijn bus zit nu dus WEL een (slaap)bank! Jammer dat ze ze niet standaard hebben uitgerust, zoals de 'standaard' complete kabelboom na '86.

groeten
Arnaud.
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Ongelezen bericht door rick »

Ik heb 3 heupgordels in mijn 1986 Multivan. Je kunt, mits die te monteren zijn, daarvoor kiezen. Die zijn ook veilig mits naar voren geen obstakels zijn waar je in een geval van een aanrijding aan kunt verwonden.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Ongelezen bericht door Arnaud »

rick schreef:Ik heb 3 heupgordels in mijn 1986 Multivan. Je kunt, mits die te monteren zijn, daarvoor kiezen. Die zijn ook veilig mits naar voren geen obstakels zijn waar je in een geval van een aanrijding aan kunt verwonden.
Hoi Rick,

Het zal misschien wel zoiets moeten worden. Alleen heb ik 2 kleine kindjes die nog in kinderstoelen zitten, en die moeten eigenlijk met 3-punts gordels vast!

Er moet toch een veilige manier zijn om dit te fixen? :(

groeten
Arnaud.
Voormalig lid 91

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Je kunt toch bij een automaterialenboer universele rolgordels kopen en met gewone schroeven monteren! Met gezond verstand en een beetje kijken waar het het beste gemonteerd kan worden kom je dan een heel stuk
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Ongelezen bericht door Arnaud »

houtstoker schreef:Je kunt toch bij een automaterialenboer universele rolgordels kopen en met gewone schroeven monteren! Met gezond verstand en een beetje kijken waar het het beste gemonteerd kan worden kom je dan een heel stuk
Hoi Ad,

Dat is ook wel zo, maar ik wil dan wel zorgen dat de boel wel sterk genoeg is in het geval van een ongeval. De lange gordels heb ik in principe al geregeld, dat is het punt niet. Ik kan zo een paar bevestigingspunten er inlassen, maar wil zeker weten dat het goed is. En ik vraag me af of er andere bussers hier zitten die zoiets al hebben gefabriceerd in een kale transporter.

groeten
Arnaud.
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Arnaud,

Je kunt eens kijken of de autostoeltjes van de kinderen ook officiëel met heupgordels gebruikt kunnen worden. Ik dacht namelijk toen mijn kinderen in de Maxi Cosi zaten het borstdeel van de gordel achterlangs werd geleid en eigenijk alleen maar in de weg zat. Het heupdeel houdt de Maxi Cosi op de plaats. Het kind wordt op de plaats gehouden door gordels die onderdeel uitmaken van de Maxi Cosi.
Jonge kinderen kunnen nog niet in de 3puntsgordels tenzij je een stoelverhoger gebruikt. Die heb je niet nodig bij heupgordels. Stoelverhogers kunnen goed worden vastgezet met een heugordel. De heupgordel wel goed vasttrekken dat hij het stoeljte of het lichaam omsluit.

Belangrijk is dat het stoeltje in geval van een aanrijding niet kan loskomen ook niet als de auto over de kop gaat. De vraag is of dat met een heupgordel mogelijk is. Maar de gebruiks aanwijzing zal daar duidelijkheid in geven.

Ik zou ook geen risico nemen zeker niet met de kinderen. Ik heb er zelf twee.
Ik ben wel eens op een testlokatie geweest waar bevestigingspunten van gordels worden getest. En dan zie toch, terwijl het er sterk uitziet, dat de bevestiging eruit getrokken wordt.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Arnaud,

Ik heb waarschijnlijk wel informatie met de juiste maatvoering hoe je het een en ander moet opbouwen. Officieel VW achteraf montage!
Als je mij in een PB je emailadres geeft zal ik de files toesturen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Ongelezen bericht door Arnaud »

rick schreef:Hallo Arnaud,

Je kunt eens kijken of de autostoeltjes van de kinderen ook officiëel met heupgordels gebruikt kunnen worden. Ik dacht namelijk toen mijn kinderen in de Maxi Cosi zaten het borstdeel van de gordel achterlangs werd geleid en eigenijk alleen maar in de weg zat. Het heupdeel houdt de Maxi Cosi op de plaats. Het kind wordt op de plaats gehouden door gordels die onderdeel uitmaken van de Maxi Cosi.
Jonge kinderen kunnen nog niet in de 3puntsgordels tenzij je een stoelverhoger gebruikt. Die heb je niet nodig bij heupgordels. Stoelverhogers kunnen goed worden vastgezet met een heugordel. De heupgordel wel goed vasttrekken dat hij het stoeljte of het lichaam omsluit.

Belangrijk is dat het stoeltje in geval van een aanrijding niet kan loskomen ook niet als de auto over de kop gaat. De vraag is of dat met een heupgordel mogelijk is. Maar de gebruiks aanwijzing zal daar duidelijkheid in geven.

Ik zou ook geen risico nemen zeker niet met de kinderen. Ik heb er zelf twee.
Ik ben wel eens op een testlokatie geweest waar bevestigingspunten van gordels worden getest. En dan zie toch, terwijl het er sterk uitziet, dat de bevestiging eruit getrokken wordt.
Hoi Rick,

Ik heb 2 kinderen, 1 van 3 jaar en 1 van 10 maanden. Die van 3 zit nu nog in een stoeltje die bevestigd moet worden met een 3 punts gordel. Maar ik denk dat hij al alleen op een verhoger kan. En die kan met alleen een heupgordel vast. Kinderen onder de 1,35 m (meen ik) MOETEN op een verhoger zitten namelijk.

Mijn dochter (10 maanden) zit nog in de maxi cosi, maar die kan binnenkort over naar het vervolg stoeltje, en dat is zo een die je omschrijft die zelf gordels heeft die onderdeel zijn van het stoeltje. Dus die kan met alleen een heupgordel vast.

In dat geval zou ik geen 3 punts gordels 'nodig' hebben. Wel zou het beter zijn, maar ik zie het niet zo voor me hoe ik dat op een verantwoorde manier voor elkaar krijg. Nu rijdt een van de kinderen soms ook mee voorin, dan zit er in ieder geval eentje helemaal vast! En de bus rijdt toch niet verschrikkelijk hard, dat scheelt! :mrgreen: :oops:

groeten
Arnaud.
Gebruikersavatar
Pete
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 105
Lid geworden op: 01 mei 2006 13:52
Locatie: Delft

Ongelezen bericht door Pete »

hoi Arnaud,

ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat mijn bus achterin geen bevestigingspunten heeft voor gordels, ook niet voor heupgordels. Ik heb hier nog geen oplossing voor bedacht, aangezien ik niet veel zin had om voor de montage van een heupgordel in mijn bodem te gaan boren... Ik heb een heupgordel gekocht zodat er af en toe een derde persoon kan meerijden, met enige mate van veiligheid (heb geen kinderen). De gordel ligt nu ergens in een hoek totdat ik een oplossing heb verzonnen...

Pieter
Heeft een witte T3 uit 1983
DG - 1,9 watergekoeld
noyzscape

Ongelezen bericht door noyzscape »

Hoi Arnaud,

Ik zit hier ook met hetzelfde probleem. Heb jij, of iemand anders, in de tussentijd al een oplossing bedacht?

groet Olivier
Plaats reactie