Koolmonoxide melder in camper; keuze en montage ?

Inrichting, bekleding, etc.
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Koolmonoxide melder in camper; keuze en montage ?

Ongelezen bericht door rick »

Hallo,

Ik wil nu dan toch na een koude herfstvakantie de platte dieselkachel (Ebenspacher B2 D2L) onder mijn T3 monteren.
Nu wilde ik voor de zekerheid ook een koolmonoxidemelder (circa 40 euro) monteren.
Beetje struinend over internet heb ik begrepen dat de standaard CO-melder niet specifiek geschikt is voor een camper. Dat zou te maken hebben met het temperatuurbereik waarvoor de melder geschikt is; bij lage temperaturen (< 4 graden) zou hij dan niet werken en de sensor is gevoelig voor vocht. Er zijn andere systemen maar die kosten enkele honderden euro’s.

Heeft iemand ervaring opgedaan met de keuze en montage van een CO-melder?
Of is het overbodig bij dit soort kachels?
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
-=goanna=-
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1022
Lid geworden op: 14 dec 2005 18:49
Locatie: Breda

Ongelezen bericht door -=goanna=- »

ik heb de co melder (gewone van de bouwmarkt) boven in mijn verhoogde dak hangen aan de kant van de schuifdeur. Ik deed dit omdat ik niks van mijn gas kachel wist en dus ook niet wanneer die gereinigd was enz.
Hij hangt er en is nog niet afgegaan. Ik denk echter dat het best kan/werkt. Een vriend van me heeft er ook 1 in zijn hoogedak en die is al een paar keer afgegaan (stand kachel) dus lijkt wel degelijk te kunnen.
groetjes Joppe

Als ik Mercedes wil rijden, neem ik wel een taxi
Citroen hymer 1994 (de campert)
1300 kever uit 1970, marathon blue (daily ride)
Polo 1.4 uit 2007 (de burgerbak)
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Ongelezen bericht door rick »

-=goanna=- schreef:ik heb de co melder (gewone van de bouwmarkt) boven in mijn verhoogde dak hangen aan de kant van de schuifdeur. Ik deed dit omdat ik niks van mijn gas kachel wist en dus ook niet wanneer die gereinigd was enz.
Hij hangt er en is nog niet afgegaan. Ik denk echter dat het best kan/werkt. Een vriend van me heeft er ook 1 in zijn hoogedak en die is al een paar keer afgegaan (stand kachel) dus lijkt wel degelijk te kunnen.
Hallo Joppe,

Bedankt voor je antwoord.
Dat kan twee dingen betekenen: de CO-melder werkt niet of je gaskachel is in orde.
De voeler is een kritiek punt bij die CO-melders. Als die niet goed meer werken merk je dit niet.
De DICON CO850B heeft een maandelijkse zelftestfunctie waarbij met gas, dat zich in de meter bevindt, wordt getest.

Je vriend moet eens de standkachel nakijken. Want een standkachel heeft een gescheiden verbrandingsruimte en moet in dit geval dus lek zijn!
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
-=goanna=-
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1022
Lid geworden op: 14 dec 2005 18:49
Locatie: Breda

Ongelezen bericht door -=goanna=- »

de standkachel van mijn busmakker is eruit. die was zo gaar als een klontje :P
groetjes Joppe

Als ik Mercedes wil rijden, neem ik wel een taxi
Citroen hymer 1994 (de campert)
1300 kever uit 1970, marathon blue (daily ride)
Polo 1.4 uit 2007 (de burgerbak)
Plaats reactie