Drukmeter gastank

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Erik »

Ik heb een gasfles / gastank af fabriek onder de bus hangen. Hier zit een drukmetertje op zodat je kan zien wanneer hij leeg is.
Afbeelding

Dit drukmetertje is echter kapot, staat altijd op nul bar, ook als ik hem net gevuld hebt.
Nu zit de tank volgens mij nog half vol maar het lastig in te schatten zonder druk meter :(

Weet iemand hoe dit te verhelpen is?
Het metertje zit met 4 boutjes vast. Ik wil graag het metertje eens los maken om te kijken of ik het kan repareren maar om het metertje los te maken moet de tank waarschijnlijk helemaal leeg zijn?!
Ik hou niet zo van klusjes aan de gastank dus als iemand hier ervaring mee heeft, graag! :)

(Ik heb op internet al wel een adres gevonden voor evt een nieuwe meter (49 euro) mocht ik de oude niet meer werkend krijgen)
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Tjisse
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2012 17:59
Locatie: Zwolle

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Tjisse »

hoi,


je moet te tank helemaal leeg hebben wil je de meter eruit krijgen, het is geen druk meter maar een vlotter. de vlotter drijft boven op het gas daaraan kun je dus zien hoeveel gas er nog inzit.


dus eerst echt leeg maken
ventiel rustig opendraaien en leeg laten lopen (restjes)

dan kan het metertje eruitgehaald worden.

bij poptopshop zijn ze te krijgen ( €50 )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mvg Tjisse

LBX 2.0CU op LPG '81
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Erik »

Hoi Tjisse,

Oke duidelijk.

De tank zit nu nog half vol.
Ik kan het ventiel neem ik aan ook gebruiken om alles wat er nu nog in zit eruit te laten lopen?

Zou de vlotter vast kunnen zitten zodat ik hem met loshalen misschien nog kan repareren.
Dan probeer ik dat eerst voordat ik een nieuwe aanschaf.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Robin I. »

Ik kan het ventiel neem ik aan ook gebruiken om alles wat er nu nog in zit eruit te laten lopen?
Daar zou ik niet in bij in de buurt willen staan.
Ik heb laatst de gastank van mijn Audi eruit gehaald, ik was verbaasd hoeveel gas er alleen al in de leidingen zat.
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Erik »

Hoe zou ik dit dan kunnen doen? De koelkast 3 weken dag en nacht aanzetten? :) [[toast]]
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Robin I. »

3 weken? Doe mij ook maar zo'n koelkast. :lol:

Maar als je het enigzins op safe wil spelen zou ik het gewoon opgebruiken.
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
Tjisse
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2012 17:59
Locatie: Zwolle

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Tjisse »

dat is ook mijn idee [[thumbup]]
mvg Tjisse

LBX 2.0CU op LPG '81
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door krisg »

Robin I. schreef:3 weken? Doe mij ook maar zo'n koelkast. :lol:

Maar als je het enigzins op safe wil spelen zou ik het gewoon opgebruiken.
3 weken is geen probleem hoor...

Maar ik zou het opgebruiken en als je denkt dat het krap wordt, investeer dan in een 'externe koppeling' zodat je in geval van nood een campingaz bus buiten kan aansluiten om verder te kunnen. Wel effe uitzoeken hoe de knoppen moeten staan zodat de campingaz bus niet je gastank terug vult :)

Die koppeling kan je later ook nog gebruiken om je bbq aan te sluiten.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Voormalig lid 91

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Erik schreef: Ik kan het ventiel neem ik aan ook gebruiken om alles wat er nu nog in zit eruit te laten lopen?
Enig idee hoe lang dat duurt? Dit ventiel gebruik je enkel bij het vullen, maar leeglaten van de tank via dit ventiel levert zeer lang explosie gevaar op!
Voormalig Lid 27

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Ik kreeg een tip bij Multicampers.

Met een rubber hamer tikken op de meter, niet op het glaasje maar er naast op de rand.
Ik dat geprobeerd en kwam inderdaad los !
Nu doet hij het gewoon weer.

Volgens hun kon er weinig aan de meter stuk gaan [[thumbup]]
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Erik »

Dank voor de tips allen :)

Ik ga er eerst eens voorzichtig een paar tikken op geven met een rubber hamer.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
japio
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 okt 2010 13:09

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door japio »

en? :?:
Groeten,
Jaap
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door Erik »

Het is alweer even geleden maar nog steeds niet opgelost dus daarom de post nog maar eens opgezocht.
Het tikken heeft helaas niet geholpen, vandaag nogmaals geprobeerd. :(

Het wijzertje hangt recht naar onderen en trilt wel wat als ik met een hamer op de tank tik maar dat was het dan ook.
Iemand nog andere tips?
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb een staande gastank met zo'n meter en die doet het ook niet altijd. Meestal niet direct na het vullen. Ik schommel dan wat met de tank en hij werkt weer. Bij jou niet echt mogelijk. Ik zeg er wel bij dat ik ook altijd nog een 3 kg tankje bij me heb als reserve.
Je kunt er natuurlijk ook een nieuwe vlotter/meter in zetten, zoals eerder geopperd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Dag Erik.

Heb zelfde probleem en hamertruc werkte niet.

Mijn "oplossing": als mijn bus weer uit winterstalling komt bij start camper seizoen tank aan lpg pompt bijvullen en ontluchten.

Die dit al jaren zo en nooit zonder gas gezeten.

Tank leeg laten lopen zoals geopperd is bloedlink!!

Groet

Henk
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Drukmeter gastank

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je de ruimte hebt is het leeg laten lopen van een tank niet gevaarlijker dan proberen je adem in te houden. Probeer het uiteraard niet in je achtertuin of op je oprit in de bebouwde kom. Laat staan inpandig.....

Je moet opletten dat er geen ontstekingsbronnen in de buurt zijn (en deze buurt moet je ruim nemen) Ik heb het schrikdraad op de wei toen ook maar afgezet. Je moet opletten dat het gas goed kan verwaaien en niet kan ophopen in kelders, lage plekken, putten, riool e.d. Je moet weten dat wanneer je vloeibaar LPG aflaat je leiding/kraan/ventiel door het verdampen kan bevriezen en het aflaten dus nog trager gaat. Een 30 liter tank voor meer dan de helft vol kan zo wel 2 dagen staan sissen. Het beste werkte door de tank zo te plaatsen dat de LPG in gasvorm ontsnapt. Dan heb je de ijsafzetting op de tank. En dan duurt het nog lang..... Bij een dampgastank is de afname al boven in de tank, een gewone lpgtank heeft de afname in vloeibare vorm Dus dat wordt even zoeken voor de juiste positie.

Ik raad het niemand aan, is strafbaar (?) en blijft 'spannend' en de LPG is natuurlijk schadelijker in het milieu dan de CO2 bij verbranding. Beter is gewoon op gebruiken tot de tank leeg is of de tank uitbouwen en een verbruiker erop zetten, bijvoorbeeld een grote dakbrander of keramische verwarming (bij een dampgastank). Maar dan nog heb je rekening te houden met een aanzienlijk deel lekgas wanneer je de appendages losmaakt..

De LEL en UEL ligt tussen 1,5% en 10% dus in een lage concentratie is het al behoorlijk brandbaar. Maar boven 10% is het al niet meer brandbaar wat een risico inhoudt op het moment dat de concentratie verdund wordt met verse lucht (bv verwaaien, openen deur of ramen, uitstroom van een verzadigd riool) In het verleden zag ik het nog wel eens op een autosloop dat er in een hoekje een tank werd afgelaten. Dat was dan ook meestal op het eind van de zaterdagmiddag omdat zondags de boel dan dicht was.

Oja, ik heb wel eens dat het overdrukventiel van mijn ringtank onder de radiateur afblaast als het erg warm is buiten en de motor heet. :mrgreen: Dan kan je wegrennen of door blijven rijden..... Bij het eerste hoopt het gas zich op en bij het tweede hoop ik dat het genoeg verwaait. Tegenwoordig tank ik alleen vol wanneer ik weet dat ik gelijk meer dan 100km ga rijden. Het blijkt dat het niveau dan weer voldoende is gedaald en het 'probleem' niet meer ontstaat. Om nu maar elke keer 30 liter te tanken in een 55 liter ringtank [[head]] Misschien ooit eens een (warme)lucht deflector boven de tank plaatsen. Moet eens bekijken of de warme lucht van de radiateur eigenlijk ook nog wel goed weg kan.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie