onderdelen die ik niet ken :)

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Misha
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 mei 2014 16:52
Locatie: santpoort-zuid

onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door Misha »

hallo buskenners,

Wegens een aanstaande revisie heb ik het 1.9 DG blok uit mijn '84 syncro brandweer busje gehaald. ik ben hierbij een aantal onderdelen tegengekomen waarvan ik de functie niet ken. Kan iemand mij hier mee helpen? (en evt aangeven of het onderhoud nodig heeft)

Afbeelding

1) Dit onderdeel is aangesloten op het koelwater en bevind zich rechtsachter in de motorruimte. ook geen idee waar de stekkers naartoe gaan :)

Afbeelding

2) dit ventiel (?) bevind zich direct achter het achterklepje naast de olievulpijp.

Afbeelding

3) Dit interessante 3 polige niet aangesloten stekkertje komt uit het vliegwielhuis. welke data kan ik hier mee meten?

Ben benieuwd!

gr Misha
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

1) is je thermostaat van je koelwater, erg gevoelig voor breuk en volgens mij uit het programma en duur onderdeel.

2) ventiel onbekend

3) primitieve uitleesstekker? Zit ook op mijn MV maar of je daar bij een DG wat aan hebt? Heeft er ooit een injectiemotor ingelegen?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Misha
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 mei 2014 16:52
Locatie: santpoort-zuid

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door Misha »

haha, dan blijf ik van nummer 1 af :D

het is een bus uit 84 en daar heeft bij mijn weten nooit een andere motor in gelegen. wat zou je er anders mee meten? omwentelingen? ;)

3) zal er nog eens een betere foto van maken, dat helpt misschien ;)


gr Misha
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb dat stekkertje tegen de dynamo zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ja daar zit hij bij mij ook.

Theo
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door reindert »

2. doorwadingsventiel, zo kan je de luchtaanzuiging mee regelen als ik het me goed herinner. De naam heb ik in ieder geval goed.
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Helemaal goed, nu je het zegt komt het mij bekend voor; met dank aan Per op syncroforum
Een ander typisch Sycnro iets dat ik gevonden heb bij de DG motor zit in de lucht toevoer van de motor.
Bij water doorwading moet je bij de achter bij serivce klep een ventiel sluiten (naar rechts draaien het ventiel staat dan onderaan) voordat je het water ingaat. Dit is alleen bij een "vergaser" motor niet bij injectie)
Hiermee sluit je de luchtvoorverwarming af. Die luchtvoorverwarming zit namelijk net als een kachelpot om de hete uitlaat van cylinder 1.
En daar loop dus water in bij water doorwading. Om te voorkomen dat er water in je luchtfilter kom moet je dat ventiel sluiten.
Er wordt dan alleen "koude" lucht rechtsteeks van de hoge luchtinlaat genomen loopt ie wel niet zo mooi en zuinig op (omdat de aangevoerde lucht niet de ideale temperatuur heeft) maar het blijft wel lopen.

Doe je dus niet aan water doorwading kun je het ventiel beter openen dan krijgt de carburateur lucht met de juiste temperatuur.
Warme en koude lucht wordt dan door een temperatuur regeling naar de juiste temperatuur gemengd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Lees ik nou goed dat een wbx liever op voorverwarmde lucht rijdt dan op koude lucht? :???:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef:Lees ik nou goed dat een wbx liever op voorverwarmde lucht rijdt dan op koude lucht? :???:
Ja de carburateur versie. Is net als een EGR maar dan met wat 'schonere' lucht



De DG heeft ook de inlaatluchttemperatuurregelateur (aansturing vacuum verbinding tussen de onderdelen) in het luchtfilterhuis. Ik dacht dat de knop achterin deze schakeling beinvloed zodat vanaf de regelunit net voor het luchtfilter geen lucht via de onderste aansluiting aantrekt.

Ik kan de specifieke tekening hiervan niet terugvinden. De tekeningen van het vacuumgedeelte en de tekeningen van het inlaatsysteem geven samen wel een richting.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door wouth »

Hoe kouder de lucht, hoe beter de verbranding...toch??
Meer zuurstof per m3 ?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nee dat gaat niet altijd op. Koudere lucht voor hogere O² dichtheid is 1 ding maar je motor moet ook lekker willen lopen. Er is ongetwijfeld over nagedacht welke voordelen deze regeling heeft. Betere (stationair?) loop of betere (milieu?)prestaties.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

RoonT3 schreef:Nee dat gaat niet altijd op. Koudere lucht voor hogere O² dichtheid is 1 ding maar je motor moet ook lekker willen lopen. Er is ongetwijfeld over nagedacht welke voordelen deze regeling heeft. Betere (stationair?) loop of betere (milieu?)prestaties.
Dan denk ik het laatste want hoe kouder de lucht hoe meer brandstof erbij gespoten kan worden.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Misha
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 mei 2014 16:52
Locatie: santpoort-zuid

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door Misha »

ah! kijk, das interessant. meteen weer een stukje bijscholing :) Aangezien ik niet zo'n fan ben van diepe doorwadingen (heeft me bij eerdere 4x4's al de nodige problemen opgeleverd) zal ik het ventiel maar open zetten. thanks!

Blijft de vraag van het stekkertje uit het vliegwielhuis :)

gr Misha
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Stekker is toeren/bdp sensor specifiek bestemd voor Volkswagentestkast (in het verre verleden)
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Misha
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 mei 2014 16:52
Locatie: santpoort-zuid

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door Misha »

Ok! Die mag er dus uit?

Gr misha
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: onderdelen die ik niet ken :)

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Waarom? zit compleet gemonteerd vanaf vliegwielzijde doet niks en zit ook niet in de weg....
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Plaats reactie