van 2WD naar 4WD

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Rikkie Dik
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2016 21:22

van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door Rikkie Dik »

Sinds een paar maanden loop ik met het idee om van mijn 2 wiel aangedreven campertje een syncro campertje te maken
Na enig speuren op het web weet ik dat het mogelijk is om de beide onderstellen om te wisselen en ik wil dit aan het eind van dit jaar ook proberen te gaan realiseren. Gezien het feit dat kortgeleden mijn fuseekogel heb vervangen moet mij dit ook wel lukken :buiken:

Nu zit ik nog met een paar vragen.
Alle bussen zijn ongeveer 95% hetzelfde maar hoe zit dit met een Doka (voor de heldere lichten: ik weet dat een Doka 1 of 2 zit rijen heeft en een open laadbak :wink: ) maar concreet bedoel ik of de onderstellen hetzelfde zijn als de bussen en dus uitwisselbaar.
Nu ligt er in ons busje een dieselblok, passen de benzine versnellingsbakken ook op die van een diesel of hebben deze echt andere verhoudingen.
Ook valt het mij op dat er syncro's zijn met geen, 1 en 2 sperren en daarnaast zelfs met ontkoppeling van de 4x4 functie. Zijn deze opties later in te bouwen, dat dit bijvoorbeeld al voorbereid is op het differentieel of zijn deze compleet verschillend. Dit met het oog op de zoektocht naar een geschikte donor

Er zullen vast meer vragen opkomen, maar voorlopig hou ik het hier even bij
Groetjes Rik
Groetjes Rik

T3 California
Opel Astra
Triumph Tiger 1050
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik denk dat je jezelf even wat meer moet inlezen. Een goede 2wd camper omgebouwd naar 4wd zal voor de puritein geen meerwaarde hebben, integendeel. Een goede 2wd basis ombouwen met 4wd onderdelen is slimmer dan een slechte 4wd opknappen..... onderstel doka/bus/enka is hetzelfde. Tankaansluiting is wel anders :/

Maar het is niet zomaar onderdelen over schroeven. Er komt nogal wat slijp en laswerk bij kijken. Je moet vooraf goed bepalen of je een diesel of benzineversie wil. Je zal dan ook moeten kijken voor een complete diesel of benzine syncro donor. Afhankelijk je wensen reviseer je deze onderdelen of upgrade je ze tot de gewenste technische stand van zaken. Tijd en geld kost het je wel, of dit zich terugbetaald?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
impala
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 mei 2011 14:31
Locatie: Lonneker/Enschede

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door impala »

Ik heb me hier destijds ook wel eens in verdiept, maar er staat me iets van bij dat het ombouwen van een 2WD naar een 4WD toch niet zo eenvoudig was.
Inderdaad o.a. het hele tankgedeelte: de tank van een 2WD zit op de plek van de voorste versnellingsbak van een 4WD, dus bij de 4WD zit de tank achterin boven de versnellingsbak.
Benzine / diesel hangt van je motor af, mijn TDI zou eigenlijk het mooiste werken met een benzine versnellingsbak, maar ja, moeilijk aan te komen..
Je kunt de bakken vergelijken met het volgende bestand: T3-Getriebe.pdf is wel te vinden op internet.

Ontkoppeling 4x4 functie heb ik ooit deze voor ingebouwd: http://busschmiede.de/shop/T3-Zuschaltb ... SANGEBOT_1
Was toen nog iets goedkoper...
Maar zoals je zult ontdekken zijn de onderdelen voor syncro's vaak moeilijk te vinden en knap aan de prijs... Zeker de interessantere versnellingsbakken.
En de donor-syncro's die ik tot nog toe wel eens aangeboden heb gezien, waren meestal zonder de versnellingsbakken...

Ik weet niet waarom je een ombouw naar een syncro overweegt, maar als dit te maken heeft met soms net even iets meer mogelijkheden om niet vast te zitten, is een redelijk eenvoudige tussenoplossing een syncro-versnellingsbak (achter) inbouwen met een sper er in. Dit is volgens mij een kwestie van omwisselen en de sper inbouwen. Wel letten op je overbreng verhouding dus.

Ik heb destijds maar gewoon een syncro gekocht met wat werk, maar was een aantal jaren terug nog iets goedkoper dan nu...
Groeten,
Gertjan.

T3 Syncro 1986, 1.9 TDI AHU + AHF bak, 16" Mefro velgen
Volvo 245 1984
Volvo 145 1974
Citroen Mehari 1976
Gebruikersavatar
Rikkie Dik
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2016 21:22

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door Rikkie Dik »

Ronald bedankt voor het meedenken.
De illusie dat ik dit in een weekje af heb, heb ik zeker niet. Het is mij ook bekend dat er aan de voorzijde aan de balk van de stuurbekrachtiging en de ophanging van het voorste diff het een en ander verbouwt moet worden. Het is idd niet bedoeling dat ik een syncro ga opknappen maar dat ik de syncro onderdelen overzet op mijn bus. Mijn bus is best hard maar heeft toch een beetje liefde nodig aan de onderzijde en motor(kan ik dat ook gelijk aanpakken :wink: .
Daarom wil ik wel overwogen op zoek naar een juiste donor.
Groetjes Rik

T3 California
Opel Astra
Triumph Tiger 1050
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nou ja, bezint eer ge begint. Dus als je de juiste donor vindt zou ik beginnen met de 4wd techniek up to date te brengen zodra je deze demonteert. Maak daar wel duidelijke foto's van en maatschetsen van bijvoorbeeld de bevestigingspunten. Wanneer je de bakken en motor hebt laten reviseren of ombouwen, subframes hebt ontroest, gegalvaniseerd en gecoat, upgrade schokdempers en veren hebt gekocht, alle rubbers vervangen door nieuwe of PU, alle overige boutjes en moeren hebt gepassiveerd ben je misschien zover om je huidige bus uiteen te pakken en voor te bereiden op de ombouw. Vergeet ook je kabelboom niet mocht je van motor veranderen en je kilometertellerunit.

Tank vind ik minder relevant, je kan bijvoorbeeld 2 x 60 liter RVS zijtanks plaatsen in plaats van die opgezette kunststof prop daar ergens achter boven de bak. Maar als je daar je watertanks hebt houd het al weer op...

Wat dat betreft ben ik echt een hoarder. Ik verzamel eerst en kan dan vrij vlot vooruitgang boeken in projecten. Neemt niet weg dat het dus wel een paar jaar kan duren voor het start.....Als ik het geld had, dan miste ik de tijd nog.... [[head]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door mad mud man »

Dan zullen we het maar niet over "Tony" hebben Ronald.... :lol:

Dennis bouwt een Gipsy om naar Syncro.....gewoon omdat die redelijk onvindbaar zijn. Daar heeft ie zijn oude syncrobus voor opgeofferd.

Aan de achterzijde valt het wel mee met laswerk. Voor is het een ander verhaak daar je de langsliggers uit de donorbus moet slijpen (waavan je de achterste stukken eventueel nieuw kan kopen voor een 600 euro.....)

Als je die plannen hebt, koop eerst een donorbus.....zorg dan wel voor een rijdend exemplaar met een goed schakelende Vbak.

Als het je om wat meer tractie gaat bouw dan een sper in je huidige Vbak, je zal verbazen hoever je daarmee komt op slechte bergweggetjes!
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door reindert »

mad mud man schreef:Dan zullen we het maar niet over "Tony" hebben Ronald.... :lol:

Dennis bouwt een Gipsy om naar Syncro.....gewoon omdat die redelijk onvindbaar zijn. Daar heeft ie zijn oude syncrobus voor opgeofferd.

Aan de achterzijde valt het wel mee met laswerk. Voor is het een ander verhaak daar je de langsliggers uit de donorbus moet slijpen (waavan je de achterste stukken eventueel nieuw kan kopen voor een 600 euro.....)

Als je die plannen hebt, koop eerst een donorbus.....zorg dan wel voor een rijdend exemplaar met een goed schakelende Vbak.

Als het je om wat meer tractie gaat bouw dan een sper in je huidige Vbak, je zal verbazen hoever je daarmee komt op slechte bergweggetjes!

Tony, dat is toch die ziekenhuisklant welke al jaren in coma ligt? :mrgreen:

Die Gipsy van Dennis is stiekem een Tischer :P
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door Cheetah »

Banden met een goed profiel, kom je een heel eind..

En een cursus terrein rijden..
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Heren,

Er is ook nog een andere variant.
Google eens: Vanagon Quattro
Dat lijkt mij dan wel weer een uitdaging :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: van 2WD naar 4WD

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bouw dan gewoon om op een subagears conversie.

Die audimod heb ik nog wel een idee over maar alles bij elkaar kost dat ook een paar duizend.

Er is geen quickfix diy oplossing om het origineel te vervangen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie