Advies ivm apk.

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Advies ivm apk.

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Beste mensen.

Mijn t3 joker uit 1980 wordt over twee weken gekeurd. Ik heb de afgelopen 2 jaar maar 3000 km gereden en heb alleen opgegeven dat ik de remmen wil laten nazien en de remolie ververst wil hebben (is 4 jaar geleden voor het laatst gedaan).

Zijn er nog meer punten die ik zou moeten laten nazien?

De bus rijdt als een tierelier.

Bedankt voor het meedenken

Henk
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Advies ivm apk.

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Henk,
Zou toch ook wel motorolie verversen, voor normale motorolie geldt houdbaarheid van 1 jaar, voor LongLife motorolie 2 jaren.
En dat is ongeacht het aantal kilometers.
Je kan ook gemakkelijk zelf de motorolie verversen. Voor onder de 20 euro heb je tegenwoordig al 5 litervat prima motorolie, de ouwe olie vang je op in een plastic afwasbak van de action, en giet je later weer in het inmiddels lege 5 liter olievat en lever je in bij de gemeente.
Niet moeilijk allemaal, wel oppassen dat je niet gaat soppen met de olie en ook op eigen terrein doen, niet op de openbare weg.
De rest blijkt wel met de APK lijkt me.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Advies ivm apk.

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Een auto slijt ook door het stil staan, onderhoud is een voorwaarde om deze luxe in stand te kunnen houden.
Dus gewoon alles er op en eraan laten doen.
APK is een maatstaf dat het aan de minimale eisen voldoet, en zegt totaal niets over hoe de bus er verder bij staat.
Als je de jaarlijkse bezoeken bij je garage, en daar ga ik er van uit dat je een betrouwbare 'Rikus Rijnberg' garage hebt, dan vallen deze onderhouds kosten giga mee.

Theo
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Advies ivm apk.

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Henk,

Ik hield de bus zelf bij en wist exact wat de staat was. Als je bus normaal onderhoud krijgt volgens een goed schema dan is er niets op tegen om na twee jaar, ook bij 3000 km naar de APK te gaan. Je bus slijt niet van stilstaan. Hoogstens kan bij langere stilstand iets vast gaan zitten. Maar dat is niet het geval, je rijdt er regelmatig in.
De olie in het motorblok is ook na één jaar goed. Die (zogenaamde) korte houdbaarheid van de olie is vooral goed voor de portemonnee van de verkoper. Ik vervang de olie als het daar de tijd voor is en daar kunnen jaren overheen gaan.
Als de bus zijn normale onderhoud krijgt zorg dat alle APK relevante zaken functioneren (licht, wissers enz). Remmen nakijken is vanuit veiligheidsoogpunt wel een goede keuze.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Advies ivm apk.

Ongelezen bericht door rick »

Met tijd bedoel ik het moment waarop het verversingsinterval verstreken is en niet de zogenaamde beperkte houdbaarheid als het in het carter zit.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: Advies ivm apk.

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Beste mensen.

Dank voor reacties. Ik weet genoeg en breng bussie weg voor apk.

Item kan wat mij betreft gesloten worden

Henk
Plaats reactie