nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door casss »

Goedemorgen,

Volgens mij ben ik aan een nieuwe tank toe. Telkens hangt er een benzinelucht in en om de auto. Tank ik hem wat voller, dan wordt het bij elke drempel even wat intenser. Staat ie stil in de garage, dan hangt de garage vol met benzinedamp.

Kortom, ik heb hem zo goed als leeg gereden en ga hem demonteren. Zijn er nog verschillen in de kwaliteit van tanks die je kunt kopen, of is het allemaal van dezelfde leverancier?

Ik las op het forum dat iemand ooit een kunststof tank heeft geplaatst. Weet iemand wat voor een tank dat is en waar die te krijgen is?
gr, Cas
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door Coen »

En check vooral je overlooptankjes en de daarop aangesloten slangetjes
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Ik had ook last van reuk, bleek de plastic Y bij de ontluchtingsdarm bovenop de tank afgebroken te zijn.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door casss »

de plastic Y-tjes om het zo maar te noemen die heb ik gisteren gecheckt, deze zijn nog heel.
Ik zie ook geen overduidelijke lekkage sporen, alleen een paar sporen van lekkage onderop de tank. Waarschijnlijk komt dat dus ' ergens' van boven.
gr, Cas
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door a_j »

Ik heb eventueel nog nog een goeie tank te koop als je huidige tank lek blijkt te zijn.. Komt van een diesel af. Zelf omgewisseld voor een tank van een injectie wegens ombouw naar benzine.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door casss »

Toch maar even alle slangetjes nagelopen /vervangen.
De hard kunstoffen slangen (tussen de y-stukjes en tussen de vulpijp en de tank) zijn nog in goede staat.
De rubberen slangetjes heb ik allemaal vervangen, viel me qua hoeveelheid werk goed mee.

Als inspiratie had ik onderstaande afbeelding gebruikt.
Nu weer even tanken en na een paar dagen in de garage checken of de benzinelucht er hangt…
Mocht het nog steeds het geval zijn, dan zijn er nog maar drie opties:

- tank zelf lek
- rubber van vlotter lek
- rubber bij aansluiting carrosserie op vulhals. Deze is uitgedroogd dus die vervang ik sowieso.

Afbeelding
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door casss »

Bij deze de uiteindelijke update: er zat een gaatje in 1 van de pijpjes dat naar de overlooptanks loopt.
Inmiddels de tank vervangen en eindelijk van de benzinedampen af :)
gr, Cas
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door wouter »

Hoi Cas,

Bedoel je de nr's 2-3-4 in het schema hieronder? Ik dacht dat oude bussen hier metalen pijpjes hebben, nieuwere dacht ik een kunststof variant? Zijn nog nieuw bij VW classic parts te krijgen dacht ik.

Met betrekking tot de kwaliteit van de tank: welk merk heb je gekregen? Ik denk dat alles wat verkocht is hetzelfde is, maar dat kan er compleet naast zitten natuurlijk. Ik heb ook een nieuwe tank, zal het merk nog opzoeken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door casss »

nee, het pijpje wat aan de tank vast zit als je nummer 15 volgt naar beneden.
Merk weet ik niet, ik geloof dat het walker was.
gr, Cas
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: nieuwe tank, zijn er kwaliteitsverschillen?

Ongelezen bericht door wouter »

Nog een update na inbouw van mijn dieseltank, ik heb een dieseltank van het merk Van Wezel (type 5870081) met een 68mm vulopening. De tank past net in de uitsparing tussen de chassisbalken, vooral voor-achter (vanuit de bus gezien) moest de tank er met wat overtuiging tussen gedrukt worden. Echt mooi past dit niet. :roll:

De vulopening (voor de vulhals, het 68mm gat) lijkt wat laag te zitten ten opzichte van de uitsparing in de chassisbalk. Rondom de vulhals zou je een cm moeten kunnen overhouden, onder is dat nu +/- 2mm en bovenin 2cm. IK heb de tank ipv met 3mm dikke rubbers tussen tank en chassisbalk met een stuk fietsbinnenband gemonteerd om deze ruimte al iets groter te krijgen.

Positief: de nieuwe dieselvlotter past prima. [[thumbup]]

Al met al zou ik de Van Wezel (68mm vulopening) tank vanwege de pasvorm niet aanraden voor mede-bussers.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Plaats reactie