Ik wil mijn bus (met 1.6 TD JX blok) laten onderhouden, voor ik deze zomer op vakantie ga.
- Ik wil zekerheid dat er de juiste olie in zit (Welke olie hoort er in een JX? ik ga anders voor de zekerheid voor 10W60 Castrol Edge)
Ik vermoed lekkage aan de uitlaat tussen kop en einddemper ( turbo, spruitstuk, pakking, downpipe? )
De motor start koud perfect: Gloeien en slaat direct aan. Maar als de motor warm is,. gaat 't zeker niet op de eerste tik. Juist met warme motor heb ik de koude start versneller nodig om m vlot te laten aanslaan.
Er is een lager versleten van of dynamo of waterpomp.
De volgende werkzaamheden heb ik dus in gedachten:
- Beurt: Olie + Filter, Remmen lossen, en indien nodig remvloeistof verversen
- Distributie vernieuwen, inclusief nieuwe waterpomp ( lager is verdacht ) en alle andere riemen
- Uitlaat lijkt te lekken: Mogelijk pijp tussen turbo en einddemper vernieuwen
- Controleren/Afstellen pomp. en/of tempzender gloeisysteem ( ten einde warme-start te verbeteren)
Nu, normaliter deed ik alles aan mijn auto's zelf, maar door omstandigheden doe ik dat nu niet meer.
Wat is wijsheid:
- Hier in 't dorp zit een camper specialist, die de T3 met 1.6 JX wel kent ( Multicampers Wageningen )
- Hier in 't dorp zit ook mijn reguliere garage waar ik al mijn auto's laat keuren (universele garage)
- Of beter naar de beter T3 specialist... zijn er aanraders? (omgeving Arnhem)
Om de distributie te vervangen moet sowieso de uitlaat eronder weg. Dus uitlaatcontrole + Distributie is een goeie combi. Ook moeten de riemen eraf, dus de waterpomp meenemen is geen grote extra klus. De distributie vervangen betekend óók de dieselpomp afstellen (of in iedergeval de riem op tijd!)
Ideeën?