Specialisten JX of de garage om de hoek?

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door Johannus »

Beste allemaal.

Ik wil mijn bus (met 1.6 TD JX blok) laten onderhouden, voor ik deze zomer op vakantie ga.
  • Ik wil zekerheid dat er de juiste olie in zit (Welke olie hoort er in een JX? ik ga anders voor de zekerheid voor 10W60 Castrol Edge)
    Ik vermoed lekkage aan de uitlaat tussen kop en einddemper ( turbo, spruitstuk, pakking, downpipe? )
    De motor start koud perfect: Gloeien en slaat direct aan. Maar als de motor warm is,. gaat 't zeker niet op de eerste tik. Juist met warme motor heb ik de koude start versneller nodig om m vlot te laten aanslaan.
    Er is een lager versleten van of dynamo of waterpomp.

De volgende werkzaamheden heb ik dus in gedachten:

- Beurt: Olie + Filter, Remmen lossen, en indien nodig remvloeistof verversen
- Distributie vernieuwen, inclusief nieuwe waterpomp ( lager is verdacht ) en alle andere riemen
- Uitlaat lijkt te lekken: Mogelijk pijp tussen turbo en einddemper vernieuwen
- Controleren/Afstellen pomp. en/of tempzender gloeisysteem ( ten einde warme-start te verbeteren)


Nu, normaliter deed ik alles aan mijn auto's zelf, maar door omstandigheden doe ik dat nu niet meer.

Wat is wijsheid:
- Hier in 't dorp zit een camper specialist, die de T3 met 1.6 JX wel kent ( Multicampers Wageningen )
- Hier in 't dorp zit ook mijn reguliere garage waar ik al mijn auto's laat keuren (universele garage)
- Of beter naar de beter T3 specialist... zijn er aanraders? (omgeving Arnhem)

Om de distributie te vervangen moet sowieso de uitlaat eronder weg. Dus uitlaatcontrole + Distributie is een goeie combi. Ook moeten de riemen eraf, dus de waterpomp meenemen is geen grote extra klus. De distributie vervangen betekend óók de dieselpomp afstellen (of in iedergeval de riem op tijd!)


Ideeën?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

hoi Jaap,
je kunt je huidige VW startrelais vervangen door een opel relais van een ouwe vectra diesel. Die zin op de sloop wel te vinden.
Dat relais past er zo in en heeft als voordeel dattie ook gloeit als de motor (half)warm is itt het standaard VW relais die pas gaat gloeien als de motor echt afgekoeld is.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Beste Jaap ,

Dat zijn behoorlijk wat werkzaamheden die er uitgevoerd moeten worden, ga er maar vanuit dat ze het nu erg druk hebben bij multi Campers .
Ik zou naar de lokale universele garage gaan als je daar een goed gevoel bij hebt , ga naar ze toe en overleg met ze en spreek eventueel af dat je de onderdelen zelf aanlevert als dat nodig is of als zij niet weten waar ze het moeten bestellen. Kijk ook vooral waar ze tijd voor hebben met de vakantie in het zicht hebben ze het bijna overal druk .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Precies. De 1.6 td lag in Golfjes, Audi 80 en weet niet wat meer, dus een beetje garage redt zich daarmee.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Goeie morgen

Ik heb veel vertrouwen in mijn garage in Apeldoorn.
Zou zeker naar voor jou vertrouwd bedrijfje gaan.

Ben trouwens benieuwd bij welke garage Hylke zit in apeldoorn.

Zou je dat aan mij kunnen melden??

Dank

Henkvanheerikhuize
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Jaren geleden had ik hetzelfde euvel dat de motor bij starten niet meteen aanspringt wanneer die halfwarm is.
Dit euvel is dus te verhelpen met dat Opel startrelais.
Wellicht dat de gloeiers er iets meer van slijten maar dan praat je over na jaarenlang gebruik en die zijn simpel en goedkoop te vervangen.
En door langer te moeten starten ondervindt de startmotor meer slijtage, dus heft dit de extra slijtage aan de gloeiers weer op.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Euh, gewoon de startversneller gebruiken... :lol: Ook een optie.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door Johannus »

Ha,.

Goed om te weten! Ik heb jaren terug gereden met een Polo 1.3/1.4 diesel, waar het gloeisysteem van defect was: gewoon een knop op het dashboard waarmee ik kon gloeien. Gloeide altijd, startte altijd.

Ik was al verbaasd dat ie vaak na een kort ritje niet meer wilde gloeien, en vermoedde een defecte temperatuur sensor ( die bij enigzins warm al een verkeerde weerstand-waarde bereikt, en dus niet meer doet gloeien ).

Opel relais, of start-versneller uittrekken.. hmm. ik kijk even hoe 't zich houd, nu ik weet dat 't 'slecht' starten gewoon een feature is.

Denk dat ik naar m'n eigen garage ga,. diesel-service in Olst gevraagd, zij gaven ook al aan dat 't ruim een dag werk zou zijn, en dat ze 't normaliter altijd op nacalculatie uitvoeren, aangezien je bij oudere bussen nooit weet wat je tegenkomt.. Eerlijk, en overeenkomstig met mijn eigen ervaring. Het slechts bereikbare tapeindje breekt altijd als eerste :-)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Het Opel relais past zich aan de temperatuur aan. Bij half koude motor gloeit hij dan niet voluit, maar kort voor zover nodig.
Is gewoon ietsie luxer dan het VW relais.
Heb nog een foto gevonden van het Opel relais naast een VW relais en hierbij:
hij zit trouwens ook wel in andere ouwe diesels van Opel behalve de Vectra.
En met het vervangen van de gloeibougies moet je ff hulp zoeken bij vrouw of (klein)kind,
kleine handen met ranke vingers prutsen die bougies er wel uit en weer in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

hylkeanne schreef:Sander Smulders, Hattemseweg 46 in Apeldoorn. Zijn bedrijf heet Sander Sycles, hij doet ook motoren maar voornamelijk auto's. Heeft aardig wat VW bussen in onderhoud.

Hylke

Heb ik ook hele goede ervaringen mee!
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

vwt3fan schreef: Heb nog een foto gevonden van het Opel relais naast een VW relais en hierbij:
Toch een eigenwijsheid van mij;

links zie je een JP relais. Dat is aftermarket voor VW denk ik dan (en JP staat niet heel bekend om de kwaliteit). De rechter geeft GM aan, dat zal het opel relais zijn.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

koper en groen, dat wijst op ernstige vocht problemen.

Theo
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Ronald en Theo,
ja das aftermarket en geen beste ook want hij kwam zo groen verkleurd nieuw uit het doosje.
Maar had dat doosje wel enige jaren op de plank gelegen in een carport. Niet overdreven vochtig trouwens.
Mijn relais ging stuk en wist dat ik nog dat relais in de doos had, maar las toen ook op het forum over dat Opel relais, eentje van de sloop gehaald voor 5 euro en die er maar ingezet.
Volgens mij heb ik dat JP relais nog wel ergens liggen.
Jaap, je mag het JP VW relais op de foto gratis van me hebben hoor, ik ben zeer tevreden met iets Opels in mijn bus.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door Erik »

Hoewel dat Opel me natuurlijk wat tegenstaat lijkt het me een prima oplossing, dat Opel gloeirelais.
Ik merk inderdaad ook dat ik met een half warme motor soms net iets langer moet doorstarten.
Als ik nu een relais heb wat wel gewoon elke keer voorgloeit en ook nog op een slimme manier, dus niet altijd vol gas als dat niet nodig is, dan zorgt dat voor een altijd vlot startende bus. Wie wil dat nou niet. :D

Mijn andere dieselauto (audi) gloeit trouwens ook gewoon altijd. Ook met warme motor, zei het heel kort. Maar daardoor start hij wel altijd meteen.
Als het bij een opel geen overdreven extra slijtage oplevert aan de gloeispiralen zal dat bij VW ook vast niet zijn.
Het relais van VW is vast niet slecht maar soms werkt het ene product net even beter dan het andere.

Ik heb er meteen een besteld! [[thumbup]]
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Plim
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:47

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door Plim »

Waar heb je die besteld Eric? en wat kost dat?
Groeten van Texel, Paul

1.9Td AAZ met DT
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Specialisten JX of de garage om de hoek?

Ongelezen bericht door Erik »

Ik had eerst mijn automaterialenzaak op de hoek gebeld, die konden er 1 bestellen voor ruim 90 euro. [[bye]]
Toen ben ik gaan zoeken op het onderdeelnummer (90 464 952) van Rob op internet en ben uitgekomen bij Winparts.nl

Hier heb ik de GR064 besteld van het merk Beru. De prijs hiervan kan je op hun website zien. Komen uiteraard nog wel verzendkosten bij.
Na het weekend heb ik hem binnen.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Plaats reactie