twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door rick »

Ik begrijp uit je antwoorden dat je een beperkte kennis hebt van autotechniek.
Laat de auto door een garage (met kennis van een T3) controleren op alle aspecten. Die knoppen en overmatige olielekkage doen mij vermoeden dat er meer aan de hand is. Laat vooral de staat van de remmen en remleidingen controleren. Dan weet je de staat van de auto. Let erop dat je een garage kiest die een onafhankelijk en vooral eerlijk oordeel geeft en géén relatie heeft met de verkoper. Garages kunnen hun oordeel afvlakken uit collegiale overwegingen.
.
Alle waar is natuurlijk naar zijn geld. Heb je weinig betaalt dan kun je niet veel verwachten.
Heb je veel betaalt en blijk je een miskoop te hebben, overweeg dan de koop ongedaan te maken als dat juridisch mogelijk en zinvol is.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Jannes,

ik heb de foto's nog eens bekeken maar ik wordt er heel lauw van. :|

Ten eerste de foto's van de slechte plekjes duiden op ouder prutswerk in roestoratie. Dit herstellen kost je een veelvoud van een ander goed motortje inbouwen met al dan niet een aangepaste bak. Die geroeste draagarmen, in hemelsnaam is die bus gekeurd voor verkoop geweest?

De motor zelf? verkocht als bus met revisiemotor....? ja duh van 20 jaar geleden zeker. Een lekkende motor is helemaal niet nodig. Dat is slechte montage of echt versleten motor. Zoek eerst eens uit waar de olie vandaan komt. Kan een simpel lekkende carterdichting zijn, kopdeksel, maar bij overdruk en slechte ontluchting kan het er dus uitgeperst worden en lekt die uit alle hoeken en gaten. De ontluchting zit op je kleppendeksel. Indien dit een standaard golf 1600d is kan deze ontluchting de verkeerde zijn vanwege de gekantelde plaatsing van de motor in de bus.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door jvl »

Ik heb inderdaad een beperkte kennis van het technische.
Maar ben ook niet onhandig of vies van een karwei.

Die knopjes zijn volgens mij van de eerste eigenaar, ik kan de verkoper wel eens bellen voor meer informatie.
Ik kijk ook na of dit rotorblad zonder ook werkt of niet, dat doe ik maandagvoormiddag.
Ik heb alle facturen gekregen bij de verkoop alsook de draagarmen zijn vervangen geweest voor verkoop.
Ik wou de bus in goede staat en eerlijk afgehandeld, de verkoper heeft dit ook zo afgehandeld.
Aangezien ze in het keuringstation geen problemen gemaakt hebben van het olielek was ook dat in mijn ogen geen probleem.
De bus zelf rijdt soepel en vlot, heeft alleen een maximale snelheid van 70km/h.

Kleine dingen zijn er natuurlijk om op te lossen en ik heb mezelf al eens onder wagen gelegd en de Carter vijsjes aangedraaid waar ik kon.
Dit heeft niet geholpen, maar denk dus dat de olie van hoger ergens komt, een lek of overdruk zoals sommigen denken, dat ga ik eens laten nakijken.
Alsook de remleidingen ed.
Groeten,
Jannes
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Beste Jannes , dat had je beter niet kunnen schrijven maximale snelheid 70 Km per uur , afhankelijk van je motor en soms kan het wat langer duren moet dat minimaal 95/100 Km per uur zijn . 70 Km is echt veel te langzaam dan kan je alleen binnen de bebouwde kom rijden .
Succes met het in orde maken van je bus
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door rick »

Carterboutjes moeten op moment worden aangedraaid. Vaster dan het voorgeschreven moment bij een lekke pakking heeft weinig zin bij een lekkage. Hij gaat er niet veel minder door lekken.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door luizenbos »

ik zou beginnen met huis en tuin keuken gebeuren dus grootte beurt :!: olie verversen lucht filter olie filter dus de geijkte dingen
kleppen stellen en van daar uit verder zoeken .

remmen nakijken op aan lopen en zo verder [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

jvl schreef: 26 aug 2017 11:36 Ik heb alle facturen gekregen bij de verkoop alsook de draagarmen zijn vervangen geweest voor verkoop.
Ik wou de bus in goede staat en eerlijk afgehandeld, de verkoper heeft dit ook zo afgehandeld.
Juist um.. ik weet niet hoelang je de bus al hebt en wat je ervoor betaald hebt maar als ik die draagarmen zie en bedenk dat je hem hebt laten keuren zou ik toch op de koop terug komen.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door Theo Postma »

jvl schreef: 22 aug 2017 18:30Mooi koopje voor 6900 euro. I
Ik vind het vreselijk veel geld gezien de staat van het geheel, en dan druk ik me erg voorzichtig uit.

Theo
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door rick »

Ik heb de foto's nog eens goed bekeken. Ik zou je toch nog eens aanraden om te kijken of je wel gekregen hebt waarvoor je hebt betaald. Voor dat geld mag je veronderstellen dat hij rijwaardig is en een tijdje meegaat. Dat is zeker niet het geval.
Ik zou als het even kan de koop ongedaan maken. Ik denk dat je daar een goede kans op maakt als je het goed aanpakt.
Het opknappen is een berg werk en kost een veelvoud van wat je betaald hebt. Als opknappen ook mogelijk is. Wat eerlijk gezegd denk ik dat de bus te ver heen is voor iemand die niet ervaren is in het restaureren van auto's..
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door luizenbos »

sluit me aan aan rick of een rootje of 2 a...... eraf :wink:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 26 aug 2017 19:31 Juist um.. ik weet niet hoelang je de bus al hebt en wat je ervoor betaald hebt maar als ik die draagarmen zie en bedenk dat je hem hebt laten keuren zou ik toch op de koop terug komen.
Inderdaad, ik hoop dat je dit wist met de koop? :shock:
Het is een behoorlijk slechte bus, dat zal een flinke restauratie worden wil je het goed doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Theo Postma schreef: 26 aug 2017 20:02 Ik vind het vreselijk veel geld gezien de staat van het geheel, en dan druk ik me erg voorzichtig uit.

Theo
Ik kocht voor 2400 euro een bus waarbij de carrosserie de afgelopen 10 jaar nog geen lasapparaat gezien heeft...
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 27 aug 2017 08:46 Ik kocht voor 2400 euro een bus waarbij de carrosserie de afgelopen 10 jaar nog geen lasapparaat gezien heeft...
Dat is geen eerlijke vergelijking, want 10 jaar terug kocht je nog een hele gave complete T1 Samba voor onder de €10.000,- en moet je nu eens kijken. :wink:
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door mdeco »

Als je de koop ongedaan wil laten maken kan je ook eens contact opnemen met je autoverzekeraar. Weinig mensen weten dat maar meestal zit daar(in België toch) ook rechtsbijstand in. Die is niet enkel na een ongeval. Ook als je "in het zak gezet bent".

Ook als je van een particulier gekocht hebt telt zoiets als verborgen gebreken. Als de verkoper zegt dat er een gereviseerde motor inzit (en allicht niet bedoeld als 10 jaar geleden gedaan) en dit niet zo blijkt te zijn, dan kan je eisen dat hij dit rechtzet. Dat kan zowel door geld teruggeven als door de kosten te vergoeden.

Een handelaar moet sowieso 1 jaar garantie geven, zelfs als hij verkoopt zonder garantie. Ook als het op de factuur vermeld staat, de vrederechter lacht niet met zoiets (dat is zelfs illegaal om te doen) en dan krijg je altijd gelijk.
Ik heb enkele jaren geleden de cursus vakbekwaamheid garagist gevolgd en het komt erop neer dat je als koper veel meer rechten hebt dan dat iedereen denkt/weet.

De zin " gekocht in de staat waarin het goed zich bevindt" is ook zoiets waar rechters allergisch aan zijn.

Samengevat zou ik met de wagen terug naar de verkoper gaan en mijn geld terug eisen. Voor dat geld zijn er veel betere busjes te krijgen.

Maarten
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

EeVeeWee schreef: 27 aug 2017 08:53 Dat is geen eerlijke vergelijking, want 10 jaar terug kocht je nog een hele gave complete T1 Samba voor onder de €10.000,- en moet je nu eens kijken. :wink:
Er staan vaak zat bussen voor een euro of 2000 op mp enz. Die er aanzienlijk beter dan dit uitziet. Ja 9 van de 10 keer is de motor stuk. De mijne liep maar daar was dan ook alles mee gezegt :p .
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: twee knopjes in dashboard, enorm lawaai

Ongelezen bericht door jvl »

Een veelvuldigheid aan reacties die meer afbreuk geven dan positiefs, ik maar denken dat ik blij kon en mocht zijn na meer dan een jaar zoeken.
Ik heb de vrouw gecontacteerd om de bewijsstukken van de revisie van de motor door te sturen en wacht haar reactie af.
Spijtig is wel dat jullie reactie geven op die draagarmen waarover ik al in 2 of meer posts verteld heb dat deze vervangen zijn voor verkoop...
Is het waard om die koop echt ongedaan te maken? Gaat mij dit niet meer geld kosten? Hoelang kan dit nog?

Ondertussen ontdekt dat 1 knopje niet aangesloten is en het andere heb ik doorgedrukt en daar is de kabel gelost, dus geen ventilator meer.
Later op de dag ga ik eens kijken of deze nog werkt zonder manuele bediening.

Gisteren een vlotte en leuke rit gemaakt, waarbij de bus vlot draait, maar wel merk ik dat ze eens 70 km/u niet meer trekt...
In derde vitesse hoor je de motor nog goed werken, even doorgeduwd en dat hoor je goed. Eens in vierde lijkt ze gewoon te roteren... Geen verschil wanneer je even gas lost en weer vol doorstampt. De bus lijkt op haar maximum te rijden.
In mijn mapje motor zie je foto's van een vorige rit, langs onder. Nu zie je nieuwe foto's na de rit gisteren, langs boven.
https://drive.google.com/open?id=0ByrX- ... 1dtZjVVdmM
Groeten,
Jannes
Plaats reactie