Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Neef Laurie weet wel het een en ander van de TDI en heeft ook al een nieuw oud AHU blok uit een Caddy gekocht van een boer met zo'n 180.000km achter de kiezen, die hij er in wil leggen en geregeld de bus lenen. Als hij stil komt te staan weet ie dat meestal zelf wel te fixen, maar mijn zus weet niet eens de motorcode van het blok dat ze er in heeft liggen. Bij een KY kan de garage dat tenminste nog zien!
Kortom, mijn zus heeft beetje de snuit vol van met T3-TDI-pech-langs-de-weg-staan in het buitenland en kijkt dus uit naar een T5 om "zonder pech te rijden", zei ze tijdens het eten. Wel jammer, want liefste zou ze de Syncro (!) probleemloos willen berijden. En vroeg of ik niet wist hoe je die Syncro in dusdanige staat kan krijgen. Daarover discussierend kwamen Laurie en ik dan op deze KY TDintercooler conversie als beste optie en ben ik nou ff aan het uitzoeken of dat zinvol lijkt en wat dat allemaal zo beetje moet gaan kosten.
Mijn zus moet binnenkort alles op dit forum maar eens lezen en beslissen wat ze wil.
Een KY TDi is trouwens best een vlotte bus hoor, denk dat ie de 150 wel haalt, maar harder dan 110-120 hoeft het niet te gaan.
Alhoewel gewoon 130kmh meerijden met de rest in Frankrijk wel lekker is vind ik zelf, maar dat is met een Ky TDi ook geen probleem.
Eigenlijk moet er dan ook nog een roetfilter onder en stinkt ie niet meer naar diesel, dat kost dan nog zo'n € 400,- extra.

Nee, mijn zus wil geen benzine maar diesel, waarom weet ik ook niet. Zal ik nog eens navragen.
Neef Laurie heeft volgens mij zelfs hekel aan benzine.
De enige benzinemotor die hij ooit bereden heeft liep meen ik op gas.
Hij heeft na aankoop van die Syncro ook meteen de originele goed werkende benzinemotor er uit gesloopt en er een TDI in gelegd.
Inmiddels heeft ie die goede originele benzinemotor ook al verkocht, weg ermee !
Ze wonen in Twente, vandaar.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

1 synchro = syncro
2 1.7 ky TDi = een 1.7 diesel waar een turbo en een intercooler word opgebouwd. (afkorting tdi is iets heel anders)

leuk 130 met een ky met turbo en intercooler op de franse snelwegen(in een zware syncro). maar dat blok is niet gebouwd om constant 130 te rijden en als je met de pk winst enkel je topsnelheid verhoogd denk ik niet dat het blokje een langer leven beschoren is als een orgineel ongeblazen ky of jx blokje.

*Edit motorcodes staan bij die blokken altijd op de zelfde plaats.
Laatst gewijzigd door sjoerd_s89_xj-49-dv op 22 okt 2017 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De kunst van een ombouw is dan ook dat je deze goed documenteert zodat je als het ware een gebruiksaanwijzing hebt.

Hylke's 1.7 tdi AKU motor ombouw? http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=28747
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

jaja verschil tussen mechanische indirecte inspuiting en electronische directe inspuiting is me bekend.
Heb al eens van, meen ik Houtstoker, op mijn donder gehad dat ik mijn eigen 1,7 KY TDintercooler als TDi (kleine i van intercooler) benoemde in mijn aftiteling, omdat het veels te verwarrend blijkt. En heb toen TDi in de aftiteling verandert in TDLLK voor TurboDieselLadeLuftKühler.
En ik rijdt al wel 10 jaren en wel bijna 100.000km plankgas 130 echte GPS kmh met mijn vol belasting wel 2300kg wegende KY hoogdakbus, ook gewoon plankgas nonstop door Frankrijk met 35 graden buitentemperatuur richting Spanje. De KY geeft geen krimp onder die condities.
En op internet ook alleen maar positiefs te vinden over de prestaties, temperaturen en levensduur van een KY TD, met of zonder LLK.
Over de 1,9 AAZ daarintegen zijn wel flink wat postings te vinden over te hoge temperatuurproblemen.
Ik weet wel dat bij mijn kleine niet turbo koelsyteem, de intercooler flink verschil maakt in hoogte van de watertemperatuur bij oneindig plankgas met hoge buitentemperaturen. Dus die mag er dan zekers wel bij.

TDI heeft onmiskenbaar grote voordelen, en wie weet is een goede TDI ingebouwd door een erkend ervaren bedrijf ook wel een optie.
Maar mijn zus repareert niet eens haar eigen fiets, dus TDI is zekers boven haar pet.
En zoals gezegd, ze heeft de snuit vol van, is huiverig voor een nieuw TDI avontuur met een T3. Dan maar een T5 TDI.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

KY heeft idd zuigerbodem koeling zie ik net ;) dat scheelt tov de jx.
t5 tdi zou ik toch ook maar eens googlen tov betrouwbaarheid in de eerste 150.000 km.
En houtstoker heeft daar ook een punt.
Een ahu is in wezen de betrouwbaarste 4cyl vag turbodiesel die je in je bus kan hangen .Maar doe het goed Pas je bak aan en zorg voor een goede kabelboom. En boven welke motor je ook kiest betrouwbaarheid hangt van het onderhoud en je rechter voet af 😉
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5458
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een JX heeft ook zuigerbodemkoeling Sjoerd. Maar Rob, dat een T4 qua betrouwbaarheid gelijk zou zijn als een T3 betwijfel ik. Als je een 2.5 tdi uit een T4 hebt, is 4 ton zonder problemen meer regel dan uitzondering. Met een T5 moet je dat nog maar afwachten. Over een T3 maar te zwijgen.
Let wel, ik juich elke T3 reddingsactie van harte toe, maar je zuster zonder technische kennis in zo'n oud hok de Pyreneën door te jagen, vind ik niet zo slim.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door rick »

Ik zou mij laten leiden door het gegeven dat dit soort bussen op steeds meer plekken geweerd worden.

Het 'zorgeloos en pechvrij' rijden lijkt mij alleen al daarom niet te realiseren.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Johannus »

rick schreef: 23 okt 2017 08:29 Ik zou mij laten leiden door het gegeven dat dit soort bussen op steeds meer plekken geweerd worden.

Het 'zorgeloos en pechvrij' rijden lijkt mij alleen al daarom niet te realiseren.
Mwaoh.. dieselauto's worden geweigerd, daar waar je sowieso misschien wel niet met je auto moet willen komen: stadscentra.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Tsja... wat is wijsheid....
Inmiddels worden oudere auto's met benzinemotor ook al geweerd in Milieu gebieden.
Het is feitelijk ook totaal koffiedik kijken wat er de komende jaren gaat gebeuren m.b.t. fossiele brandstoffen???
De Duitse Diesellobby heeft meen ik nog steeds volste vertrouwen in Diesel en beweert met bv. GTL en Blue-nog-wat diesels vrijwel volledig "schoon" te kunnen krijgen. Maar momenteel, na dat VW dieselschandaal, hebben ze het er ff niet over.
Enfin, de doelstelling is dus een kampeerbus hebben waar je van mag verwachten de komende 10 jaren pechvrij mee op en neer naar Spanje te kunnen, zonder in grote steden te hoeven zijn. Dat moet denk ik nog wel prima lukken met diesel lijkt me.

In Frankrijk houden ze bij garages geen voorraden aan. Alle onderdelen worden bewaard in enkele grote centrale magazijnen en via koerier steeds aan de garages geleverd. Maar T3 spul hebben ook die grote magazijnen niet op voorraad. Voor de VW T5 zullen ze wel het een en ander hebben liggen, maar of ze dat ook nog voor een T4 hebben???
Motorisch is een T4 TDI natuurlijk uitstekend, blijft dat er flink wat meer electronica in ligt en alle koelslangen etc. inmiddels toch ook een leeftijd hebben waarop er eens een injector kapot kan gaan, slang kan breken, radiator gaat lekken etc. En hij moet het dus vanaf moment van aanschaf, ook nog eens 10 jaren goed doen.
Daarom is een jongere T5 dan ook een voor de hand liggender keuze dan een T4 leek ons.
Vorig jaar had ik het met een gepensioneerde kamper-ervaren garagehouder over opbouw-renovatie van mijn ouwe Ducato Heku Kamper en daarbij hadden we het ook nog ff over TDI. Volgens hem zijn Audi en VW TDI's door alle sniksnak, de meest electronica storingsgevoelige van alle moderne diesels, die om de haverklap in de garage staan. "Toyota moet je hebben", zei hij en scheurde later weg in zijn veel pk's Mercedes Vito CDI.

Ik weet niets van de betrouwbaarheid van een VW T5 TDI, misschien is het ook wel slimmer om een Frans merk kampeerbus te kopen...

Maar als je in zeg 1986 een fonkelnieuwe T3 Kamper kocht, deed ie het toch ook gewoon prima en pechvrij de eerste 10 jaren en 150.000 km ?
Met nieuwe motor, nieuwe Vbak, nieuw koelsysteem, nieuw brandstofsysteem, nieuw remleidingensysteem(en nieuwe koppeling natuurlijk)
zou dat met deze ouwe Syncro toch ook nog moeten kunnen?
Wat zou er dan nog meer onderweg stuk kunnen gaan wat tot serieuze stilstand kan leiden?
Mijn zus beweert zo 110 kmh te willen rijden dus dat kan ook een ouderwetse KY TDLLK met verlengde 5bak op zijn sloffen aan.
Inclusief metertjes erin om zelf te zien en reguleren wat in een TDI de computer voor je doet, praat je electronisch gezien over zo'n 10 a 12 draadjes aansluiten en geen computers die de motor afsluit of i.d.

Zelf rijdt Bernd Jager trouwens in een mechanische TDI met zo weinig mogelijk electronica !!!
Neef Laurie is eens bij hem op visite geweest en Bernd zei toen dat de VW 1,6D de BESTE motor ooit ontworpen is!
Maar helaas te klein voor een bus.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Johannus »

"De Beste ooit".

Je moet geluk hebben, dat is één. Altijd handig in het leven.

En verder, wat iemand hier op 't forum ook als onderschrift heeft: Onderhoud = Behoud. En dat geldt voor alle auto's. Dus ook voor de T3, 4 of 5. Ik heb redelijk ervaring met oudere auto's, en de kilometerstand maakt boven een bepaalde leeftijd niet meer zoveel uit. Dan telt enkel nog de staat van onderhoud. (Bij tweedehands aanschaf kijk ik daarbij naar heel simpele dingen, waarbij ik liever 4 dezelfde merkbanden zie, die al bijna aan hun eind zijn, dan 4 verschillende merken/types met vol profiel.).

Eén keer flink investeren loont niet in de vorm 'dat je dan nooit meer onderhoud nodig hebt'. Maar de kans op pech of onverwachte zaken wordt natuurlijk wel fors kleiner. Zeker als zoonlief de boel voor een brake-in test meeneemt de Ardennen in :wink:

Qua bouwkwaliteit durf ik de T5 niet zonder meer te adviseren. Ik ben verschillende T4's gewend, en die waren nog van de oude stempel. Ruig. Oerdegelijk, Sterk, Sloom, Lomp. De énige T5 waar ik ervaring mee heb, lijkt enorm op de T4, maar dan veel mooier. Maar alleen al in de bouwkwaliteit van het dashboard is het niet meer ruig, oerdegelijk, sterk en lomp, maar eerdere mooi, fragiel, kwetsbaar en snelstuk. Technisch gezien werden de aandrijfas(sen) al eens vervangen, in waren er legio kleine dingetjes. Van een afgebroken handvat tot een versleten wiellager.

Anyhoe: als ze een beetje van d'r T3 houd, en de koets is goed: Technisch is het allemaal betrekkelijk eenvoudig en sterk. Met goed onderhoud zijn er maar weinig auto's die technisch ooit total-loss gaan.
Laat ze de auto bij een gedegen garage onderhouden, die niet alleen het hoognodige doen, maar ook advies geven over preventieve zaken, dan kan ze toch met een gerust hart op vakantie?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door wouter »

Ben benieuwd welke keuze hieruit gaat komen. [[thumbup]] Soms is de meest slechte keuze geen keuze maken. Je probeert een keuze te maken tussen zorgeloos met 110 km/u naar Spanje rijden voor je zus en een speelauto voor je neef met vermogen en 130 km/u over de snelweg. Een Syncro lijkt mij zeker handig, ik ben benieuwd waar je zus rijdt dat ze denkt vast te komen te zitten met een 2WD T3.

Het klopt dat veel garages niet meer beginnen aan een T3, zeker niet met Frankenstein ombouw uit het VAG-magazijn. Als je zoekt op bouwjaar en/of motorcode ga je nooit de juiste onderdelen vinden. In het Europa ten oosten van ons hebben ze nog vaak nog verstand van T3 en de diverse VAG-motoren, in Frankrijk en Spanje moet je zoeken met een loepje naar iemand die de klus wil aanpakken.

Ik zou beginnen met nadenken over wie je de klus wilt laten uitvoeren, er zijn al veel goede suggesties gedaan. Er zijn een aantal (waaronder Rene Vis - Delta Revisie) die verbeteringen doen tov de "standaard" revisie, dit komt de betrouwbaarheid zeker ten goede. Verder ook een revisie van je startmotor / dynamo, die laten je direct staan als ze het niet meer doen. :mrgreen:
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ik kan me maar slecht voorstellen dat garages je niet gaan helpen en dat dit afhankelijk is van welk type motor je erin bouwt. Als je voor tdi kiest en vervolgens bij een garage staat die geen beschikking heeft over vagcom enz ben je met je t4 tdi net zo ver van huis als je t3 tdi. Tot nu toe enkel ervaringen gehoord en gehad waarbij garages die hielpen in het buitenland onder de indruk waren van een tdi in een bus en het wel snapten. Het ligt er dus maar net aan waar je staat. Ik denk dat als er iets stuk gaat aan je syncro aandrijving je een veel groter probleem hebt. Dat Berndt jaeger mechanische tdi rijd is niet zo gek als je bedenkt hoe hij die auto gebruikt.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door mad mud man »

Het is natuurlijk syncro.. geen hoofdletter en zeker geen h erin....maar dat terzijde.

Er rijden meer gelukkige eigenaren van een t3 (syncro) rond dan je aan de hand van dit forum zal vermoeden. Het lijkt er soms op dat er alleen maar problemen zijn met de t3 bussen maar het tegendeel is, gelukkig, waar.

Wat mij wel opvalt is dat het op dit forum lijkt alsof er alleen maar armoedzaaiers zonder enige kennis hun voor een appel en een ei gekochte roestbak rijdend proberen te houden. (Nu zullen er wel een paar gaan huilen, maar daar kan ik niks aan doen..😂)

Met de juiste specialisten kom je een heel eind met het betrouwbaar maken van een t3, ook een syncro. Zelf zou ik de v bak bij Tonny Vos brengen, weet zo snel geen Nederlands vergelijkbaar bedrijf voor de syncro bakken (heeft het voorste differntieel voor mijn bus gereviseerd). René Vis als voorbeeld voor een goed gereviseerde diesel, origineel of 1.9 TDI afn oid. Dit soort vakmensen kunnen je in het Nederlands goed uitleggen waarom en hoe ze hun werk doen en eventuele garantie afspraken ed. gaan nu eenmaal even makkelijker.

Lang verhaal kort; als je een T3 syncro met dergelijk budget weer netjes in orde maakt, zeker met een afn TDI en daarop aangepaste bak, krijg je die investering altijd terug, in de vorm van betrouwbaarheid en eventuele verkoop.
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door servicebus »

Nu rijd ik dan niet met een sycro, maar met een 2wd bus welke is voorzien van een 1Y met daar een ASS bak.
Motor heeft ondertussen bijna 5 ton gelopen (385000 in een golf en de laatste ton in de bus).
Regelmatig onderhoud zorgt voor vele probeemloze kilometers, en de probleempjes die zich heel af en toe voor doen neem ik dan maar voor lief.
Wel wordt de wervelkamer diesel met respect behandeld, vooral als deze koud is.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

ja dank jullie weer voor de postings, jullie meningen zijn erg welkom.
Heb trouwens ff die aanbieder van dat "Sorglospaket" uit Kassel via google uitgecheckt.
Das niet Benrnd Jäger hoor, die zit toevalligerwijs ook in Kassel zag ik vandaag.
Nou, Ronald heeft er wel kijk op, want wat je over hem vindt op het net is nie best.
Het is Herr Pohl, hij noemt zich "motorenmeister" maar is geen Meister en hij heeft een recycling bedrijf.
En hij schijnt gewoon ouwe 2ehandsdelen van zijn sloop in zijn "revisiemotoren" te zetten en dan maar zien waar het eindigt.
Zodra de motor binnen de korste keren in de soep loopt geeft hij geen gehoor. En er lopen meerdere rechtzaken tegen hem.
Wel raar dat hij 100% positief wordt beoordeeld op Ebay.

Enfin, er zijn wel meer revisiebedrijven, heb in Duitsland er beetje over geresercheert en o.a. Tornau Motoren schijnt wel een goede te zijn.
Niets negatiefs over kunnen vinden, wel veel positiefs. Is trouwens een groot bedrijf die zo beetje elke motor reviseert.
Nouja, dat is allemaal ook van later.

Goed onderhoud is essentieel en daarom ff een plaatje van het onderhoudsschema!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Lally
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 mei 2009 12:39
Locatie: Enschede (tijdelijk)

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Lally »

Zo,

Neef Laurie zal zich na een aanzienlijke tijd van afwezigheid (lees: nagenoeg zorgeloze TDI-kilometers sinds de hier gedocumenteerde ombouw) ook eens in het gesprek melden.

Even enige achtergrondinformatie over de situatie met betrekking tot( alle ellende) van moeders met haar syncro:

Wij hebben ooit een 1.9DG syncro gekocht en daar gelijk maar een TDI(1Z) in gehangen. Deze heeft een hele tijd goede prestaties geleverd tot (vermoedelijk) de brandstofpomp het begeven heeft. Aangezien een nieuwe brandstofpomp duurder is dan een goed gebruikt (ca 180.000 km) AHU blok, is er vervolgens een andere motor ingekomen. Ik heb destijds het hele electrisch schema nagelopen en kon tussen de aansluitingen van de AHU en de 1Z eigenlijk geen verschil vinden, behalve dat een paar draadjes een andere kleurschakering hadden, maar wel dezelfde functie, waardoor de 1Z kabelboom geschikt is/lijkt voor een AHU.

Met deze combi heeft de bus een aanzienlijk (ik geloof zo'n beetje 30.000 km) probleemloos gereden, totdat een kapje van de V-bak brak (vermoedelijk doordat een naald uit een naaldlager door het tandwiel van de achteruit door dit kapje is gedrukt) en de bak begon te lekken.
Deze is toen bij een (op dit moment niet noodzakelijk om nader te noemen lijkt mij) bedrijf gerepareerd. Dus open geweest, gecontroleerd of alles in orde was, nieuw kapje en toen we toch bezig waren een Zuschaltbares-allrad en Zuid afrika spatplaten gemonteerd.
Dit heeft weer een aardige tijd gehouden tot moeders ermee naar Spanje wilde en ergens in duitsland gestrand is met (inderdaad) een kapotte N75.
Dus nee, niet een motor die gestopt is, maar die stotterde, geen vermogen meer had en zo nu en dan rookte. Daarmee zijn ze naar de garage gereden, hebben hem door de monteur die er niet helemaal uit kwam na laten kijken en toen hij daar geen problemen/foutmeldingen gaf (geen vagcom maar "standaard universele" uitleescomputer?) doorgereden. Maar bij de volgende berg schoot de motor weer in de noodloop, met stotteren en weinig vermogen als gevolg, en hebben zij de moed en het vertrouwen verloren en zijn ze terug gereden naar huis.

Daar heb ik de vagcom eraan gehangen, nieuwe N75 erin en het probleem was opgelost.
Nog een aantal duizenden kilometers later, wilde de Vbak niet meer in zijn 4e blijven. Zodra er een beetje koppel op kwam schoot hij uit de versnelling.
Dus, de bak terug naar het op dit moment niet nader te noemen bedrijf, uit elkaar geweest, weer in de bus, zelfde probleem.
Vervolgens de bak er weer uit, en een leen-syncrobak erin van vrienden van ons en die doet het nu goed. Helaas alleen met een ander differentieel als het voorste dif, dus de aandrijfas uitgebouwd en alleen achterwielaandrijving.

Daarmee onderhand een vakantie en ca 10.000 "gewone" kilometers verder, begon de bus "naar verluid" een gek geluid te maken op weg naar huis. Daar aangekomen wilde hij de volgende dag niet meer aan en toen ik erbij kwam, maakte hij tijdens het starten een ellendig metaal-op-metaal geluid en bij nadere inspectie bleek dat de krukas wel draaide, maar de nokkenas niet. Zoals ik nu kan concluderen is de poelie van de krukas/distributie losgekomen (schijnt wel eens voor te komen als men niet de juiste montage hanteert van de poelie met nieuwe bout)
Wel vreemd, ik heb hem bewust niet los gehad en hij heeft zo'n 50.000 km gehouden en nu opeens niet meer. (Lees: Vertrouw nooit meer het werk van een ander.....)

Al met al, ik durf dit blok nu wel af te schrijven als schroot, met wat onderdelen die nog hergebruikt kunnen worden.

Punt van het verhaal is, moeders heeft behoorlijk wat pech gehad met haar bus, waardoor het vertrouwen een beetje weggezakt is. En nu aan mij de taak om voor haar een bus klaar te maken waar zij vertrouwen in kan hebben, waar ze weer mee op pad durft, en waar ze, mocht alles weer tegen zitten, "gewoon" bij een garage aan kan kloppen.

Ik moet uit eigen ervaring zeggen dat mijn 1.9TDI AHU ombouw mij tot dusver de allerbeste motor voor een T3 bus is gebleken.
Ja, ik heb ook een paar kleine dingetjes gehad. Ooit een N75 die de geest gaf en wat intercoolerslangen die eraf sprongen. Maar na de kinderziektes (zie mijn topic ombouw) van mijn eerste ombouw heb ik er al goed 150.000 km op zitten met mijn blok. Dwz, dit blok heeft ondertussen zo'n krappe 4 ton gelopen en gaat nog als de brandweer.

Dus ik moet zeggen dat ik met pijn in mijn hart de overwegingen van bijvoorbeeld een 1.7 KY Turbo-intercooler moet aanhoren.
Maar ja, ik begrijp het wel. Dit zijn zo'n beetje de meest simpele diesels die er zijn. Betrouwbaar in de basis, een beetje meer pit door de turbo met intercooler. En te repareren door elke boerenlul met een steeksleutel en een hamer.
En geen gedoe met garagisten die de electrische aansluitingen niet snappen, gedoe met uitlezen, en eventuele bokkensprongen die ze maken omdat ze niet weten wat er nu eigenlijk in die bus ligt.

Dus, lang verhaal kort:

Op dit moment ligt voor: Een totale versnellingsbakrevisie, al dan niet met versterking, verlengde 3e, en 4e versnelling door de heren van Dream and Drive in Amsterdam (Iemand ervaringen met dit bedrijf?)
En een andere motor.
Wordt dit wederom een TDI, met alle kabels van dien? Of zou het in dit geval beter zijn om voor een simpele motor te gaan zonder alle electronica?
Ik zou persoonlijk gaan voor een diesel, want doorgaans bedrijfszekerder, zuiniger, rijdt fijner (zeker met koppel op lage toeren in de "bush")

Ik vind dit persoonelijk een heel moeilijke keuze. Voor mijzelf zou buiten kijf staan een TDI, omdat ik hiermee op de hoogte ben, dit kan repareren etc. Maar voor iemand die ermee naar de garage moet, mocht het stuk gaan?...

Ik zie dat ik alweer lange verhalen de digitale ehter in slinger (klinkt als vanouds), maar ik ben heel benieuwd naar wat jullie in dit geval zouden adviseren.

Groeten,


Laurens Jan (de neef)
T3 '87 camper. 1.9 TDI
Plaats reactie