Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Best Forum,
Gisteren was ik op bezoek bij mijn zus, die de pensioenleeftijd aan het bereiken is, en neef Laurie was er ook.
Natuurlijk hebben we gekletst over busjes en vooral over hoe zorgeloos en pechvrij te kunnen toeren met je bus.
Mijn zus bezit sinds enkele jaren een fraaie T3 Synchro. Oorspronkelijk was dit een benzine voertuig maar neef Laurie heeft hem omgebouwd naar AHU TDI. Doch onlangs heeft de TDI motor het begeven en nu moet er een nieuwe motor in.
Mijn zus wil een kampeervoertuig waarmee ze probleemloos zo'n 2 keer per jaar op en neer naar Spanje kan rijden. Dat is met haar Synchro tot nu toe niet echt gelukt. De Versnellingsbak heeft het onderweg al eens begeven, is toen voor zo'n € 1500,- gerepareerd maar wil nu al niet meer in zijn 4e versnelling. Ook heeft ze al eens stil gestaan met werkonwillige TDI motor. Die hield er gewoon mee op, gelukkig nog niet al te ver weg in Duitsland.
De Duitse garage die er toen naar gekeken heeft kwam er niet uit waarom de motor het niet meer deed, ze wisten in eerste instantie niet eens met welk motorprogramma ze de computer moesten gaan uitlezen in deze T3 zelfbouw-TDI. Via bellen met neef Laurie werd duidelijk dat het om een AHU motor ging, maar ook met die info kon het euvel niet getraceerd worden en is de bus door de ANWB naar huis gedragen.
Neef Laurie ontdekte al vrij snel dat het om iets simpels ging als defekt turbo ventiel ofzo, waardoor de motor zichzelf stil zette.
Maar T3 met zelfbouw TDI electronica en aanbouwdelen is voor een niet-bus-klusser te onbetrouwbaar om zorgeloos en pechvrij door het buitenland te toeren.

Mijn zus heeft onlangs eens wat 2ehands T5 busjes bekeken en wat dat zo'n beetje kost.
Maar ze rijdt graag met de T3 Synchro en een optie is ook om deze Synchro dusdanig te vernieuwen dat ze er van mag verwachten de komende tien jaren en 150.000km er lekker, zorgeloos en pechvrij mee te rijden, en dat onverhoopte euvels ook in het buitenland simpel gefixt kunnen worden.
Laurie en ik komen dan tot een motorconfiguratie van een ca. 95 pk sterke, naar Turbo Diesel Intercooler omgebouwde fonkelnieuw gereviseerde
1,7 KY motor met extra oliekoeler en metertjes voor Turbodruk, Motoroliedruk, Motorolietemperatuur en Versnellingsbakolietemperatuur.
Aan deze motor moet dan een compleet gereviseerde (wellicht verlengde en versterkte) Synchro 5 versnellingsbak gehangen worden.
Ze heeft er grotere Synchro velgen en banden op liggen.
Heb beetje op het internet gesurft op de keuze 1,7 KY tdintercooler of 1,9 AAZ tdintercooler en meningen neigen dan naar de KY.
Want de KY heeft betere koeling en schijnt ietsie aangenamer te rijden met de T3 5 Vbak. De KY is ook specifiek voor de T3 dus ontworpen.
En de KY past probleemloos met alle JX turbo onderdelen.
Op het internet staat vaker dat er een JX nokkenas in de KY zou moeten bij TD conversie, maar dat wordt door anderen ook weer ontkend ...?

Ik heb inmiddels eens een lijstje opgesteld van wat er dan allemaal fonkelnieuw in zou moeten en kom tot het volgende.
Indien jullie toevoegingen, aanmerkingen of kritiek hebben, lees ik het graag.

- Alle koelslangen + edel Stahl buizen koelsysteem
- Koelwatertankje
- Extra electronisch koelwaterwaterpompje (nalooppomp)
- Nieuwe radiator
- Extra oliekoeler
- Turbo
- Brandstofpomp
- Dynamo
- Dieseltank
- Gewei brandstofleiding
- Alle andere brandstofleidingen, nippels en aansluitingen
- Verstuivers
- Intercooler
- Remleidingen
- KY Turbodiesel motor
- Compleet uit elkaar gehaalde, nagelopen, gereviseerde en gemodificeerde Synchro 5 Vbak
..............
............. INDIEN JULLIE VINDEN DAT ER NOG MEER NIEUW AAN MOET LEES IK HET GRAAG
............. Het is de bedoeling dat het een volledig compleet wensenlijstje wordt



Voor bovenstaand kom ik op een kostenplaatje van rond de € 8500,-.
Pittig, maar altijd nog stuk voordeliger dan redelijke 2e hands T5 Kamper.
Indien mijn zus het wel wat lijkt, ben ik van voornemens een Duitse Werkstatt in de buurt van Kassel aan te schrijven of zij deze bus willen vernieuwen naar de specifieke wensen en wat ze daar voor vragen. Deze Werkstatt biedt op Ebay een "Sorglospaket" aan: Voor € 2000,- halen ze je bus op, reviseren ze de motor compleet en leveren hem 14 dagen later weer bij je af.
Voordeel van het compleet laten doen is dat je er een officiele Garage nota bij krijgt van de gehele vernieuwing die je bij eventuele verkoop kan laten zien. En een jaar garantie op montage en onderdelen.
In Duitsland omdat mijn zus vlak bij de Duitse grens woont en er wellicht allerlei onderdelen als turbo, brandstofpomp, Vbak etc heen en weer gezonden moeten worden naar diverse Duitse leveranciers van de onderdelen.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Volgens mij ben je niet helemaal lekker als je aan een (financieel) project als dit begint, terwijl je een probleemloze bus wilt. Zoek een mooie T4 california of probeer een ander merk.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door RoonT3 »

zorgenloos pakket voor € 2000,-???? Wie daarmee moet adverteren....... Volgens mij hoeft een goede garage of hobbyschuur geen reclame te maken toch? In de trant van 'als het te mooi is om waar te zijn'

Ik vind die 8500 euro aan de lage kant (hangt ook van de basis af en wat je aan onvoorzien tegenkomt. want blijft het motorisch/koeling of denk je dat je onderaan verder niets tegen gaat komen?). Leuk als je het voor jezelf doet en daarnaast nog een financiële buffer voor onvoorziene uitgaven hebt. Ga jij en neef Laurie alles voor spek en bonen inbouwen? Je kan beter dat geld met de verkoop van de Syncro (ZONDER H) samen in een T5 steken dan....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door krisg »

Heb je die 4x4 nodig ? het maakt alles complexer en defectgevoeliger. Verbruik gaat omhoog enz...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door luizenbos »

rob

mijn liefde voor een t3 gaat erg ver maar als ik die bedragen zie en hoor dan sluit ik me volledig aan bij Ronald het houd een keer op dan ben meer aan sleutelen dan er van genieten . dat merk nu zelf ook .

als het nu niet lukt geef hem een schop [[yes_new]]

Ook mijn advies zou zijn koop een t5 met 4motion transporter voor dat bedrag vind je er wel 1 en ben je klaar alleen de meubeltje erin :!:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Ewout »

Hoi Rob,

Even wat tegengewicht tov alle bovenstaande rationele reacties:

Mooi dat jullie de bus weer als nieuw willen maken! Hobbies mogen tenslotte geld kosten.
En als je dan toch in een T3 investeert, is een synchro waarschijnlijk de beste keuze. Goede synchro's blijven veel gezocht. De vraag is natuurlijk wel of alleen een motorrevisie + aanbouwdelen alles is wat nodig is om zorgenloos 150.000 km te rijden. Het blijven natuurlijk bussen van inmiddels 30 jaar oud. Wellicht beter om de bus door een erkende VW professional onder handen te laten nemen. Reken dan op €12.500 - € 15.000,- totaal (schatting) om alle storingsgevoelige delen te controleren/preventief te vervangen. En dan heb je een top synchro.

Veel verstandiger is natuurlijk om een moderne T5 te kopen met niet te veel kilometers die door elke VW garage tussen Nederland en Spanje -indien nodig- ter plekke en uit voorraad gerepareerd kan worden. Maar wie wil nu verstandig zijn... :mrgreen:
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Een tdi zou nooit stil komen te staan door een defect "Turbo ventiel" Neem aan dat je n75 bedoelt? Dan draai je in noodloop en kun je "gewoon" met honderd naar huis rijden. En is de bak wel aangepast om tdi toerentallen te draaien? Of alleen "gereviseerd" en nu al een defecte 4? Waarom al die moeite en geld in een oude ky steken als je met dat bedrag in gedachten ook langs een plek als Berndt jaeger kan rijden en hem je tdi ombouw laten inspecteren en verbeteren. (En je bak tdi waardig aan laten passen want zo klinkt het nu niet)

*Edit. Idd in de buurt van Kassel 😉
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Kris, Ronald en Michel.
Ja, zei ik ook al tegen mijn zus, moet je dan perse een 4x4 hebben?
"Nou, is toch wel handig", reageerde ze.

Een T4 is inmiddels ook al een ouwe bus, waar ook zomaar een slang kan breken etc.
Dus dat is niet per definitie veel beter.

Dat zorgenloos pakket slaat denk ik vooral op dat ze hem bij jou voor de deur op komen halen en daar ook weer afleveren.
Je hoeft dus alleen maar sleutel af te geven, te betalen en sleutel weer in ontvangst nemen. Dat spreekt mijn zus wel aan.

Ikke niet, maar neef Laurie bouwt dat eventueel allemaal wel in. Hij heeft van zijn mams een fraaie werkplaats met autobrug etc gekregen, dus daar wil hij dan ook wel wat voor doen. Zo veel werk is ombouwen naar 1,7 KY TDi ook niet met allemaal nieuwe onderdelen. Plug-and-Play !
En mag jij raden wie die Synchro bus vaak leent. Nadat de TDI er in lag moesten er nog nieuwe ruitenwisserbladen op en zijn mijn neefjes ff op en neer naar de Ardennen gereden en daar wat rond gecrosst om te testen of die nieuwe ruitenwissers het wel goed deden?
Doch mocht die "Werkstatt" bereidt zijn om alles naar specifieke wensen in te bouwen en daar een jaar garantie op geven, heeft dat toch wel meerwaarde. Met een officiele "Garage Revisie-nota" in handen is een Synchro dan markttechnisch gezien, die prijs ook wel waard lijkt me.
Tis ook best wel een mooie Synchro met Bullbar, Extra wiel buitenop, Westfalia hefdak en mooie moderne T3 Westfalia kampeerinrichting.
Stoere en mooie bus met veel meer karakter dan een van de vele T4 of T5 kampers.

Groot bijkomend voordeel van een T3 bus is dat zijn buitenmaten hetzelfde zijn als een normale personenauto terwijl de kampeergedeelte maten ruim zijn in vergelijking met een T4 of T5. En de T3 dus overal netzo makkelijk als een personenauto te parkeren is. En hij heeft een aanmerkelijk kleinere draaicirkel dan andere bussen! Allemaal erg handig in ouwe Spaanse en Franse dorpjes met kleine stegen, in de bushbush en parkeren op de krappe parkeerplaats achter de flat in Spanje. Volgens mij krijgt ze een T4 of T5 niet goed geparkeerd op de plek die ze bij haar reisdoel heeft. Dat heeft allemaal nog een ruimtelijke indeling uit de 60er jaren.
Bovendien, behalve een zwevend tapijt, rijdt niets zoo vrolijk en eigenzinnig als een T3. Helemaal met 95 pk en gemodificeerde Vbak.

Het is de bedoeling om alles wat Pech-Onderweg gevoelig is te vervangen voor nieuw.
En daarna je keurig aan het onderhoudschema te houden en bij die beurten komen problemen met lagers, remmen etc wel aan het licht.
Doch door dat laatste soort zaken kom je niet stil te staan en zou je toch een in principe een Pech-Onderweg-Vrije bus moeten hebben lijkt me.

Kortom, mijn zus zou liefste haar huidige Synchro willen behouden, maar hij moet dan hecht genoeg worden om i.p. 10 jaren en 150.000km
Pech-Onderweg-Vrij te kunnen rijden, mits die keurig zijn beurten krijgt en geregeld nagelopen wordt.
Heb mijn zus geadviseerd hem eerst eens door een garage goed te laten bekijken of ie deze fikse investering waard is.
En ook met name het 4x4 gedeelte dan eens aan goede inspectie te onderwerpen.
Volgens Laurie is de bus verder nog wel ok.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

hiero zo beetje de prijzen die ik er bij gevonden heb:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi,

Budget is belangrijk en emotie. Wanneer emotie uit te schakelen is: zie reactie Michel (Roerdomp). Zo niet: budget vrijmaken en een goede garage vinden. Zo'n 10.000? Begin opnieuw met en gereviseerde motor en versnellingsbak. Laat koeling heel goed nakijken. En alles moet nagelopen worden: electra en mechaniek.

Motor van onze bus is gereviseerd door Rene Vis en wij zijn zorgeloos naar Denemarken op en neer gereden (2x750 km.). Koeling had ik al helemaal in orde gemaakt. Rene levert zeer goed werk voor een zeer redelijke prijs.

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

als je met die duitse "werkstatt" berndt jeager bedoeld zou ik eerst eens met hem sparren over je motor keuze.
AHU tdi is in de basis een betere motor voor je bus dan een 1.7 diesel waar je een turbo en intercooler opschroeft om wat meer pk's te winnen.
TDI draait mits je je bak aanpast 15% koeler(en nee dit doet hij niet door de intercooler) dan een niet direct ingespoten diesel of turbodiesel. en als je de kabelboom goed installeert (wat zij kunnen) zul je hier geen gelazer meer mee hebben.
overigens vraag ik me af of je je bak met die 1.7 ky td met intercooler (TDI staat voor Turbo direct injection) ook niet moet laten verlengen?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Ewout en Sjoerd,
Ja, vanwege de reparatiemogelijkheden onderweg in Frankrijk en Spanje dan ook eerder een T5 dan een T4.
Maar goede 2ehands T5 Kamper is ook bepaalt niet goedkoop.
En is dus echt flink stuk groter van buiten dan een T3, maar niet ruimer en praktischer van binnen dan een T3.

Wat het precieze probleem met de TDI was moet Laurie maar eens beantwoorden, ik weet niet veel van TDI.
Al heb je Bernd Jaeger en mag je daar toch wel kwaliteit en degelijkheid van verwachten, blijft dat je een niet officiele combinatie TDI-T3 hebt waar elecktronisch storingsgevoeliger apparatuur in zit. En een buitenlandse Langs-de-routenational-garage schrikt zich meteen kapot.
Maar elke buitenlandse boerelulle monteur moet toch nog wel een ouderwetse simpele KY diesel kunnen repareren, menen Laurie en ik.
Een simpeler en makkelijker te repareren diesel motor bestaat er volgens ons op de hele wereld niet!
Reserve T3 onderdelen zou ik per express binnen 3 werkdagen van Duitsland naar Frankrijk of Spanje kunnen laten verzenden.

Ik ga er van uit dat die "Sorglospaket" Garage ervaren is met VW T3, maar er zijn flink wat andere erkende T3 garages en specialisten te vinden en is ook niet gezegd dat mijn zus meteen maar in zee gaat met Meister Sorglos. Dat KY TDi om- en inbouwen is ook allemaal niet ingewikkeld, dat kan een beginnende T3 busklusser nog doen. Maar het moet natuurlijk wel ff goed gebeuren, alle boutjes en moeren nieuw en kundig vastgedraaid.

En, zoals ik laatst nog van een ander op het forum las, een KY TD met een T3 Vbak in een T3 rijdt erg soepel en lekker.
Het is nu eenmaal voor elkaar ontwikkeld en uitgetest door VW, ook met resonanties etc.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

1.7 ky is als diesel ontwikkeld niet als turbo diesel.
het is maar wat je wilt. ook voor mensen met draadjes vrees zijn er oplossingen bij tdi die ook bij bernd jaeger geleverd word.
daarbij komt nog eens dat er nu een ahu in de bus hangt waarvan niet is gecontroleerd of dit blok uberhaubt "op" is. 5000 euro neerleggen voor een paar draadjes die in de war zitten zou zonde zijn van je geld. ik zou egt eerst eens met een TDI specialist (over de grens niet in NL) gaan praten voor je dat wat er nu in die bus hangt afschrijft als oud ijzer.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

hoi Sjoerd en Arjan,
Nee, die Werkstatt die ik bedoel is van zomaar een advertentie op Ebay.
Was aan het surfen op wat de prijzen zo beetje doen. En is in de buurt van Kassel, dus dat is wel te doen. Weet er verder niet veel vanaf wat voor garage dat is, dat moet ik dan eens gaan onderzoeken als opknappen van haar Synchro een serieuze optie is. Heeft op Ebay in ieder geval positieve referenties. Maar der zijn vele revisiebedrijven, ook in Nl.
Mijn ervaring leert me dat ze in Duitsland best wel weten hoe een VW T3 in elkaar zit, dat ze kwaliteit leveren en zo'n 30% goedkoper zijn.
Desalniettemin, waar zit Rene Vis dan zo ongeveer Arjan?
Want lijkt mij voor mijn zus gewoon beter om 1 complete revisie nota met garantie van een erkend bedrijf te hebben, dan alle onderdelen los te kopen en zelf in elkaar te zetten. Mocht ze dan alsnog voor een T5 gaan, is die Synchro natuurlijk veel beter te verkopen met die revisie factuur erbij.

De I voor directe inspuiting en daardoor veel koelere motor is me bekend.
De KY TD is heethoofdiger maar met goed werkend koelsysteem, oliekoeler en intercooler geeft hij geen hoge temperatuur problemen.
Jaja, de Vbak mag natuurlijk dan ook gemodificeert worden naar zo'n 30 pk extra.
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 22 okt 2017 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi,

Google Delta Revisie Texel.

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Een goede bus is het waard om motorisch en bak te reviseren. Ik ken echter de basis niet en van wat ik van de gemiddelde bus ken kan daar nog genoeg aan te doen zijn zodra je gaat sleutelen....

Zodra je snapt dat Syncro zonder H wordt geschreven zal een garage ook weten dat je wat van bussen weet in plaats van te denken, hé kassa....

Benzine geen optie? Rijd toch ook soepel en voor de vakantiekilometers ook betaalbaar.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie