Pimp my jack

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Pimp my jack

Ongelezen bericht door Radje69 »

Om m'n verhoogde syncro op een redelijke deftige en veilige wijze op te krikken , voldeed het standaard VW krikje niet meer. Dus op zoek naar de ideale krik voor onderweg.
Verschillende mogelijkheden werden getest en afgewogen tegenover elkaar
RIMGP001.JPG
1- de garage-of rolkrik, heel veilig(zeer stabiel) en handig , maar te plaatsrovend en zwaar om mee te nemen in het busje
2- de potkrik, hydraulisch , handig en veilig, uitschroefbaar tot maximale lengte en dan de druk oppompen om de wagen te heffen , in uitgeschroefde en opgepompte stand wordt deze krik onstabiel, dus ofwel een groter model aanschaffen (die is dan te zwaar) of een ferm houten blok meezeulen(te plaatsrovend)
3-de vw standaard T3 krik, handig (compact & licht) maar niet zo veilig . gezien de hoogte van de syncro werk je met dit krikje al op de hoogste stand, maar het wordt al onveilig tijdens het heffen omdat het tengere lijfje van deze krik begint te torsen tijdens het zwengelen om de boel omhoog te krijgen
RIMGP002.JPG
4-Farmjack oftewel de Hilift of één van de varianten, in mijn geval een T-Max, Het zwitserse zakmes onder de kriks. kortom een ferm stuk gereedschap helaas niet idiotensicher , met deze krik moet je leren werken . Het klikmechanisme vergt enig onderhoud en controle op slijtage. De lift handle is een serieuze knuppel als het verkeerd gaat .
rIMGP003.JPG
5-Landrover krik, veilig( stabiel) en handig, Een collega met een defender vroeg me een aanpassing te maken aan zij LaRo-krik , door het toevoegen van accessoires op de defender werd de krik een stukje te kort om deftig te grijpen in de voorziene gaten, nu bleek die verlengde krik ook te passen voor de T3, dus is het uiteindelijk deze geworden
RIMGP004.JPG
Voor de landrover krik werd een verlengstuk gedraaid uit vol staal om in het originele stuk te schuiven en vast te lassen ,
RIMGP005.JPG
RIMGP006.JPG
RIMGP007.JPG
RIMGP008.JPG
Grtz Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door Radje69 »

Plaatsen van de foto's lukt weer niet, bij deze dus de foto's
Verschillende mogelijkheden werden getest en afgewogen tegenover elkaar
RIMGP001.JPG
3-de vw standaard T3 krik, handig (compact & licht) maar niet zo veilig . gezien de hoogte van de syncro werk je met dit krikje al op de hoogste stand, maar het wordt al onveilig tijdens het heffen omdat het tengere lijfje van deze krik begint te torsen tijdens het zwengelen om de boel omhoog te krijgen

grtz Koen
RIMGP002.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door Radje69 »

GRmmble%"
RIMGP005.JPG
grtz Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door Radje69 »

één per één lukt blijkbaar wel
RIMGP006.JPG

Grtz K
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door Radje69 »

vergelijk
RIMGP004.JPG
Grtz Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door Radje69 »

vergelijk
RIMGP007.JPG
Grtz Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ziet als een goede oplossing. Ik heb daarvoor een LT1 krik. Is zelfde type als de T3 krik maar zwaarder en langer uitgevoerd. Daar dezelfde mod met verlengen van de buis alleen hoef je dan enkel een dunnere staf in te lassen omdat de LT opname groter is. Daar kan je dus wel gewoon zwengelen en moet je niet met een ratel-hendel op de kop draaien (accuslagmoersleutel)

Origineel heeft de 16" een boop voor de originele krik te verhogen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Mooie oplossing [[thumbup]] Ook een stukje compacter dan een hi-lift lijkt het?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door Radje69 »

@ Klaas,
Ter info beeld ter vergelijking , Farmjack, T3 krik en LaRo krik
RIMGP001.JPG
LaRo krik : 3-delig(1-grondplaat/2-ratelkruk/3-krik) net niet te zwaar , wel heel betrouwbaar


Grtz Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Pimp my jack

Ongelezen bericht door Radje69 »

@Ronald
Thx voor de foto's van de 16" boop, die had ik nog niet gezien,
LT(35) krik is in mijn zoektocht afgevallen zonder te testen, mede door de diameter van de steunpuntopname, . Ook het zwengelen heeft me ertoe aangezet deze krik niet te overwegen omdat op een gewone T3 krik het zwengelen ook een oorzaak van instabiliteit is. Spijtig genoeg heb ik deze Krik niet in detail bekeken en de stevigere constructie is me dus ook ontgaan, anders was de LT krik misschien ook mijn alternatief geworden.
Het nadeel bij de LaRo krik is de spindel met hele kleine stap, je blijft eeuwig bezig met het ratelkrukje om de wagen op een deftige hoogte te krijgen , daar staat tegenover dat de bediening geen hevige beweging vraagt als de last volledig op de krik komt.

Blijkbaar heeft VW ook standaard de verlengstukken bij de standaard T3 krik, nl bij de VW campers type gypsy

Mvg Koen
Plaats reactie