Motorfiets trailer bouwen

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Nu dat ik geen bus meer heb en dat nog wel even duurt ? en de huiskamer zo goed als klaar is op de vloer na ben ik nu even met iets anders begonnen om toch bezig te zijn nou ja :lol: niet dat ik me verveel of zo :mrgreen:

En me ook met motor fietsen bezig hou beetje klussen en opknappen moest er een andere motor aanhanger komen ik had er al 1 maar die voldeed niet meer aan mijn eisen pakket en die is dus verkocht .

Nu wilde ik er 1 ook met een tent erop tzt en aanhanger die ook Manus je van alles moet worden maar nu voor ook 2 motoren en een zwaardere as 750 kilo .

heb dus een vouwwagen gekocht om een beetje in te komen voor weinig .
Maar daar moest ik te veel aan verhapstukken zoals mistlamp en kenteken verlichting aan brengen en noch wat de andere zaken om hem voor de wet goed te krijgen .

Dat vond ik toch te veel werk dus dan maar meteen beginnen , ben ondertussen ook op zoek geweest naar ander aan hangers je weet het nooit of er iets bruikbaar tussen zit maar of het was veel te ver of te rot of complete restauratie daar komt bij toch wel stevig aan de prijs waren of weer net te smal of te kort En hoe is dan de staat van de as ? .

Dus op zoek naar ideeën www af gestruind en de nodig plaatjes opgeslagen en verschillend constructie passeren natuurlijk de revue leuk niet verschrikkelijk moeilijk te maken kost wat meer ijzer maar hou het toch maar simpel om bij de keuring geen gezeur te krijgen de verstelbare neer bare plateau verijst

een korte as tappen voor de wielen die wat ik kon vinden maar konden maar 350 kilo hebben das effen te weinig
voor een de zak bare constructie .

Dan toch maar zelf maken ondertussen is een splinter nieuwe as van 750 kilo en het neus wiel met klem en de koppeling besteld en dat moet genoeg zijn voor 2 motoren .

Kon ook nog een as bestellen van 1000 kilo die kost maar 40 euro meer maar dan zit je weer met
een andere en zwaardere keuring met oploop rem en een kenteken .

Dus keep het simpel dacht ik .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Die is inmiddels gehalveerd tot open bak daar heb ik nu de onder steun poten afgehaald en nog wat zaken zoals tent die waarschijnlijk ga gebruiken en de rest gaat in de verkoop wie o wie :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Dus wat staal gehaald en dus aan de slag met in meten hoe en wat dus as besteld en de as as is binnen gekomen blijkt dat ik de verkeerde had besteld . :oops:

Die was dus te klein eeehh te smal blijkt dus voor een bak te zijn van 130 cm en ik wil 150 cm breed die is inmiddels ook besteld met wat extra spullen wand alles wil ik nieuw doen en moet ook voor de keuring .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door luizenbos »

inmiddels ben ik zo ver kan zeggen dat het lekker gaat morgen weer wat staal halen heb nog niet genoeg :buiken:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door servicebus »

Weer lekker bezig Frits 😀
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Br3cht
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2015 20:37

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door Br3cht »

Benieuwd naar het resultaat, zou ook zoiets willen bouwen.
Wel raar dat je eerst een aanhanger koopt om dan toch zelf een frame te maken, waar dan enkel nog een vloer opmoet
Grtz Brecht
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Heeft iemand er al eens naar gekeken wat je ongeremd mag trekken met je auto? Vast geen 750kg. Een aanhanger bouwen van ca. 150 kg + motorfiets van 300 kg = 450 kg. Dat mag dan meestal wel met een beetje auto. Maar twee motoren erop? Dat wordt al krap en voor de meeste wagens niet weggelegd.

De aslasten etc. maakt niet uit voor je kenteken. Je kan gerust een geremde as van 1400kg onder een kar schroeven en er geen kenteken op willen. Kijk bv naar caravans, 1400kg geremd maar 600kg leeg. Kan je gewoon kenteken insturen en met witte plaat verder rijden.

aseinden met 750kg zijn er wel; https://webshop.busscher.nl/artikel_inf ... _nr=A00094

Ik heb in het verleden een 2,5 tons tandemasser wisselchassis door Route-A gevoerd voor kenteken. Dat was nog in de tijd dat aanhangers geen kentekenplaat hadden. Dat was niet heel moeilijk maar je moet het wel goed gedocumenteerd hebben. O.a. materiaalspecificaties en sterkte berekening waren ze in geïnteresseerd.
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 18 dec 2018 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mwa beetje subjectief aangezien ik een GTR1000 gereden heb. Uiteraard weegt een 125cc minder [[thumbup]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Brecht [[thumbup]]

Begrijp effe niet wat je bedoelt maar lees het bovenstaande nog even door :) en de houten kleine aan hanger die is te koop voor :!: 45 euro :idea: iets voor je . kun je eigen project misschien doen . as mag 450 kilo hebben .

Roon [[thumbup]] die as die jij laat zien dat geloof ik wel en ik weet dat ze er zijn de reden dat het niet zijn geworden is de prijs in de btw 175 euro per stuk kijk voor 1 van die dingen heb ik een complete as die kost 156 euro voor de rest van meer geld heb ik me staal er dus ruim eruit . :wink: had het dus wel in de gedachte gang meegenomen maar het is dan en- en he :mrgreen: en het loopt al op .

Dan het gewicht goed dat je jullie eraan denken maar dat had ik ook al gedaan . 8) nou ja hehehe :)

Mijn auto mag is 126 kilowatt en automaat zelf meer dus dan mag ik 740 kilo ongeremd rijden mijn motor fiets weegt 190 kilo en met wat sap ? 200 kilo :?: voor die enkele keren dat er misschien 2 motoren opstaan is dat geen probleem dus .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door Ewout »

Mooi Frits! Nu alleen nog een lichtblauwe bak erop en een Audi motor erin en je hebt weer een T3 :mrgreen:
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

luizenbos schreef: 18 dec 2018 14:45
Roon [[thumbup]] die as die jij laat zien dat geloof ik wel en ik weet dat ze er zijn de reden dat het niet zijn geworden is de prijs in de btw 175 euro per stuk
Heb je dat nagebeld bij ze? Ze worden verkocht per set en ik kom het vaker tegen 1 stuk = 1 set dan andersom dat er set vermeld staat en de prijs toch per stuk is. :???:

Laat je het frame nog verzinken?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Mooi frits [[thumbup]] maak je hem niet kantelbaar op de as? Is een stuk makkelijker dan met een rijplaatje erop rijden :roll:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Roon [[thumbup]]

Even naar een ander wending wand dit word ander een Babylonisch spraak verandering :mrgreen: en mosterd na de maaltijd je hebt gelijk dat van die ASEINDEN er zijn van 750 kilo en ook de prijs is ook redelijk al dan niet per stel --- of --per stuk maar nu ! dat ga ik niet meer navragen maar nadat ik ze niet kon vinden en ook niet echt me best gedaan heb ik dus een 1 as gekocht .

En ga dus niet meer veranderen nu dat ik zover ben maar natuurlijk bedank voor het meedenken maar je had gelijk .
En nee niet verzinkt hij word geschilderd in kleurtje .

sjoerd [[thumbup]]

kwam in me gedachten heel kort op maar lees het boven staande .

zo nu verder heb het 1 en ander af gemaakt en afgelast kan nu verder met de rest ook nog een verstelbare draaibaar neus wiel gemaakt .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je asbevestiging maak je nog anders?

Dus niet enkel de bout door de onderkant van je U-profiel. Voor de degelijkheid doorboren op onder- en bovenkant en ertussen een buisje inlassen. Is toch wel gebruikelijk bij een aanhangerframe. Of anders in het U-profiel een andere 'versteviging' aanbrengen.

Triangel lijkt mij wel stevig (centrale buis loopt door zo te zien) maar ik vraag mij af of de RDW dat goedkeurt. Juist de as en dat deel wordt beoordeeld op sterkte en ikzelf zou daar de standaard triangels of koppelingsbuis uit de handel voor gebruiken. Het kan verkeren dus ik ben dan wel benieuwd hoe het allemaal uitpakt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door luizenbos »

wat is het verschil dan met deze . y vorm

en de oud vouwwagen met de zelfde constructie eerlijk gezegd weet niet wat je bedoeld :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorfiets trailer bouwen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nou Frits,

verschil is dat de triangel/trekstang (doorlopend) onder het frame zit, en dus de 'knik' krachten tussen frame en dissel beter opgevangen worden. Je eigen triangel zit kops op het frame gelast. Hoewel je trekbuis dan wel doorloopt denk ik, is deze rondom gelast wat ook in de verticale belasting een verzwakking geeft. Bij vrijwel alle aanhangers die ik ken gaat het vroeg of laat kapot juist in deze zone. Vanwege de constructie is dat allemaal nog reparabel voordat er ongelukken gebeuren. Hier kan naar mijn mening de triangel bij falen in één keer afbreken. Dat men niet altijd constructief de beste oplossing kiest kom je ook in de handel tegen. Dat een beunbakkie wat simplistisch wordt uitgevoerd moet je vooral als maatstaf nemen voor als je serieus voor de hobby met lading wil gaan rijden. Dat mag je goed vinden maar het is een kleine moeite om het beter te doen. Bij verkeerde balans op de aanhanger kunnen de krachten op dat punt behoorlijk oplopen. Door de lading maar ook door wegdek en rijgedrag. En daar hoef je zelf helemaal geen schuld aan te hebben.

Wens je veel wijsheid en zoals ik zei, het kan verkeren en ik ben dan ook benieuwd naar de reactie van de RDW. [[thumbup]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie