"Glaswol is goed, goedkoop, makkelijk te verwerken, past in alle hoekjes en gaatjes van je bus, is dik, erg licht, neemt geen vocht op en houd geen vocht vast. Roest ontstaat door vocht. Vocht ontstaat binnen onder andere daar waar vochtige lucht langs koude oppervlakte stroomt en er condens ontstaat. En als de gecondenseerde damp/ water niet kan verdampen. Daar iets goeds mee doen is niet kijken of er iets beters is dan glaswol, maar erkennen dat er koudebruggen zijn en zorgen voor ventilatie. Geluid verminderen bij diesels? Grootste probleem is m.i. resonantie. Mijn idee: (paar dingen zijn standaard op westfalia campers) Bitumen op de motorruimte, stalen zware motorklep, ook bitumen, matras op motorruimte, iso materiaal onderkant auto, t3 luier, controleer de luchtdichtheid en wandcontact van de luchtaanzuigdelen achter, neem een uitlaat met flexdeel, leg een gewone wollen deken onder de vloerplaat(mbt het laatste ooit een verhaal gehoord dat iemand van alles probeerde en alleen deze eenvoudige oplossing werkte)"
Oh ja. Nog iets tegen geluid: probeer 2e hands op de kop te tikken "das Windgeräuschpaket" De schuimrubber stops onder in de A stijl werken echt! Die kan iedereen makkelijk fabrieken.
https://www.t3-infos.de/t3-infos_d.html#wgpaket
Rolf