Schokdempers vervangen! VWT3 1990 Camper diesel

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Pieter
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2018 12:59
Locatie: Katwijk aan zee

Schokdempers vervangen! VWT3 1990 Camper diesel

Ongelezen bericht door Pieter »

Goedendag allen,

Ik heb een vraag;

Ik wil mijn schokdempers van mijn VW T3 California 1990td vervangen,ik heb daarvoor de Bilstein b6 besteld, nu ben ik bij verschillende garage s geweest die allemaal iets anders vertelde over wat te doen,

# Alleen de schokdempers vervangen is oké ,top lekker rijden
# Niet alleen de schokdempers vervangen maar ook gelijk nieuwe veren,, want ander zijn ze na een jaar kapot en kan je weer alles doen?
Graag wil ik wat info/ervaringen over dit onderwerp op dit forum,! :)

En,,,, wat als ik aan de voorzijde wat verdroogde rubbers wil vervangen,,,waar nodig ?

#powerflex rubbers ? Ja/nee teveel stuiteren?
#originele rubbers terug plaatsen ?

Ik zou graag wat verder advies willen over dit onderwerp.

Gr,

Pieter :roll:
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: Schokdempers vervangen! VWT3 1990 Camper diesel

Ongelezen bericht door tdn »

Tussen gewone en powerflex rubbers ga je normaal niet zo veel verschil merken denk ik. Powerflex gaat als je ze mag geloven langer mee. Only time will tell ;-) Ik heb er enkel ooit een versnellingsbak rubber van gekocht, en dat zag er wel degelijk uit. Rubbers vervangen is wel een heel andere klus dan schokdempers... Ga je toch wat meer werk aan hebben denk ik.

Veren die maar 1 jaar mee gaan heb ik nog nooit gehoord. Dat moet wel serieuze brol zijn dan :shock:
Als je te goedkope schokdempers neemt gaan die wel snel stuk, dat heb ik uit eerste hand gemerkt bij mijn bus. Maar ligt niet aan de veren dan!

Schokdempers vervangen kan je relatief eenvoudig zelf. Waarschijnlijk daarom dat de garage je probeert te "up-sellen". Wel goed gereedschap nodig zoals een grote dopsleutel waar je genoeg kracht op kan zetten en/of kan verlengen. Een goede krik en assteuntjes zijn ook essentieel (tenzij je een brug hebt natuurlijk ;-) )

Ivm je andere vragen: ik zou beginnen met af te vragen waarom je de boel wilt vervangen. Welke problemen heb je? Veren zijn er om grote oneffenheden zoals drempels en vluchtheuvels te kunnen nemen. Schokdempers zijn er enerzijds om kleine oneffenheden op te vangen, maar anderzijds vooral om het op en neer gaan van de veren te dempen. Met enkel veren zou je na iedere bult blijven op en neer gaan. Met schokdempers word dit beperkt tot 1 keer. Je kan dit testen door de bus eens goed omlaag te duwen en te zien hoeveel keer hij terugveert. Zou snel moeten stoppen, anders zijn de dempers versleten.

Dus als je het gevoel hebt dat de veren "te zacht" zijn en steeds op en neer gaan, zal het wellicht juist aan de schokdempers liggen die niet goed werken. Ik zou persoonlijk daar mee beginnen en zien of het helpt.

Het blijft een T3 natuurlijk, hij gaat nooit rijden als een sportwagen ;-)
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: Schokdempers vervangen! VWT3 1990 Camper diesel

Ongelezen bericht door sjoerd »

Veren kunnen in theorie naar intensief gebruik en leeftijd idd iets minder worden , zeg maar dat de hoogte door de jaren heen iets inzakt... de inveer en terugveer actie zou iets minder kunnen zijn , dus nieuwe veren zou je idd kunnen merken.. een schokbreker vangt eigenlijk veel meer het deinen op ,
het ver inveren na een hobbel , is idd de veren , en niet je schokbreker.

maar het is natuurlijk de combinatie die de rijeigenschappen bepaald, Tja dan is maar weer net wat je wilt... zacht , hard , comfortabel sportief....
Zo moet het bij mij wel erg hard zijn wil ik het te hard noemen... .

Ik heb wel de ervaring dat de betere merken , ook werkelijk beter zijn... is het niet in wegligging dan in levensduur.
Momenteel rijdt ik met een C-merk verlagingsset ( bugdet technisch in de gehele restauratie destijds) , Nu zou ik kiezen voor de sport versie van de Bilstein serie of SACHS ( de laatse schijnt ook een verkorte versie te hebben...) ik verwacht dan ook weer een beetje minder voor minder geld,
wel rijdt ik volledig in Powerflex rubbers. Hard vindt ik mijn bus niet ... maar das een mening

Voor campers -gewicht- zijn er ook wel setjes in de handel ... Voor Brickwerks heeft Eibach camper veren met B6 dempers....

Je kan eventueel ook gewoon 2x sleutelen, wanneer het bij nieuwe schokbrekers niet naar de zin is , kun je vervolgens nog andere veren uitzoeken...
Wel ben ik van mening dat bij een verlaging van meer dan 4 cm , de verkorte schokbreker erbij hoort ...

Sleutelwerk is goed te doen , maar let natuurlijk op de veerspanning.. dus hierop maatregelen nemen.
Bij montage wel ff op de juiste stand van de veren letten , verdraai-ing zeg maar..

Powerflex monteren is vaak makkelijker , Powerflex is wel duurder in aanschaf.
tov nieuwe rubbers en powerflex zijn naar mijn idee de stab-stang en het stuurhuis degene die je het meest impact geven op rijgedrag, zij-wind effect.

Het is naar mijn mening niet noodzakelijk om dan ook maar je veren te doen , als je dus geen klachten hebt daarover.
Verder dus wat je zelf wilt...keuzes ..keuzes

Suc6 toegewenst

Sjoerd
Pieter
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2018 12:59
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Schokdempers vervangen! VWT3 1990 Camper diesel

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie input op mijn vragen over de schokdempers en veren en rubber,en inderdaad zei een garage meneer dat als je alleen de Bilstein B6 monteert zonder de originele veren ook te vernieuwen dat ze dan binnen een jaar! kapot zijn ,,

Maar goed ,er zijn inderdaad veel keuzes en persoonlijke opvattingen over hardheid ,demping ,trillingen, ect ect

Hylke… Iets stijvere veren met de B6 dempers spreekt mij ook wel aan ,,,welke veren zou jij dan adviseren in combi met Bilstein B6? ( en Bilstein heeft ook B6 dempers die 30% stijver zijn voor zwaardere ,volgeladen T3 ,,Go-westy.com

Sjoerd en Tdn…en het voorstel eerst de dempers te monteren en dan te ondervinden wat de verbeteringen zijn klinkt ook goed.
en de rubbers hebben geen haast inderdaad ,,

Ben er nog niet helemaal uit met mezelf :???:
l_apres-midi
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 sep 2017 11:45
Contacteer:

Re: Schokdempers vervangen! VWT3 1990 Camper diesel

Ongelezen bericht door l_apres-midi »

Dag allemaal!

Gezien dit topic over schokdempers toch open staat: ook even een vraagje van mijn kant.

Mijn bus hangt altijd al licht achterover, iets waar ik mezelf echt aan stoor. Ondanks dat het een camper is met interieur etc. erin ligt het niet aan dit gewicht. De bus had dit namelijk voor die tijd ook al. Ik zou het zelf het mooiste vinden om de bus gewoon horizontaal te hebben of zelfs heel licht voorover te laten hangen.

Kunnen versleten schokdempers/veren hier een oorzaak van zijn?
Zal de bus aan de achterkant hoger worden als ik de veren en/of schokdempers vervang. Is het dan verstandig om versterkte veren of schokdempers toe te passen?
En hulpveren, is dat wellicht een (goedkope) oplossing om de bus aan de achterkant iets hoger te krijgen?

Wat een vragen... Iemand ervaring? :)

Bedankt!
Groet,

Jordy


1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper

ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schokdempers vervangen! VWT3 1990 Camper diesel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Om je bus vlak te zetten meet je eerst de afstand tussen hart naaf en rand wielkasten. Dan weet je waar je over praat aan verschillen.

Als je gewoon goede veren en schikbrekers hebt en je bent tevreden met het weggedrag kan je kleine verschillen (tot 15mm) wel uitvlakken met spacers.

Bij een camper kan hangt deze vaak naar de bestuurders kant vanwege de kasten aan die zijde. De westfalia heeft (standaard?) een spacer aan deze zijde om de bus vlak te zetten.

Eerst proberen na te gaan welke je hebt aan de hand van de kleurcodes; http://www.t3-pedia.de/index.php?title= ... C3%BCstung

als je verder kijkt in deze databank (menu-> T3 Technik) kan je nog meer info vinden
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie