Groene TEMP knop blijft aan/branden + zoemend geluid

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Groene TEMP knop blijft aan/branden + zoemend geluid

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Hallo,

sinds kort eigenaar van een T3 (‘86).
Deze week begonnen met strippen en vooral zuiver maken. Op een gegeven moment begon hoorde ik een zoemend geluid komende van onder de wagen.
Ook merkte ik dat de groene draaiknop rechts van het stuur brandde, ronde knop met “TEMP”.
Kan iemand mij vertellen waar deze knop juist voor dient?
En eventueel een idee hoe ik deze knop terug kan afzetten...kan het zijn dat deze vastzit waardoor de verwarming contant blijft aanstaan?
Ondertussen de batterij moeten afschakelen om het geluid te stoppen.

Afbeelding

https://www.dropbox.com/s/7aq0r868fzp51 ... 8.jpg?dl=0

Mvg
Geert
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Groene TEMP knop blijft aan/branden + zoemend geluid

Ongelezen bericht door hippie »

Zag 'm eens bij wheelerdealer , hier een linkje
https://youtu.be/Q0ionJ2ri2k
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Groene TEMP knop blijft aan/branden + zoemend geluid

Ongelezen bericht door Ewout »

Die groene knop is je standkachel. Door de knop met de klok mee te draaien zet je de kachel aan. Daarna draait de knop uit zichzelf weer langzaam terug (soort kookwekker dus). Als de knop weer helemaal is teruggedraaid gaat je kachel weer uit. Het geluid wat je hoort is de blower/ventilator van de kachel. Als het goed is hoor je ook getik; dat is het vonken van de kachelbougie om de kachel te ontsteken.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: Groene TEMP knop blijft aan/branden + zoemend geluid

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Bedankt voor de info.
Het lijkt alsof die knop lijkt “vast” te zitten waardoor de verwarming contant aanslaat...
Iemand dit nog meegemaakt?
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Groene TEMP knop blijft aan/branden + zoemend geluid

Ongelezen bericht door Ewout »

Gvandaal schreef: 05 okt 2019 22:56 Bedankt voor de info.
Het lijkt alsof die knop lijkt “vast” te zitten waardoor de verwarming contant aanslaat...
Iemand dit nog meegemaakt?
Nee, maar misschien ben je iets te ongeduldig? Als je de knop maximaal naar rechts hebt gedraaid duurt het 15-20 minuten voordat de kachel weer uitgaat (bij mij in ieder geval). Anders even de knop demonteren. Ik neem aan dat dat er een soort opwindmechanisme in zit (eierwekker) en dat kan vast wel vastlopen/kapot gaan.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: Groene TEMP knop blijft aan/branden + zoemend geluid

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Bedankt alvast voor jullie reacties!
Ik ga die knop en timer eens onder handen nemen dan.
Vraagje, waar haalt ie dan de warmte? Wordt er dan gestookt met de diesel ?
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Groene TEMP knop blijft aan/branden + zoemend geluid

Ongelezen bericht door Kire »

Gvandaal schreef: 06 okt 2019 14:39Vraagje, waar haalt ie dan de warmte? Wordt er dan gestookt met de diesel ?
Als het goed is wel, dan loopt er een leiding vanaf de tank naar het pompje, dat de brandstof in de (hetelucht) kachel pompt.

Mijn bus heeft ook zo'n timer en een (Eberspacher) heteluchtkachel onder de auto. Alleen functioneert deze niet (meer) en ik laat het maar zo, want ik heb een benzine motor in mijn bus en dus ook een benzine kachel. Benzine is wat brandgevaarlijker dan diesel.

Groet,

Erik.

p.s. in mijn Land Rover heb ik wel een (werkende) Eberspacher hetelucht standkachel, maar die werkt op diesel.
Plaats reactie