.

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 18 jan 2020 01:24Ik heb nogmaals nagemeten, de demper is ruim anderhalve centimeter korter. Ik hoop snel iets van Koni te horen. Mogelijk is het opgelost door de juiste (Koni) dempers te monteren.
Volgens mij heeft Koni maar 1 soort. Het was mij ook al opgevallen dat, in ieder geval, de voorste dempers iets korter waren dan de dempers die ik er onderuit haalde. Niet opgemeten, maar anderhalve centimeter zou maar zo kunnen.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Kan je werken met een verlenghuls op de bovenzijde van de zuigerstang?

Afbeelding
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer

Ongelezen bericht door Kire »

Ja hoor, de wegligging is verbeterd ten opzichte van de oude originele dempers. Al worden oneffenheden in het wegdek nu wel iets meer doorgegeven naar het interieur, maar verder tevreden. Misschien dat Bilstein B6 dempers iets minder 'stug' zijn.
En je mag wel een keer meerijden, maar momenteel heb ik de bus geschorst en dan mag ik er niet mee op de openbare weg rijden.
Nu woon ik zodanig dat ik wel met de bus kan rijden (op privé terrein) maar dan zijn hogere snelheden niet mogelijk. De bus staat nu nog bij huis.

Een verlenghuls wordt, denk ik, moeilijk, tenminste als je die erop wilt schroeven. Vastlassen zou misschien wel kunnen, maar het krijgt natuurlijk wel 'op z'n donder'. Ooit een keer een afgebroken oog van een schokdemper van een Land Rover weer vastgelast aan de zuigerstang.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer

Ongelezen bericht door ReneK »

Hylke, dat is mooi dat het nu naar tevredenheid opgelost is. Wat is er nu precies onder gegaan aan veren en schokbrekers?
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 12 apr 2020 15:22Als er weer eens tijd over is wordt er een stabi op de achteras geplaatst.
Ik weet niet of dat dan ook een verbetering in het weggedrag oplevert. Waarschijnlijk breekt de auto achter eerder uit en met de motor achterin lijkt mij dat niet zo fijn.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Speling bovenste draagarm na vervangen veer

Ongelezen bericht door ReneK »

hylkeanne schreef: 12 apr 2020 15:22 Veren voorzijde: 251 411 105 C met Drahtstärke 18mm in plaats van de originele 17,61mm
Veren Achterzijde: 251 511 105 met Drahtstärke 19,08mm in plaats van de originele 18mm
Zijn dit nog dezelfde veren als eerst waarbij je hoogteverschil had tussen voor en achter of is dat ook nog opgelost?

Die stabilisator zit ik ook nog een beetje over te dubben. Ik heb nu 19mm en dan is de stap naar 23mm misschien wel fors voor een relatief lichte bus zonder hoogdak.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Plaats reactie