Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door 7rider »

Goedenavond.
Wil het volgende graag voorleggen:

Ik heb een Multivan van 1988, die ik in 2015 tot camper heb omgebouwd. Daar heb ik destijds hier verslag van gedaan.
Oorspronkelijk was een 2.1 liter 70 kw ingebouwd, maar toen ik m in 2014 kocht was die vervangen door een DJ, 2.1 met 84 kw.
Van begin af aan lekte het blok olie. Ik vermoed bij de keerring tussen blok en v bak.
In de jaren dat ik m heb heeft de bus op z’n hoogst 3000 km gereden.
Het laatste jaar werd de olielekkage steeds erger en lekt T blok op meerdere plekken.
Daar kwam bij dat het olielampje na de start niet meer uitging, op z’n hoogst iets minder ging branden.
Daarbij maakt t niet uit welk toerental de motor maakt.
Dus: meten is weten, met een oliedrukmeter de oliedruk gemeten
Kreeg daarbij de volgende waardes:

Koude motor stationair: 4,3 bar
Warme motor stationair: 1,2 bar
Warm bij 2000 tpm : 2,0 bar
Bij hogere toerentallen wordt de druk maximaal 3,7 bar.

Ik verbind hier de conclusie aan dat het brandende olielampje veroorzaakt wordt door een massa probleem
Ook verbind ik hier de conclusie aan dat er met de lagers in het blok nog niks aan de hand is.
Vervolgens heb ik de compressie gemeten, dat gaf de volgende waardes:
Cilinder RV. 9,5 Atm.
RA. 11.3
LV. 8,0
LA. 11,4

Dat zijn duidelijk geen goede waardes. Met name de onderlinge verschillen.
Naar mijn gevoel tijd voor een revisie.
Maar zoals de meesten onder ons heb ik graag een beeld van wat me daarbij te wachten staat.
Het gemakkelijkst is natuurlijk blok eruit halen en wegbrengen naar 1 van de hier vaker aanbevolen revisiebedrijven.
Dat ga ik dus niet doen.
Ik wil de revisie in eigen beheer samen met m’n twee zoons uitvoeren.
Wat daarbij nodig is moet gebeuren.
Mijn vraag is echter: wat kunnen we op voorhand afleiden van de waardes die gemeten zijn tav oliedruk en compressie?
Lijken de gegevens er op te duiden dat T onderblok met lagers e.d wel oké is en dat revisie zich misschien zou kunnen beperken tot zuigerveren, kleppen, evt zuigers cilinders.
Uit de motorcode heb ik kunnen afleiden dat het om een DJ blok gaat met een produktiedatum van februari 1986.
Weet uiteraard niet de km stand van het blok. De bus zelf heeft ruim 165000 km op de teller, maar dat zegt me niet zo veel.

Uiteraard is het gemakkelijker beslissen als t blok open ligt, maar mijn ervaring is dat gedachtenwisseling hier soms tot verrassende nieuwe inzichten kan leiden. Vandaar mijn vraag om reacties.

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door 7rider »

Aanvullend: heb uiteraard eerst de oliedruksensoren doorgemeten, daar was niks mis mee, heb ze toch vervangen. Vandaar mijn conclusie dat het om een elektrisch probleem moet gaan

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik zou gewoon doorrijden tot je klachten krijgt. Met de zuigerveren alleen ben je er mogelijk niet. Cilinderkoppen? Maar open maken levert de meeste info
EDIT: Ik vergat je olielekkage even... misschien dan nu een mooi moment voor een revisie. Kun je weer jaren vooruit.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

die oliedruk waardes zijn gewoon prima. niks aan doen lijkt mij.
die compressie lijkt mij een reden voor bezorgdheid. aan de andere kant; je schrijft dat je in een paar jaar tijd amper 3000km gereden hebt.
ik zou eerst eens met 1 of ander reinigingsspul in de benzine eens echt goed warm gaan rijden. meerdere honderden kilometers, wisselende toerentallen en af en toe goed door jagen. en dan nog eens meten. en uiteraard ondertussen je oliepeil in de gaten houden.
is binnen nederland misschien een probleempje :?:
persoonlijk zou ik wel eerst dat lampje zien te fixen. maar aarde ligt idd wel voor de hand.
maar ik zou het wel eerst doen voor je die olielekkage aanpakt.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je het niet meer vertrouwt is het beter om vooraf te 'reviseren' dan achteraf te repareren.

Ondanks dat je aangeeft het zelf te willen doen vraag ik mij af of je dat wel zelf kan :-) Je gaat er van uit dat veel allemaal nog wel mee kan. Wat reviseer je dan? Enkel blok opnieuw afdichten met nieuwe opbouwdelen als waterpomp, oliepomp, zuigerveren, pakkingen, keerringen, misschien koppen (nazien)? Waarom stem je niet af met een reviseur om het blok te openen, spelingen te meten en van daaruit te bepalen wat wel door een (machinepark)reviseur gedaan moet/kan worden en wat je vervolgens zelf opbouwt. Ik heb toch al wat asjes gezien en in handen gehad waarvan ik zelf denk ach dat kan makkelijk nog wel een heel wat jaren mee, ff opschuren en zo... maar feitelijk al dik over de slijtagelimieten heen voor een juiste passing op de keerringen en lagers.

Punt is dat een goede vakman op zijn klompen al kan zien wat er aan je blok kan schelen als die hem opent en wat nodig is om hem weer gezond te maken. Vaak is het meten dan enkel nog bevestiging van dit beeld. Dat kan je veel tijd en ergernis besparen in de opbouw.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

olie lampje gaat niet meer uit?
En je krijgt geen gegil van de olie druk zoemer?
Ws iets met de bedrading, het lampje heeft een dubbel functie.
Ik vermoed dan ook iets met het massa punt links achter je instrumenten paneel, kun je net van onder bij als je de zekering houder los maakt.

Theo
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door 7rider »

De olielekkage zal niet vanzelf overgaan, voorzover ik het kan beoordelen is er lekkage bij de krukas keerring aan de bakzijde en lekkage tussen het blok en de oliekoeler achter het oliefilter. Daar moet ik sowieso wat aan doen, dus het blok moet eruit. Gezien de compressiewaardes vermoed ik slechte zuigerveren en/of kleppen die niet goed afdichten. Ik heb geen aanwijzingen dat er met de koppakkingen iets aan de hand is, maar dat zou kunnen. Koelvloeistof blijft op peil en is schoon, dat duidt dus niet direct op lekkende pakkingen. Ook de olie laat geen bijzonderheden zien. Ik ga er eigenlijk vanuit dat t gaat om versleten zuigerveren.


Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door Coen »

Ik weet niet hoe de oliekoeler van een WBX eruitziet maar bij mijn (voormalige) JX had ik van het voorjaar een flinke lekkage omdat de ring erachter niet goed meer was (en het oliefilter ook nog niet goed vast bleek te zitten...). Reparatie van 4€.
Los je uiteraard niet het compressieprobleem mee op.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door krisg »

Je moet jezelf ook afvragen of je al dat werk gaat doen om dan oude onderdelen 'die nu nog wel goed zijn' opnieuw te gebruiken tot het volgende onderdeel versleten is. En dan begin je opnieuw.
Of je pakt het van de eerste keer goed aan en je hebt een nieuwe motor die er weer 30 jaar tegen kan.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Aansluitend bij Kris, als je gaat het blok open gaat maken doe het dan inderdaad goed. Vaak is de rest ook snel aan de beurt. Beetje zonde om dan je blok weer open te moeten trekken. Mijn onderbuik gevoel zegt inderdaad zoals ronald aangeeft reviseren voor dat je moet repareren. Echter met zo weinig km is het de moeite waard? Niet beter eerst de olie lekkages te verhelpen en km's maken en genieten?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door 7rider »

Theo,
Inderdaad de zoemer gaat niet af. Ga vandaag of morgen het massapunt controleren die jij bedoelt, bedankt voor de tip

Natuurlijk is een volledige revisie verreweg het beste, maar ook het meeste werk. Als alleen de cilinders en cilinderkoppen moeten worden verwijderd, of je haalt het hele blok uit elkaar, dat maakt nog wel verschil. En voor het laatste zie ik eigenlijk onvoldoende aanleiding. Het blok loopt ook netjes en zonder bijgeluiden.

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door 7rider »

Maar Ronald jij hebt wel een punt.
Ik onderschat het ook niet. En ik besef dat ik niet over het meetgereedschap beschik om te kunnen bepalen of iets wel of niet vervangen moet worden. Met name als je het onderblok los haalt loop je daar tegen aan denk ik.
Maar dat zou dus betekenen: blok openen en naar een specialist brengen voor diagnose. Heb jij daar ervaring mee?
Voorlopig ben ik nog steeds in de modus om zoveel mogelijk zelf te willen doen.

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Als de zoemer niet afgaat dan weet je dat de druk goed is.
zit dus ergens anders in.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Vroeger met 2F toyota motor wel. Brachten we heel weg, werd dan gedemonteerd en gemeten. Onderdelen die geslepen of gevlakt moesten worden werden in overleg bewerkt en daarna alles in een losse kist weer mee en zelf opbouwen.

Bij mijn versnellingsbak eigenlijk idem, samen gedemonteerd om schadebeeld inzichtelijk te hebben. Wel door de specialist weer op laten bouwen.

Kijk wat betreft je krukaskering ook even naar je koppeling en priceas. Die lekkage moet ergens oorzaak hebben. speling in lagerbus priceas, toplagertje krukas, allebei...
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door wouter »

Ik ben geen waterboxer kenner, mijn ervaring is slechts diesel. Het dichten van mijn eerste diesel bleek een bodemloze put, zodra je de lekkende keerring vervangt start hij bij de volgende (dan zwakste schakel) te lekken.. Een versleten blok kan een hoge carterdruk hebben, uiteindelijk is de slechtste keerring aan de beurt. Ik heb ze achter het vliegwiel (krukas), distributiezijde (nokkenas, tussenas, krukas) en carterventilatie allemaal vervangen en ben uiteindelijk op revisie uitgekomen.. :mrgreen:
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Oliedruk en compressie: wat zegt dat?

Ongelezen bericht door 7rider »

Even een update.

Door de reacties op T forum, gesprekken met deze en gene, veel zoeken en lezen op internet en alles overdenkend heb ik een besluit genomen.
Soms moet je erkennen dat je oorspronkelijke mening niet de juiste is. Ik ben tot de conclusie gekomen dat een revisie in eigen beheer, misschien een deelrevisie, geen goede oplossing is. Ik heb daar gewoon niet de juiste middelen voor en zou voor heel veel zaken toch een beroep moeten doen op gespecialiseerde bedrijven. De vraag is wat dan het uiteindelijke resultaat is en of dat onder de streep voordeel oplevert.
Daarom heb ik vanmorgen contact opgenomen met René Vis en info gevraagd over een revisie van mijn DJ blok.
Hij heeft me in alle rust uitgelegd, wat hij precies zou vervangen, welk merk onderdelen hij gebruikt en wat de kosten zijn.
Ik heb daarbij het vertrouwen gekregen dat ik hier op T forum ook telkens lees als t over René gaat, dat ik met een vriendelijk en terzake kundig iemand te maken heb.
Ik heb met René afgesproken dat ik zelf het blok uitbouw en het hem dan breng. Hij schat dat hij ongeveer drie tot vier weken nodig is voordat hij klaar is. Nu nog het blok uit de bus halen en volgens afspraak over twee weken brengen.
Zo. Dat is geregeld. Blij dat ik deze keuze heb gemaakt.

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Plaats reactie