Stilvallen van koude motor

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Syncro-Wanderer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020 15:34

Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door Syncro-Wanderer »

Beste T3 liefhebbers,

Ik heb een VW T3 syncro wbx met 112pk (DJ motor). Sinds kort heb ik een probleem bij het starten van de bus. Wanneer ik de bus met een koude motor wil starten zal die heel even draaien, maar dan lijkt het toerental sterk te dalen. Waardoor de bus uiteindelijk stilvalt. Zelfs als ik vertrek met een koude motor, durft de wagen stil te vallen bij het remmen (ik denk door het dalen in toerental). Ook loopt de koude motor niet zo zuiver.
Wanneer de motor warm is, heb ik dit probleem helemaal niet meer. De bougies zijn vorige week vervangen, de lambda-sonde 3 jaar geleden en de alternator een jaar geleden.
Kan iemand me helpen met dit probleem?
Alvast bedankt!

Groetjes,
Liam
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door krisg »

Steekt het 'grijze kastje' er nog tussen dat het toerental regelt bij varierende belasting ? dat met die 2 ronde 3 polige stekkers ? indien ja, haal dat er eens tussenuit, twee stekkers in mekaar steken en terug proberen. (links voor in de motorruimte)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Syncro-Wanderer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020 15:34

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door Syncro-Wanderer »

krisg schreef: 11 feb 2020 16:54 Steekt het 'grijze kastje' er nog tussen dat het toerental regelt bij varierende belasting ? dat met die 2 ronde 3 polige stekkers ? indien ja, haal dat er eens tussenuit, twee stekkers in mekaar steken en terug proberen. (links voor in de motorruimte)
Nee het grijze kistje steekt er niet meer tussen :???:
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo,
heb ook een dj motor starte altijd goed, maar op een gegeven moment moest ik iets gas geven anders bleef hij niet lopen, Bij mij lag het aan het schakelaartje wat onder de gas schuif zit die zat vast weer gangeg gemaakt en toen was alles weer normaal. Als hij warm was had ik ook nergens last van.
gr.cees
stvalk
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2020 08:23

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door stvalk »

Ik herken dit probleem, vooral op LPG. Beide oplossingen klinken interessant, is dat 'grijze kastje' er ook bij een benzine/lpg bak? En zouden jullie misschien foto's van beide oplossingen kunnen posten? Maakt het wat begrijpelijker...

bedankt! stephan
Groet,
Stephan
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo,
hier een afbeelding van de schakelaar die bij mij vast zat.
gr.cees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Syncro-Wanderer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020 15:34

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door Syncro-Wanderer »

cdewijk schreef: 15 feb 2020 11:47 Hallo,
heb ook een dj motor starte altijd goed, maar op een gegeven moment moest ik iets gas geven anders bleef hij niet lopen, Bij mij lag het aan het schakelaartje wat onder de gas schuif zit die zat vast weer gangeg gemaakt en toen was alles weer normaal. Als hij warm was had ik ook nergens last van.
gr.cees
Ga ik zeker eens nakijken :D hoe kan ik deze terug los maken, moest hij vast zitten?

Groetjes,
Liam
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Liam,
gewoon inspuiten met wat kruipolie en schakelaartje heen en weer bewegen tot je hem weer hoort klikken.
gr.cees
Gebruikersavatar
Syncro-Wanderer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020 15:34

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door Syncro-Wanderer »

cdewijk schreef: 22 feb 2020 12:32 Liam,
gewoon inspuiten met wat kruipolie en schakelaartje heen en weer bewegen tot je hem weer hoort klikken.
gr.cees
Okay ga ik zeker proberen. :)

Liam
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik zou niet op 1 paard gokken maar alles even nalopen. Van stekkerverbindingen, massa tot temperatuursensoren. Aangezien je last hebt bij koude motor is het waarschijnlijk in een circuit dat hiermee te maken heeft. De electronica kan wel kapot maar in de meeste gevallen blijkt het toch eenvoudig kwestie van slechte verbindingen of sensor.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Ronald,
ik geef alleen maar mijn ervaringen weer, dit was er bij mij aan de hand. ik zeg niet dat het bij hem hetzelfde is, is maar een hint, is natuurlijk nooit verkeerd om alles na te lopen maar als je een hint krijgt is dat mooi meegenomen.
gr.cees
Gebruikersavatar
Syncro-Wanderer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020 15:34

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door Syncro-Wanderer »

RoonT3 schreef: 23 feb 2020 10:11 Ik zou niet op 1 paard gokken maar alles even nalopen. Van stekkerverbindingen, massa tot temperatuursensoren. Aangezien je last hebt bij koude motor is het waarschijnlijk in een circuit dat hiermee te maken heeft. De electronica kan wel kapot maar in de meeste gevallen blijkt het toch eenvoudig kwestie van slechte verbindingen of sensor.
Heeft u enig idee welke sensor hier een invloed op kan hebben? De Lambda sonde is 3 jaar geleden vervangen. Zijn er nog andere sensoren die een invloed kunnen hebben?

Groeten,
Liam
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hoe lang heb je die bus al en heb je de zoekfunctie al gebruikt of een manual aangeschaft?

dat krijg je ervan als je U zegt :???:

Als het A niet is kan het B zijn of ga door naar C t/m Z. Vergeet niet de verschillende kruis-mogelijkheden.

Mocht je in de buurt zitten ben je altijd welkom maar aub geen U, heel fijn en correct, maar dan voel ik mij ouder dan de bus :|
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door Coen »

RoonT3 schreef: 25 feb 2020 22:53 Mocht je in de buurt zitten ben je altijd welkom maar aub geen U, heel fijn en correct, maar dan voel ik mij ouder dan de bus :|
Was je 17 toen je je bus in 2008 aanschafte? :wink:
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Een beetje basis kennis over je motor lijkt me erg handig om fouten op te sporen.
Tijdens het warm worden v/d motor, zoek de delen op welke hier bij betrokken zijn.
Ergens op dit forum is al wel informatie te vinden hier over.
En dan weg strepen van wat het niet is :D
Een controle dingetje is je toerental meter, blijft deze aanwijzen of valt deze terug naar 0?
Vergeet ook de temperatuur sensor in je LMM niet te controleren.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stilvallen van koude motor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Coen schreef: 25 feb 2020 23:03 Was je 17 toen je je bus in 2008 aanschafte? :wink:
waar je die 17 vandaan haalt :-/

ik ben ouder dan de bus maar wil dat niet weten :mrgreen:

Troubleshooting is echt een kwestie van stap voor stap nazien, afvinken en testen. Met geluk merk je verbetering na het schoonmaken van stekkers, draadjes massa's etc. Alles wat niet sjofel aanvoelt eruit ziet of je onderbuik een raar gevoel geeft terug in orde maken. Wat je kan meten ook doormeten.

eerste verdachte is denk ik toch ergens in de motorruimte. Controleer ook je bougies en verdelerkap/vinger. de lambda kan je niet hebben met een DJ. Je kan wel een MV hebben met DJ cilinder en zuigers. Enkel de MV en SS hebben lambda. Dat maakt dus verschil in motorsturing. digifant of digijet.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie