casss schreef: ↑01 mar 2020 10:01
Voor de zekerheid een linkje naar een voorbeeldfoto:
en vroeg me af wat er gebeurt als je in die motorsteun het middelste "bruggetje" weg haalt?
Kwa krachtenspel verandert er volgens mij niet veel.
Waarom dit idee?
Dat middelste bruggetje zit net voor de oliepomp, als die dus weg is, kun je zonder het motorblok uit te bouwen bij de oliepomp, of gaat mijn redenatie ergens de mist in?
Daardoor verdwijnt de stijfheid van het onderdeel voor een groot deel. Hoe dat zit in gemonteerde toestand weet ik niet omdat ik die niet ken.
Misschien is de vaste brug, waar jij het over hebt, te vervangen door een demontabele.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
als de motorsteun wordt belast in een toestand zoals op de foto, geef ik je helemaal gelijk, maar op het moment dat hij met de 4 bouten vast geschroefd zit, nemen die 4 bouten toch de krachten over?
Dan is het bruggetje toch bij wijze van spreken "nutteloos" geworden??
Nee, die 4 bouten geven de krachten door (aan het motorblok). Eigenlijk is het andersom.
Maar VW heeft niet voor niks een brugje in die steun gemaakt, zonder brugje kost het minder materiaal en zou die goedkoper zijn.
En als het zonder dat brugje ook nog eens makkelijker repareren is, dan had VW het brugje wel weg gelaten.
En bovendien - als je bij de oliepomp wilt komen moet je ook nog een aantal andere delen weghalen, zoals het ventilatorwiel, ventilatorhuis en deel van de beplating. Tenminste - dat is in een t3 het geval