Pagina 1 van 2

E10 of E5?

Geplaatst: 24 jun 2020 17:59
door Joseph
Welke brandstof gebruiken jullie voor ee T3 benzineboxer?

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 24 jun 2020 18:47
door ReneK
Hallo Joseph,

Even zoeken op E10 binnen het forum en je hebt gegarandeerd een behoorlijke tijd leesplezier :D .

Die van mij wordt nog steeds verwend met 98 (ivm DJ motor) en dat is in de meeste gevallen zelfs vrij van ethanol. Kost iets meer maar met onze jaarlijkse km's (3000-4000) geen issue.

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 25 jun 2020 13:47
door tobiasvannuil
Hi,
Sinds de invoer van de bijna verplichte e10 ben ik overgegaan op E5(euro98). Mijn 2.0cu rijdt daar een stuk prettiger op dan de E10. Plus de motor word minder heet.

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 25 jun 2020 14:57
door Wingryder
Hoi,

De specialist die recentelijk mijn bus onder handen nam adviseert E10, maar raadt ook aan om 1 x per jaar een flesje E10 protector / Killer in de tank te gooien.dan krijg je geen problemen met oplossende (oude) slangen ed.

Ik heb het nog niet gedaan maar denk wel dat ik het doe, beter "safe than sorry".

groet,

Jan

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 25 jun 2020 20:58
door insomnia
op basis waarvan (welke argumenten) adviseert je specialist e10?

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 25 jun 2020 22:03
door BeakerFlo
ALS mijn bus rijdt dan heb ik een subaru motor en die is niet vies van de moderne euro95 (=e10)
Ik heb voor de zekerheid mijn slangen vervangen voor een variant die in theorie 100% ethanol bestendig is;
https://beakerbus.nl/2020/nieuwe-brandstof-leidingen/

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 25 jun 2020 22:15
door Coen
Er is wel wat kaf tussen het koren. Ik had E10-bestendige slang zogenaamd. Na twee maanden zag die er zo uit:
96C12F93-A6EA-4356-8F3F-BD7EE6278269.jpeg
Dus geregeld een blik werpen kan geen kwaad.

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 25 jun 2020 22:37
door Wingryder
insomnia schreef: 25 jun 2020 20:58 op basis waarvan (welke argumenten) adviseert je specialist e10?
Sorry foutje, hij adviseert de brandstof met de minste alcohol :shock: dus dat is E5, ik vergiste me.
daarbij dus een flesje "E killer" 1 keer per jaar.

Sorry voor de verwarring.

Groet,

Jan

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 25 jun 2020 23:55
door Ewout
Coen schreef: 25 jun 2020 22:15 Er is wel wat kaf tussen het koren. Ik had E10-bestendige slang zogenaamd. Na twee maanden zag die er zo uit:
Dus geregeld een blik werpen kan geen kwaad.
:he!!!: Dat ziet er heftig uit! Ik ga morgen gelijk checken [[uuhhmm]]

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 26 jun 2020 11:14
door Wingryder
Heb zojuist bij de pomp om de hoek een flesje" E10 Guard" gekocht.
inhoud 250 ml per tank van 30 l moet je 30 ml toevoegen, dan beschermt het.
kan ik voor een tank van 40 l dus een keer 6 tanken, flesje kost 12,50 dan is het per km niet veel :D

Hopelijk werkt het.

Groet,

Jan

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 26 jun 2020 12:13
door RoonT3
Wingryder schreef: 26 jun 2020 11:14 Heb zojuist bij de pomp om de hoek een flesje" E10 Guard" gekocht.
inhoud 250 ml per tank van 30 l moet je 30 ml toevoegen, dan beschermt het.
kan ik voor een tank van 40 l dus een keer 6 tanken, flesje kost 12,50 dan is het per km niet veel :D

Hopelijk werkt het.

Groet,

Jan
Hopen? Heb je het doorberekend in prijsverschil E10/E5 over de 250 liter brandstof? Ik kom op 20 euro, dan neem ik het verschil met de toevoeging voor lief en tank dan beter de 98/E5. Daarop loopt ook de MV motor beter en zuiniger.

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 30 jun 2020 17:53
door timeaa
Als je dichtbij de grens woont zou ik lekker over de grens E5 tanken...

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 30 jun 2020 18:03
door Joseph
Net bij de VW-dealer geweest, deze raadt zelfs voor m'n Up!je (2018) euro 98 (E5) aan.

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 04 jul 2020 13:11
door wouth
RoonT3 schreef: 26 jun 2020 12:13 en tank dan beter de 98/E5. Daarop loopt ook de MV motor beter en zuiniger.
Heb jij de test gezien van het programma RADAR i.s.m. de automotive campus van Arnhem?
Daar werd namelijk geen verschil in verbruik geconstateerd.

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 04 jul 2020 14:14
door wouth
hylkeanne schreef: 04 jul 2020 13:29 Dat zou tegen alle natuurwetten in zijn.

Hylke
Ik ben zeer geinteresseerd in jouw be-argumentatie NADAT jij de door mij bedoelde test hebt gezien.
Later heeft de Keuringsdienst van Waarde een vergelijkbare test gedaan.

Re: E10 of E5?

Geplaatst: 04 jul 2020 18:45
door RoonT3
wouth schreef: 04 jul 2020 13:11 Heb jij de test gezien van het programma RADAR i.s.m. de automotive campus van Arnhem?
Daar werd namelijk geen verschil in verbruik geconstateerd.
Nee test niet gezien. Gooi eens in de groep. E10 heeft sowieso meerverbruik tussen 1,5 en 2 procent op basis van energiedichtheid. Los daarvan heeft je eigen voet het meeste invloed op verbruik. Als ik vanuit dat perspectief bekijk in relatie tot de benodigde prestaties van de motoren die ik gebruik is het verschil tussen E10/95 en super98 voor mij wel degelijk merkbaar. Ten eerste draaien mijn tweetakt motoren beter op hoger octaan gehalte. Zelfs de alkylaat benzine met RON95 heeft een betere MON92 octaan gehalte wat gewoon merkbaar is bij de hoge toeren. Euro95 heeft maar een MON87 octaan. Sinds ik van euro95 overgegaan ben op super98 en daarna alkylaat heb ik geen vastlopers meer gehad. Ten tweede bij de motorfiets en de WBX is de loop gewoon beter en verbruik ook. Ook die draaien in de toeren, ik ben nog geen pensionado. Als ik wel op zijn zondags rijd is het verschil in verbruik wel tot zo'n 9 liter per 100km bij de bus :wink: . Ondanks dat ik behoorlijk doorstook in het verbruik vanwege de hoge prestaties was het verschil merkbaar. Verbruik van 98 onder zelfde omstandigheden is lager maar amper merkbaar. Ik heb onlangs de zwaailichtbalk van mijn bus gehaald en imperiaal gemonteerd. Dat maakt al dat mijn Jumper met 1:6,6 naar 1:7,3 gegaan is. En dan ligt de ladder er ook nog op :roll: