E10 of E5?
- Joseph
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
- Locatie: Stevensweert
- Contacteer:
E10 of E5?
Welke brandstof gebruiken jullie voor ee T3 benzineboxer?
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: E10 of E5?
Hallo Joseph,
Even zoeken op E10 binnen het forum en je hebt gegarandeerd een behoorlijke tijd leesplezier .
Die van mij wordt nog steeds verwend met 98 (ivm DJ motor) en dat is in de meeste gevallen zelfs vrij van ethanol. Kost iets meer maar met onze jaarlijkse km's (3000-4000) geen issue.
Even zoeken op E10 binnen het forum en je hebt gegarandeerd een behoorlijke tijd leesplezier .
Die van mij wordt nog steeds verwend met 98 (ivm DJ motor) en dat is in de meeste gevallen zelfs vrij van ethanol. Kost iets meer maar met onze jaarlijkse km's (3000-4000) geen issue.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- tobiasvannuil
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 jul 2010 11:27
- Locatie: Dalen
Re: E10 of E5?
Hi,
Sinds de invoer van de bijna verplichte e10 ben ik overgegaan op E5(euro98). Mijn 2.0cu rijdt daar een stuk prettiger op dan de E10. Plus de motor word minder heet.
Sinds de invoer van de bijna verplichte e10 ben ik overgegaan op E5(euro98). Mijn 2.0cu rijdt daar een stuk prettiger op dan de E10. Plus de motor word minder heet.
Groet Tobias
T3 2.0 cu
Westfalia Joker
1981
T3 2.0 cu
Westfalia Joker
1981
Re: E10 of E5?
Hoi,
De specialist die recentelijk mijn bus onder handen nam adviseert E10, maar raadt ook aan om 1 x per jaar een flesje E10 protector / Killer in de tank te gooien.dan krijg je geen problemen met oplossende (oude) slangen ed.
Ik heb het nog niet gedaan maar denk wel dat ik het doe, beter "safe than sorry".
groet,
Jan
De specialist die recentelijk mijn bus onder handen nam adviseert E10, maar raadt ook aan om 1 x per jaar een flesje E10 protector / Killer in de tank te gooien.dan krijg je geen problemen met oplossende (oude) slangen ed.
Ik heb het nog niet gedaan maar denk wel dat ik het doe, beter "safe than sorry".
groet,
Jan
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Een Skoda fabia uit 2017
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: E10 of E5?
op basis waarvan (welke argumenten) adviseert je specialist e10?
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: E10 of E5?
ALS mijn bus rijdt dan heb ik een subaru motor en die is niet vies van de moderne euro95 (=e10)
Ik heb voor de zekerheid mijn slangen vervangen voor een variant die in theorie 100% ethanol bestendig is;
https://beakerbus.nl/2020/nieuwe-brandstof-leidingen/
Ik heb voor de zekerheid mijn slangen vervangen voor een variant die in theorie 100% ethanol bestendig is;
https://beakerbus.nl/2020/nieuwe-brandstof-leidingen/
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: E10 of E5?
Er is wel wat kaf tussen het koren. Ik had E10-bestendige slang zogenaamd. Na twee maanden zag die er zo uit:
Dus geregeld een blik werpen kan geen kwaad.Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: E10 of E5?
Sorry foutje, hij adviseert de brandstof met de minste alcohol dus dat is E5, ik vergiste me.
daarbij dus een flesje "E killer" 1 keer per jaar.
Sorry voor de verwarring.
Groet,
Jan
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Een Skoda fabia uit 2017
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: E10 of E5?
Dat ziet er heftig uit! Ik ga morgen gelijk checken [[uuhhmm]]
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Re: E10 of E5?
Heb zojuist bij de pomp om de hoek een flesje" E10 Guard" gekocht.
inhoud 250 ml per tank van 30 l moet je 30 ml toevoegen, dan beschermt het.
kan ik voor een tank van 40 l dus een keer 6 tanken, flesje kost 12,50 dan is het per km niet veel
Hopelijk werkt het.
Groet,
Jan
inhoud 250 ml per tank van 30 l moet je 30 ml toevoegen, dan beschermt het.
kan ik voor een tank van 40 l dus een keer 6 tanken, flesje kost 12,50 dan is het per km niet veel
Hopelijk werkt het.
Groet,
Jan
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Een Skoda fabia uit 2017
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: E10 of E5?
Hopen? Heb je het doorberekend in prijsverschil E10/E5 over de 250 liter brandstof? Ik kom op 20 euro, dan neem ik het verschil met de toevoeging voor lief en tank dan beter de 98/E5. Daarop loopt ook de MV motor beter en zuiniger.Wingryder schreef: ↑26 jun 2020 11:14 Heb zojuist bij de pomp om de hoek een flesje" E10 Guard" gekocht.
inhoud 250 ml per tank van 30 l moet je 30 ml toevoegen, dan beschermt het.
kan ik voor een tank van 40 l dus een keer 6 tanken, flesje kost 12,50 dan is het per km niet veel
Hopelijk werkt het.
Groet,
Jan
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: E10 of E5?
Als je dichtbij de grens woont zou ik lekker over de grens E5 tanken...
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- Joseph
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
- Locatie: Stevensweert
- Contacteer:
Re: E10 of E5?
Net bij de VW-dealer geweest, deze raadt zelfs voor m'n Up!je (2018) euro 98 (E5) aan.
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: E10 of E5?
Heb jij de test gezien van het programma RADAR i.s.m. de automotive campus van Arnhem?
Daar werd namelijk geen verschil in verbruik geconstateerd.
I am Wouth and I approve this message
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: E10 of E5?
Ik ben zeer geinteresseerd in jouw be-argumentatie NADAT jij de door mij bedoelde test hebt gezien.
Later heeft de Keuringsdienst van Waarde een vergelijkbare test gedaan.
I am Wouth and I approve this message
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: E10 of E5?
Nee test niet gezien. Gooi eens in de groep. E10 heeft sowieso meerverbruik tussen 1,5 en 2 procent op basis van energiedichtheid. Los daarvan heeft je eigen voet het meeste invloed op verbruik. Als ik vanuit dat perspectief bekijk in relatie tot de benodigde prestaties van de motoren die ik gebruik is het verschil tussen E10/95 en super98 voor mij wel degelijk merkbaar. Ten eerste draaien mijn tweetakt motoren beter op hoger octaan gehalte. Zelfs de alkylaat benzine met RON95 heeft een betere MON92 octaan gehalte wat gewoon merkbaar is bij de hoge toeren. Euro95 heeft maar een MON87 octaan. Sinds ik van euro95 overgegaan ben op super98 en daarna alkylaat heb ik geen vastlopers meer gehad. Ten tweede bij de motorfiets en de WBX is de loop gewoon beter en verbruik ook. Ook die draaien in de toeren, ik ben nog geen pensionado. Als ik wel op zijn zondags rijd is het verschil in verbruik wel tot zo'n 9 liter per 100km bij de bus . Ondanks dat ik behoorlijk doorstook in het verbruik vanwege de hoge prestaties was het verschil merkbaar. Verbruik van 98 onder zelfde omstandigheden is lager maar amper merkbaar. Ik heb onlangs de zwaailichtbalk van mijn bus gehaald en imperiaal gemonteerd. Dat maakt al dat mijn Jumper met 1:6,6 naar 1:7,3 gegaan is. En dan ligt de ladder er ook nog op
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik