Voorruit plaatsen lukt niet

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
MikeVerweij
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2020 09:57

Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door MikeVerweij »

Beste allen,

Ik heb pas mijn voorruit van mijn T3 eruit gehaald om de roest aan te pakken in de hoeken van de sponning, echter nu ik de voorruit weer terug wil plaatsen lukt dat niet meer. Het raam steekt rechtsonder 1,5cm uit en ik krijg hem niet verder omhoog en naar binnen geduwd. Over de hele sponning zit hij overal netjes aan behalve in het midden en rechtsonder. De sponning is vakkundig hersteld! Ook heb ik al 2 raamrubbers geprobeerd maar tevergeefs.... Wat raden jullie aan om het raam erin te plaatsen? Het is een T3 met hoog "postbus" dak, en het raam is een orginele.

~Mike
~Mike
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door Ewout »

Maak svp even een paar foto’s. Klinkt alsof je het raamrubber niet voldoende in de sponning hebt gedrukt danwel het raam niet voldoende in het rubber hebt gedrukt (anders houd je geen 1,5 cm over).

En mbt “sponning hersteld”: is er gelast, nieuw metaal ingezet? Of alleen roest weggewerkt?
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
MikeVerweij
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2020 09:57

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door MikeVerweij »

Ewout schreef: 08 jun 2021 17:55 Maak svp even een paar foto’s. Klinkt alsof je het raamrubber niet voldoende in de sponning hebt gedrukt danwel het raam niet voldoende in het rubber hebt gedrukt (anders houd je geen 1,5 cm over).

En mbt “sponning hersteld”: is er gelast, nieuw metaal ingezet? Of alleen roest weggewerkt?
Beste,

Foto's kan ik op dit moment niet maken, raam zit overal netjes aan en erin gedrukt en het raam zit overal goed in het rubber gedrukt. Sponning is hersteld door er een nieuw stuk erin te lassen.

~Mike
~Mike
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Probleem zit hem waarschijnlijk aan de bovenrand. De oversteek van je hoogdakconstructie werkt tegen het rubber waardoor je deze en je raam waarschijnlijk niet ver genoeg naar boven gedrukt krijgt. Dat vergt de nodige moeite. Die dakrand wordt vaak aangepast als een hoogdak eraf gaat om de goot te herstellen.

Ik durf niet zo te zeggen of er een intrekvolgorde is die de voorkeur heeft. Kan zijn dat je beneden moet beginnen en als laatste de bovenkant? In ieder geval veel mikesandervet op de randen en de hoeken afkitten tegen inlek van water.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door bartk »

Toevallig net mijn raam er opnieuw ingezet van de week, ook ivm opnieuw roestvorming.

Normaliter zou ik altijd onder beginnen maar lukte dit keer voor geen mogelijkheid. Heb een nieuw front ervoor in gezet, vermoedelijk daardoor een wat krappere passing. Ik heb hem er nu boven eerst ingezet en twee man had ik op een aanhanger/laadtruck staan waardoor deze makkelijker kracht konden zetten om het raam beneden (geleidelijk) in de sponning te duwen. Ging er toen wel vrij soepel in, misschien heb je er wat aan.
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door Coen »

Even een naar aanleiding vannetje: bij mij blijft het raam lekken. Binnenkort gaat het er weer uit. Denk een rubber van TK aan te schaffen. Maar terzake: ik zag op YouTube een filmpje waarbij ze het rubber rondom rijkelijk in de kit zetten. Na montage werd deze kit weggestreken. Iemand ervaring met deze werkwijze?
Elders zag ik een oplossing langskomen waar men sprak van een gootje frezen in de sponning. Maar ik heb geen idee waar precies.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door Ewout »

Rubbers kitten zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar kan wel indien rubber onvoldoende afsluit.
Bereid je wel voor op een knoeiboel. Gootje frezen zegt mij niets.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Bij het monteren van mijn glas heb ik de raamrubbers van binnen flink met vaseline ingesmeerd.
Daardoor ging het redelijk soepel en vaseline tussen het metaal en rubber kan helemaal geen kwaad, integendeel, er kruipt geen water tussen.
Het overtollige vaseline kon ik gewoon wegvegen.
Hopelijk heb je wat aan deze tip.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Volgens mij is het al héééél lang vrij gebruikelijk om in ieder geval de hoeken af te kitten omdat dat het rubber net op de sponning ligt. Gootje frezen waarin vraag ik mij af. De onderrand van de raamsponning is al een goot van zichzelf. Er zijn er wel die daar L en R een gaatje inboren en aflaattuitje in lassen of solderen. Dan afvoer met slangetje terug door schutbord.

Ik heb zelf na het plaatsen de rubbers afgekit met sika door deze met kleine tuit onder het rubber door te trekken. Gelijk nadien overschot wegpoetsen met reinigingsdoekjes. Geklieder viel mee. Zorg wel dat je genoeg tuitjes hebt want sommige knikten om of trok ik af de koker.

Ruit plaatsen bij hoogdaken met de lip over de sponning is gewoon knudde. Is ook gewoon algemeen bekend. Was het niet verstandig om dit door een glasboer te laten doen?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door leof »

Coen schreef: 08 jun 2021 22:53 Even een naar aanleiding vannetje: bij mij blijft het raam lekken. Binnenkort gaat het er weer uit. Denk een rubber van TK aan te schaffen. Maar terzake: ik zag op YouTube een filmpje waarbij ze het rubber rondom rijkelijk in de kit zetten. Na montage werd deze kit weggestreken. Iemand ervaring met deze werkwijze?
Ja, ik heb recent de ruimte tussen rubber en carrosserie volgespoten met polymeer kit. Volzat. Geeft wat geklieder, maar kun je redelijk makkelijk wegvegen. De lekkage die ik had is nu compleet opgelost.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door Coen »

Gaan we dat ook maar eens proberen.
Ik denk dat het bij mij bij de bovenhoek lekt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

[*]paar jaar geleden zelfde probleem. Ben naar glasboer geweest.
Na half uurtje klaar. En de kosten: doe maar wat in de fooienpot.
Groet

Henk
MikeVerweij
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2020 09:57

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door MikeVerweij »

Allen,

Bedankt voor de reacties.
Het schijnt dat je bij een hoogdak die ik heb een raamrubber moet hebben met voorgevormde hoeken. Ik had het geprobeerd met een raamrubber waar geen vaste vorm in zat. Ik heb inmiddels het juiste raamrubber besteld en ga volgende week een nieuwe poging doen met dat rubber.

~Mike
~Mike
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door Ewout »

Dat gaat vast een stuk beter!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door RoonT3 »

MikeVerweij schreef: 10 jun 2021 21:16
Het schijnt dat je bij een hoogdak die ik heb een raamrubber moet hebben met voorgevormde hoeken. Ik had het geprobeerd met een raamrubber waar geen vaste vorm in zat. Ik heb inmiddels het juiste raamrubber besteld en ga volgende week een nieuwe poging doen met dat rubber.
Waar heb je deze informatie vandaan? Het is bekend dat aftermarket raamrubbers een minder goede pasvorm hebben. Je moet dan weten bij wie je ze koopt. In aftermarket met minder goede pasvorm heb je dus rubbers zonder voorgevormde hoeken of wat je eigenlijk niet als voorgevormde hoek kan benoemen. Voor het plaatsen maakt dit vrijwel niet uit. Rubber van de juiste kwaliteit (TK) is wel soepeler en heeft een betere waterdichting op de hoeken vanwege de voorvorming. Dat kwaliteit raamrubber uitmaakt bij plaatsen kan ik wel geloven. Maar dat dit in jouw geval zou liggen aan ontbreken van voorgevormde hoeken bestrijd ik. Het probleem bij hoogdaken is de oversteek aan dakrand waar je het rubber tegenaan op moet drukken. Maar met een beter rubber zal dat waarschijnlijk ook beter gaan.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
AdeK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 mei 2009 20:52
Locatie: Sneek

Re: Voorruit plaatsen lukt niet

Ongelezen bericht door AdeK »

Ik had tijdens mijn restauratie exact hetzelfde probleem met de rand boven de voorruit.
Met het rubber van TK was dit opgelost.
Groeten Arnold

1987 voorheen 1.6 CS nu gereviseerde 1.7 KY
Plaats reactie