isolatie holleruimten met glaswol
isolatie holleruimten met glaswol
Beste medeforumers.
iemand ervaring met isolatie van de holle ruimtes met glaswol.
zal naar mijn idee best merkbaar zijn in geluid en in combinatie met thermomatten achter de ruiten ook in warmte.
Maar hoe zit het met roest. Ventilatie wordt er een stuk minder door en eventueel condensvocht kan lastig weg. lijkt mij
Wat heeft de praktijk opgeleverd
Groet Pedro
iemand ervaring met isolatie van de holle ruimtes met glaswol.
zal naar mijn idee best merkbaar zijn in geluid en in combinatie met thermomatten achter de ruiten ook in warmte.
Maar hoe zit het met roest. Ventilatie wordt er een stuk minder door en eventueel condensvocht kan lastig weg. lijkt mij
Wat heeft de praktijk opgeleverd
Groet Pedro
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Met glaswol zou prima gaan. In Rockwool zit ook olie. Dát zou mijn eerste keus zijn.
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Kwa geluid maakt het een groot verschil vind ik, zeker icm een matras op het motorluik. Hoe het in de tijd zal gaan met roest weet ik nog niet; ik heb het er nog geen jaar inzitten en heb nog niet weer gekeken. Ik heb wel alle bodems en opstaande randen van de holle ruimten rijkelijk ingesopt met tenco antiroest compound; bedoeld voor scheepshuid/holle ruimten. Ik vermoed dat die delen het laatst zullen roesten na de rest van de bus. Misschien als je raamrubbers lekken dat er wel meer vocht blijft hangen met glaswol dan zonder, maar ik hoop dat het in dat geval toch overwegend naar beneden weg zal lopen alwaar volgens mij een gat zit, dat uiteindelijk in de kokerbalken uitkomt, en op straat.
Wouter
Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
Re: isolatie holleruimten met glaswol
busplezier schreef:Beste medeforumers.
iemand ervaring met isolatie van de holle ruimtes met glaswol.
zal naar mijn idee best merkbaar zijn in geluid en in combinatie met thermomatten achter de ruiten ook in warmte.
Maar hoe zit het met roest. Ventilatie wordt er een stuk minder door en eventueel condensvocht kan lastig weg. lijkt mij
Wat heeft de praktijk opgeleverd
Groet Pedro
Ik heb in de binnen-achterspatborden zowel links als rechts 1 gat zitten, als je
kijkt zie je de natte glaswol zitten!!! Dus wat je schrijft over roest
en eventueel condens afvoeren, klopt als een roestige bus!
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
- knurf
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 28 jul 2009 10:31
- Locatie: Z-Scharwoude
- Contacteer:
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Wat bedoel je precies met holle ruimten?busplezier schreef:Beste medeforumers.
iemand ervaring met isolatie van de holle ruimtes met glaswol.
zal naar mijn idee best merkbaar zijn in geluid en in combinatie met thermomatten achter de ruiten ook in warmte.
Maar hoe zit het met roest. Ventilatie wordt er een stuk minder door en eventueel condensvocht kan lastig weg. lijkt mij
Wat heeft de praktijk opgeleverd
Groet Pedro
Bedoel je daarmee de ruimten achter je zijborden van je interieur of meer constructiekokers e.d.?
Ik heb kort geleden mijn keuken uit de camper gehaald en achter de houten panelen vond ik NAT glaswol, en daarachter zat een roestig en soms doorgerot zijpaneel...
Ik weet natuurlijk niet hoe het paneel eruit had gezien zonder glaswol of een ander isolatiemateriaal...
Bij de gemiddelde bouwmarkt hebben ze van de geperste veelkleurige platen foam, te gebruiken voor isolatie.
zie http://www.vlokkenschuim.com/images/schuimvlokken.jpg
Zou dit een optie zijn voor geluid / warmteisolatie van het leefgedeelte van de camper?
Groeten
Jasper
TUUTJE!!!!
T3 Joker '81
2,0 liter CU
Jasper
TUUTJE!!!!
T3 Joker '81
2,0 liter CU
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Xtreme of Armaflex isoleert als de beste. Door de gesloten cel structuur neemt het ook geen vocht op. Ik heb 19mm dikte Armaflex gebruikt, werkt toppie!
Armaflex in mijn bus
grt Ronald
Armaflex in mijn bus
grt Ronald
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Vast wel, maar je moet er wel rekening me houden, dat als er ooit nog gelast wordt, dat dan de boel niet in de fik vliegt. Glaswol brandt niet, en dit spul volgens mij wel.Zou dit een optie zijn voor geluid / warmteisolatie van het leefgedeelte van de camper
Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
- de Hunter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
- Locatie: regio Dokkum
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Ik zou nooit isolatiemateriaal aanbrengen in de bus.
In mijn (bouwkundige) opleiding heb ik geleerd dat je het risico loopt dat je het 'dauwpunt' (daar waar vochtige lucht gaat condenseren) verlegd naar de achterzijde van de isolatieplaat. En als daar 'toevallig' het plaatwerk van de auto zit heb je een probleem. (tenzij je daar kunt ventileren met buitenlucht)
Niet doen dus.
In mijn (bouwkundige) opleiding heb ik geleerd dat je het risico loopt dat je het 'dauwpunt' (daar waar vochtige lucht gaat condenseren) verlegd naar de achterzijde van de isolatieplaat. En als daar 'toevallig' het plaatwerk van de auto zit heb je een probleem. (tenzij je daar kunt ventileren met buitenlucht)
Niet doen dus.
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________
Oan't moarn!!
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________
Oan't moarn!!
- joemmiehammer
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 26 jan 2007 17:47
- Locatie: Selfkant, NRW, Duitsland
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Misschien een waardeloos idee, misschien niet, wat als je de rockwool/glaswol met folie waterdicht inpakt?
Groetjes,
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Boris
Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Re: isolatie holleruimten met glaswol
helpt niet. Als de folie tegen het metaal komt heb je dezelfde shit
Rockwool icm een goede afvoer van water werkt goed. eventueel tegen het metaal plakken met flink vet. Ventilatieruimte houden bij de buitenwand is echter beter.
Rockwool is al heel licht geolied. Hierdoor is het licht waterafstotend, door vet te gebruiken vergroot je deze eigenschap zonder de voordelen (isolatie) teniet te doen
Rockwool icm een goede afvoer van water werkt goed. eventueel tegen het metaal plakken met flink vet. Ventilatieruimte houden bij de buitenwand is echter beter.
Rockwool is al heel licht geolied. Hierdoor is het licht waterafstotend, door vet te gebruiken vergroot je deze eigenschap zonder de voordelen (isolatie) teniet te doen
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Bij onze camper, werkt glaswol nog steeds prima.
En doet dat nog maar 25 jaar
En doet dat nog maar 25 jaar
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Steenwol en glaswol wijken ook niet veel van elkaar af. Steenwol is wel wat duurder. Mss zat voor VW dáár net het verschil.
- evert2
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 09 nov 2008 00:01
- Locatie: wyns nabij bartlehiem
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Ik ben het helemaal met Johan eens , isolatie houd warmte vast , en als daar achter een koud oppervlak bevind , slaat dáár het vocht (condens )op ,daarom isoleren ze een plat dak ook vanaf de buitenkant
dat rijdt als de brandweer
gr Evert
gr Evert
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Ook ik ben het hier mee eens, je creëerd alleen maar condensatie ( lees vocht)evert2 schreef:Ik ben het helemaal met Johan eens , isolatie houd warmte vast , en als daar achter een koud oppervlak bevind , slaat dáár het vocht (condens )op ,daarom isoleren ze een plat dak ook vanaf de buitenkant
Dan maar een beetje lawaai, zet de radio maar wat harder
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Iedereen dank voor het meedenken.
Ik was ooit monteur maar werk al 16 jaar in de bouw waarvan het grootste gedeelte op het dak en nu sinds 2006 eigen baas. isoleren en condens ik ben het nodige tegen gekomen.
Rockwool en olie daar geloof ik niet in namelijk rockwool neemt meer water op dan glaswol. En op steenwol kweekt men tomaten. Bij een lekkage in een dak wat met rockwool geisoleerd is merk je van een kleine lekkage vaak niets totdat je merkt dat er een grote spons op het dak onder de bedekking zit. Bij vertikaal isoleren is glaswol beter daar dit materiaal stijver is dus minder snel uitzakt. Ook minder gewicht wat het uitzakken tegen gaat.
Maar toen ik laats een camper sloopte zag ik mooie gele glaswol zitten heb er geen roest achter vandaan zien komen, Wat het feit total loss extra zuur maakt. Maar het betreft hier een camper die alleen daarvoor gebruikt is. waterafvoer is er nergens , Ook niet achter keukenblok, daar was de isolatie in de onderste 10 cm klets nat
Maar wat als je een voertuig dagelijks gebruikt warme vochtige lucht condenseert en dit kan niet weg.En als passagier / bestuurder adem je wat condens uit.
in de bouw gebruik je dan een dampremmende folie.
Dus bus isoleren en dan voordat de panelen komen eerst PE folie. maar dan sluit je de boel op en omdat ik nergens afwatering of een andere vorm van ventilatie kan vinden. Gaat dit tegen alle regels die ik uit de bouw ken in.
Ik kan er niets aan doen dat ik een mix van monteur en bouwvakker ben.
Ik denk dat men bij VW vooral heeft gekeken naar comfort op korte termijn. Maar ik wil nog lang in mijn busje rijden.
Ik ga de holle wanden dus niet meer isoleren , Ik zal antie-dreun folie aanbrengen.
De bus die ik uit Frankrijk gehaald heb was niet geisoleerd en ik vond het kabaal meevallen 95 km /u
Groet Pedro
Ik was ooit monteur maar werk al 16 jaar in de bouw waarvan het grootste gedeelte op het dak en nu sinds 2006 eigen baas. isoleren en condens ik ben het nodige tegen gekomen.
Rockwool en olie daar geloof ik niet in namelijk rockwool neemt meer water op dan glaswol. En op steenwol kweekt men tomaten. Bij een lekkage in een dak wat met rockwool geisoleerd is merk je van een kleine lekkage vaak niets totdat je merkt dat er een grote spons op het dak onder de bedekking zit. Bij vertikaal isoleren is glaswol beter daar dit materiaal stijver is dus minder snel uitzakt. Ook minder gewicht wat het uitzakken tegen gaat.
Maar toen ik laats een camper sloopte zag ik mooie gele glaswol zitten heb er geen roest achter vandaan zien komen, Wat het feit total loss extra zuur maakt. Maar het betreft hier een camper die alleen daarvoor gebruikt is. waterafvoer is er nergens , Ook niet achter keukenblok, daar was de isolatie in de onderste 10 cm klets nat
Maar wat als je een voertuig dagelijks gebruikt warme vochtige lucht condenseert en dit kan niet weg.En als passagier / bestuurder adem je wat condens uit.
in de bouw gebruik je dan een dampremmende folie.
Dus bus isoleren en dan voordat de panelen komen eerst PE folie. maar dan sluit je de boel op en omdat ik nergens afwatering of een andere vorm van ventilatie kan vinden. Gaat dit tegen alle regels die ik uit de bouw ken in.
Ik kan er niets aan doen dat ik een mix van monteur en bouwvakker ben.
Ik denk dat men bij VW vooral heeft gekeken naar comfort op korte termijn. Maar ik wil nog lang in mijn busje rijden.
Ik ga de holle wanden dus niet meer isoleren , Ik zal antie-dreun folie aanbrengen.
De bus die ik uit Frankrijk gehaald heb was niet geisoleerd en ik vond het kabaal meevallen 95 km /u
Groet Pedro
Re: isolatie holleruimten met glaswol
Het blijft een wederkerend vraagstuk waarbij weer niemand de moeite neemt om het archief in te duiken alvorens hier weer een verhaal te typen.
Mijn ervaring is dat isoleren met glaswol heel goed gaat en dat daar nooit condens-problemen mee zijn wat keer op keer bewezen wordt door 20 tot 30 jaar oude westfalia campertjes welke open gelegd worden om welke reden dan ook.
Als er na 30 jaar nog geen spoortje van roest te bekennen is in dergelijk holle ruimtes die voorzien zijn van glaswol dan is dat toch een keihard bewijs uit de praktijk!!
Natuurlijk komt het voor dat er "nat" glaswol te vinden is bij deze vorm van isolatie maar dat heeft never nooit iets te maken met condens
De nattigheid die je aan kunt treffen geven aan dat je bus een lekkage heeft en mijn inziens kun je beter je aandacht verleggen naar het oplossen van die lekkages door bijvoorbeeld nieuwe raamrubbers te plaatsen of al die appendages in de buitenwand te voorzien van nieuwe rubbers.
Bij de keukentjes kan de "wasbak"afvoer oid lekken en vaak tref je roostertjes aan in debuitenwand welke sproeiwater binnenlaten tijdens het rijden (was lekker goedkoop en makkelijk te plaatsen )
Natuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij wel of niet in zijn bus (campertje) stopt als isolatiemateriaal maar al die andere isolatiematerialen kunnen niet verhinderen dat je bus wegrot als je die lekkages niet oplost.
Als mijn visie niet juist is dan hoor ik dat heel graag zodat ik hem bij kan stellen als nodig
René
Mijn ervaring is dat isoleren met glaswol heel goed gaat en dat daar nooit condens-problemen mee zijn wat keer op keer bewezen wordt door 20 tot 30 jaar oude westfalia campertjes welke open gelegd worden om welke reden dan ook.
Als er na 30 jaar nog geen spoortje van roest te bekennen is in dergelijk holle ruimtes die voorzien zijn van glaswol dan is dat toch een keihard bewijs uit de praktijk!!
Natuurlijk komt het voor dat er "nat" glaswol te vinden is bij deze vorm van isolatie maar dat heeft never nooit iets te maken met condens
De nattigheid die je aan kunt treffen geven aan dat je bus een lekkage heeft en mijn inziens kun je beter je aandacht verleggen naar het oplossen van die lekkages door bijvoorbeeld nieuwe raamrubbers te plaatsen of al die appendages in de buitenwand te voorzien van nieuwe rubbers.
Bij de keukentjes kan de "wasbak"afvoer oid lekken en vaak tref je roostertjes aan in debuitenwand welke sproeiwater binnenlaten tijdens het rijden (was lekker goedkoop en makkelijk te plaatsen )
Natuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij wel of niet in zijn bus (campertje) stopt als isolatiemateriaal maar al die andere isolatiematerialen kunnen niet verhinderen dat je bus wegrot als je die lekkages niet oplost.
Als mijn visie niet juist is dan hoor ik dat heel graag zodat ik hem bij kan stellen als nodig
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed