isolatie holleruimten met glaswol

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
busplezier

isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door busplezier »

Beste medeforumers.

iemand ervaring met isolatie van de holle ruimtes met glaswol.
zal naar mijn idee best merkbaar zijn in geluid en in combinatie met thermomatten achter de ruiten ook in warmte.
Maar hoe zit het met roest. Ventilatie wordt er een stuk minder door en eventueel condensvocht kan lastig weg. lijkt mij

Wat heeft de praktijk opgeleverd

Groet Pedro
Voormalig lid 91

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Met glaswol zou prima gaan. In Rockwool zit ook olie. Dát zou mijn eerste keus zijn.
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Kwa geluid maakt het een groot verschil vind ik, zeker icm een matras op het motorluik. Hoe het in de tijd zal gaan met roest weet ik nog niet; ik heb het er nog geen jaar inzitten en heb nog niet weer gekeken. Ik heb wel alle bodems en opstaande randen van de holle ruimten rijkelijk ingesopt met tenco antiroest compound; bedoeld voor scheepshuid/holle ruimten. Ik vermoed dat die delen het laatst zullen roesten na de rest van de bus. Misschien als je raamrubbers lekken dat er wel meer vocht blijft hangen met glaswol dan zonder, maar ik hoop dat het in dat geval toch overwegend naar beneden weg zal lopen alwaar volgens mij :?: een gat zit, dat uiteindelijk in de kokerbalken uitkomt, en op straat.
Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door Dré2100 »

busplezier schreef:Beste medeforumers.

iemand ervaring met isolatie van de holle ruimtes met glaswol.
zal naar mijn idee best merkbaar zijn in geluid en in combinatie met thermomatten achter de ruiten ook in warmte.
Maar hoe zit het met roest. Ventilatie wordt er een stuk minder door en eventueel condensvocht kan lastig weg. lijkt mij

Wat heeft de praktijk opgeleverd

Groet Pedro

Ik heb in de binnen-achterspatborden zowel links als rechts 1 gat zitten, als je
kijkt zie je de natte glaswol zitten!!! [[feuer]] Dus wat je schrijft over roest
en eventueel condens afvoeren, klopt als een roestige bus! :mrgreen:
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
knurf
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 341
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:31
Locatie: Z-Scharwoude
Contacteer:

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door knurf »

busplezier schreef:Beste medeforumers.

iemand ervaring met isolatie van de holle ruimtes met glaswol.
zal naar mijn idee best merkbaar zijn in geluid en in combinatie met thermomatten achter de ruiten ook in warmte.
Maar hoe zit het met roest. Ventilatie wordt er een stuk minder door en eventueel condensvocht kan lastig weg. lijkt mij

Wat heeft de praktijk opgeleverd

Groet Pedro
Wat bedoel je precies met holle ruimten?
Bedoel je daarmee de ruimten achter je zijborden van je interieur of meer constructiekokers e.d.?
Ik heb kort geleden mijn keuken uit de camper gehaald en achter de houten panelen vond ik NAT glaswol, en daarachter zat een roestig en soms doorgerot zijpaneel...
Ik weet natuurlijk niet hoe het paneel eruit had gezien zonder glaswol of een ander isolatiemateriaal...

Bij de gemiddelde bouwmarkt hebben ze van de geperste veelkleurige platen foam, te gebruiken voor isolatie.
zie http://www.vlokkenschuim.com/images/schuimvlokken.jpg
Zou dit een optie zijn voor geluid / warmteisolatie van het leefgedeelte van de camper?
Groeten

Jasper



TUUTJE!!!!
T3 Joker '81
2,0 liter CU
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Xtreme of Armaflex isoleert als de beste. Door de gesloten cel structuur neemt het ook geen vocht op. Ik heb 19mm dikte Armaflex gebruikt, werkt toppie!

Armaflex in mijn bus



grt Ronald
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Zou dit een optie zijn voor geluid / warmteisolatie van het leefgedeelte van de camper
Vast wel, maar je moet er wel rekening me houden, dat als er ooit nog gelast wordt, dat dan de boel niet in de fik vliegt. Glaswol brandt niet, en dit spul volgens mij wel.
Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
de Hunter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 29 sep 2009 12:19
Locatie: regio Dokkum

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door de Hunter »

Ik zou nooit isolatiemateriaal aanbrengen in de bus.
In mijn (bouwkundige) opleiding heb ik geleerd dat je het risico loopt dat je het 'dauwpunt' (daar waar vochtige lucht gaat condenseren) verlegd naar de achterzijde van de isolatieplaat. En als daar 'toevallig' het plaatwerk van de auto zit heb je een probleem. (tenzij je daar kunt ventileren met buitenlucht)
Niet doen dus.
groeten, Johan
VW T3 2.1 DJ Caravelle GL
VW Mk1 Cabriolet '86
VW Mk 1 Cabrio Wolfsburg edition '85
VW Lupo Open Air 1.4 2000
______________

Oan't moarn!!
Gebruikersavatar
joemmiehammer
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1043
Lid geworden op: 26 jan 2007 17:47
Locatie: Selfkant, NRW, Duitsland

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door joemmiehammer »

Misschien een waardeloos idee, misschien niet, wat als je de rockwool/glaswol met folie waterdicht inpakt?
Groetjes,
Boris


Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Voormalig lid 91

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

helpt niet. Als de folie tegen het metaal komt heb je dezelfde shit :oops:

Rockwool icm een goede afvoer van water werkt goed. eventueel tegen het metaal plakken met flink vet. Ventilatieruimte houden bij de buitenwand is echter beter.

Rockwool is al heel licht geolied. Hierdoor is het licht waterafstotend, door vet te gebruiken vergroot je deze eigenschap zonder de voordelen (isolatie) teniet te doen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Bij onze camper, werkt glaswol nog steeds prima.
En doet dat nog maar 25 jaar :D
Voormalig lid 91

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Steenwol en glaswol wijken ook niet veel van elkaar af. Steenwol is wel wat duurder. Mss zat voor VW dáár net het verschil.
Gebruikersavatar
evert2
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 942
Lid geworden op: 09 nov 2008 00:01
Locatie: wyns nabij bartlehiem

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door evert2 »

Ik ben het helemaal met Johan eens , isolatie houd warmte vast , en als daar achter een koud oppervlak bevind , slaat dáár het vocht (condens )op ,daarom isoleren ze een plat dak ook vanaf de buitenkant
dat rijdt als de brandweer
gr Evert
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door Cees »

evert2 schreef:Ik ben het helemaal met Johan eens , isolatie houd warmte vast , en als daar achter een koud oppervlak bevind , slaat dáár het vocht (condens )op ,daarom isoleren ze een plat dak ook vanaf de buitenkant
Ook ik ben het hier mee eens, je creëerd alleen maar condensatie ( lees vocht)
Dan maar een beetje lawaai, zet de radio maar wat harder :mrgreen:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
busplezier

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door busplezier »

Iedereen dank voor het meedenken.

Ik was ooit monteur maar werk al 16 jaar in de bouw waarvan het grootste gedeelte op het dak en nu sinds 2006 eigen baas. isoleren en condens ik ben het nodige tegen gekomen.

Rockwool en olie daar geloof ik niet in namelijk rockwool neemt meer water op dan glaswol. En op steenwol kweekt men tomaten. Bij een lekkage in een dak wat met rockwool geisoleerd is merk je van een kleine lekkage vaak niets totdat je merkt dat er een grote spons op het dak onder de bedekking zit. Bij vertikaal isoleren is glaswol beter daar dit materiaal stijver is dus minder snel uitzakt. Ook minder gewicht wat het uitzakken tegen gaat.

Maar toen ik laats een camper sloopte zag ik mooie gele glaswol zitten heb er geen roest achter vandaan zien komen, Wat het feit total loss extra zuur maakt. Maar het betreft hier een camper die alleen daarvoor gebruikt is. waterafvoer is er nergens , Ook niet achter keukenblok, daar was de isolatie in de onderste 10 cm klets nat

Maar wat als je een voertuig dagelijks gebruikt warme vochtige lucht condenseert en dit kan niet weg.En als passagier / bestuurder adem je wat condens uit.

in de bouw gebruik je dan een dampremmende folie.
Dus bus isoleren en dan voordat de panelen komen eerst PE folie. maar dan sluit je de boel op en omdat ik nergens afwatering of een andere vorm van ventilatie kan vinden. Gaat dit tegen alle regels die ik uit de bouw ken in.

Ik kan er niets aan doen dat ik een mix van monteur en bouwvakker ben.

Ik denk dat men bij VW vooral heeft gekeken naar comfort op korte termijn. Maar ik wil nog lang in mijn busje rijden.
Ik ga de holle wanden dus niet meer isoleren , Ik zal antie-dreun folie aanbrengen.
De bus die ik uit Frankrijk gehaald heb was niet geisoleerd en ik vond het kabaal meevallen 95 km /u

Groet Pedro
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: isolatie holleruimten met glaswol

Ongelezen bericht door René »

Het blijft een wederkerend vraagstuk waarbij weer niemand de moeite neemt om het archief in te duiken alvorens hier weer een verhaal te typen.

Mijn ervaring is dat isoleren met glaswol heel goed gaat en dat daar nooit condens-problemen mee zijn wat keer op keer bewezen wordt door 20 tot 30 jaar oude westfalia campertjes welke open gelegd worden om welke reden dan ook.
Als er na 30 jaar nog geen spoortje van roest te bekennen is in dergelijk holle ruimtes die voorzien zijn van glaswol dan is dat toch een keihard bewijs uit de praktijk!!

Natuurlijk komt het voor dat er "nat" glaswol te vinden is bij deze vorm van isolatie maar dat heeft never nooit iets te maken met condens [[head]] [[head]] [[head]]
De nattigheid die je aan kunt treffen geven aan dat je bus een lekkage heeft en mijn inziens kun je beter je aandacht verleggen naar het oplossen van die lekkages door bijvoorbeeld nieuwe raamrubbers te plaatsen of al die appendages in de buitenwand te voorzien van nieuwe rubbers.
Bij de keukentjes kan de "wasbak"afvoer oid lekken en vaak tref je roostertjes aan in debuitenwand welke sproeiwater binnenlaten tijdens het rijden (was lekker goedkoop en makkelijk te plaatsen :) )

Natuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij wel of niet in zijn bus (campertje) stopt als isolatiemateriaal maar al die andere isolatiematerialen kunnen niet verhinderen dat je bus wegrot als je die lekkages niet oplost.

Als mijn visie niet juist is dan hoor ik dat heel graag zodat ik hem bij kan stellen als nodig :wink:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie