De nieuwe 1.9D ligt erin! En het werkt nu helemaal!

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

De nieuwe 1.9D ligt erin! En het werkt nu helemaal!

Ongelezen bericht door Vissekop »

Gisteren de eerste stap gezet en mijn 1.9D motorblok in de bus gelegd. Werkt toch nog niet helemaal, ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben! Heb wel 3,5CC nu!! :D

Vandaag de boel schoongemaakt en alle overtollige troep eraf gehaald. Kom een paar kleine dingetjes tegen, waarover ik jullie wellicht nog lastig ga vallen (eerst zelf maar eens op zoek naar de antwoorden :) , maar over het algemeen viel het mee!

Groeten, Remko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Vissekop op 10 okt 2010 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Mauriceke
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:17
Locatie: limburg

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Mauriceke »

De eerste stap is gezet :mrgreen: suc6 [[thumbup]]
Grtzz, Maurice


voorlopig even busloos snik snik
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door luizenbos »

Remko. :mrgreen:

HEB JE NOUW EEN COMPLETE AUTO GEKOCHT. OF ALLEEN DE MOTOR ?? [[thumbup]] EN IK ZAL JE BLIJVEN VOLGEN. [[thumbup]]

SUCCES MET DE VERBOUWING DAAR KUNNEN WE NOG WAT VAN OPSTEKEN :mrgreen: GR FRITS
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Eeehmm.. Een beetje van allebei (of geen van beiden... :wink: ):
- Een proefrit in een golf gemaakt en de motor uitgebreid bekeken.
- Toen de motor uit laten bouwen en de rest achtergelaten.
- Ik kreeg er een doos met T3 ombouwonderdelen bij (motorsteunen etc.) --> kan ik e.e.a. vooraf alvast monteren, scheelt ombouwtijd op 'D-Day'!

Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Ben de afgelopen dagen (en nachten :wink: ) druk aan het sleutelen, uitzoeken en bedenken geweest, een paar opvallende puntjes gevonden:



1) De kleppendeksel van de Golf zit anders gemonteerd dan bij de T3 - met 3 centrale draadeinden en moeren. Het lijkt erop dat ik, als ik de draadeinden verwijder, zonder problemen een T3 klepdeksel kan monteren - de gaten langs de rand zitten er gewoon. (moet even checken of hier geen schroefdraad in moet en of dit er zit)

2) Bij de Golf kwamen er aan de zijkant allemaal buizen uit (ik dacht koelvloeistof), bij de T3 zit er een mooi afdekkapje op, ga er maar van uit dat ik dit over moet zetten op mijn Golf-blok (weet iemand dat?)

3) Krijg die (&*#$(#& moeren niet los - de krukas blijft meedraaien. Iemand een goed idee om deze stevig te vergrendelen, of een andere tip om ze los te krijgen?

De imbussen van de poelie aan de voorkant v.d. krukas zijn ook lastig - door een vorige eigenaar al rond gedraaid. Dit moet ik maar proberen met een slagschroevendraaier of een grote torx erinslaan (is een boel gescheld op internet over te vinden!)

4) Hoe moet ik de peilstok verwijderen - gewoon aan de bovenzijde trekken?

Dit was het wel weer voor vandaag, alvast bedankt voor jullie meedenkwerk en welterusten!

Remko
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voormalig lid 91

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

1. klepdeksel is anders, die van golf gebruiken
2. overzetten van T3
3. pneumatische slagmoersleutel?
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hee Ad,

Bedankt voor je snelle antwoord - je bent er vroeg bij!!

Antwoorden zijn helder - ik ga inderdaad op mijn werk even proberen met de slagmoersleutel - moet ik alleen het blokkie weer mee naar mijn werk meenemen - goed excuus om weer eens met de bus te gaan!

Golf kleppendeksel had ik nog niet aan gedacht - het verschil is de plek van de carterontluchting - zal eens kijken of ik het haal met slangetje naar de luchtfilter!

Fijne dag,

Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
piet
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 289
Lid geworden op: 02 mei 2008 16:41
Locatie: surhuizum

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door piet »

Groet Piet

T3,camper hoogdak 1,7D KY ex Defensie 1990
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Update ombouw smurfenbus + vraagjes over de krukaspoelie

Ongelezen bericht door Vissekop »

Even een update en een kort vraagje:

Hard aan het poetsen geweest, de kleppendeksel bekeken: In het nieuwe (Golf) blok ontbreken de taps om de kleppendeksel rondom vast te zetten. Ik houd het dus bij de Golf kleppendeksel. De carterontluchting zit ongeveer op dezelfde plek, is weliswaar iets dikker als bij de T3 maar ik denk dat ik hier wel uitkom.

De bouten van de koppeling en de onwijs verrotte en stukgedraaide inbusbouten van de poelie (bedankt vorige eigenaar...) zijn los. Dankzij de lucht-slag-schroevedraaier en wat gehannes met beitel en hamer op mijn werk.

De injectoren zijn eruit, deze ga ik na laten meten.

Twee vraagjes die ik tegenkom, wellicht weet iemand dat:
- Op mijn Golfblok werden de waterpomp en de dynamo met een multiriem (denk tenminste dat dat zo heet) aangedreven. In principe wil ik deze vervangen voor de 'T3' constructie met 2 V-snaren (ik heb alle onderdelen), maar kan ik het niet gewoon zo laten zitten?
- Na het verwijderen van de 4 inbusbouten dacht ik de schijf op de krukas er gemakkelijk af te kunnen krijgen - niet dus. Is dit een kwestie van wat harder proberen, of moet ik de centrale bout verwijderen? Er zat nog een tweede schijf op voor een V-Snaar, deze werd niet gebruikt.
POELIES2.jpg
Alvast bedankt,

Remko
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2009 23:08
Locatie: Sneek

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door markh »

Hallo Remko,

Om zo'n krukaspoelie te verwijderen gebruik ik een rubberen of kunststof hamer.

Ik heb zelf 2 keer zo'n motor ingebouwd en heb altijd de originele cs poelies gebruikt.

Hier een kleine beschrijving:
Ik heb het uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, waterpomp, dynamo, koppeling, versnellingsbak, poelies voor waterpomp en dymano, oliepeilstok, motorsteunen etc. overgebouwd van de oude 1.6d motor.

Een paar dingen waar je op moet letten.

* Het toplagertje van de priseas, deze moet gemonteerd worden in de krukas.
* Het onderstedeel van de distributieriem kap moet een stukje uitgeslepen worden.
* De gashendel moet je modificeren zodat deze niet tegen de motordeksel aankomt.
met vriendelijke groet,

Mark Haagsma

caravelle 1.9d 1982
Westfalia Joker 1.9d 1984
Gebruikersavatar
gt3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 okt 2007 16:27
Locatie: Delft

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door gt3 »

Hoi,

De waterpomp en dynamo heb ik gewoon met een multiriem gehouden, zoals origineel bij de 1.9d. Werkt prima. Ik heb niks aan de distributieriem kap hoeven doen, die is van de 1.9.

De oliepomp heb ik ook van de 1.9 gebruikt, is groter dan van de 1.6, de aanzuigbuis wel van een 1.6.

Ik heb het deksel van een 1.6 brandstofpomp op de 1.9 pomp gezet. Kan ook, ben je je afstelling wel kwijt.

Die poelie kan idd erg vast zitten. Ik heb er een keer wat te veel geweld gebruikt, was die verbogen.

groeten, Gerhold
t3 9 persoonsbus 1.9d 1982
t3 Feuerwehr 9 persoons 1.9d 1982
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

He Gerhold,

Bedankt voor je snelle antwoord - hier heb ik wat aan!

Denk dat ik ook gewoon de multiriem hou - neem ik inderdaad ook de distributieriemkap mee - is mooier afgesloten dan mijn T3 kap.

Een en ander kwam ook niet in de knel te zitten bij het erin zetten van je blok?

Ik zal eens achterin mijn bus duiken om te zien hoeveel ruimte ik heb.

Toch moet die poelie er af om de distributieriem te vervangen - in principe is het dus gewoon een kwestie van rubber hamertje tikken en moet hij eraf kunnen als ik de 4 inbusbouten los heb - toch?

De oliepomp moet ik maar eens goed bekijken, of en hoe ik deze van de aanzuigbuis kan krijgen. Kom ik wel uit, staat genoeg over geschreven op het forum. In principe neem ik die inderdaad van de 1.9D

Groeten,

Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D - Update & een paar vraagjes...

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hierbij weer even een update van mijn 1.9D ombouw.

Het nieuwe blok is helemaal gestript, alles ziet er goed uit:
blok.jpg
Het wachten is op de onderdelen (in Duitsland besteld bij wagenteile.de --> goed te doen, je kan een zeer uitgebreide prijslijst downloaden en wat onderdelen-lijsten. Tot nu toe denkt men ook super met me mee --> ik hou jullie op de hoogte!

Er was op het forum wat discussie over de verschillende oliepompen, ik heb nu een foto kunnen maken van een 1.6D en een 1.9D pomp. Zoals je ziet is het tandwiel-huis van de 1.9D hoger en heeft deze dus meer vermogen.
oliepompen.jpg
Ik heb hier nog wel 2 vraagjes over:
1) Het klopt toch dat het gewoon gaat werken als ik de aanzuigbuis overzet van de 1.6D naar de 1.9D?
2) Waar zit dat 'overdrukventiel' wat vaak de veroorzaker is van problemen? Hoe kan ik beoordelen of deze goed is of niet?

Een ander dingetje wat ik tegenkwam op mijn nieuwe blok is aanslag van koelwater - iemand enig idee waar dit vandaan komt?
koelvloeistof.jpg
Als laatste - er zat op de 1.9D een rubber krukas-pakking op, ik heb een brug met een siliconen (rode) krukaspakking, beter en nieuwer. Kan ik deze gewoon overzetten?
keerringen.jpg
Alvast bedankt voor jullie hulp,

Groeten,

Remko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Steeds een stukje verder...

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi allemaal,

Al een poosje niets van mijn smurfenbus-ombouw laten horen, hierbij een update!

Het 1.9D blok wat ik op de kop getikt had ben ik voorzichtig uit elkaar gaan halen. Het eerste idee was een nieuwe waterpomp, wat pakkingen, distributie en ander klein grut.

Maar helaas, ik heb een paar fijne collega's (wel monteurs) die mijn enthousiasme wisten aan te wakkeren:

'Check ook je verstuivers even', 'als je distributieriem er toch afligt, kan je gelijk je koppakking even vervangen, kan je gelijk je kleppen en zuigers ff. checken', 'kijk ook je gloeibougies even na, nu kan je er toch goed bij'

En aangezien ik door omstandigheden toch niet met de bus op vakantie kan, en dus de tijdsdruk wat weg-gevallen is, is dit het resultaat:
Image463.jpg
Image473.jpg
En als je dan toch zover bent... Kan je gelijk je kleppen even opnieuw inslijpen...
Image488.jpg
Enfin, Errug leuk :D :D :D , Errug leerzaam :!: :!: :!: , maar of het ooit nog goed komt... :( :( :(

Ik weet het niet. Hopelijk kan ik er ooit nog eens een mooie handleiding over schrijven om mede forumgenoten te helpen - het is echt gaaf om te doen en het valt qua techniek best mee (dat mag ik pas zeggen als 'ie er weer inligt en ik er pak hem beet 5000 km. mee gereden heb..

Groeten,

Remko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hallo allemaal,

Mede door jullie enthousiaste aanmoedigingen (zeker blij dat jullie het niet zelf bij je eigen blokkie hoeven te doen!?) nog maar een stapje verder gegaan en de kleppen verwijderd:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Nu kan 'ie niet nog verder uit elkaar - zal ik toch eens moeten beginnen met in elkaar zetten...

Groeten,

Remko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voormalig lid 91

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Vissekop schreef:Nu kan 'ie niet nog verder uit elkaar - zal ik toch eens moeten beginnen met in elkaar zetten...
Kunnen de wervelkamers er niet uit :he!!!:

Grapje hoor, mooi werk Remco
Plaats reactie