welke primer

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

welke primer

Ongelezen bericht door Bovis »

dag Bussers,

ik wil mijn bus gaan rollen met 2k PU lak (http://www.sigma.nl/nederlands/werken/p ... ldID=43615).

Maar moet ik dan ook 2k primer gebruiken (duurr) of kan dat ook met 1k primer ?

alvast bedankt.
Boaz

PS Ik heb dit niet kunnen vinden met de zoek functie..
T3 1.6 TD Camper 1989
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: welke primer

Ongelezen bericht door Olaf »

Hallo Boaz,

Hier moet een 2k primer onder.
Je loopt anders het risico dat je met het rollen van de kleur de primer weer op lost. Een 1k primer kan je er altijd met een beetje thinner weer af wassen.

Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: welke primer

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Boaz,

Gebruik je ; Sigmetal Finish 2K Gloss ?
Lees vooral het kenmerkenblad door. Gebruik ook de voorschreven kwast of roller. Dat maakt veel uit voor het eindresultaat.

Wil je je ervaring met deze toepassing met ons delen te zijner tijd?
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Re: welke primer

Ongelezen bericht door Bovis »

Hoi Rick,

ja het is de Sigmetal Finish 2K Gloss.

Ik wil de bus zodanig oplappen dat de roest er voorlopig niet doorkomt, maar het hoeft er voor mij allemaal niet perfect uit te zien.

Dus ik heb roestplekken weggeslepen en fertan erop gedaan. Nu twijfel ik wat de volgende stappen moeten zijn.
Ik denk eerst 2k plamuur op de (fertan) roestplekken, hele bus opschuren, 2k primer, 2k aflakken.

Tips zijn uiteraard welkom.

Ik hou je op de hoogte.

Boaz
T3 1.6 TD Camper 1989
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: welke primer

Ongelezen bericht door rick »

Ik gebruik ook Fertan. Dit schilder ik over, met de primer Ferpox (1K). Deze delen schilder ik over met 2K autolak uit een potje. De Fertan beschermlaag NIET wegschuren (belangrijk), Alleen wassen.
Hoe dat mogelijk is weet ik niet, maar deze spuitautolak hard niet uit in het potje. Blijkbaar hebben ze iets met de mengverhouding gedaan. Hiermee werk ik kleine plekken bij zoals de naden.
De Ferpox, mits goed uitgehard, lost niet op door deze autolak. Volgens mij is Ferpox geschikt voor het aanbrengen als ondergrond voor K2 lak. Kijk dat even na is kenmerkenblad..
Ik ben zelf heel tevreden met de combinatie Fertan/Ferpox/Mike Sandervet. De roest blijft mits goed voorbehandeld heel lang weg. Op de meeste plaatsen komt ie na 10 jaar nog niet terug.
Zoek maar eens via het zoekscherm.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: welke primer

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Boaz
Gebruik zo weinig mogelijk plamuur op een verroeste T3.
Liever oneffen,dan te roesten onder de plamuur.
Gebruik liefst enkel goede 2K carrosserie-producten voor de betere bescherming.
Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Re: welke primer

Ongelezen bericht door Bovis »

Dag Leo,

bedankt voor je tip. ik kwam al veel tips van je tegen op het forum. dank daarvoor.

Maar als ik de roest eraf slijp ben ik toch een paar milimeter dunner. Is het volgens jou het beste om eerst te primen en te lakken en pas daarna evt plamuren (en weer aflakken?). Zoiets zei je ook al over de naden: eerst lakken en dan pas kitten. Alleen weet ik niet hoe ik dan later nog vlak naast de naad kan plamuren als de kit erin zit.

grtz
Boaz
T3 1.6 TD Camper 1989
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: welke primer

Ongelezen bericht door rick »

Volgens mij zegt Leo toch NIET plamuren.
Ik heb ook iets geschreven over het gebruik van Mike Sanders vet IN de naden. Roest lange tijd niet meer. Even zoeken.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: welke primer

Ongelezen bericht door rick »

Bovis schreef:Dag Leo,

bedankt voor je tip. ik kwam al veel tips van je tegen op het forum. dank daarvoor.

Maar als ik de roest eraf slijp ben ik toch een paar milimeter dunner. Is het volgens jou het beste om eerst te primen en te lakken en pas daarna evt plamuren (en weer aflakken?). Zoiets zei je ook al over de naden: eerst lakken en dan pas kitten. Alleen weet ik niet hoe ik dan later nog vlak naast de naad kan plamuren als de kit erin zit.

grtz
Boaz

Het plaatwerk is amper dikker dan 1 mm. ! Op sommige plekken zelfs 0,9 mm.

Niet slijpen maar borstelen met een langzaamdraaiende machine (N = 800)

Lees wat door met behulp van het zoekscherm. Er is veel over geschreven.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Re: welke primer

Ongelezen bericht door Bovis »

Nog een vraagje: moet ik op de delen die wel goed zijn (dwz geen roest) ook primer gebruiken ? Ik wil de bus alleen licht opschuren en dan over rollen met 2k verf.

grtz
Boaz
T3 1.6 TD Camper 1989
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: welke primer

Ongelezen bericht door rick »

Volg de aanwijzingen van Sikkens. Een en ander is afhankelijk van de toegepaste middelen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Re: welke primer

Ongelezen bericht door Bovis »

grrr [[pang]] ,

blijkt de ferpox toch te reageren met bovengenoemde 2k verf. Allemaal blaasjes. Zelfs in de bijsluiter staat dat ferpox te gebruiken is als ondergrond voor 2k lak.
zelfs plamuur (2k) komt er met de ferpox vanaf...

Bestaat er een rol/kwastbare 2k primer? Misschien moet ik het hele verf project toch maar uitbesteden..

grtz,
Boaz
T3 1.6 TD Camper 1989
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: welke primer

Ongelezen bericht door rick »

Je bent toch niet op mij aan het schieten mag ik hopen. Zo komt het namelijk wel over met zo'n reactie onder mijn bericht.

Ferpox heeft een lange uithardingstijd. Het moet minstens een aantal dagen drogen (1 k !!!). Ook moet het dun aangebracht worden. Daar zal wel iets fout gegaan zijn. Dat is mij ook een keer gebeurd.
Zoek eens via Google naar goede ervaringen en kijk hoe men het verwerkt heeft.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Bovis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2006 09:00
Locatie: Haarlem

Re: welke primer

Ongelezen bericht door Bovis »

Hoi Rick,

nee pistooltje was omdat mijn project niet zo lekker loopt. Ben juist erg blij met dit forum en alle tips. :D :D [[toast]] [[thumbup]]
Zit alleen met probleem dat 2k verf de ferpox oplost. Wat ik nu doe: over de ferpox dunne laag plamuur (2k), alles strak schuren en dan 2k verf rollen.
Alleen dat plamuren gaat nog niet heel soepel. Hoe hou je de naden plamuurvrij ?
Zit ook te denken aan spuitplamuur, maar krijg dan misschien weer problemen met 2k verf.

We gaan lekkr door..

Grtz,
Boaz
T3 1.6 TD Camper 1989
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: welke primer

Ongelezen bericht door rick »

De naden kit ik af met Sikkens Urethaan dubbelglaskit. Daarvoor; fertan, ferpox. Dan pers ik de naden vol met Mike Sanders vet. Dan ontvet is zoveel mogelijk en zet ik de kitnaad die het vet opsluit. Dan lak ik de alles twee keer met een potje 2k autolak af. Aan plamuren doe ik niet.
(de kitnaad kun je het beste eerst goed laten uitharden voordat je het afschildert. De kitnaad heeft zoveel krimp dat de daarover te vroeg aangebrachte lak barst). Alles vraag vooral veel tijd en daardoor veel geduld.

Hoelang heb je de Ferpox laten drogen? Heb je het in dunne lagen aangebracht?. Bij mij loste het ook op maar toen ik het langere tijd heb laten drogen had ik daar geen last meer van.

Groeten
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie