1.9D 1Y ipv 1.6D CS (klaar en rijdt perfect)

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

1.9D 1Y ipv 1.6D CS (klaar en rijdt perfect)

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Inmiddels het besluit genomen om de CS motor te vervangen door een 1.9d en hierover al heel veel gelezen.
Nu mijn vraag; past een 1.9D (47KW) van een Polo van 1999 in de T3 en kan ik deze monteren aan mijn ABH-4bak welke ik nog heb liggen?

groet, ruud
Laatst gewijzigd door Howlin' wolf op 22 sep 2010 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Vissekop »

Ben net bezig met het vervangen van een CS blok voor zo'n 1.9D blok (een 1Y - wel even checken wat voor een het precies is!), dus ja - het zou moeten passen.

Moet zeggen, het valt me (dankzij de goede steun op dit forum) tot nu toe alles mee...

Maar de echte ombouw moet nog komen, ik spreek je over ~ 3 weken nog wel...

ABH bak weet ik niet, ben zelf ook nog aan het uitvogelen, wat belangrijk is is:
- Oud of niet type versnellingsbak (in verband met de afmetingen).
- Overbrengingsverhoudingen.

Maar hierover staat een heleboel geschreven op dit forum!!

Mocht je meer willen weten, hoor ik het wel..

Gr. Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Het gaat om een Polo van oct '99. De 1Y blokken zijn gemaakt t/m febr '99 en de eigenaar kan de code niet vinden. Voor mij is het ca 2uur rijden dus daarom dat ik vooraf wat huiswerk maak. En daar hoort ook de vraag bij van die ABH-4bak.
Een TDi durf ik niet aan ivm het aansluiten van de electra.

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

CS is eruit. Half 11 begonnen en om half 1 stond die ernaast. Ik heb me wel vooraf de tijd genomen om tig onderwerpen hieromtrent door te lezen en dan is het bijna een makkie!
Nu op zoek naar een goede 1.9D. (of een prima 1.6 of 1.7)

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Vissekop »

Klinkt goed..

Ik heb een post gezet op autozoeker.nl - binnen 2 dagen een stuk of 10 motorblokken.

Uiteindelijk gekozen om een complete Golf te kopen en daar het blok uit te slopen - het grote voordeel is dat je het blok kan voelen / zien / horen lopen!

Ben benieuwd hoe het verder gaat...

Ps, was het niet handiger eerst een ander blok te kopen alvorens je je oude blok eruit sleutelt? Iets van nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt?

Groeten,

Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Hoi Remko,

Ja, eerst een andere motor was een optie maar de huidige motor verbruikt meer koelvloeistof als me lief is. Ik kan hem ook met water vullen maar dan verpest ik mijn nieuwe radiator, dus daarom heb ik hem eruit gehaald. Tis nu zoeken naar een rijdende auto. Wat dat betreft zitten we in Limburg gunstig want in een straal van 100km ligt ook Belgie en Duitsland om iets te vinden.
Zal wel lukken!

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door René »

Howlin' wolf schreef:Het gaat om een Polo van oct '99. De 1Y blokken zijn gemaakt t/m febr '99 en de eigenaar kan de code niet vinden. Voor mij is het ca 2uur rijden dus daarom dat ik vooraf wat huiswerk maak. En daar hoort ook de vraag bij van die ABH-4bak.
Een TDi durf ik niet aan ivm het aansluiten van de electra.

groet, ruud
Dag Ruud,

Ik rijdt al weer een jaar of 3 a 4 met een TDI motor met mechanische dieselpomp, die gaat als de brandweer en er zitten net zo veel kabeltjes aan als de motor welke je nu gebruik(te).
Mechanische pomp kost je 750-1000 Euro en de TDI blokken vind je heeel makkelijk.
Motor met 30.000km origineel koste 900€, mechanische pomp 1000€, intercooler 750€ plus wat pompinbouw/afstelkosten. Dan rijdt je eigenlijk een nieuwe motor met nieuwe pomp voor niet zo veel meer als een revisiemotor met inbouw welke dan veelal nog met zijn oude pomp de weg op gaat.
Gebruikt kan natuurlijk veel goedkoper maar dat wordt meer zoeken, er worden af en toe ook bussen aangeboden met de ombouw al klaar voor niet te veel geld.
Een TDI met bijv een komplete golf er omheen geeft de voordeligste opties maar dan moet je alle kabeltjes en kastjes mee nemen bij de ombouw, dat geeft de mooiste TDI ombouw natuurlijk maar niet het snelst.

De TDI wint het op alle fronten van de TD motor, dat is een feit.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Inderdaad René, dat is ook een optie en jij hebt de ervaring. Ik heb mijn plannen hier voorgelegd aan de minister van Financien maar haar fiat krijg ik niet voor die investering. Het wordt dus zoeken naar een complete auto maar vooral een goede motorblok.
Ik ben ook voorstander van je onderschrift, voor zover de middelen het toelaten en anders duurt het maar wat langer!

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2009 23:08
Locatie: Sneek

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door markh »

Howlin' wolf schreef:Inmiddels het besluit genomen om de CS motor te vervangen door een 1.9d en hierover al heel veel gelezen.
Nu mijn vraag; past een 1.9D (47KW) van een Polo van 1999 in de T3 en kan ik deze monteren aan mijn ABH-4bak welke ik nog heb liggen?

groet, ruud
Dit blok past prima. Je moet er alleen rekening mee houden dat de nieuwere 1y motoren een elektrische startonderbreker hebben. Ook is de bediening van de koude start iets anders. Dit zul je van het nieuwe blok af moeten halen. Hier is al het een en ander over geschreven op het forum. De oudere 1y motoren hebben dit niet en zijn dan ook makkelijker in te bouwen.
met vriendelijke groet,

Mark Haagsma

caravelle 1.9d 1982
Westfalia Joker 1.9d 1984
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Prima tip Mark. Dank je wel!

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Zo, dat was effe iets langer zoeken als gedacht. Maar ik heb nu een passat van 92 met een 1y motor gevonden dus uitbouwen, ombouwen en inbouwen. Dit laatste schrijft zich in 10 sec. en het zal in de praktijk wel vele weken zijn!!!
Is het verstandig om meteen een nieuwe koppakking te plaatsen nu het blok er nog naast staat?

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Ruud,

Heb ik wel gedaan, ligt eraan hoe handig je bent / hoeveel tijd en geld je erin wilt steken / hoeveel vertrouwen je in je blok hebt / hoeveel km. hij heeft gereden...

Hmm.. niets zinnigs over te zeggen dus.

Wat je zowiezo zou moeten doen is de distributieriem vervangen, het is relatief simpel om dan ook je kop eraf te sleutelen en dan je koppakking te vervangen...

Woon je toevallig in de buurt van Haarlem? Ik ben je net een stapje voor, kan je eens zien wat het allemaal inhoudt..

Sterkte ermee, alle vragen zijn natuurlijk welkom!

Groeten,

Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Gerrit-Jan Kroon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jun 2010 11:03
Locatie: Veendam

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Gerrit-Jan Kroon »

beste mensen,

ook ik lees veel over het mogelijk ombouwen van mijn 1.6TD JX naar een sterker exemplaar diesel.

alleen heb ik nog een vraag waarvan ik het antwoord nog niet heb gevonden op het forum.

stel ik leg er een sterkere diesel in, hoe doe ik/ hoe doen jullie het dan omtrent verzekering/RDW?
Met vriendelijke groeten Gerrit Jan Kroon

_______________________________________
Als het niet buigt dan barst het maar!
VW T3 1.6TD Westfalia <1986> Diesel-power
VW Jetta 1.6TDI <2011> Familie-bak
BMW R50 <1959> mijn Luchtboxer
Voormalig lid 91

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

laten keuren en kenteken aanpassen bij RDW. zie ook zoekfunctie
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Deze week heb ik de kop van mijn "nieuwe" 1y motor gehaald om de kleppen te slijpen en te voorzien van nieuwe rubbertjes. Bij cil 4 een klein scheurtje aangetroffen tussen de kleppen, niets bijzonders.
Wat me opviel bij het demonteren vh nokkenastandwiel is dat er geen spie zat in het uiteinde van de nokkenas. Maar aan de conische binnenkant van het tandwiel zit ook geen baan wat dan zorgt voor het fixeren van beide middels dat spietje.
Weet iemand hoe dat zit? :???:

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: 1.9diesel ipv 1.6D CS

Ongelezen bericht door marcel w »

hoi ruud

daar hoort ook geen spie te zitten,het nokken as wiel wordt gesteld op de nokkenas bij het op tijd zetten van de motor.je blokkeerd eerst de nokkenas en diesel pomp en zet je de krukas op tijd.dan gaat de riem er om heen en wordt de riem licht op spanning gezet.daarna zet je de nokkenas poelie vast als de rest nog netjes op tijd staat en span je de riem na.dit is een globale uitleg,mocht ik nog iets vergeten zijn graag aanvullen :mrgreen:
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Plaats reactie