1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

Hallo allemaal,

Samen met mijn vriendin ben ik van plan om van het voorjaar een reis met onze T3 door Europa te gaan maken voor 3/4 maand.
We hebben beide besloten om een jaartje te gaan werken en reizen en om volgend jaar weer hard aan de studie te gaan!

Nu hebben we dus een T3 op de kop getikt voor 1400 euro... alleen met een kapotte (1.6 TD) motor en eigenlijk moet er alles nog aan gebeuren..
De bus heeft al een hefdak en was net APK gekeurd toen we hem kochten dus dat was een voordeel! We gaan zelf een interieur maken of ergens kopen om vervolgens in te bouwen.
We moesten de auto met een auto-ambulance ophalen omdat de motor het dus niet deed.. gelukkig hadden we via via een goedkoop adresje gevonden die ons voor 50 euro van Harderwijk naar Hasselt wilde rijden [[thumbup]]

daar gaatie... :
Afbeelding
Afbeelding

Ook zijn we van plan om er een 1.9 TD in te bouwen, en we hebben een mooi motorblok gevonden bij een sloop gevonden met 175.000 op de teller. het blok komt uit een passat.
Het 1.6td blok hebben we al uitgebouwd.

we zijn vandaag meteen begonnen met het demonteren van het carter van het JX blok.
de oliepomp is ook gedemonteerd. We kwamen wel erg veel ijzer deeltjes tegen onder in het carter, het blok heeft met te weinig olie gelopen.

Al snel kwamen we een probleem tegen, toen we het carter van het AAZ blok wilden demonteren kregen we hem er niet af.
we hebben alle bouten al gedemonteerd. Alleen we krijgen het carter niet verder dan 2cm van het blok af. het lijkt er op dat er iets in heb blok is waaraan het carterblijft hangen/wat in de weg zit, iemand enig idee wat dit kan zijn? en hoe ik mijn carter kan demonteren? kan het zijn dan het slagschot tegen het klotsen van de olie in de weg zit?

Heeft er iemand ervaring met een Garrett t2 turbo op een JX spruitstuk?

Afbeelding
links het jx blok, rechts het aaz blok
Afbeelding
de stukjes ijzer zijn goed te zien in het carter
Afbeelding
alle boutjes eruit, maar we krijgen m er niet af



groeten Jelle en Meike
Laatst gewijzigd door Jelle op 14 okt 2010 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Jelle,

Leuke ombouw - ben benieuwd, hou ons op de hoogte!!

Het 'probleem' van het carter is al vaker besproken - ik geloof dat er in mijn smurfenbus 1.9D ombouwverhaal ook over gerept heb.

Bij een Golf (en ik neem aan ook een Passat) zit een plastic 'spatplaat' in het carter. Deze zorgt ervoor dat de krukas meer olie krijgt en dat e.e.a. niet gaat schuimen (in grote lijnen). Deze spatplaat zit tussen het carter en het onderblok geklemd en alles zit nogal vast gekleefd - even priegelen met een brede schroevedraaier en je kan hem los pulken.. Anders even een onderdelenboek (onderdelencatalogus) opzoeken of even googelen - een plaatje zegt meer dan duizend woorden! Wel voorzichtig doen - het kan natuurlijk dat het bij jouw iets anders is en je wil de aluminium rand van blok en carter niet teveel beschadigen!

Bij het helemaal demonteren opletten dat hij niet om de oliepomp blijft hangen - even een stukje draaien, merk je wel.

Ik heb mijn blok trouwens zo lang mogelijk op het carter laten staan -- stond stabiel en netjes rechtop, erg goed werkbaar!

Ps. - Over de vraag of je deze spatplaat bij een T3 ook weer moet monteren lopen de meningen uiteen. Ik heb het niet gedaan, doordat het blok in een T3 scheef ligt, zit de olie heel anders in het blok / carter en heeft, volgens mij, de spatplaat weinig zin. Even de zoekfunctie van dit forum gebruiken op spatplaat


Sterkte ermee,

Gr. Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

Hoi remco,

bedankt voor je tip, ik denk dat er inderdaad een spatplaat in zit..
Gelukkig heeft mijn schoonvader wel een boek met een werkplaatshandleiding waar ook zo'n spatplaat in voorkomt.
ik zit er ook aan te denken om deze niet te gebruiken, in het JX blok zat ook geen spatplaat.

morgen avond ga ik waarschijnlijk weer verder met klussen dus dan horen jullie wel of het gelukt is.

Ik hou jullie op de hoogte.


Jelle
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
Gerard van Dijk
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 541
Lid geworden op: 19 mar 2005 10:38
Locatie: Kleve, Duitsland
Contacteer:

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Gerard van Dijk »

Jelle,

Als het goed is, heb je straks een boel meer vermogen. Een maat van mij heeft een 1.9TD in zijn T3tje; die gaat als de brandweer en is (bijna) net zo snel als een TDI :!:

[[thumbup]] Gerard
Denk aan het milieu, neem de bus!
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

het was inderdaad de schuimplaat die in de weg zat, na wat wrikken met een schroeven draaier en een stanley mes is hij los gekomen!

het t3 carter en de oliepomp zijn schoongemaakt en gemonteerd. Ik gebruik de pomp van de aaz en de aanzuigbuis van de JX
Afbeelding

Weet iemand welk soort drukgroep ik het beste kan gebruiken.. ik heb ergens gelezen dat je er een van een tdi kan gebruiken.
laatst was ik op de sloop en toen had de beste man 3 verschillende types liggen, iemand enig idee welk type ik pas kan maken?
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door René »

Jelle schreef:
Weet iemand welk soort drukgroep ik het beste kan gebruiken.. ik heb ergens gelezen dat je er een van een tdi kan gebruiken.
laatst was ik op de sloop en toen had de beste man 3 verschillende types liggen, iemand enig idee welk type ik pas kan maken?
Ha Jelle,

Een JX koppeling houdt het niet weet ik uit ervaring, dat voelde alsof je in een automaat reed. Je weet dat dat niet lang goed gaat. Dan is er nog een versterkte oettinger JX 90pk versie maar die heb ik ook binnen 5000km tot snippers glaswol gereden [[feuer]] was het dus ook niet.
Dan blijft alleen de TDI koppeling over maar dan heb je wel alles nodig!! Vliegwiel moet van een 1.9 zijn vanwege het gewicht dus bijv. van een TDI 90pk starre koppling (niet het 2massa spul) 1Z of AHU heeben deze koppeling begin jaren 90.
Dan heb je de platen nodig met de drukgroep van deze 1Z tdi en vervang je de verlengde prise-as door eentje met de tdi vertanding. Het druklager kiun je van de JX gebruiken maar hier zijn 2 uitvoeringen van waarbij de uitvoering met het kunststof geleidestuk als beste genoemd wordt.
Als je het 1.9 vliegwiel monteerd dan zul je zien dat je de spatplaat tussen motor en bak niet meer kunt gebruiken en dus ook niet meer bij de 2 inbusboutjes kunt van het oliecarter tussen de bak en de motor. Hiervoor heb je een nieuwe tussenplaat nodig welke helemaal vlak is en door div. duitse bedrijven in rvs aangeboden word.

Succes en vergeet niet om de 2 uit stekende nokjes van de drukgroep weg te halen/buigen/kloppen want die hakken in het koppelingshuis van je bak en daardoor breekt bijv. je startmotor aan tweeen.

succes met je keuze, zo kost het wel wat maar heb je ook wat. De tdi koppeling is getest tot en met 400pk dus die kan wat aan.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

René schreef:
Ha Jelle,

Een JX koppeling houdt het niet weet ik uit ervaring, dat voelde alsof je in een automaat reed. Je weet dat dat niet lang goed gaat. Dan is er nog een versterkte oettinger JX 90pk versie maar die heb ik ook binnen 5000km tot snippers glaswol gereden [[feuer]] was het dus ook niet.
Dan blijft alleen de TDI koppeling over maar dan heb je wel alles nodig!! Vliegwiel moet van een 1.9 zijn vanwege het gewicht dus bijv. van een TDI 90pk starre koppling (niet het 2massa spul) 1Z of AHU heeben deze koppeling begin jaren 90.
Dan heb je de platen nodig met de drukgroep van deze 1Z tdi en vervang je de verlengde prise-as door eentje met de tdi vertanding. Het druklager kiun je van de JX gebruiken maar hier zijn 2 uitvoeringen van waarbij de uitvoering met het kunststof geleidestuk als beste genoemd wordt.
Als je het 1.9 vliegwiel monteerd dan zul je zien dat je de spatplaat tussen motor en bak niet meer kunt gebruiken en dus ook niet meer bij de 2 inbusboutjes kunt van het oliecarter tussen de bak en de motor. Hiervoor heb je een nieuwe tussenplaat nodig welke helemaal vlak is en door div. duitse bedrijven in rvs aangeboden word.

Succes en vergeet niet om de 2 uit stekende nokjes van de drukgroep weg te halen/buigen/kloppen want die hakken in het koppelingshuis van je bak en daardoor breekt bijv. je startmotor aan tweeen.

succes met je keuze, zo kost het wel wat maar heb je ook wat. De tdi koppeling is getest tot en met 400pk dus die kan wat aan.

René
Bedankt voor je reactie,

dat druklager ziet er bij mij vrij nieuw uit, en het is er 1 met kunststof ring inderdaad.
nu heb ik een paar vragen
-Kun je mij een adres geven waar ik die spatplaat kan vinden?
-Wat bedoel je precies met 2 massa spul en starre koppeling.. ik neem aan dat die van de jx een starre is?
-is het ook mogelijk om de oude prise-as te laten zitten en de koppelingsplaat van de jx te gebruiken?

groeten Jelle
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door René »

Ha Jelle,

De wat sterkere en nieuwere TDI-tjes hebben een 2 massavliegwiel gekregen wat inhoud dat het letterlijk 2 delen zijn die kunnen bewegen ten opzichte van elkaar om het boorhamereffect van een TDI motor wat af te zwakken. Dit is een kostbaar systeem en werkt in een bus vaak niet zoals VW het bedoeld heeft.

Neen de JX koppelingsplaat is juist het zwakke gedeelte van de koppeling dus als je alles gaat versterken maar je zet de zwakste schakel weer terug dan ben je niet goed bezig. Het is alles of niets!
Als je een super lichte bus kan het zijn dat een JX koppeling het wel houdt maar in mijn 2200 kg zware syncro heeft hij geen schijn van kans. Zelfs de versterkte oettinger koppeling hield het niet en die is toch gemaakt voor 90pk getunende JX-jes.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door René »

Oh effe vergeten: plaat tussen de motor en de bak: http://www.kaefer-co.de/index.php?view= ... ge&id=8243 maar die kun je natuurlijk zelf ook best vinden toch? Het is geen spatplaat natuurlijk want als hier spatten op komen dan is het goed mis :wink: het moet de koppelingsstof weghouden van je kering om je krukas.

Ik zie dat hij hier uit 2 delen bestaat, daarmee kun je het onderste deel uitbouwen en zo toch bij die boutjes komen gok ik??


René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

dat is een duidelijk verhaar van jullie beiden.

dat wordt dus die beschermplaat bestellen, een drukgroep, plaat en prise-as van een 1Z scoren.

nu nog een vraag over die prise-as, past de prise-as uit een bak van een voorwiel aangedreven auto?

groeten Jelle
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door René »

Jelle schreef:
nu nog een vraag over die prise-as, past de prise-as uit een bak van een voorwiel aangedreven auto?

groeten Jelle
Ha Jelle,

Nee, er past uit geen enkele VW welk type dan ook een verlengde prise-as in je bak alleen een speciaal hiervoor gemaakt exemplaar kan daar voor gebruikt worden.

En goh, dezelfde leverancier kan je die verkopen net als de rest wat je nodig hebt :mrgreen:

http://www.kaefer-co.de/index.php?view= ... ge&id=8061

Zoals al eerder gezegd: het kost wat maar dan heb je ook wat.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Bob »

Jelle,

Olst is bijna om de hoek, en scheelt weer verzendkosten. [[thumbup]]

http://diesel-service.nl/shop/index.php ... es&group=2
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

Hoi rené,

Ik twijfel toch nog een beetje het is namelijk een hoop geld,
volgens mij heb ik ergens gelezen dat iemand een drukgroep van een tdi gebruikte met de koppelingsplaat van de JX.. dat scheelt weer een prise as á 95euro.
kun je mij vertellen wat het zwakke punt is van die koppelingsplaat?

er zit trouwens ook een beetje speling 3 á 4mm?? op de prise as die ik nu heb. kan ik dit er uitstellen met een conisch lager of is er een kans dat het naaldlager versleten is.

groeten Jelle

@bob bedankt voor je reactie, ik ben er al wel eens geweest.. dat was nog voordat dit tersprake kwam. Het zal wel niet het laatste bezoek geweest zijn :wink:
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door René »

Jelle schreef:Hoi rené,

Ik twijfel toch nog een beetje het is namelijk een hoop geld,
volgens mij heb ik ergens gelezen dat iemand een drukgroep van een tdi gebruikte met de koppelingsplaat van de JX.. dat scheelt weer een prise as á 95euro.
kun je mij vertellen wat het zwakke punt is van die koppelingsplaat?

er zit trouwens ook een beetje speling 3 á 4mm?? op de prise as die ik nu heb. kan ik dit er uitstellen met een conisch lager of is er een kans dat het naaldlager versleten is.

groeten Jelle

@bob bedankt voor je reactie, ik ben er al wel eens geweest.. dat was nog voordat dit tersprake kwam. Het zal wel niet het laatste bezoek geweest zijn :wink:
Beste Jelle,

Ja ook die TDI platen met JX hart uit Olst heb ik geprobeerd en dat was de grootste mislukking van alles wat ik geprobeerd heb :(
Die platen heb ik nog ergens liggen, zijn er na een paar duizend kilometer uitgehaald omdat ik er niet tevreden over was en dat is dan heel mild uitgedrukt.

Ik heb alle koppeling opties uitgeprobeerd omdat ik dezelfde zuinigheid had als welke jij nu laat zien, het is natuurlijk helemaal aan jou wat je doet maar ik geef je aan dat buiten de 1Z koppeling er niets goed functioneerde in mijn syncro die dan wel wat zwaarder is en waar wel ietsje meer vermogen op los gelaten wordt van ergens tussen de 100 en 110 pk of misschien wel meer? Ik kan je vertellen dat ik 200% goedkoper uit geweest was als ik het direct goed gedaan had.

Ik heb mijn best gedaan,

succes,

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

@ Jan, bedankt voor je reacties, hoe meer info hoe beter;)

@rené, je weet me nu aardig te overtuigen :wink: morgen ga ik naar de sloop om daar een koppelingsset van een tdi te kopen (om de prijs te drukken).. en ga ik binnen kort naar olst voor dat verleng stuk van de prise as.

weet iemand de afkeur maat voor de dikte van de plaat voor een tdi koppeling?
en is de drukgroep van een tdi sterker dan van een aaz motor?

alvast bedankt!
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
DoKaLeo
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 sep 2009 19:32
Locatie: Graz, Oostenrijk

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door DoKaLeo »

Hallo,

hmm, hoe zal ik dit het beste vertellen, ik wil hier geen rumoer maken alleen mij ervaring delen. Rene, ik wil geen ruzie met je zoeken hoor ;)

In mijn DoKa Syncro zit al jaren een AAZ. Ik gebruik mijn DoKa dagelijks om te werken en ben dus vaak vol beladen (hout) en met 2Tons aanhanger door bergachtig gebied onderweg. Ik heb gewoon alle onderdelen van de JX overgenomen. Dus niet eens een nieuwe koppeling gemonteert. Zo rijdt ik nu al 3 jaren. Ik ben vanuit Graz in Oostenrijk enige malen naar Kroatie gereden alsook naar Nederland, naar Zwitserland en naar Hannover. Laat ik zeggen dat ik met het bereids gebruikte koppelings materiaal (incl drukplaat) zeker 50.000 km ben gereden. Bovendien heb ik mn Dieselpomp lekker pittig ingestelt en de ladedruk iets opgeschroeft. De AAZ in mn DoKa gaat als een trein (zonder interkoeler) en belast de koppeling dus ook behoorlijk maar hij houdt het prima uit tot nu toe.

Zo, ik hoop niet dat ik te veel verwarring heb gemaakt maar ik wilde wel even mijn ervaring met dit thema delen. In mn Syncro bus heb ik hetzelfde gedaan en alles van de JX overgenomen. Hiermee ben ik tot nu toe pas 4000 km gereden (max) en dus nog geen lange ervaring maar tot nu toe levert de JX koppeling aan mijn bijde AAZen geen enkel probleen op. En als er eens een kappot zou gaan, ook niet zon drama. Nieuw spul zit er ook in een dagje schroeven in toch? Natuurlijk zie ik het niet als een fout om gelijk steviger spul te monteren, in tegendeel, het is op den duur vast en zeker de degelijkere oplossing. Maar het is niet waar dat de JX koppeling altijd te zwak is voor de AAZ!

Mischien had ik gewoon fet geluk?

Groetjes Leo
Groetjes Leo

- T2 Camper, 2,0l CJ
- T3 DoKa Syncro 14" BFG all Terrain TA, 1986, 1,9l AAZ, ZA.
- T3 Syncro Bus 14" op 215 75 15" BFG AT, AAZ, 2 Sperren, bj 1989.
- Opel Vivaro

http://www.astreinleo.at
Plaats reactie