Glaswol inpakken

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo,

Ik ben mijn bus aan het isoleren, en gebruik daar (deels) glaswol voor.
Nu heb ik al een paar stukken gedaan maar opeens weet ik het niet meer: slim of dom bezig?
isolatie zijwand.jpg
Ik pak de glaswol in in plastic/PE folie. Dit plastic folie komt tegen de buitenwand. Mijn twijfel is nu of de condensvorming niet juist tussen plastic folie en buitenwand optreedt, waarna het vocht veel moeilijker weer weg kan dan wanneer de folie er niet zou zijn (alleen glaswol dus).

Kan iemand een steekhoudend argument vóór of tegen het inpakken van glaswol met plastic folie geven?


vriendelijke groet, Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Thomasrs »

tegen,
glaswol met / afgedekt door plastic isoleert niet. (anders was het wel met plastic en al geleverd, scheelt veel jeuk!)
glaswol zonder plastic blijft vochtig (helemaal tegen het plaatwerk aan, daar zit altijd condens) en volgens mij blijft het vocht lang hangen (capillaire werking)



en Eric ik zit met het zelfde probleem, ik heb de glaswol al terug gebracht.
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Bij mij zit het er al 28 jaar in, perfect hoor [[thumbup]]

Theo
Per
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:54
Locatie: Omg. Nijmegen Uden

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Per »

Maakt niet zo veel uit denk ik. Glaswol wordt niet nat in een bus.
Tenzij je raamrubbers of carosserie niet meer zo goed is. En het van buiten naar binnen komt.
Normaal gesproken zakt het dan door het glaswol naar beneden waar het toch niet meer opdroogt.
Meeste condensvorming heb je alleen bij koud weer aan de binnenkant van de binnenste wand. (denk wel dat je me kunt volgen)
Niet tussen buitenwand en de isolatie.

Om het probleem van vocht en glaswol te omzeilen heb ik gekozen voor armaflex van 13mm en 9mm.
En dit tegen de buitenwand geplakt. Toch geisoleerd en er is voldoende lucht voor ventilate.

Gr. Perry
Perry
1986, wbx dg
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Thomasrs »

dit word zo'n gaaf topic...

echt glaswol/steenwol .....pfffff ennouwistiehetnietmeer :)
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door eric.c »

Dit gaat inderdaad alle kanten op!
Per, je zegt dat condensvorming optreedt aan de binnenkant van de binnenste wand. Maar is het niet zo dat de condens meestal tegen de binnenzijde van de metalen buitenwand ontstaat, omdat dit het koudste deel is? (En daar wil ik het net niet hebben, in verband met roestvorming.)

vriendelijke groet, Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Cees »

Eric,

Je hebt de dampwerende laag " lees plastic", aan de binnenkant! Dat is goed, zo blijft het vocht voor de isolatie, en blijft de isolatie "droog" [[thumbup]]
Niet meer twijfelen, doorgaan. :!:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Thomasrs »

eric.c schreef: Per, je zegt dat condensvorming optreedt aan de binnenkant van de binnenste wand. Maar is het niet zo dat de condens meestal tegen de binnenzijde van de metalen buitenwand ontstaat, omdat dit het koudste deel is? (En daar wil ik het net niet hebben, in verband met roestvorming.)

vriendelijke groet, Eric
ceessie schreef:Eric,

Je hebt de dampwerende laag " lees plastic", aan de binnenkant! Dat is goed, zo blijft het vocht voor de isolatie, en blijft de isolatie "droog" [[thumbup]]
We zijn het volgens mij over 1 ding eens, het meeste condens komt aan de binnenzijde van het buitenste plaatwerk. (daar is het verschil warm koud het grootst) toch?


Voor isolatie is lucht nodig, beter gezegt laagjes lucht(denk maar aan laagjes kleding) volgens mij



Ingepakte spullen zullen NOOIT goed ademen, het is namelijk ingepakt. (tenzij je het doet met folie met speciale gaatjes, een richtings verkeer gaatjes) leg maar eens een vers warm brood in een dichte zak, in een koudere kamer... krijg je nat brood... of blaas een zak op, knoop hem dicht en leg hem in de zon.... krijg je ook condens (handig voor in nood in de woestijn :D )



Maar tadadadadaaaaaaa

Isoleer je voor een temperatuur en/of een geluids kwestie?
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Dré2100 »

.......... zelfs in Garfield zit glaswol. :mrgreen:
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door René »

Westfalia heeft in alle productie jaren van de T1, de T2 en de T3 glaswol gebruikt als isolatiemateriaal en dat werkt tot op de dag van vandaag prima. Ik heb ervaring met meerdere T2 westfalia campers en in ieder geval 1 T3 westfalia camper waarbij alle wanden geisoleerd zijn met glaswol en de bussen welke ik persoonlijk gerestaureerd heb hadden geen van allen last van vocht in die glaswol maar waren allemaal kurkdrook op 1 plek na in de T3 achter bij de keukenkast en daar bleek sprake te zijn van indringend water wat de ellende veroorzaakte.
Het is dus zoal Perry zegt: is de afdichting van je bus OK dan is glaswol of steenwol geen probleem en is je bus lek dan heb je al een probleem wat dan weer niets te maken heeft met glaswol.

Dit zijn dus praktijkervaringen en mensen die proberen dit theoretisch onderuit te halen doen hun best maar, ik weet wel beter :wink:

Westfalia pakte in ieder geval helemaal niet in van de glaswol dus de ervaring is ook dat dat helemaal niet nodig is, of het bezwaarlijk kan ik je niet zeggen maar ik gok van niet.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Thomasrs »

KLIKERDEKLIK het komt vaker voor


waarom wordt me link niet blauw?
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Als het een interne link is, het begint met http of www, dat maakt het verschil.
Bij mij is het wel in het blauw [[thumbup]]

Veel mensen weten niet hoe de zoek functie werkt, vragen gaat sneller.
En als je schrijft dat je bus al 28 jaar dat spul heeft, is dat niet het gewenste antwoord :(

Theo
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Thomasrs »

René schreef: Het is dus zoal Perry zegt: is de afdichting van je bus OK dan is glaswol of steenwol geen probleem en is je bus lek dan heb je al een probleem wat dan weer niets te maken heeft met glaswol.
René
Maar Rene,

vraagje waarom is (enkel) glas s ochtends nat aan de binnenkant?? het raam is namelijk niet lek...
of een koud biertje aan de buitenkant vochtig, als je hem in de zon zet?.

Ps ik weet het zelf ook niet, net als Eric... en ik heb zelf geen natte bus trouwens..

enne wat VW 30 jaar geleden deed is soms wel al achterhaald (helaas maakt vw ook foutjes)
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

In een huis isoleer je van binnen naar buiten als volgt: gips (or whatever) , dampdichte folie, isolatie, (eventueel een spouw), (eventueel dampopen folie), buitenmuur, MAAR...
Een bus is geen huis (hoewel). Een stenen muur of een dakbeschot of wat dan ook ademt, en dat doet je metalen buitenkant van je bus niet. Daarom kun je rustig glaswol gebruiken, maar moet je het NIET afdichten met plastic folie. Condens/vocht moet namelijk via je interieurbekleding en andere tochtgaten in de carrosserie weer afgevoerd worden. Glaswol en steenwol reguleren vocht prima.

Maar vraagje... als je de bekleding er toch af hebt, waarom spuit je de binnenkant dan niet in met een Holzraumschutzmittel, zoals b.v. Mike Sanders Fett o.i.d? Dan weet je zeker dat het nooit meer roest.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door René »

Thomasrs schreef:
Maar Rene,

vraagje waarom is (enkel) glas s ochtends nat aan de binnenkant?? het raam is namelijk niet lek...
of een koud biertje aan de buitenkant vochtig, als je hem in de zon zet?.

Ps ik weet het zelf ook niet, net als Eric... en ik heb zelf geen natte bus trouwens..

enne wat VW 30 jaar geleden deed is soms wel al achterhaald (helaas maakt vw ook foutjes)
Het was niet VW die isoleerde met glaswol maar Westfalia en dat deden ze al veel langer dan 30 jaar. Dat functioneerde toen prima en nu ook nog net zo, ook met enkel glas wat ze later wel aangepast hebben naar isolerend dubbel glas. Hoe innoverend waren ze vroeger al he :wink:

Schijnbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt bij je en gezien je reactie's via pb probeer je mij nu uit te dagen maar geloof me maar dat het beter is dat je dat niet doet want je gaat het niet leuk vinden. Op dit soort pb-tjes ga ik al helemaal niet reageren.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: Glaswol inpakken

Ongelezen bericht door Thomasrs »

Ik vraag toch alleen wat?

en ik daag je niet uit vraag je gewoon wat. reageer dan eens gewoon normaal ipv opgefokt of iemand tot de grond toe aftezeiken.
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Plaats reactie