Verzamel topic over de 1.9 diesel motor

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Verzamel topic over de 1.9 diesel motor

Ongelezen bericht door JT3 »

:D Ik zou graag met mensen in contact willen komen die met een 1z tdi motor rond rijden om wat meer info in te winnen voor een eventuele ombouw.

Ik weet dat er hier een aantal zijn en heb ook het nodige over gelezen.

Ik hoop dat er zich een paar melden.
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 30 nov 2011 14:14, 6 keer totaal gewijzigd.
Reden: nogmaals de titel aangepast
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wat nu Jurgen? Verlaat de Orde der Heethoofden? :cry: Succes met je ombouw!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door JT3 »

Roerdomp schreef:Wat nu Jurgen? Verlaat de Orde der Heethoofden? :cry: Succes met je ombouw!
Sorry maar ik kan je even niet volgen :D :D :D
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

:lol: Je weet wel dat de 1.6TD bekend staat als 'heethoofd', toch?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door JT3 »

Oke, duidelijk, uhh ja ben me een beetje aan het orienteren wat de beste optie is voor ons op dit moment.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door René »

Ha Jurgen,

Ik rijdt met een 1Z TDI voor dummies :buiken: dit noemt men ook wel de "mechanische TDI" welke verschilt van de electronisch geregelde 1Z.
De computer bij een TDI motor zorgt voor een meest perfecte loop welke je met een ouderwetse mechanische nooit kunt halen, de computer grijpt in als er ergens iets fout gaat in de motorloop en de mechanische TDI loopt gewoon stuk :(

De ombouw met de kabelsalade, computer, startblokkering e.d. vraagt wat feeling met stekkertjes en schema's en dat is precies wat mij niet zo ligt :oops: Ook de motorsteun(en) dienen aangepast te worden omdat de TDI turbo op een andere plaats aan het andere spruitstuk zit. Motorsteunen en uitlaataanpassingen kun je kopen.

Ik heb een speciale voor de TDI aangepaste brandstofpomp gekocht welke eigenlijk een ouderwetse dieselpomp is welke wel de hogere brandstofdruk voor de TDI verstuivers kan brengen waarmee de motor dus prima zijn opgegeven vermogen kan halen.
Het voordeel van die ouderwetse pomp is dat je de motor verder op kunt bouwen zoals een JX dus met dezelfde motorsteunen, turbo en dus ook spruitstukken, uitlaat en inlaatsysteem e.d. waardoor het voor iedereen met wat sleutelervaring prima te doen is. De electronisch geregelde TDI blijft wel de voorkeur houden ondanks dat je daar meer voor moet doen.

Na het plaatsen van aangepaste verstuivers haalt mijn mechanische TDI ongeveer 110pk wat voor de zware syncro een heel goede combi blijkt, niet te veel en niet te weinig. Bij de mechanische ombouw is de motor karakterestiek ietsje anders, die lijkt veel meer op de JX met iets minder koppel onderin en met wat toeren komt langzaam het vermogen in. Bij de electronisch geregelde TDI is er vanaf lage toeren eigenlijk al snel het maximale koppel ter beschikking, dus die trekt vanaf lage toeren iets meer maar belast daardoor ook meer je bak en dergelijke. Het zijn wel nuances waar je dan over praat.

Ga je voor electronisch dan is het het beste om een complete donorauto te kopen omdat je veel van de kabelboom nodig hebt met bijvoorbeeld het contactslot en de startblokkering e.d. met alle vacuumschakelaars en sensoren die weer de turbo aansturen.

Welke 1Z of vergelijkende TDI oplossing je ook kiest, ze zijn te prefereren boven de AAZ ombouw omdat ze een stuk minder heet worden door een hoger rendement.

Je zult wel het een en ander kunnen vinden over mijn ombouw op dit forum, ook de zaken die mis gaan staan er bij :wink:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door JT3 »

Hey Rene, bedankt voor je reactie, alhoewel deze aanzienlijk meer is dan verwacht. Ik het nodige hier al gelezen op het forum en elders en ben ik 2 strijd of ik wel voor een electronische TDI ga. De mechanische TDI lijkt mij een zeer goede optie maar dan moet je dus een mechanische pomp ombouwen of laten bouwen. Enig idee waar en wat zon ding (lekker oneerbiedig) zou moeten kosten?
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Persoonlijk zou ik voor de 'dummie'-variant gaan. 110 diesel-PK's in een T3... :he!!!: Maar als je er echt plezier van wilt hebben, moet je ook een andere versnellingsbak monteren, of heb jij al een bak met een behoorlijk gunstige eindoverbrenging, aangezien je een '92-er hebt? Nog even en ik ben de enige 1.6TD in NL! :buiken:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door JT3 »

Tja ik wil voor de 90pk variant gaan ivm v-bak. Zoals ik het gelezen heb zou mijn huidige bak (van de 1.6TD dus) dit wel aan moeten kunnen.
Maar ik ben wel een beetje bang van alle electronica aanpassingen e.d. Als ik de verhalen hier lees over UTP kabels van voor naar achter em computers in brood trommeltjes e.d. (niets negatiefs hierover maar puur om aan te geven wat er moet gebeuren) dan ben ik van mening dat het nog al een operatie gaat worden vandaar mijn voorkeur naar een mechanisch pomp.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Diesel service in Olst kan van die mechnische pompen leveren geloof ik, die zou je eens kunnen bellen voor een prijsje.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?

Ongelezen bericht door JT3 »

Pfffff zojuist een pompen bouwer gesproken, de 1z werd me af geraden vanwege betrouwbaar heid. Beter zou een ahu zijn, deze zou je heel makelijk naar de 140 pk en meer kunnen krijgen. Ik vraag me echter wel af of dit blok zo aan de bak past, hier zal ik moeten vertrouwen op jullie ervaringen als jullie die hebben.
Maar die man wist waarover hij het had, hij had het ook over een Aaz waar hij makelijk 140pk uit haalde.
Maar goed weer een stapje verder.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
busfever
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 nov 2006 22:23
Locatie: Nabij Utrecht
Contacteer:

Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?

Ongelezen bericht door busfever »

Ik rij geheel met een 1z electronisch incl cruise control uitlezen met VAGcom en ik zou nooit meer anders willen
Stuur me maar een mailtje als je wat wilt weten

succes met de ombouw
Groetjes

Mark
http://www.busfever.nl Tijdelijk niet beschikbaar!!

Beter iets goeds, dan iets moois!
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?

Ongelezen bericht door René »

JT3 schreef:Pfffff zojuist een pompen bouwer gesproken, de 1z werd me af geraden vanwege betrouwbaar heid. Beter zou een ahu zijn, deze zou je heel makelijk naar de 140 pk en meer kunnen krijgen. Ik vraag me echter wel af of dit blok zo aan de bak past, hier zal ik moeten vertrouwen op jullie ervaringen als jullie die hebben.
Maar die man wist waarover hij het had, hij had het ook over een Aaz waar hij makelijk 140pk uit haalde.
Maar goed weer een stapje verder.
Ja hoor makkelijk 140 pk eruit halen, die moet je hebben want die weet waar hij over praat [[bye]]
De 1z en de AHU zijn voor 98% gelijke motoren dus waarom is de 1Z dan een onbetrouwbare motor en de AHU niet?
Misschien is het niet onverstandig jezelf vooraf heel goed in te lezen en niet af te gaan de informatie die je "ergens" opdoet. Als je 140pk wilt in je bus met een TDI dan neem je beter een pompverstuiver welke daar voor gebouwd is, de cupra's hebben /hadden pompverstuiver motoren tot en met 170pk. Meer als 110pk is mijn inziens niet nodig om vlot te kunnen rijden met een gewone bus met een gemiddeld gewicht, meer vermogen maakt meer kapot dan je lief is [[toast]]

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?

Ongelezen bericht door marcel w »

ik heb er een ahu in zitten met een mechanische pomp van een aaz.dit is niet optimaal maar loopt zeker niet slecht.ik ga wel binnen kort de pomp ombouwen naar m-tdi,de onderdelen daarvoor heb ik grotendeels al liggen.
een kant en klare pomp wordt op dit moment op mp aangeboden voor 650,- euro.zoek maar eens op vw onderdelen m-tdi dan vind je hem wel.
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?

Ongelezen bericht door JT3 »

Beste mensen, ik zeg alleen maar wat de man mij vertelde. Ik wil geen 140pk onder mijn bed hebben, 90 zou mij in eerste instantie genoeg zijn. Maaaaaaar die 140pk zijn zo gek nog niet hoor, deze man is inmiddels al de 2e pomp speciaalist die dit vertelt, zelfs 110pk uit een 1.6TD zou goed te doen zijn. Maar daar gaat het nu niet om.

De 1z zou een kwetsbaar onderblok hebben, iets met een spiebaan die wel eens zou scheuren oid. Maar goed de ahu zou betrouwbaarder moeten zijn aldus hem.


De pomp op mp had ik al gezien en contact met de verkoper opgenomen.

@ Mark, als zo ver ben neem ik zeker contact met je op!
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?

Ongelezen bericht door René »

JT3 schreef:
De 1z zou een kwetsbaar onderblok hebben, iets met een spiebaan die wel eens zou scheuren oid. Maar goed de ahu zou betrouwbaarder moeten zijn aldus hem.

Ha Jurgen,

Dat is nu de informatie welke ik bedoel en doodeenvoudig niet klopt [[head]] Alle onderblokken inclusief die van de AAZ hebben hetzelfde gietsel dus wat kan daar dan kwetsbaarder aan zijn?
Hetgeen je beschrijft over de spiebaan en de aanpassing daaraan is nu net het verschil tussen de AAZ en de TDI motoren en dat verschil zit in de krukas. Alle krukassen van de diverse genoemde TDI's als de 1Z, de AHU en de AFN zijn weer exact gelijk dus wederom wat is er dan kwetsbaarder bij de 1Z?? het is dus de grootste kolder welke je voorgespiegeld wordt maar als je wilt denken dat de 1Z de onbetrouwbaarste en kwetsbaarste TDI is dan mag jij dat ook al is het niet zo :wink:

Als ik dit soort opmerkingen hoor dan hoef ik de rest al niet eens meer te horen [[uuhhmm]] en zo iemand hoeft voor mij niets meer te bouwen want het eindigt meestal in hetzelfde scenario [[sad]]

Het komt nu 2 keer onder elkaar te staan maar:

Als je er iets aan doet doe het dan goed [[thumbup]]

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie