Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
Verzamel topic over de 1.9 diesel motor
Ik zou graag met mensen in contact willen komen die met een 1z tdi motor rond rijden om wat meer info in te winnen voor een eventuele ombouw.
Ik weet dat er hier een aantal zijn en heb ook het nodige over gelezen.
Ik hoop dat er zich een paar melden.
Ik weet dat er hier een aantal zijn en heb ook het nodige over gelezen.
Ik hoop dat er zich een paar melden.
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 30 nov 2011 14:14, 6 keer totaal gewijzigd.
Reden: nogmaals de titel aangepast
Reden: nogmaals de titel aangepast
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Wat nu Jurgen? Verlaat de Orde der Heethoofden? Succes met je ombouw!
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Sorry maar ik kan je even niet volgenRoerdomp schreef:Wat nu Jurgen? Verlaat de Orde der Heethoofden? Succes met je ombouw!
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Je weet wel dat de 1.6TD bekend staat als 'heethoofd', toch?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Oke, duidelijk, uhh ja ben me een beetje aan het orienteren wat de beste optie is voor ons op dit moment.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Ha Jurgen,
Ik rijdt met een 1Z TDI voor dummies dit noemt men ook wel de "mechanische TDI" welke verschilt van de electronisch geregelde 1Z.
De computer bij een TDI motor zorgt voor een meest perfecte loop welke je met een ouderwetse mechanische nooit kunt halen, de computer grijpt in als er ergens iets fout gaat in de motorloop en de mechanische TDI loopt gewoon stuk
De ombouw met de kabelsalade, computer, startblokkering e.d. vraagt wat feeling met stekkertjes en schema's en dat is precies wat mij niet zo ligt Ook de motorsteun(en) dienen aangepast te worden omdat de TDI turbo op een andere plaats aan het andere spruitstuk zit. Motorsteunen en uitlaataanpassingen kun je kopen.
Ik heb een speciale voor de TDI aangepaste brandstofpomp gekocht welke eigenlijk een ouderwetse dieselpomp is welke wel de hogere brandstofdruk voor de TDI verstuivers kan brengen waarmee de motor dus prima zijn opgegeven vermogen kan halen.
Het voordeel van die ouderwetse pomp is dat je de motor verder op kunt bouwen zoals een JX dus met dezelfde motorsteunen, turbo en dus ook spruitstukken, uitlaat en inlaatsysteem e.d. waardoor het voor iedereen met wat sleutelervaring prima te doen is. De electronisch geregelde TDI blijft wel de voorkeur houden ondanks dat je daar meer voor moet doen.
Na het plaatsen van aangepaste verstuivers haalt mijn mechanische TDI ongeveer 110pk wat voor de zware syncro een heel goede combi blijkt, niet te veel en niet te weinig. Bij de mechanische ombouw is de motor karakterestiek ietsje anders, die lijkt veel meer op de JX met iets minder koppel onderin en met wat toeren komt langzaam het vermogen in. Bij de electronisch geregelde TDI is er vanaf lage toeren eigenlijk al snel het maximale koppel ter beschikking, dus die trekt vanaf lage toeren iets meer maar belast daardoor ook meer je bak en dergelijke. Het zijn wel nuances waar je dan over praat.
Ga je voor electronisch dan is het het beste om een complete donorauto te kopen omdat je veel van de kabelboom nodig hebt met bijvoorbeeld het contactslot en de startblokkering e.d. met alle vacuumschakelaars en sensoren die weer de turbo aansturen.
Welke 1Z of vergelijkende TDI oplossing je ook kiest, ze zijn te prefereren boven de AAZ ombouw omdat ze een stuk minder heet worden door een hoger rendement.
Je zult wel het een en ander kunnen vinden over mijn ombouw op dit forum, ook de zaken die mis gaan staan er bij
René
Ik rijdt met een 1Z TDI voor dummies dit noemt men ook wel de "mechanische TDI" welke verschilt van de electronisch geregelde 1Z.
De computer bij een TDI motor zorgt voor een meest perfecte loop welke je met een ouderwetse mechanische nooit kunt halen, de computer grijpt in als er ergens iets fout gaat in de motorloop en de mechanische TDI loopt gewoon stuk
De ombouw met de kabelsalade, computer, startblokkering e.d. vraagt wat feeling met stekkertjes en schema's en dat is precies wat mij niet zo ligt Ook de motorsteun(en) dienen aangepast te worden omdat de TDI turbo op een andere plaats aan het andere spruitstuk zit. Motorsteunen en uitlaataanpassingen kun je kopen.
Ik heb een speciale voor de TDI aangepaste brandstofpomp gekocht welke eigenlijk een ouderwetse dieselpomp is welke wel de hogere brandstofdruk voor de TDI verstuivers kan brengen waarmee de motor dus prima zijn opgegeven vermogen kan halen.
Het voordeel van die ouderwetse pomp is dat je de motor verder op kunt bouwen zoals een JX dus met dezelfde motorsteunen, turbo en dus ook spruitstukken, uitlaat en inlaatsysteem e.d. waardoor het voor iedereen met wat sleutelervaring prima te doen is. De electronisch geregelde TDI blijft wel de voorkeur houden ondanks dat je daar meer voor moet doen.
Na het plaatsen van aangepaste verstuivers haalt mijn mechanische TDI ongeveer 110pk wat voor de zware syncro een heel goede combi blijkt, niet te veel en niet te weinig. Bij de mechanische ombouw is de motor karakterestiek ietsje anders, die lijkt veel meer op de JX met iets minder koppel onderin en met wat toeren komt langzaam het vermogen in. Bij de electronisch geregelde TDI is er vanaf lage toeren eigenlijk al snel het maximale koppel ter beschikking, dus die trekt vanaf lage toeren iets meer maar belast daardoor ook meer je bak en dergelijke. Het zijn wel nuances waar je dan over praat.
Ga je voor electronisch dan is het het beste om een complete donorauto te kopen omdat je veel van de kabelboom nodig hebt met bijvoorbeeld het contactslot en de startblokkering e.d. met alle vacuumschakelaars en sensoren die weer de turbo aansturen.
Welke 1Z of vergelijkende TDI oplossing je ook kiest, ze zijn te prefereren boven de AAZ ombouw omdat ze een stuk minder heet worden door een hoger rendement.
Je zult wel het een en ander kunnen vinden over mijn ombouw op dit forum, ook de zaken die mis gaan staan er bij
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Hey Rene, bedankt voor je reactie, alhoewel deze aanzienlijk meer is dan verwacht. Ik het nodige hier al gelezen op het forum en elders en ben ik 2 strijd of ik wel voor een electronische TDI ga. De mechanische TDI lijkt mij een zeer goede optie maar dan moet je dus een mechanische pomp ombouwen of laten bouwen. Enig idee waar en wat zon ding (lekker oneerbiedig) zou moeten kosten?
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Persoonlijk zou ik voor de 'dummie'-variant gaan. 110 diesel-PK's in een T3... Maar als je er echt plezier van wilt hebben, moet je ook een andere versnellingsbak monteren, of heb jij al een bak met een behoorlijk gunstige eindoverbrenging, aangezien je een '92-er hebt? Nog even en ik ben de enige 1.6TD in NL!
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Tja ik wil voor de 90pk variant gaan ivm v-bak. Zoals ik het gelezen heb zou mijn huidige bak (van de 1.6TD dus) dit wel aan moeten kunnen.
Maar ik ben wel een beetje bang van alle electronica aanpassingen e.d. Als ik de verhalen hier lees over UTP kabels van voor naar achter em computers in brood trommeltjes e.d. (niets negatiefs hierover maar puur om aan te geven wat er moet gebeuren) dan ben ik van mening dat het nog al een operatie gaat worden vandaar mijn voorkeur naar een mechanisch pomp.
Maar ik ben wel een beetje bang van alle electronica aanpassingen e.d. Als ik de verhalen hier lees over UTP kabels van voor naar achter em computers in brood trommeltjes e.d. (niets negatiefs hierover maar puur om aan te geven wat er moet gebeuren) dan ben ik van mening dat het nog al een operatie gaat worden vandaar mijn voorkeur naar een mechanisch pomp.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
- Dirk von Campen
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
- Locatie: Ommen
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Diesel service in Olst kan van die mechnische pompen leveren geloof ik, die zou je eens kunnen bellen voor een prijsje.
Gr,
Dirk
1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Dirk
1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Re: Wie rijdt er rond met 1Z TDI motor?
Pfffff zojuist een pompen bouwer gesproken, de 1z werd me af geraden vanwege betrouwbaar heid. Beter zou een ahu zijn, deze zou je heel makelijk naar de 140 pk en meer kunnen krijgen. Ik vraag me echter wel af of dit blok zo aan de bak past, hier zal ik moeten vertrouwen op jullie ervaringen als jullie die hebben.
Maar die man wist waarover hij het had, hij had het ook over een Aaz waar hij makelijk 140pk uit haalde.
Maar goed weer een stapje verder.
Maar die man wist waarover hij het had, hij had het ook over een Aaz waar hij makelijk 140pk uit haalde.
Maar goed weer een stapje verder.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
- busfever
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 21 nov 2006 22:23
- Locatie: Nabij Utrecht
- Contacteer:
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Ik rij geheel met een 1z electronisch incl cruise control uitlezen met VAGcom en ik zou nooit meer anders willen
Stuur me maar een mailtje als je wat wilt weten
succes met de ombouw
Stuur me maar een mailtje als je wat wilt weten
succes met de ombouw
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Ja hoor makkelijk 140 pk eruit halen, die moet je hebben want die weet waar hij over praatJT3 schreef:Pfffff zojuist een pompen bouwer gesproken, de 1z werd me af geraden vanwege betrouwbaar heid. Beter zou een ahu zijn, deze zou je heel makelijk naar de 140 pk en meer kunnen krijgen. Ik vraag me echter wel af of dit blok zo aan de bak past, hier zal ik moeten vertrouwen op jullie ervaringen als jullie die hebben.
Maar die man wist waarover hij het had, hij had het ook over een Aaz waar hij makelijk 140pk uit haalde.
Maar goed weer een stapje verder.
De 1z en de AHU zijn voor 98% gelijke motoren dus waarom is de 1Z dan een onbetrouwbare motor en de AHU niet?
Misschien is het niet onverstandig jezelf vooraf heel goed in te lezen en niet af te gaan de informatie die je "ergens" opdoet. Als je 140pk wilt in je bus met een TDI dan neem je beter een pompverstuiver welke daar voor gebouwd is, de cupra's hebben /hadden pompverstuiver motoren tot en met 170pk. Meer als 110pk is mijn inziens niet nodig om vlot te kunnen rijden met een gewone bus met een gemiddeld gewicht, meer vermogen maakt meer kapot dan je lief is
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- marcel w
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
- Locatie: onderdendam
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
ik heb er een ahu in zitten met een mechanische pomp van een aaz.dit is niet optimaal maar loopt zeker niet slecht.ik ga wel binnen kort de pomp ombouwen naar m-tdi,de onderdelen daarvoor heb ik grotendeels al liggen.
een kant en klare pomp wordt op dit moment op mp aangeboden voor 650,- euro.zoek maar eens op vw onderdelen m-tdi dan vind je hem wel.
greetz marcel
een kant en klare pomp wordt op dit moment op mp aangeboden voor 650,- euro.zoek maar eens op vw onderdelen m-tdi dan vind je hem wel.
greetz marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Beste mensen, ik zeg alleen maar wat de man mij vertelde. Ik wil geen 140pk onder mijn bed hebben, 90 zou mij in eerste instantie genoeg zijn. Maaaaaaar die 140pk zijn zo gek nog niet hoor, deze man is inmiddels al de 2e pomp speciaalist die dit vertelt, zelfs 110pk uit een 1.6TD zou goed te doen zijn. Maar daar gaat het nu niet om.
De 1z zou een kwetsbaar onderblok hebben, iets met een spiebaan die wel eens zou scheuren oid. Maar goed de ahu zou betrouwbaarder moeten zijn aldus hem.
De pomp op mp had ik al gezien en contact met de verkoper opgenomen.
@ Mark, als zo ver ben neem ik zeker contact met je op!
De 1z zou een kwetsbaar onderblok hebben, iets met een spiebaan die wel eens zou scheuren oid. Maar goed de ahu zou betrouwbaarder moeten zijn aldus hem.
De pomp op mp had ik al gezien en contact met de verkoper opgenomen.
@ Mark, als zo ver ben neem ik zeker contact met je op!
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: Wie rijdt er rond met 1Z of AHU TDI motor?
Ha Jurgen,JT3 schreef:
De 1z zou een kwetsbaar onderblok hebben, iets met een spiebaan die wel eens zou scheuren oid. Maar goed de ahu zou betrouwbaarder moeten zijn aldus hem.
Dat is nu de informatie welke ik bedoel en doodeenvoudig niet klopt Alle onderblokken inclusief die van de AAZ hebben hetzelfde gietsel dus wat kan daar dan kwetsbaarder aan zijn?
Hetgeen je beschrijft over de spiebaan en de aanpassing daaraan is nu net het verschil tussen de AAZ en de TDI motoren en dat verschil zit in de krukas. Alle krukassen van de diverse genoemde TDI's als de 1Z, de AHU en de AFN zijn weer exact gelijk dus wederom wat is er dan kwetsbaarder bij de 1Z?? het is dus de grootste kolder welke je voorgespiegeld wordt maar als je wilt denken dat de 1Z de onbetrouwbaarste en kwetsbaarste TDI is dan mag jij dat ook al is het niet zo
Als ik dit soort opmerkingen hoor dan hoef ik de rest al niet eens meer te horen en zo iemand hoeft voor mij niets meer te bouwen want het eindigt meestal in hetzelfde scenario
Het komt nu 2 keer onder elkaar te staan maar:
Als je er iets aan doet doe het dan goed
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed