welke 5 bak en welke koppeling

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
lovrie
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2012 10:28

welke 5 bak en welke koppeling

Ongelezen bericht door lovrie »

Hallo T3 kenners,
weer een paar vragen, zoals ik al eerder heb geschreven wil ik t.z.t een 1.9D in mijn bus bouwen( caravelle 1.6D). Jullie hebben mij aangeraden om 1Y of AEF te gebruiken. Mijn versnellingsbak is echt aan vervanging toe en ik wil dan ook een 5bak er in doen ,binnen niet al te lange tijd, maar wel voorlopig eerst nog aan mijn 1.6D vastmaken, dan waarschijnlijk aan t eind van t jaar pas de andere motor.De motor is nog in goede conditie. Is dubbel werk..ik weet t, maar t is crisis :( . Het zal vast ergens op t forum beschreven zijn, maar er is zoooveel :???: , de typeaanduidingen vliegen je om de oren, dus neem mij niet kwalijk heren als ik nu toch weer de vraag stel : Naar welke bak kan ik uitkijken ? En ik wil meteen de koppeling vernieuwen,is er verschil in koppelingen voor 1.6d en 1.9d ? Als er wel verschil is, kan dan de koppeling bestemd voor de 1.9 ook voorlopig gebruikt voor de 1.6D ? Alvast bedankt voor de tips !
groeten,
Louis
Gebruikersavatar
Mark
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
Locatie: Didam

Re: welke 5 bak en welke koppeling

Ongelezen bericht door Mark »

De versnellingsbakcode van je bus zal waarschijnlijk een 3H zijn. Als je de bak gaat vervangen zou een lange bak met de code AAP een juiste keuze zijn. (zijn wel lastig te vinden). Zelf rij ik met een 1.9D met een 8E versnellingsbak. Overbrenging is zo goed als gelijk aan je huidige 3H bak. Dit rijdt goed, echter iets langere bak is niet verkeerd. Er is ook nog de mogelijkheid om grotere achterbanden te nemen. Onder mijn bus liggen nu 205/55/R16 banden. Deze worden komende maand vervangen door 215/75/R16. Scheelt in top ongeveer 10 km/h.
Een 3H versnellingsbak met een 1.9D heeft ongeveer een top van 110 (afhankelijk van je achterbanden). Let er op dat een 1.9D een 'lange slag' motor is en niet zoveel toeren maakt als je 1.6TD, wat dus je topsnelheid naar beneden haalt.

Hieronder een exel grafiekje waar de snelheid en toerental zijn uitgezet, met een 3H, 8E en een AAP versnellingsbak, met een bandenmaat 205/55/R16

Afbeelding
Mark Reijmer

T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Gebruikersavatar
lovrie
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2012 10:28

Re: welke 5 bak en welke koppeling

Ongelezen bericht door lovrie »

hallo Mark,
bedankt voor de info, maar kun je mij uitleggen waarom een lange bak beter is en begrijp ik het goed dat een 8E dan ook kan ? Kan om t even welke bak ,het ook aan de 1.6 én de 1.9 gehangen worden. Ik bedoel als het past op de 1.6, past het dan ook aan de 1.9D ? Heb je nog andere steunen nodig ?
groeten,
Louis
Gebruikersavatar
Mark
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
Locatie: Didam

Re: welke 5 bak en welke koppeling

Ongelezen bericht door Mark »

Als je een te korte bak heb, draait je motor te veel toeren. Hier een linkje waarmee je kunt zien met welke versnellingsbak je hoeveel toeren maakt. (natuurlijk alleen de T3 bakken bekijken :wink: )

http://www.keversite.nl/motoren/versnellingsbak.php

Een 1.6 TD of 1.9 D past past gewoon op je versnellingsbak. Let alleen even op de maat van het vliegwiel

Ik weet niet precies hoe het met de motorsteun is van een 1.9D t.o.v. een 1.6 TD. Ik zal eens een foto plaatsen van mijn motorsteun.
Mark Reijmer

T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Plaats reactie