Het grote avontuur
- John met 'n buske
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote avontuur
Dag Koen,
Vaak gaat zoiets goed, soms niet
Zoals je weet gaat bij lassen een hoge stroom van lastoorts naar massaklem via de weg van de minste weerstand. De veer met kunststof schijf is geen betrouwbare verbinding naar de karosserie. Stel dat de veer met de karrosserie-zijde een hoge weerstand heeft, dan probeert de stroom een weg via draagarm naar de karrosserie. Omdat die draagarm in rubbers hangt zou dat ook via de handrem-kabel kunnen die vervolgens door kan branden, of via de aandrijf-as en versnellingsbak, met kans op beschadiging van (wiel) lagers en/of homokyneten.
Het lijkt me veiliger om er een gewoonte van te maken om de lasklem op het te lassen object te klemmen
Groet,
John
Vaak gaat zoiets goed, soms niet
Zoals je weet gaat bij lassen een hoge stroom van lastoorts naar massaklem via de weg van de minste weerstand. De veer met kunststof schijf is geen betrouwbare verbinding naar de karosserie. Stel dat de veer met de karrosserie-zijde een hoge weerstand heeft, dan probeert de stroom een weg via draagarm naar de karrosserie. Omdat die draagarm in rubbers hangt zou dat ook via de handrem-kabel kunnen die vervolgens door kan branden, of via de aandrijf-as en versnellingsbak, met kans op beschadiging van (wiel) lagers en/of homokyneten.
Het lijkt me veiliger om er een gewoonte van te maken om de lasklem op het te lassen object te klemmen
Groet,
John
Groetjes,
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
- koendd
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
- Locatie: Ruddervoorde, België
Re: Het grote avontuur
bedankt voor de tip. Ik zal er op proberen te letten in de toekomst...
groeten,
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Re: Het grote avontuur
Na de carrosserie die al onder handen is genomen heb ik het interieur onder handen genomen. Alles eruit, alle kleine roestplekjes gekuist tot op het metaal en zinkspray erover. Dan geïsoleerd en de bank gemaakt. eerst wat oude draden weg gehaald
Dan de watertank eronder gestoken. Met twee draadeinden die via een versterking uit de bodem komen. Deze kunnen via een metalen plaat de watertank tegen de bodem van de bus aanduwen:
De waterslang gaat via de wielkast in de stijl. Via de zijstijl gaat hij naar boven tot achter de isolatie waar hij er dan weer uit komt.
[/img]
Dan beginnen kasten maken:
en lore meet op waar de deurtjes moeten komen
en ook het plafond mag er reeds aan, met plaats voor LED-spotjes!
Ik weet het, nog veel te doen
Dan de watertank eronder gestoken. Met twee draadeinden die via een versterking uit de bodem komen. Deze kunnen via een metalen plaat de watertank tegen de bodem van de bus aanduwen:
De waterslang gaat via de wielkast in de stijl. Via de zijstijl gaat hij naar boven tot achter de isolatie waar hij er dan weer uit komt.
[/img]
Dan beginnen kasten maken:
en lore meet op waar de deurtjes moeten komen
en ook het plafond mag er reeds aan, met plaats voor LED-spotjes!
Ik weet het, nog veel te doen
Groeten
Simon
Simon
Re: Het grote avontuur
En nog wat foto's:
Hier nog gaten van de eberspacher die hier vroeger zat. Die wordt nu verplaatst omdat de watertank eronder moest komen op die plaats!
Hier de binnenruimte van de auto met al wat minder kabels, helemaal gekuist, al de allerkleinste roestplekjes opgeschuurd en gespoten met zinkspray!
Daarna latten opgelijmd om daartussen te isoleren en er op de vloer te monteren.
Nog eentje van vloer vol met zincpsray
Hier een stukje van de bevestiging van de side bar afslijpen om de watertank juist precies te kunnen inpassen.
Carrosserie die proper is gemaakt, opgeschuurd, lijm weg gehaald en ontvet
... en geïsoleerd:
Ondertussen ook de ruitenwisser vermaakt, nieuw pompje gestoken:
En lore die de watertank met rubber afplakt zodat die mooi beschermd is. Tegen al het schuren van de trillingen op de baan.
Hier nog gaten van de eberspacher die hier vroeger zat. Die wordt nu verplaatst omdat de watertank eronder moest komen op die plaats!
Hier de binnenruimte van de auto met al wat minder kabels, helemaal gekuist, al de allerkleinste roestplekjes opgeschuurd en gespoten met zinkspray!
Daarna latten opgelijmd om daartussen te isoleren en er op de vloer te monteren.
Nog eentje van vloer vol met zincpsray
Hier een stukje van de bevestiging van de side bar afslijpen om de watertank juist precies te kunnen inpassen.
Carrosserie die proper is gemaakt, opgeschuurd, lijm weg gehaald en ontvet
... en geïsoleerd:
Ondertussen ook de ruitenwisser vermaakt, nieuw pompje gestoken:
En lore die de watertank met rubber afplakt zodat die mooi beschermd is. Tegen al het schuren van de trillingen op de baan.
Groeten
Simon
Simon
- koendd
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
- Locatie: Ruddervoorde, België
Re: Het grote avontuur
hehe leuk om te zien!
gaat goed hé
gaat goed hé
groeten,
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Re: Het grote avontuur
En nog eens wat fototjes:
bijna het einde van de bekleding:
met de led lampjes erin:
de zijpanelen met een oud tafelkleed er tegen:
De electriciteitsdraden weg stoppen:
En dan gaan we even inspiratie op doen op het Benitreffen:
zwijntje op het vuur:
Deze kan zijn quad in de camion steken!
Deze laat heel zijn dak helemaal naar boven schuiven!
's ochtends voor iedereen eieren met spek bakken:
Op bezoek bij René:
Lore gaat vliegen met de t3
rubbers moeten worden vervangen
homokineethoes moet worden vervangen, hij loopt niet echt goed
remschijf moet worden vervangen:
de schakelstang is opnieuuw gesmeerd, maar dit T-stukje moet worden vervangen. Heeft iemand nog eentje liggen?
Op rené zijn vingers kloppen:
eindelijk los:
René zijn fantastische werkplaats:
uitleg krijgen van the master:
servoleidingen liggen klaar om aangesloten te worden.
bijna het einde van de bekleding:
met de led lampjes erin:
de zijpanelen met een oud tafelkleed er tegen:
De electriciteitsdraden weg stoppen:
En dan gaan we even inspiratie op doen op het Benitreffen:
zwijntje op het vuur:
Deze kan zijn quad in de camion steken!
Deze laat heel zijn dak helemaal naar boven schuiven!
's ochtends voor iedereen eieren met spek bakken:
Op bezoek bij René:
Lore gaat vliegen met de t3
rubbers moeten worden vervangen
homokineethoes moet worden vervangen, hij loopt niet echt goed
remschijf moet worden vervangen:
de schakelstang is opnieuuw gesmeerd, maar dit T-stukje moet worden vervangen. Heeft iemand nog eentje liggen?
Op rené zijn vingers kloppen:
eindelijk los:
René zijn fantastische werkplaats:
uitleg krijgen van the master:
servoleidingen liggen klaar om aangesloten te worden.
Groeten
Simon
Simon
- arno
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 apr 2005 21:26
- Locatie: denekamp
Re: Het grote avontuur
mooie foto's.en goed bezig.
Ook een leuk treffen dat benireffen (had net even gezocht op internet )
Ook een leuk treffen dat benireffen (had net even gezocht op internet )
Gr.Arno
vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi
golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi
golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
- menno99
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 12 jul 2011 23:24
- Locatie: Savigny-Poil-Fol, Nievre
Re: Het grote avontuur
Super! Deze trip staat ook op mijn lijstje! Heb al aardig wat landen in Afrika (Kenia, Tanzania, Uganda, Botswana, Namibie en Zuid-Afrika) zelf bereden en het is en blijft een hele happening! Je komt ook veel mensen tegen die dezelfde trip maken. Een vriend van mij heeft Amsterdam-Kaapstad gedaan op de motor (KTM, http://www.jaapnaardekaap.nl) Ook wij zijn wel eens met pech komen te staan en je staat versteld hoe gemakkelijk ze daar problemen oplossen zonder duur gereedschap, bruggen en ander apparatuur.
Surfend kwam ik onlangs op deze website http://www.rondjeafrika.nl. Indrukwekkend hoe deze twee met hond in een T2 een rondje Afrika hebben gedaan! Succes met de voorbereidingen en hou ons ook straks onderweg op de hoogte!
Surfend kwam ik onlangs op deze website http://www.rondjeafrika.nl. Indrukwekkend hoe deze twee met hond in een T2 een rondje Afrika hebben gedaan! Succes met de voorbereidingen en hou ons ook straks onderweg op de hoogte!
Gr. Menno
- Beloof minder, kom meer na!! -
- Beloof minder, kom meer na!! -
Re: Het grote avontuur
@Menno: wanneer wil je dan vertrekken? Met de t3 of zonder?
Ik ken de website rondjeafrika, het is inderdaad zoiets dat we ook willen gaan doen.
Ik ken de website rondjeafrika, het is inderdaad zoiets dat we ook willen gaan doen.
Groeten
Simon
Simon
Re: Het grote avontuur
Zo 2 uren verder, haha mooi leesvoer!
Succes met je project, gaat de goede kant op.
Succes met je project, gaat de goede kant op.
Groeten Bart!
- menno99
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 12 jul 2011 23:24
- Locatie: Savigny-Poil-Fol, Nievre
Re: Het grote avontuur
@Simon,
Mijn lijstje is nog erg lang. Eerst Europa met de bus verkennen en dan pas nadenken over Afrika. Gaat nog wel minimaal 5 jaar overheen. Maar niet met deze bus...ik zou dat niet aandurven zonder 4x4! Wel met een Syncro!
Succes met alle voorbereidingen!
Mijn lijstje is nog erg lang. Eerst Europa met de bus verkennen en dan pas nadenken over Afrika. Gaat nog wel minimaal 5 jaar overheen. Maar niet met deze bus...ik zou dat niet aandurven zonder 4x4! Wel met een Syncro!
Succes met alle voorbereidingen!
Gr. Menno
- Beloof minder, kom meer na!! -
- Beloof minder, kom meer na!! -
- Robert.Fox
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
- Locatie: Boxtel
Re: Het grote avontuur
Veel succes met de bus en de reis.
Hier nog een site van een stel wat met een T3 aan het rondreizen is.
http://www.tigerbus.de/
Groeten,
Robert
Hier nog een site van een stel wat met een T3 aan het rondreizen is.
http://www.tigerbus.de/
Groeten,
Robert
- christof
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 06 apr 2008 21:09
- Locatie: arnhem
Re: Het grote avontuur
"rondje Afrika" schitterende filmpjes, ......synchro nodig voor zo'n trip??
wel neen,
leuk hoor zulke avontuurlijke jonge mensen.....
wel neen,
leuk hoor zulke avontuurlijke jonge mensen.....
groet
christof
roepnaam(chris)
christof
roepnaam(chris)
- Spotmatic
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
- Locatie: Dalfsen
Re: Het grote avontuur
Mooi hoor! Kun je ook iets vertellen over het materiaal waarmee je het interieur (rond de ramen en het plafond) hebt bekleed? Ik wil namelijk iets vergelijkbaars doen en ben op zoek naar materiaal dat zich makkelijk naar de ondergrond vormt, plooit en rekt (zoals bekend zijn al die ronde hoeken rond ramen etc. een probleem).
Re: Het grote avontuur
Ik zie op jullie foto's dat je geïsoleerd hebt met een "rockwool"-achtig product? Dat zou ik afraden: ik heb dit net uit mijn busje verwijderd omdat de onderkant helemaal nat was, als een spons! Uiteraard moet je voorkomen dat het nat kan worden, maar moest het toch gebeuren (condens?) zal het niet snel opdrogen en is het de beste garantie op roest vorming.
Joel (aka daXtari)
Transport 1.6TD '88 ex-politie combi (aka CoLIMBus)
Transport 1.6TD '88 ex-politie combi (aka CoLIMBus)
Re: Het grote avontuur
Ja Joel,
Ik raad het niet af, misschien wel een voorkeur voor glaswol tov steenwol maar slecht is dit geenszins als je inderdaad zorgt dat het niet nat kan worden. Dit houd in dat alle raamrubbers goed moeten zijn en dus blijven afdichten en er nergens gaten mogen zitten waardoor er water in je bus kan lopen. Condenswater afvoeren lukt meestal prima maar dat zal ook gerelateerd zijn aan het gebruik van de bus, zo zal een surfer met zijn natte zooi er meer problemen als degene die alleen 2 weken lang een zwembroek nodig hebben
Westfalia heeft heel hun productieperiode dit soort materialen gebruikt en bij al die bussen gaat dat goed tenzij er dus lekkages zijn, dan gaat jou verhaal in werking maar dat ligt dan niet aan dat isolatiemateriaal.
Let wel, er zijn tegenwoordig betere isolatie-materialen te vinden maar die kosten allemaal een veelvoud van glaswol, die zullen beter isoleren en als je goed zoekt ook bijv. geen vocht op nemen en het moge duidelijk zijn dat als geld geen rol speelt dit soort materialen de voorkeur genieten.
Er zijn op dit forum meerdere discussies te vinden over dit onderwerp.
René
René
Ik raad het niet af, misschien wel een voorkeur voor glaswol tov steenwol maar slecht is dit geenszins als je inderdaad zorgt dat het niet nat kan worden. Dit houd in dat alle raamrubbers goed moeten zijn en dus blijven afdichten en er nergens gaten mogen zitten waardoor er water in je bus kan lopen. Condenswater afvoeren lukt meestal prima maar dat zal ook gerelateerd zijn aan het gebruik van de bus, zo zal een surfer met zijn natte zooi er meer problemen als degene die alleen 2 weken lang een zwembroek nodig hebben
Westfalia heeft heel hun productieperiode dit soort materialen gebruikt en bij al die bussen gaat dat goed tenzij er dus lekkages zijn, dan gaat jou verhaal in werking maar dat ligt dan niet aan dat isolatiemateriaal.
Let wel, er zijn tegenwoordig betere isolatie-materialen te vinden maar die kosten allemaal een veelvoud van glaswol, die zullen beter isoleren en als je goed zoekt ook bijv. geen vocht op nemen en het moge duidelijk zijn dat als geld geen rol speelt dit soort materialen de voorkeur genieten.
Er zijn op dit forum meerdere discussies te vinden over dit onderwerp.
René
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed