Het grote avontuur

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
daxtari
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:12

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door daxtari »

Ik volg jou redenering René, maar meestal weet je pas dat je lekkages hebt als het te laat is. En dan is maar één oplossing: vervangen. Vermits de xxx-wol niet meer/moeilijk opdroogt (het zit in een afgeslote ruimte) en al het vocht opgenomen heeft als een spons gaat het anders alles lekker vochtig houden, wss nog jaren na de lekkage herstelt is ... nu ik gezien heb wat ik eruit gehaald heb ga ik toch voor een andere (wss iets duurdere) oplossing kiezen. De pay-back zit dan (denk ik maar) in het (langer) wegblijven van de roest :wink:
Uiteraard doet iedereen ermee wat hij/zij wil. Ik deel enkel wat ik vastgesteld heb en de bedenkingen die daarbij gemaakt heb [[toast]]
Joel (aka daXtari)

Transport 1.6TD '88 ex-politie combi (aka CoLIMBus)
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door bartk »

Ben benieuwd wat voor spul je dan gaat gebruiken? Ik zoek ook nog zoiets. Glaswol blijft mij te lang nat inderdaad.
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door René »

Als glaswol nat wordt heb je een ander probleem en dat los je niet op met wat voor een isolatie spul dan ook :???:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Henk.W
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:06
Locatie: Middelburg

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Henk.W »

Lekker bezig zo, je bent goed bezig en als hij klaar is zal hij er weer als nieuw uitzien. [[thumbup]]
Groeten Henk
Vw T3 1900D 1982

Skoda Yeti Adventure dsg
Gebruikersavatar
Mamatoni
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 aug 2012 10:21
Locatie: Tilburg

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Mamatoni »

Ik lees op Duitse fora dat het glaswol er vaak uitgehaald wordt en vervangen wordt door Armaflex met een plaklaag. Het schijnt beter te isoleren en minder vocht vast te houden. De nadelen zijn ook te lezen: als het niet heel goed vastgeplakt zit, zonder 'luchtbellen' tussen dat spul en het blik, dan gaat daar het condensvocht daar zitten en gaat het daar roesten.

Ik heb bij mij al veel glaswol eruit gehad en eigenlijk was alles wel droog. Het was wel bruin bij de keukenvoeg, daar was ook roest, en een gaatje bij het raam. Dat is nu dicht en het glaswol heb ik weer teruggedaan. Zit er immers al ruim 20 jaar in zonder veel schade te geven.

Groet, Tom
Met groet, Tom

T3 California, 1.6 TD
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door koendd »

ik heb knauf ecose gebruikt, ook een soort wol.

gewoon omdat ik dat nog over had van verbouwingen...
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Simon »

Hey,

qua bekleding: ik heb de panelen eerst bekleed met een beschermfolie zodat het zachter aanvoelt en vervolgens met een oud tafellaken. Zo is dit makkelijk afwasbaar.
De rest van de bus is bekleed met een soort tapijt dat geen pluisjes vast houdt. Het is erg soepel en was makkelijk te plakken. Ik had eerst iets anders om te bekleden, maar dat kwam los toen het werd verlijmd. Niet de lijm kwam los, maar de onderste laag van het tapijt (een soort rubber) kwam los. Dat was dus niet te gebruiken.
Op de bovenkant van de vloer ligt er geen tapijt maar een floatex. Dit is een SUPERmateriaal. Ben er enorm tevreden over. Ik ga de voorkant ook hiermee doen waarschijnlijk. Dit is een rubber met met enorm fijne kleine haartjes. Het voelt aan als tapijt maar het is eigenlijk rubber. Je kan het kuisen met de borstel, met water, met stofzuiger en verfvlekken kreeg ik reeds weg met de beitel :D Deze floatex wordt gebruikt op luchthavens, treinen, vliegtuigen, inkomhallen van hotels enz...

de vloer en plafond heb ik geïsoleerd met X-trem isolation van recticel. Dit wordt erg vaak gebruikt voor auto's en campers te isoleren. Ben hier ook tevreden van. Wel tamelijk duur.
Alle holle ruimtes heb ik eerst een holle ruimtespray in gespoten tegen de roest en vervolgens glaswol gebruikt. De voornaamste reden was eigenlijk omdat ik hier gratis kon aan raken. Volgens mijn berekeningen zou het dauwpunt inderdaad in de holle ruimte moeten liggen wat natuurlijk niet zo goed is. Maar ik heb dit enkele malen getest en heb hier nog niets van gemerkt.
Toen het buiten koud was heb ik het binnen in de bus héél goed opgewarmd. ook veel vocht aan toegevoegd zoals een emmer water zetten in de bus op verschillende plaatsen enz... ook terwijl we er in slapen. Dit was allemaal geen enkel probleem toen ik nadien de panelen en isolatie terug weg nam. Geen druppeltje vocht. Enkel op het schuifdak (waar nog niets zit) heb ik condensatie.

Ik denk dus inderdaad zoals René reeds aangaf dat het vooral komt door een lek elders in je auto dat je vocht krijgt bij je glaswol.
Groeten
Simon
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Bedankt voor de uitleg! :)

Is het trouwens niet zo dat campers altijd op dezelfde plek roesten vanwege de aanwezigheid van een keuken en koelkast op juist die plek? Dat heeft vast een aanzuigende werking voor vocht aangezien het op die plek vaak warmer is dan elders in de bus.
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door René »

Ha Peter,

Die campers roesten daar omdat ze dan een ander probleem hebben. Kijk maar eens hoeveel gaten er in dat zijpaneel gezaagd zitten bij sommige campers wat allemaal potentiële kieren zijn waar water door naar binnen kan naast het bestaande raam met verhard en niet meer sluitend rubber natuurlijk. Doe daar een lekkende afvoer van de gootsteen bij en een niet goed "trekkende" schoorsteen van de koelkast en het feest is compleet, oh ik vergeet nog de afdek deksels voor de koelkast roosters welke iedereen gebruikt om de regen buiten te houden(ohnee die zijn altijd zoek).

Nee zegt men dan, het is het glaswol wat de boosdoener is want dat is toch hetgeen vochtig is :buiken: :buiken: :buiken:
Ja, dat zal een stuk beter gaan met armaflex dan zal het daar absoluut niet vochtig meer worden [[bye]]

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Dus er moet aardig wat gebeuren om dat vochtprobleem weg te krijgen. Niet erg voor de zomercampers onder ons, wel voor de mensen die dag in dag uit een camper gebruiken.

In ieder geval herinnert dit mij eraan dat ik van mijn eigen bus ook de raamrubbers mag gaan vervangen... Ook al gebruik ik 'm liever niet in vochtige omstandigheden en staat-ie altijd binnen. Wat een mietje is het toch ook... :buiken:
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Simon »

René schreef: Doe daar een lekkende afvoer van de gootsteen bij en een niet goed "trekkende" schoorsteen van de koelkast en het feest is compleet, oh ik vergeet nog de afdek deksels voor de koelkast roosters welke iedereen gebruikt om de regen buiten te houden(ohnee die zijn altijd zoek).
:buiken: :buiken: Mooi René!! :-)

Een lekkende afvoer hebben en dan zeggen dat de isolatie slecht is

Trouwens Peter, als hij toch altijd binnen staat en je alleen rijdt bij mooi weer: geen zorgen maken hoor dan! :lol:
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 12 okt 2012 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: de quote kleiner gemaakt en laten staan waar het om gaat
Groeten
Simon
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Simon »

Weer heel wat geld kwijt:
- nieuwe veringen gekocht
- nieuwe schokdempers
- nieuwe banden
- oliefilters
- verdelerkap
- verdelerrotor
- motorolie
- homokineethoezen binnen en buiten
- remleidingen
-remblokken
- remschijven
-luchtfilterkap
- raamschrapers (rubbers)
- rubber schuifdeur
- syncro embleem
- zonneweringbordje
- bakjes voor aan de voordeuren
- ruitenwisser

en nog heel wat meer... pff wat een dure hobby :-)
Groeten
Simon
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Simon »

Hierbij dus nog eens wat vorderingen in foto's gegoten. De afgelopen dagen wat bij René gewerkt aan de bus. Voornamelijk aan de onderkant.
- nieuwe veren
- nieuwe schokdempers
- nieuwe remschijven en blokken
- nieuwe remmen achteraan
- nieuwe remleidingen
- servopomp geïnstalleerd
- controle bij de schakelstang
- nieuwe rubbers bij de trekstangen
- heel wat zaken ontroest en geschilderd zoals de draagarmen
- wielkasten gekuist en geschilderd
- remmen ontlucht
- motorolie ververst
en natuurlijk alles wat we tegenkomen bij het losmaken kuisen, kuisen, kuisen en schilderen :-)

servopomp van Dennis schoonmaken, ontvetten en controleren:
Afbeelding

remtrommels helemaal vast geroest, dus opwarmen en loskloppen:
Afbeelding

Waar de servoriem in zal liggen een nieuw kleurtje geven:
Afbeelding

scheurtjes in de remblokken achteraan. Vernieuwen:
Afbeelding

afstelling van de remmen opkuisen:
Afbeelding

propere draagarm, die wordt nog iets meer ontroest:
Afbeelding

ontvetten:
Afbeelding

en dan schilderen:
Afbeelding

nieuwe homokineethoezen waar nodig:
Afbeelding

zo zag het ervoor uit:
Afbeelding

En dit is erna:
Afbeelding
Ziet er toch een stuk beter uit :-)
Toch wel erg vreemd dat die vering in onbelaste toestand al zo is ingedrukt! Heeft iemand daar een verklaring voor? :s

nieuwe remmen:
Afbeelding

vernieuwing versnellingoverbrenging:
Afbeelding
Het T-stukje is eigenlijk wel van een dieselmodel, maar het lijkt niet slecht te werken :-)

De nieuwe veerschotels worden gelast:
Afbeelding

Lore schildert de wielkasten:
Afbeelding

Nieuwe remleiding + veerschotel en geschilderde draagarm. Deze is klaar voor de nieuwe vering en schokdemper!
Afbeelding

nieuwe schokdempers:
Afbeelding

nieuwe veren:
Afbeelding

gereviseerde remschijven en remklauwen vooraan:
Afbeelding

Dit ziet er al beter uit. Nu wordt dat nog iets verder geschilderd :-)
Afbeelding


Zo, we zitten al weer iets verder. :-)
Bedankt René voor de hulp en jij ook Arno, succes met je luifel!
Groeten
Simon
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door koendd »

Simon heeft gisteren bij mij dus bus afgezet om nog wat roest aan te pakken voor hij op reis vertrekt.
Plan is om de ergste plekken te gaan aanpakken en terug te herspuiten.

Ik had al eens aan de bus gewerkt en had toen al wel wat dubieuze plekken gezien maar hier is toch echt wel een boetseerder aan bezig geweest, ongeloofelijk hoeveel plamuur hier op zit... Overal waar je begint te schuren door het roest zit plamuur.

Maargoed, ik doe mn best om het er terug wat toonbaar te maken :)

eerst maar begonnen onderaan vanachter met de naad open te maken omdat daar wat blaasjes zaten.
eerst de kit eruit met de kleine slijpschijf en dan gestraald en geschuurd
Afbeelding

dan het achterste raam aan de passagierskant uitgehaald want daar zat wat roest in een hoekje
Afbeelding
Dit was gewoon dichtgeplamuurd en begon nu terug op te steken en te roesten

dus uitslijpen en een nieuw stukje geplooid en geklopt:
Afbeelding

daarna inlassen, vlakslijpen en een laagje plamuur erover en klaar!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

daarna de wielrand aan de bestuurderszijde dezelfde behandeling gegeven. Naden uitslepen en geschuurd, roestomvormer erop.
(zoals je ziet ook hier de volledig wielrand behoorlijk dik in de plamuur..)

Afbeelding

Afbeelding

en zo staat het busje er nu bij (helaas buiten inderdaad, de poort van mn garage is niet hoog genoeg :banghead: )
Afbeelding
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Gebruikersavatar
86crewcab
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:00
Locatie: Antwerpen - België

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door 86crewcab »

Zoals gewoon van Koen ziet dat er weer goed uit [[thumbup]]
Groet van Dimitri

1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Goed bezig Simon en Lore [[thumbup]]

Dat wordt straks een knap sturend busje [[thumpsup]] [[thumpsup]] [[thumpsup]]
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Plaats reactie