Het grote avontuur
Re: Het grote avontuur
Ik volg jou redenering René, maar meestal weet je pas dat je lekkages hebt als het te laat is. En dan is maar één oplossing: vervangen. Vermits de xxx-wol niet meer/moeilijk opdroogt (het zit in een afgeslote ruimte) en al het vocht opgenomen heeft als een spons gaat het anders alles lekker vochtig houden, wss nog jaren na de lekkage herstelt is ... nu ik gezien heb wat ik eruit gehaald heb ga ik toch voor een andere (wss iets duurdere) oplossing kiezen. De pay-back zit dan (denk ik maar) in het (langer) wegblijven van de roest
Uiteraard doet iedereen ermee wat hij/zij wil. Ik deel enkel wat ik vastgesteld heb en de bedenkingen die daarbij gemaakt heb
Uiteraard doet iedereen ermee wat hij/zij wil. Ik deel enkel wat ik vastgesteld heb en de bedenkingen die daarbij gemaakt heb
Joel (aka daXtari)
Transport 1.6TD '88 ex-politie combi (aka CoLIMBus)
Transport 1.6TD '88 ex-politie combi (aka CoLIMBus)
Re: Het grote avontuur
Ben benieuwd wat voor spul je dan gaat gebruiken? Ik zoek ook nog zoiets. Glaswol blijft mij te lang nat inderdaad.
Groeten Bart!
Re: Het grote avontuur
Als glaswol nat wordt heb je een ander probleem en dat los je niet op met wat voor een isolatie spul dan ook
René
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- Henk.W
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 21 nov 2010 09:06
- Locatie: Middelburg
Re: Het grote avontuur
Lekker bezig zo, je bent goed bezig en als hij klaar is zal hij er weer als nieuw uitzien.
Groeten Henk
Vw T3 1900D 1982
Skoda Yeti Adventure dsg
Vw T3 1900D 1982
Skoda Yeti Adventure dsg
Re: Het grote avontuur
Ik lees op Duitse fora dat het glaswol er vaak uitgehaald wordt en vervangen wordt door Armaflex met een plaklaag. Het schijnt beter te isoleren en minder vocht vast te houden. De nadelen zijn ook te lezen: als het niet heel goed vastgeplakt zit, zonder 'luchtbellen' tussen dat spul en het blik, dan gaat daar het condensvocht daar zitten en gaat het daar roesten.
Ik heb bij mij al veel glaswol eruit gehad en eigenlijk was alles wel droog. Het was wel bruin bij de keukenvoeg, daar was ook roest, en een gaatje bij het raam. Dat is nu dicht en het glaswol heb ik weer teruggedaan. Zit er immers al ruim 20 jaar in zonder veel schade te geven.
Groet, Tom
Ik heb bij mij al veel glaswol eruit gehad en eigenlijk was alles wel droog. Het was wel bruin bij de keukenvoeg, daar was ook roest, en een gaatje bij het raam. Dat is nu dicht en het glaswol heb ik weer teruggedaan. Zit er immers al ruim 20 jaar in zonder veel schade te geven.
Groet, Tom
Met groet, Tom
T3 California, 1.6 TD
T3 California, 1.6 TD
- koendd
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
- Locatie: Ruddervoorde, België
Re: Het grote avontuur
ik heb knauf ecose gebruikt, ook een soort wol.
gewoon omdat ik dat nog over had van verbouwingen...
gewoon omdat ik dat nog over had van verbouwingen...
groeten,
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Re: Het grote avontuur
Hey,
qua bekleding: ik heb de panelen eerst bekleed met een beschermfolie zodat het zachter aanvoelt en vervolgens met een oud tafellaken. Zo is dit makkelijk afwasbaar.
De rest van de bus is bekleed met een soort tapijt dat geen pluisjes vast houdt. Het is erg soepel en was makkelijk te plakken. Ik had eerst iets anders om te bekleden, maar dat kwam los toen het werd verlijmd. Niet de lijm kwam los, maar de onderste laag van het tapijt (een soort rubber) kwam los. Dat was dus niet te gebruiken.
Op de bovenkant van de vloer ligt er geen tapijt maar een floatex. Dit is een SUPERmateriaal. Ben er enorm tevreden over. Ik ga de voorkant ook hiermee doen waarschijnlijk. Dit is een rubber met met enorm fijne kleine haartjes. Het voelt aan als tapijt maar het is eigenlijk rubber. Je kan het kuisen met de borstel, met water, met stofzuiger en verfvlekken kreeg ik reeds weg met de beitel Deze floatex wordt gebruikt op luchthavens, treinen, vliegtuigen, inkomhallen van hotels enz...
de vloer en plafond heb ik geïsoleerd met X-trem isolation van recticel. Dit wordt erg vaak gebruikt voor auto's en campers te isoleren. Ben hier ook tevreden van. Wel tamelijk duur.
Alle holle ruimtes heb ik eerst een holle ruimtespray in gespoten tegen de roest en vervolgens glaswol gebruikt. De voornaamste reden was eigenlijk omdat ik hier gratis kon aan raken. Volgens mijn berekeningen zou het dauwpunt inderdaad in de holle ruimte moeten liggen wat natuurlijk niet zo goed is. Maar ik heb dit enkele malen getest en heb hier nog niets van gemerkt.
Toen het buiten koud was heb ik het binnen in de bus héél goed opgewarmd. ook veel vocht aan toegevoegd zoals een emmer water zetten in de bus op verschillende plaatsen enz... ook terwijl we er in slapen. Dit was allemaal geen enkel probleem toen ik nadien de panelen en isolatie terug weg nam. Geen druppeltje vocht. Enkel op het schuifdak (waar nog niets zit) heb ik condensatie.
Ik denk dus inderdaad zoals René reeds aangaf dat het vooral komt door een lek elders in je auto dat je vocht krijgt bij je glaswol.
qua bekleding: ik heb de panelen eerst bekleed met een beschermfolie zodat het zachter aanvoelt en vervolgens met een oud tafellaken. Zo is dit makkelijk afwasbaar.
De rest van de bus is bekleed met een soort tapijt dat geen pluisjes vast houdt. Het is erg soepel en was makkelijk te plakken. Ik had eerst iets anders om te bekleden, maar dat kwam los toen het werd verlijmd. Niet de lijm kwam los, maar de onderste laag van het tapijt (een soort rubber) kwam los. Dat was dus niet te gebruiken.
Op de bovenkant van de vloer ligt er geen tapijt maar een floatex. Dit is een SUPERmateriaal. Ben er enorm tevreden over. Ik ga de voorkant ook hiermee doen waarschijnlijk. Dit is een rubber met met enorm fijne kleine haartjes. Het voelt aan als tapijt maar het is eigenlijk rubber. Je kan het kuisen met de borstel, met water, met stofzuiger en verfvlekken kreeg ik reeds weg met de beitel Deze floatex wordt gebruikt op luchthavens, treinen, vliegtuigen, inkomhallen van hotels enz...
de vloer en plafond heb ik geïsoleerd met X-trem isolation van recticel. Dit wordt erg vaak gebruikt voor auto's en campers te isoleren. Ben hier ook tevreden van. Wel tamelijk duur.
Alle holle ruimtes heb ik eerst een holle ruimtespray in gespoten tegen de roest en vervolgens glaswol gebruikt. De voornaamste reden was eigenlijk omdat ik hier gratis kon aan raken. Volgens mijn berekeningen zou het dauwpunt inderdaad in de holle ruimte moeten liggen wat natuurlijk niet zo goed is. Maar ik heb dit enkele malen getest en heb hier nog niets van gemerkt.
Toen het buiten koud was heb ik het binnen in de bus héél goed opgewarmd. ook veel vocht aan toegevoegd zoals een emmer water zetten in de bus op verschillende plaatsen enz... ook terwijl we er in slapen. Dit was allemaal geen enkel probleem toen ik nadien de panelen en isolatie terug weg nam. Geen druppeltje vocht. Enkel op het schuifdak (waar nog niets zit) heb ik condensatie.
Ik denk dus inderdaad zoals René reeds aangaf dat het vooral komt door een lek elders in je auto dat je vocht krijgt bij je glaswol.
Groeten
Simon
Simon
- Spotmatic
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
- Locatie: Dalfsen
Re: Het grote avontuur
Bedankt voor de uitleg!
Is het trouwens niet zo dat campers altijd op dezelfde plek roesten vanwege de aanwezigheid van een keuken en koelkast op juist die plek? Dat heeft vast een aanzuigende werking voor vocht aangezien het op die plek vaak warmer is dan elders in de bus.
Is het trouwens niet zo dat campers altijd op dezelfde plek roesten vanwege de aanwezigheid van een keuken en koelkast op juist die plek? Dat heeft vast een aanzuigende werking voor vocht aangezien het op die plek vaak warmer is dan elders in de bus.
Re: Het grote avontuur
Ha Peter,
Die campers roesten daar omdat ze dan een ander probleem hebben. Kijk maar eens hoeveel gaten er in dat zijpaneel gezaagd zitten bij sommige campers wat allemaal potentiële kieren zijn waar water door naar binnen kan naast het bestaande raam met verhard en niet meer sluitend rubber natuurlijk. Doe daar een lekkende afvoer van de gootsteen bij en een niet goed "trekkende" schoorsteen van de koelkast en het feest is compleet, oh ik vergeet nog de afdek deksels voor de koelkast roosters welke iedereen gebruikt om de regen buiten te houden(ohnee die zijn altijd zoek).
Nee zegt men dan, het is het glaswol wat de boosdoener is want dat is toch hetgeen vochtig is
Ja, dat zal een stuk beter gaan met armaflex dan zal het daar absoluut niet vochtig meer worden
René
Die campers roesten daar omdat ze dan een ander probleem hebben. Kijk maar eens hoeveel gaten er in dat zijpaneel gezaagd zitten bij sommige campers wat allemaal potentiële kieren zijn waar water door naar binnen kan naast het bestaande raam met verhard en niet meer sluitend rubber natuurlijk. Doe daar een lekkende afvoer van de gootsteen bij en een niet goed "trekkende" schoorsteen van de koelkast en het feest is compleet, oh ik vergeet nog de afdek deksels voor de koelkast roosters welke iedereen gebruikt om de regen buiten te houden(ohnee die zijn altijd zoek).
Nee zegt men dan, het is het glaswol wat de boosdoener is want dat is toch hetgeen vochtig is
Ja, dat zal een stuk beter gaan met armaflex dan zal het daar absoluut niet vochtig meer worden
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
- Spotmatic
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
- Locatie: Dalfsen
Re: Het grote avontuur
Dus er moet aardig wat gebeuren om dat vochtprobleem weg te krijgen. Niet erg voor de zomercampers onder ons, wel voor de mensen die dag in dag uit een camper gebruiken.
In ieder geval herinnert dit mij eraan dat ik van mijn eigen bus ook de raamrubbers mag gaan vervangen... Ook al gebruik ik 'm liever niet in vochtige omstandigheden en staat-ie altijd binnen. Wat een mietje is het toch ook...
In ieder geval herinnert dit mij eraan dat ik van mijn eigen bus ook de raamrubbers mag gaan vervangen... Ook al gebruik ik 'm liever niet in vochtige omstandigheden en staat-ie altijd binnen. Wat een mietje is het toch ook...
Re: Het grote avontuur
Mooi René!!René schreef: Doe daar een lekkende afvoer van de gootsteen bij en een niet goed "trekkende" schoorsteen van de koelkast en het feest is compleet, oh ik vergeet nog de afdek deksels voor de koelkast roosters welke iedereen gebruikt om de regen buiten te houden(ohnee die zijn altijd zoek).
Een lekkende afvoer hebben en dan zeggen dat de isolatie slecht is
Trouwens Peter, als hij toch altijd binnen staat en je alleen rijdt bij mooi weer: geen zorgen maken hoor dan!
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 12 okt 2012 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: de quote kleiner gemaakt en laten staan waar het om gaat
Reden: de quote kleiner gemaakt en laten staan waar het om gaat
Groeten
Simon
Simon
Re: Het grote avontuur
Weer heel wat geld kwijt:
- nieuwe veringen gekocht
- nieuwe schokdempers
- nieuwe banden
- oliefilters
- verdelerkap
- verdelerrotor
- motorolie
- homokineethoezen binnen en buiten
- remleidingen
-remblokken
- remschijven
-luchtfilterkap
- raamschrapers (rubbers)
- rubber schuifdeur
- syncro embleem
- zonneweringbordje
- bakjes voor aan de voordeuren
- ruitenwisser
en nog heel wat meer... pff wat een dure hobby
- nieuwe veringen gekocht
- nieuwe schokdempers
- nieuwe banden
- oliefilters
- verdelerkap
- verdelerrotor
- motorolie
- homokineethoezen binnen en buiten
- remleidingen
-remblokken
- remschijven
-luchtfilterkap
- raamschrapers (rubbers)
- rubber schuifdeur
- syncro embleem
- zonneweringbordje
- bakjes voor aan de voordeuren
- ruitenwisser
en nog heel wat meer... pff wat een dure hobby
Groeten
Simon
Simon
Re: Het grote avontuur
Hierbij dus nog eens wat vorderingen in foto's gegoten. De afgelopen dagen wat bij René gewerkt aan de bus. Voornamelijk aan de onderkant.
- nieuwe veren
- nieuwe schokdempers
- nieuwe remschijven en blokken
- nieuwe remmen achteraan
- nieuwe remleidingen
- servopomp geïnstalleerd
- controle bij de schakelstang
- nieuwe rubbers bij de trekstangen
- heel wat zaken ontroest en geschilderd zoals de draagarmen
- wielkasten gekuist en geschilderd
- remmen ontlucht
- motorolie ververst
en natuurlijk alles wat we tegenkomen bij het losmaken kuisen, kuisen, kuisen en schilderen
servopomp van Dennis schoonmaken, ontvetten en controleren:
remtrommels helemaal vast geroest, dus opwarmen en loskloppen:
Waar de servoriem in zal liggen een nieuw kleurtje geven:
scheurtjes in de remblokken achteraan. Vernieuwen:
afstelling van de remmen opkuisen:
propere draagarm, die wordt nog iets meer ontroest:
ontvetten:
en dan schilderen:
nieuwe homokineethoezen waar nodig:
zo zag het ervoor uit:
En dit is erna:
Ziet er toch een stuk beter uit
Toch wel erg vreemd dat die vering in onbelaste toestand al zo is ingedrukt! Heeft iemand daar een verklaring voor? :s
nieuwe remmen:
vernieuwing versnellingoverbrenging:
Het T-stukje is eigenlijk wel van een dieselmodel, maar het lijkt niet slecht te werken
De nieuwe veerschotels worden gelast:
Lore schildert de wielkasten:
Nieuwe remleiding + veerschotel en geschilderde draagarm. Deze is klaar voor de nieuwe vering en schokdemper!
nieuwe schokdempers:
nieuwe veren:
gereviseerde remschijven en remklauwen vooraan:
Dit ziet er al beter uit. Nu wordt dat nog iets verder geschilderd
Zo, we zitten al weer iets verder.
Bedankt René voor de hulp en jij ook Arno, succes met je luifel!
- nieuwe veren
- nieuwe schokdempers
- nieuwe remschijven en blokken
- nieuwe remmen achteraan
- nieuwe remleidingen
- servopomp geïnstalleerd
- controle bij de schakelstang
- nieuwe rubbers bij de trekstangen
- heel wat zaken ontroest en geschilderd zoals de draagarmen
- wielkasten gekuist en geschilderd
- remmen ontlucht
- motorolie ververst
en natuurlijk alles wat we tegenkomen bij het losmaken kuisen, kuisen, kuisen en schilderen
servopomp van Dennis schoonmaken, ontvetten en controleren:
remtrommels helemaal vast geroest, dus opwarmen en loskloppen:
Waar de servoriem in zal liggen een nieuw kleurtje geven:
scheurtjes in de remblokken achteraan. Vernieuwen:
afstelling van de remmen opkuisen:
propere draagarm, die wordt nog iets meer ontroest:
ontvetten:
en dan schilderen:
nieuwe homokineethoezen waar nodig:
zo zag het ervoor uit:
En dit is erna:
Ziet er toch een stuk beter uit
Toch wel erg vreemd dat die vering in onbelaste toestand al zo is ingedrukt! Heeft iemand daar een verklaring voor? :s
nieuwe remmen:
vernieuwing versnellingoverbrenging:
Het T-stukje is eigenlijk wel van een dieselmodel, maar het lijkt niet slecht te werken
De nieuwe veerschotels worden gelast:
Lore schildert de wielkasten:
Nieuwe remleiding + veerschotel en geschilderde draagarm. Deze is klaar voor de nieuwe vering en schokdemper!
nieuwe schokdempers:
nieuwe veren:
gereviseerde remschijven en remklauwen vooraan:
Dit ziet er al beter uit. Nu wordt dat nog iets verder geschilderd
Zo, we zitten al weer iets verder.
Bedankt René voor de hulp en jij ook Arno, succes met je luifel!
Groeten
Simon
Simon
- koendd
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
- Locatie: Ruddervoorde, België
Re: Het grote avontuur
Simon heeft gisteren bij mij dus bus afgezet om nog wat roest aan te pakken voor hij op reis vertrekt.
Plan is om de ergste plekken te gaan aanpakken en terug te herspuiten.
Ik had al eens aan de bus gewerkt en had toen al wel wat dubieuze plekken gezien maar hier is toch echt wel een boetseerder aan bezig geweest, ongeloofelijk hoeveel plamuur hier op zit... Overal waar je begint te schuren door het roest zit plamuur.
Maargoed, ik doe mn best om het er terug wat toonbaar te maken
eerst maar begonnen onderaan vanachter met de naad open te maken omdat daar wat blaasjes zaten.
eerst de kit eruit met de kleine slijpschijf en dan gestraald en geschuurd
dan het achterste raam aan de passagierskant uitgehaald want daar zat wat roest in een hoekje
Dit was gewoon dichtgeplamuurd en begon nu terug op te steken en te roesten
dus uitslijpen en een nieuw stukje geplooid en geklopt:
daarna inlassen, vlakslijpen en een laagje plamuur erover en klaar!
daarna de wielrand aan de bestuurderszijde dezelfde behandeling gegeven. Naden uitslepen en geschuurd, roestomvormer erop.
(zoals je ziet ook hier de volledig wielrand behoorlijk dik in de plamuur..)
en zo staat het busje er nu bij (helaas buiten inderdaad, de poort van mn garage is niet hoog genoeg :banghead: )
Plan is om de ergste plekken te gaan aanpakken en terug te herspuiten.
Ik had al eens aan de bus gewerkt en had toen al wel wat dubieuze plekken gezien maar hier is toch echt wel een boetseerder aan bezig geweest, ongeloofelijk hoeveel plamuur hier op zit... Overal waar je begint te schuren door het roest zit plamuur.
Maargoed, ik doe mn best om het er terug wat toonbaar te maken
eerst maar begonnen onderaan vanachter met de naad open te maken omdat daar wat blaasjes zaten.
eerst de kit eruit met de kleine slijpschijf en dan gestraald en geschuurd
dan het achterste raam aan de passagierskant uitgehaald want daar zat wat roest in een hoekje
Dit was gewoon dichtgeplamuurd en begon nu terug op te steken en te roesten
dus uitslijpen en een nieuw stukje geplooid en geklopt:
daarna inlassen, vlakslijpen en een laagje plamuur erover en klaar!
daarna de wielrand aan de bestuurderszijde dezelfde behandeling gegeven. Naden uitslepen en geschuurd, roestomvormer erop.
(zoals je ziet ook hier de volledig wielrand behoorlijk dik in de plamuur..)
en zo staat het busje er nu bij (helaas buiten inderdaad, de poort van mn garage is niet hoog genoeg :banghead: )
groeten,
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
- 86crewcab
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 976
- Lid geworden op: 16 apr 2013 22:00
- Locatie: Antwerpen - België
Re: Het grote avontuur
Zoals gewoon van Koen ziet dat er weer goed uit
Groet van Dimitri
1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: Het grote avontuur
Goed bezig Simon en Lore
Dat wordt straks een knap sturend busje
Dat wordt straks een knap sturend busje
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.