Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Toch maar dit draadje gesplitst omdat het behoorlijk off-topic was richting de wolkeuze.

Intussen heb ik voor mijn nieuwe bus ook schapenwol aangekocht. Ik heb teveel en was uiteindelijk 280 euro kwijt. Het ligt nu op een droge zolder te wachten op het interieurbouw. Voorlopig moet eerst de motor er nog in, de boel op kenteken. Ik hoop er van de zomer er mee te beginnen.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door insomnia »

Ik heb ook een rol Doscha schapenwol klaar liggen voor montage na spuiten van de bus. Mocht ik er niet genoeg van hebben bestel ik bij maar vooralsnog denk ik dat ik een heel eind kom met een rol van 60cm bij 600cm
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Hoi,

Interessant onderwerp! Waarom schapenwol? Dat neemt toch ook vocht op? Ik kan me voorstellen dat die holle ruimtes niet volledig voor vocht afgesloten zijn. Is het dan verstandig om eerst alles aan de binnenkant in menie of owatrol te zetten?

Heeft de investering overigens echt effect op geluidsreductie?

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Uiteraard moet je het staal behandelen tegen roest. Zoals alles... En het klopt dat wol ook vocht op neemt, maar het vocht wordt ook weer afgegeven. In principe zou dit alleen condens-vocht moeten zijn. Als de isolatie doornat is, dan heb je misschien een ander probleem zoals lekkages.
Een bijkomend voordeel: De eiwitten in de vezels van de schapenwol bezitten ketens van aminozuren die hoge concentraties moleculen van schadelijke stoffen evenals onaangename geuren kunnen absorberen en neutraliseren. Alvolgens: http://www.klimalan.eu/?l=nl
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door RVB »

Ik koos fijn voor wat er in zat. Dus glaswol. Het is licht en los. Waar roest zat, is doorgaans sprake van lekkende raamrubbers, oid, of te veel condens door het koelkastje. Ook op de plekken waar geen glaswol zat zit roest. Op de meeste plekken waar glaswol zat was na 30 jaar geen enkele roest. Het was niet aangetast en nergens echt stinkend. Geen schimmelgeur oid. Het verwerkt enorm makkelijk. Alleen mijn lijf protesteert als ik het verwerk.

Ik heb het idee dat de correlatie tussen het glaswol als materiaal en roestproblemen iets te groot wordt gemaakt. Ik denk trouwens dat het materiaal ook de eigenschap moet hebben om lucht makkelijk door te laten. Immers circulatie zorgt dat condens ook weer kan verdampen.

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Bij de Rooie is al veel plaatwerk vernieuwd, omdat het onherstelbaar was geworden door roest.
Nu is de Rooie van af het begin een Reimo camper geweest, en zit vol met glas wol.
Ik kan gewoon spreken dat het glaswol niet de oorzaak is geweest van al dit werk.
Sterker nog, het had er niets mee van doen dat de opgebrachte kit van VW na 20 jaar begint uit te drogen.
En dat daardoor water in de naden komt, wat de bekende roest veroorzaakt.

Raamrubbers welke lekken en in het binnenste komt, en zo hun roest werk kunnen doen.
Maar nogmaals, hier is het steenwol niet de oorzaak van maar ook het slachtoffer.
Bij de Rooie is nu alles los geweest, en alle stukken steenwol zijn kurkdroog, ook de aan de bestuurders kant.
En er zijn meer die deze ervaring hebben gemaakt met steenwol.

Let op, heb je lekkage zijn gang laten gaan, of de vorige eigenaar, dan blijft het wel een erg vochtige zaak met glaswol.
En dat zal dan zeker niet helpen om de zaak heel te houden :D
Ik zeg niet dat je dit of dat moet doen, ik probeer aan te geven dat de keus om glaswol te nemen helemaal nog niet zo gek is geweest.

Theo
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Aangezien ik op het punt sta om een Westfalia interieur in mijn bus te bouwen en dan ook gelijk wil isoleren. Wil ik graag even gebruik maken van jullie kennis. Het idee van schapenwol spreekt mij wel aan, fijner met verwerken dan glaswol. Alleen zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Ben van plan deze (klik) te bestellen of kan ik beter Doscha bestellen (klik)?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door rick »

Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door Bob »

Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Prijstechnisch is het 'nieuwe' Ecose minerale wol van Knauf ook een interessant alternatief. Geen vervelende jeuk meer bij het plaatsen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

zorg ervoor dat je geen dampdichte holtes creëert waar condens als dit er dan toch inkomt niet meer uitkomt. Zoals Theo al aangeeft het meeste vocht zal van buiten komen (gaten in wielkasten/verweerde kitnaden/slechte raamrubber/koelkast). Maar bij een camper creëer je zelf de condens. Wol kan deze condens opnemen en later bij hogere temperaturen weer loslaten (zolang je ventileert)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ja de meningen zijn een beetje over verdeeld. Dampdicht maken met een folie of niet? Ik ben ook meer in het niet-kamp.
Ik ga ook op strategische plaatsen roosters plaatsen om er voor te zorgen dat er een luchtstroom kan zijn.

Qua wol heb ik helaas nog geen ervaringen. Ik heb gehoord dat Doscha goed is, maar dat betekent niet dat anderen slechter zijn of zo.
Degene die jij hebt uitgekozen ziet er ook goed uit.

Ik zie nu mijn berichtje dat ik van de zomer met de wol aan de gang ging. In 2015. Mijn bus gaat nu pas voor de RDW keuring :D
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Toch kun je folies beter vermijden in een camper. Dampopen folie zit bij reguliere hout of steenbouw aan de koude kant van de isolatie en zorgt dat er geen lekwater in het isolatiemateriaal komt. Verder heeft het geen enkel nut. De dampdichte folie aan de warme zijde van de isolatie is wel cruciaal omdat dit condensatievocht in het isolatiemateriaal voorkomt (doordat het vocht aan de goede zijde van de folie condenseert). De carrosserie van je bus ventileert misschien wel iets door opengemaakte carrosseriegaten, maar de meeste ventilatie gebeurt via de binnenpanelen. Een folie op die plek zou deze 'uitwaseming' alleen maar belemmeren. Dus gewoon op de originele manier: alleen isolatiemateriaal.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Steen roest niet als het nat wordt. Het heeft verder ook weinig nadelige gevolgen. Bij het plaatwerk van onze auto is het echter iets anders. Dus mijns inziens ook geen damp dichte folie...
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door BusBart »

Nou ja, eigenlijk is het voorbeeld er al.
Kijk naar alle tig jaar oude fabriekscampers. glaswol geen folie.
die enkele die verrotte plekken heeft, kwam dat door lekker rubbers verweerde/uitgedroogde kitnaden, en dan kon het vocht niet meer snel genoeg verdampen.

wol of een andere isalatie kan dan ook goed zijn, maar daarvan zijn er nog niet zoveel voorbeelden die de "tig" jaar goed doorstaan hebben, doordat 1) er minder personen zijn die hun bus met wol geisoleerd hebben.
2) het idee om er wol voor te gebruiken nu eenmaal nog niet zo oud is.

toch?
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Inmiddels de wol besteld bij dutch blue label zelfde firma als hier eerder al eens genoemd was. Bleek de goedkoopste keuze inclusief verzenden. Hopelijk kan ik morgen beginnen met plaatsen zonder folie.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Plaats reactie