'The Yellow Van' Project

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Ha allemaal,

Eindelijk is het zover! Sinds 2012 zijn wij de trotse eigenaar van een gele VW T3 uit 1981 met een luchtgekoelde motor (CU). Samen hebben we enorm genoten van een flinke rondreis door Europa (2012) met als belangrijke bestemming een bezoek aan Rome. Verder hebben mijn vrouw en ik (en sinds februari 2015 onze prachtige dochter) mooie trips gemaakt door de Ardennen, Luxemburg, Duitsland en natuurlijk ook gewoon Nederland.

Afbeelding

Sinds augustus 2015 hebben we de beschikking over een schitterende ruimte waar ik al het onderhoud aan de bus kan doen. Wat een luxe! We hebben besloten om de bus een goede opknapbeurt / roestauratie te geven zodat deze langer mee kan. Daarom is het tijd voor deze 'projectpagina' zodat anderen mee kunnen genieten en ik vooral gebruik kan maken van zoveel expertise op dit forum.

Afbeelding

In de afgelopen weken heb ik heel veel gereedschap bij elkaar verzameld en langzaam bouwen we het wat op. Mijn vader is erg enthousiast en helpt graag een handje mee hier en daar. Zo is het interieur er inmiddels helemaal uit en tussendoor oefen ik wat met het lassen (op een oude motorkap van een sloopauto overigens).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gegevens
Het gaat hier om een Volkswagen T3 uit 1981 met een 2.0l luchtgekoelde benzine motor (CU) op bandjes uit 2012. In 1999 is de motor gereviseerd en nog eerder is de bus een keer opnieuw in de verf gezet. De opbouw is van Eurec, met een hoogdak. Verder enorm veel handige accessoires waar we dankbaar gebruik van maken, zoals het bekende pedaalslot, tochtroosters, bustent noem maar op.

Reeds gedaan (tot aan nu)
De koelkast werkte niet goed. Deze hebben we eruit gehaald en 'gereviseerd'. Nu is het bijna een vrieskist, dus daar klopt inmiddels iets niet meer. Daarnaast hebben we tweemaal wat los onderhoud uitgevoerd welke bestond uit het verversen van olie, oliefilter, bougies en luchtfilter. In 2012 heb ik er een nieuwe accu ingezet, de handremkabel vervangen, en ook de dynamo is vervangen (dure uitgebuite reparatie in Italië). Ook de versnellingsbak olie heb ik eenmaal ververst. Afgelopen zomer zat de voorrem vast. Links heb ik de klauw vervangen en direct daarmee de remvloeistof vervangen en de boel ontlucht (daarmee ook de versnellingsbak ontlucht). Verder wat kleine dingetjes.

Wat te doen
Voor het gemak heb ik maar even een lijstje gemaakt in willekeurige volgorde. Deze lijst zal zichzelf ongetwijfeld vermenigvuldigen naar gelang de werkzaamheden zich vorderen.

- Rondom rotte plekken aanpakken. Deze zitten vooral aan de buitenkant. Met het interieur er uit blijkt het aan de binnenkant vooralsnog erg mee te vallen.
- Naden ontroesten en opnieuw kitten.
- Ruiten eruit (eventueel nieuwe rubbers) en nalopen.
- Ruit voor eruit en de hoeken repareren.
- Bumpers ontroesten en opnieuw lakken.
- Schuifrail schoonmaken.
- Schuifdeur en andere deuren aanpakken.
- Zwarte plastic onderdelen buiten de bus opnieuw spuiten.
- Gootjes vervangen.
- Koelkast repareren.
- Rubbers stuurkolom vervangen.

Wensen / Idealen
- De bus geheel opnieuw in de verf zetten.
- Een eigen interieur ontwerpen en bouwen, wel in de 'retro' stijl en net zo praktisch.
- Een hefdak (het liefst een zijwaardse, maar die zijn niet te vinden of duur).
- Op de langere baan de motor echt eens goed nalopen.

Ik hoop jullie hiermee op de hoogte te houden! Opmerkingen en tips zijn altijd heel welkom.
Laatst gewijzigd door Erik Middel op 23 okt 2015 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Succes met het project met zo`n mooie ruimte en een beetje hulp zal het zeker lukken .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door reindert »

rotte plekken: kijk vooral even bij de kriksteunen achter aan, de b-stijlen en achter je keukenblok. Dat zijn de punten waar veel bussen echt wegroesten!
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

reindert schreef:rotte plekken: kijk vooral even bij de kriksteunen achter aan, de b-stijlen en achter je keukenblok. Dat zijn de punten waar veel bussen echt wegroesten!
Ha Reinier,

Klopt! De kriksteun links voor is rot en doorgebogen bij een eerdere poging om de bus op te krikken. De onderste plaat en stukje dorpel achter de keuken is rot, maar de plaat daarboven lijkt heel goed. Wanneer ik er aan toe kom, en het aandurf zal ik het eens losmaken.
Laatst gewijzigd door Erik Middel op 23 okt 2015 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Zo, afgelopen woensdag weer in de loods geweest en wat wezen oefenen met lassen. Daarvoor zal ik apart nog wel even posten in een ander topic: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 71&t=27246

Omdat onze bus wel een tijdje binnen zal staan zit ik eraan te denken om hem te schorsen en van de verzekering (WA) te halen. Dan heb ik er in ieder geval geen vaste kosten aan. Hij is ook net, op het randje overigens, deze zomer weer APK gekeurd.

Een tweede punt is, is het slecht als de bus zo'n tijd stil staat dat er nog benzine in de tank zit? Hij zit niet vol, maar ik weet niet of ik daarmee nog de motor moet draaien na een jaar.

Binnenkort weer meer. Als ik het lassen een beetje onder de knie heb dan begin ik met de hoekjes links en rechts bij de achterbumper.
Laatst gewijzigd door Erik Middel op 23 okt 2015 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

Erik

ik zou hem schorsen dan heb je er geen omkijken meer aan en je bespaard geld en het duurt altijd langer dan je denk :mrgreen: of er loopt wat tegen ik heb de Audi en de bus beide ook geschorst en dat voor 25 euro per jaar per stuk mooiste is het kan gewoon via internet [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Ja, ik heb van de week Garfield ook geschorst, kost 24 euro maar bespaar tot april
ruim 200 euro (LPG tarief) dat voelt als slapend rijk worden :mrgreen:

Groeten,

André [[thumpsup]]

PS. goed bezig! [[thumbup]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Zeg, ik zit daar nog eens over na te denken. Is het niet sowieso goedkoper om je bus elk jaar te schorsen en uit de verzekering te halen, en dan als je in de zomer weg gaat de schorsing opheffen? Of moet je als je de schorsing opheft de bus opnieuw laten (APK)keuren? Hij is net gekeurd.

Inderdaad is het voor nu tijdens de restauratie al een mooie besparing!
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

hai Erik

Even ander je apk loopt door die ben je dus kwijt als je hem schorst maar dan ben je wel ontheven van je verplichting zoals de verzekering en de wegen belasting .

Maar als je dan weer gaat rijden en je apk is verlopen is eerst wat je moet doen meteen een apk aan vragen voor dat je hem ontschorst meteen naar de keuring dat je kan aantonen en uiteraard de verzekering regelen :mrgreen:

dus beter [[toast]] zo regelen dat je apk afloopt op het einde van je kampeer seizoen :buiken: en dan op stalling
Laatst gewijzigd door luizenbos op 23 okt 2015 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

luizenbos schreef:Even ander je apk loopt door die ben je dus kwijt als je hem schorst maar dan ben je ontheven van je verplichting zoals verzekering en wegen belasting
Ik begrijp bovenstaande niet helemaal. Mijn APK vervalt dus wel als ik de bus schors? Dat is dan wel weer minder want ik heb net een nieuwe APK. Verder is het dus wel gunstig.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door luizenbos »

Erik

je apk is een moment opname dat is de keus die je op dat moment :buiken: kiest om toch te schorsen of toch nog even wacht .

Maar je verzekering en de wegen belasting die je terug krijgt als je hem schorst is dan weer goed koper dan een nieuwe apk van 29.95

stjaaaa wat is dan wijsheid :lol: succes met je keus
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Voormalig Lid 27

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Klopt wat Frits zegt.
Als je de schorsing opheft en de APK is verlopen krijg je gelijk een bekeuring opgestuurd.
Dus de eerste rit is naar het APK station na de winter voordat je de bus weer aan gaat melden [[thumbup]]
Gebruikersavatar
Gurt
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 240
Lid geworden op: 01 sep 2015 16:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Gurt »

Klopt wat Frits zegt.
Als je de schorsing opheft en de APK is verlopen krijg je gelijk een bekeuring opgestuurd.
Dus de eerste rit is naar het APK station na de winter voordat je de bus weer aan gaat melden [[thumbup]]
Gelijk is ook weer heel snel... De controle op APK is een administratieve controle die een keer in de zoveel tijd gedaan wordt. Op het moment dat je dan je bus niet geschorst of gekeurd hebt dan ben je de spreekwoordelijke pisang. Wacht je een paar dagen met de APK keuring en wordt er toevallig geen controle uitgevoerd dan krijg je nog geen boete.

Het is dus niet slim om een vervallen APK te laten versloffen. Dan gaat het geld kosten.
Groeten Geert,

en soms Simone
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Bob »

Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Zo, onze bus heb ik zojuist geschorst! Nu de verzekering er nog af en dan flink wat besparen :)

Komende woensdag weer eens verder oefenen met het lassen. Ik ben nog op zoek naar een voordelige plek om plaatwerk voor de hoekjes links en rechts achter te bestellen.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: 'The Yellow Van' Project

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Je bus staat in een bom/brand/inbraak veilig onderkomen?
Waar niemand bij kan komen en waar je zeker van weet dat er niets kan gebeuren?
De verzekering opheffen, zou ik niet zo maar doen.

Theo
Plaats reactie