Koken op benzine?

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Wat ik me al een tijdje (wellicht onterecht) afvraag is of het misschien ook mogelijk is om op benzine te koken in de bus. Dus bij de ombouw van de keuken direct vanaf de tank een leiding te laten lopen. Dat scheelt wederom veel ruimte in de bus want dan hoef ik geen gastank mee te nemen en kan ik die ruimte voor wat anders gebruiken.

Er bestaan immers ook benzine kooktoestellen voor op de camping zoals deze:

Afbeelding

Ik kwam op dit idee omdat ik iemand zag koken met bovenstaande. Mijn afvalwatertank hangt onder de bus en de schoonwatertank wil ik ook tzt daar naar verplaatsen om ruimte te bespraken.

Misschien interessant om te bespreken, want ombouwen is vast wel mogelijk, maar is het wel veilig? Er wordt tenslotte ook door een enkeling de kachel op benzine gebruikt.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Benzinebrander wil je niet in de bus. Die kunnen heftig vlammen als ze verontreinigd zijn of verkeerd opstart. En de verbrandingslucht...... Daarbij, bij deze branders wordt het tankje op voordruk gebracht. Alternatief voor gas zijn de kookstellen op diesel of spiritus die je meer bij boten vindt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door insomnia »

Koken op benzine [[uuhhmm]] ... Naast de verbrandingslucht lijkt mij veiligheid een lastig te beheersen aspect. Mocht je het toch voor elkaar krijgen zou ik okk zeker toetsen of je niet met wettelijke zaken (oa apk) en verzekering in de problemen komt.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door luizenbos »

erik

Als ik kampeer gebruik ik hem al meer dan 20 jaar :!: gebruik geen gewone benzine die vervuild en nu met die 10 % water ehh enanol er in zal het nog slechter zijn maar ik gebruik was benzine

de coleman benzine is beter vervuild je naald minder maar is niet overal te vinden . [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Aspen blauw - no problemo en goedkoper dan de coleman fuel. Op euro95+2T olie deed de mijne (Canadian surplus) het beter dan op coleman fuel. stonk wel een beetje meer.....

ik heb ook ergens een vergelijk gezien van de uitstoot waarbij alkylaatbenzine (aspen blauw 4T) veel beter scoort dan de loodvrij en coleman fuel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb zo'n Coleman éénpits-versie enkele jaren tijdens kamperen met de tent gebruikt. Ik kan er ook niet enthousiast over zijn. Veel roet en stank. En soms ploffen. Nee, lijkt me niks voor in een bus.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Marcel.S »

je kunt er beter 1 kopen zoals de coleman , maar dan voor buiten de bus koken , in de bus kun je het beter op gas houden .

tegenwoordig hebben ze ook inductie in de caravan en ook losse plaatjes , je kunt het vermogen instellen , maar dan moet het wel aan de paal zijn , en meeste camping eigenaren zullen er niet van gecharmeerd zijn , vooral als electra incl is
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een onderbouw dampgastank neemt in de bus geen ruimte in...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Radje69
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
Locatie: Be-Serskamp

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Radje69 »

Erik,
Zou het principe van een standkachel niet toepasbaar zijn, een brandstofpompje ipv van een container onder druk, calibratie zal wel een trial & error proces worden , maar dan kun je rechtstreeks uit je benzinetank tappen en voor de rest hangt de goede werking af van het periodieke onderhoud van je fornuis, gewone benzine zal misschien wat meer roet afzetten op verstuivers , regelmatig reinigen zal een oplossing bieden en misschien van die moderne additieven om injectoren proper te houden . Laat maar iets weten als het idee in praktijk omgezet wordt, ik ben benieuwd

Grtz Koen
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Ik kook altijd op benzine, of petroleum (afhankelijk van welk ding ik heb gepakt). Maar dan wel buiten de bus. Je krijgt toch af en toe vlammen, rookwalmen, lekkende brandstof. Eigenlijk is het bagger vergeleken met gas. Als het binnen moet, en weinig ruimte in mag nemen neem je beter zoiets:

http://www.prosisupermarket.com/admin/P ... A-2-C-.jpg

die kosten ook bijna niks.
En voor je eventuele rdw camperkeuring is het prima.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Steven V schreef:Action heeft die eenpitters en bijbehorende vullingen ook
Ik heb wel eens gelezen dat er een terugroepactie was omdat deze toestelletjes konden exploderen :shock:
Roerdomp schreef:Een onderbouw dampgastank neemt in de bus geen ruimte in...
Geen gek idee, maar hoe vul je dat bij? En past dat nog als er al een schoon en vuil watertank onder hangt? Ik betaalde voor 5 kilo gas in Oostenrijk deze zomer maar liefst 21 euro...
RoonT3 schreef:Alternatief voor gas zijn de kookstellen op diesel of spiritus die je meer bij boten vindt.
Dit vind ik een interessante! Spiritus kan je tenslotte in elke supermarkt krijgen. Iemand ervaring met het koken hiervan? Gaat dit langzamer? Het lijkt me in ieder geval schoner dan op benzine? Vond een interessant filmpje hierover: https://www.youtube.com/watch?v=JbXsBQnCo5I

En het toestelletje (2 pits) ziet er ook nog eens tof uit:

Afbeelding
Hier ook nog voordeling, maar wel in het blauw: http://www.belanus.de/de/Camping/Campin ... 2-fl.-blau

Zet je gewoon los in je bus en met een paar flessen spiritus bespaar je een hoop ruimte. Ik vind het nog niet zo gek klinken, misschien te mooi om waar te zijn.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Ik was inderdaad ook verbaasd over het feit dat je die dingen nog gewoon kunt kopen.

Trouwens, de koelkast lust dan wel weer gas, dus misschien ontkomen we er niet aan...
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
JohanGr
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 dec 2010 20:50
Locatie: Zaandijk

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door JohanGr »

Steven V schreef:Teruroepactie: zou kunnen, maar die dingen worden nog gewoon verkocht. Zal dus wel meevallen met explosies.
Klopt, maar er is nu een verbeterde versie op de markt gebracht.
Groetjes,
Johan
____________________________
T3 Volkswagen T3 Westfalia Joker, 1984 1.9 DG WBX automaat.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Goed om te weten Johan!
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
DeWitteVeder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 jun 2008 10:01
Locatie: Zuilichem

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door DeWitteVeder »

Zover ik weet kwamen de ontploffingen met name voor bij BBQ cq bakplaat restaurants. Waar een grote stalen plaat over zo'n brander werd gelegd waardoor de warmte niet weg kon.
Ik heb een nieuwe en een oude, er is wel het een en ander aangepast, maar de oude werkt fijner, gas druk beter te regelen. De nieuwe kan (maar dat kan ook alleen mijn brander zijn natuurlijk) met name alleen vol aan. Hele kleine regeling naar minder gas, vlak voordat je hem uitdraaid. Ik gebruik beide nog steeds.
Rechts nieuw, links oud model. Onder het dekseltje zijn ze gelijk. Grootste verschillen zijn de brander kop (geen gaatjes meer naar boven) de stickers, pan dragers en de koffersluiting.
image.jpeg
ja... Ze zijn vies, heb ze net nog gebruikt.

Groeten uit Griekenland
Geo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-----------------------------------------------------------
Opnieuw een groene! 1700 diesel.
EX bus: Gesloten bestel DC, 1.9 DG op LPG
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Een koelkast op gas is een absorptie-koelkast en die hebben meestal wat moeite om de boel goed gekoeld te krijgen in warme omstandigheden. Het voordeel is wel weer dat het koud houden geen stroom kost. Dus voor de koelkast hoef je niet perse gas mee te slepen als je een wat 'betere' koelkast kiest. Dus qua ontkomen....

Ik kies er ook voor om straks in de bus te koken op benzine. Inderdaad op wasbenzine of coleman fuel. Het kost iets meer vaardigheid dan met gas. Deze mensen reizen al sinds 2003 en koken elke dag op een Coleman Stove. Dus als we het hebben over gevaar, verbrandingsdampen.... Hoe doen zij het dan?
http://www.landcruisingadventure.com/th ... man-stove/

Het voordeel van zo'n Coleman is dat je het ook uitneembaar kan maken en buiten koken (wel even opletten met je camper-eisen bij de belastingdienst).

Die gasdingen (met cilinders).... ondingen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. We hebben wat keren gekampeerd en kregen het gas niet uit de cannisters. Als je namelijk het vloeibare gas uit de cannisters haalt dan daalt de temperatuur van de cannisters en wordt butaan niet meer gasvormig en kan je ze alleen zomers goed gebruiken. Dagen met temperaturen onder de tien/vijftien graden heb je gas, maar je krijgt het er niet uit. Toen kochten we ieder zo'n Coleman, werkt altijd.

En over de gastank onder de auto. Voor normale T3's lijkt me dat een prima oplossing. Maar ik heb in een aantal filmpjes van onder andere Campervan Culture gezien hoe de standaard Westfalia gastank af en toe tegen rotsblokken aan tikt. Natuurlijk zijn hier beschermplaten voor, maar toch, dat risico wilde ik met mijn Syncro en allerlei rondvliegend modder toch niet lopen. Daarnaast is er altijd wat gedoe om gas te vinden, zelfs LPG, benzine is overal te krijgen.
IMG_5114.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Plaats reactie