Mijn 16" Syncro | motor terug naar het revisie bedrijf

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: aansluiten 2.5L Subaru

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Floris,

Fijn dat je aan het opbouwen bent, dat als eerste. Na zo lang frustratie is dat een mooi resultaat!

Wat betreft de eisen van de rdw voor zitplaatsen weet ik het volgende:

Breedte zitplaats minimaal 40 cm. En de rdw keurt geen zitplaatsen goed die achterstevoren zitten tenzij ze al op een eerder kenteken zijn goedgekeurd (bv vanuit Duitse import). Gordels moet je kijken of je plicht hebt daarvoor of niet. En voor de rest: deugdelijk bevestigd. Een 122 cm plank op een rocknroll scharnier geeft bij een bis uit 82 3 zitplaatsen...

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: aansluiten 2.5L Subaru

Ongelezen bericht door reindert »

hij gaat (eindelijk) lekker!

pk's zijn niet de vijand voor je bak. Dat zijn de NM's.
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: aansluiten 2.5L Subaru

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

kia-bus.jpg
Zo! 8 januari heb een RDW keuring gepland met mijn bus. Hoeft hij niet meer achterop een ambulance. Hoop ik. Ik heb een 1-dags-kenteken waarmee ik naar de keuring rijd. Ik ben benieuwd of alles voorspoedig gaat. De auto is in ieder geval op orde. Er moeten wat kleine puntjes nog aangepakt worden.

Zoals;
de banken vast zetten, draadbomen wegbinden, remleidingen schuren en spuiten. Enz. enz.

Ik ben benieuwd dus.
En ik heb inderdaad geen gordelplicht. Ze zaten er wel in, maar voor het opknappen van het bankje heb ik ze verwijderd.
Hier een aantal regels over de gordels. https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... delgebruik (eventueel kopie)Uiteraard ga ik ze later wel uitrusten met gordels.

Een verzoek trouwens; heeft iemand een kenteken voor mij van een T3 bus met een Subaru EJ25 motor? Als ze dan gaan 'zeuren' over een type goedkeuring kan ik in ieder geval een voorbeeld geven.
Mag natuurlijk , of beter via, PM.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door Mitch »

Wat ik heb meegenomen naar de keuring bij rdw om een vw pl blok op kenteken te zetten:

1. Verkoop overeenkomst motor/vrijwaring auto waar deze heeft ingezeten. Ze willen de herkomst van het blok weten.
2. De motorcode, in mijn geval PL. Geen motornummer gek genoeg (het serienummer).
3. Gegevens over de motor. Deze had ik van carfolio geprint meegenomen (een overzicht van een ‘91 golf II GTI waar het blok origineel in zat) dan hoeven ze vermogen aantal cilinders en koppel etc niet zelf uit te zoeken.
4. De auto en geldig kentekenbewijs.
5. Pinpas met minstens 110 euro er op om af te rekenen (iets van 106 euro ex apk geloof ik).

Bij aankomst vermeld dat het om een motorkeuring en apk keuring ging (in mijn geval) omdat hoewel je dat aangeeft het toch fout gaat.

Let op dat ze het juiste aantal zitplaatsen vermelden! Voor het overige is het een vrij ontspannen bedoeling als je maar bereidt bent te wachten...

Succes, groeten Michiel.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Mitch schreef: 27 dec 2017 18:49 1. Verkoop overeenkomst motor/vrijwaring auto waar deze heeft ingezeten.
- check. :) Zowel verkoop factuur als vrijwaring.
2. De motorcode, in mijn geval PL.
- check.
3. Gegevens over de motor.
- Ah goede, zal ik er nog even bij zoeken.
4. De auto en geldig kentekenbewijs.
- check, check
5. Pinpas met minstens 110 euro er op om af te rekenen
- Hm. Ik zit op een; Prijsindicatie € 143,70

Let op dat ze het juiste aantal zitplaatsen vermelden!
- Ja inderdaad, ik wil straks 7 plaatsen op het kenteken. Ik heb de multivan achterbank. Een extra tussenbakje en de twee voorstoelen.

Voor het overige is het een vrij ontspannen bedoeling als je maar bereidt bent te wachten...

Geduld heb ik :) Laatste keer dat ik een auto liet keuren was invoering van de domeinen van mijn Land Rover. Toen had je nog in elke redelijke stad een keuringsstation. Dan spreek ik echt over 16 jaar geleden.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je gaat dus voor;
importkeuring
motorombouw
weging
APK?
Camper?

Met betrekking tot je trekhaak. (je hebt zo'n universele kogel/pin trekhaak en wat is daar de norm op? 20kn?) Let erop dat ze de 2000kg overnemen en niet wat op je niet originele trekhaak/trekhaakbalk staat (als daar al wat op staat, staat er niks op kan je nog wel eens een probleem hebben bij een controle onderweg met je aanhanger erachter). Bij mij hebben ze de 2 ton uit het CVO van PON overgenomen zonder een gemonteerde trekhaak (geel kenteken). Bij eerdere grijskenteken bussen namen ze de gegevens van de trekhaak over als maximum zolang dit minder was dan volgens de toelating van het voertuig. Maar dat zou het verschil zijn tussen grijs en geel kenteken.

Ik heb eventueel mijn CVO (op chassisnummer) wel beschikbaar. Daar staat ook de 16"uitvoering op vermeld (bandenmaat/rem kombi), 9 zitplaatsen en 2 ton trekgewicht. Of ga je voor de 2500kg?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik hoop op 2500 kg trek vermogen, maar ga voor zeker 2000kg. Daar heb ik wel voldoende documentatie en bewijzen van, maar het is inderdaad wel allemaal indirect. Als ik je CVO kan gebruiken? Maar aan de andere kant.. het blijft een andere auto. Misschien toch maar een CVO aanvragen? Duurt dat lang en hoe duur is dat?

Ik hoor van mensen dat ik zou kunnen bediscussiëren dat ik nu een zwaardere motor heb, zwaardere remmen dat ik daarom die 2500kg wel kan verdienen. Maar als er een papieren tijger-keurmeester staat, dan heb ik pech. De kogel is deze;
mega4025.jpg
D-waarde (een afgeleide van het maximale aanhangwagengewicht) bedraagt 17.2 kn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

En ik ga inderdaad voor;

- importkeuring
- motorombouw
- weging
- APK
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door RoonT3 »

CVO mail ik zo ff

Wat ik er van begrijp (na diverse discussies op het werk en bij controle onderweg) is dat tegenwoordig de trekgewichten op kenteken de fabriekswaarden zijn voor het voertuig. Het is de gebruiker die in de gaten moet hebben of de opgebouwde trekhaak ook daarmee overeen komt. Je kan dus een lichtere trekhaak hebben dan je wagen aankan. Dan mag je niet meer trekken dan je trekhaak aangeeft. Je kan ook een zwaardere trekhaak hebben, dan mag je niet meer trekken dan je voertuig aankan. Daarnaast uiteraard wat jijzelf mag rijden met je rijbewijs........

In het gunstige geval nemen ze de basiswaarde van 2 ton over. Maar als je een piepel hebt die iets op je trekhaak gaat staan zoeken? Zonder typeplaatje op de trekhaak mag je hem denk ik enkel als bagagedrager gebruiken of aanhanger < 750 kg.

D waarde is de verhouding tussen gewicht trekkend voertuig en aanhanger. Hoe hoger de D waarde hoe beter. Ik denk dat de 17kn voldoende is voor een bus/aanhanger combi van maximaal 4600kg. (11kn zou voldoende zijn voor 5200 kg MTM)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Die trekhaak kogel had ik ook.

Prima kogel mits je de juiste bouten gebruikt .
Succes met de keuring .
jeroen pluimgraaff
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jan 2007 19:57
Locatie: katwijk

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door jeroen pluimgraaff »

Schijnt dat je ook weer bouten moet gebruiken met een te hoge waarde. Die schijnen minder een te hebben.
Gr Jeroen
jeroen pluimgraaff
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jan 2007 19:57
Locatie: katwijk

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door jeroen pluimgraaff »

Minder rek . Bedoel ik .
Spellingscontrole 🤤😨😁
Gr Jeroen
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ja goeie, ik lees overal 8.8 bouten, die zitten er nu ook op. Dus dan kan ik die bouten hergebruiken. De trekhaak zelf is alleen niet sterk genoeg, dus die wordt vervangen.

Vandaag de remleidingen nagelopen, opgeschuurd en in de verf gezet.
IMG_1764.JPG
En de extra zitplaatsen geplaatst..
IMG_1771.JPG
Ik herinner me nu dat de rails niet origineel bij het bankje horen, want de gaten komen niet overeen. Mogelijk een caravel bankje en camper rails, of andersom. Ik heb ook geen bankje dat de leuning makkelijk neerklapt. Het maakt niet uit, er zijn makkelijk wat gaten bij te maken in de rails van het bankje en mooi weg te werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Passagiers op de 2de bank zullen niet veel beenruimte hebben.
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door reindert »

Voor ik het vergeet: trek alles wat er niet in hoeft te zitten er uit. Ga voor zo min mogelijk kilo's. Je weet immers nooit wat ze nog eens een keer gaan verzinnen! Een glijframe hoeft er niet onder. Zo ook geen reservewiel met houder, las je maar een spuitbusje bij je hebt., etc...
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | bezig: op voor de keuring! 8 januari

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Jup, daarom heb ik er momenteel ook geen glijplaat vooronder zitten. Alleen de hoognodige dingen.
de bankjes, stoelen en verder niets eigenlijk.

Nog wat documentatie opgezocht wat betreft mijn trekhaak.
De trekhaak die Paruzzi verkoopt is een Maypole, met het certificaat; https://maypoleltd-my.sharepoint.com/pe ... 4831875acf
En een rekensom met excel; http://www.stootbalk.nl/koppelinrichting/
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Plaats reactie