Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Mee eens.
Maar dakleer is wel zwaar en dat zou dan per definitie geluidabsorberend, -dempend of -werend moeten zijn.
Voor alle zekerheid heb ik ook nog hoogpolig wollen tapijt weer bovenop het dakleer in de bestuurderscabine gelegd en daar dan weer de rubberen matten overheen.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Welleens gezien dat ze bij een t4 van die kunstof wielkuipkappen plaatsen beplakt met tapijt om geluid van de banden te voorkomen.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door kroonhome »

Theo Postma schreef: 06 mar 2018 07:25 Ik blijf bij de andere optie, waar ook niemand aan wil.
De raam rubbers die gaan lekken.
De Rooie is nu bijna 34 jaar oud, door Reimo voorzien van glaswol, geen gas koelkast, en roest was er wel.
Maar niet met als oorzaak de isolatie, deze was kurk droog.
Rubbers en naden kit wat uitdroogt geeft roest kans om toe te slaan.

Theo
Hierbij mijn ervaringen welke volgens mij overeen komen met die van Theo.

Wanneer de raam rubbers lekken of er gaten zijn geroest onder het raam rubber loopt het water aan de binnenkant naar beneden. Aan de voorkant heeft dit bij mij roest onder de rubberen matjes van de instap bakken veroorzaakt. Dus eens met Theo, in combinatie met condensatie wordt het nog erger.
Bij de achterklep zat onder het raam rubber ook een gaatje geroest waar het water naar binnen kon maar naar onder toe was nergens roest te bekennen. Ook hier zit glaswol maar ook openingen onderin de achterklep. Met mijn portieren en schuifdeur is na 34 jaar niets aan de hand, waarschijnlijk vanwege de openingen onderin.

Over de naden kan ik niet veel zeggen, deze zijn nog netjes (roest vrij en niet gescheurd)

Mijn koelkast wordt sporadisch op gas gebruikt, wanneer de bus aan de paal is aangesloten draait deze op 230 volt. In beide gevallen wordt het rooster aan de achterzijde warm wat zeker bijgedragen heeft aan extra condensatie op het plaatwerk.
De vorige eigenaar heeft de standkachel veel gebruikt, blijkt uit de verschroeide/verkleurde vloerbedekking bij het inblaas rooster. Dus de condensatie zal er in het verleden ook in ruime mate geweest zijn.......

Glaswol houdt weinig vocht vast dus droogt bij ventileren vrij snel. Mijn ervaring is ook dat het glaswol droog is.

Mijn conclusie is wanneer je de camper niet gebruikt voor het kamperen in de winter je deze beter niet moet isoleren.
Isoleer je wel dan dit consequent doen en zorgen dat vocht achter de isolatie weer kan verdampen via openingen naar buiten.
Voorkomen dat er vocht achter de isolatie kan komen is m.i. praktisch onmogelijk..... :cry:
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Plaats reactie