Versnellingsbak kraakt en schraapt

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Romusters
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 aug 2018 19:30

Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door Romusters »

Hoi allemaal!

Als eerste, ik ben nieuw hier en ben een aantal zaken over mijn geschiedenis met T2 en T3 busjes aan het uit eenzetten op een voorstel ronde pagina. Een aantal zaken die ik vertel gaan over: de speciale kenmerken van de brandweer bus en diefstal.

Op maar meteen ter zake te komen: onze bus kraakt en schraapt wanneer de bus in de versnelling wordt gezet en het koppelings pedaal normaal omhoog wordt gedaan. Het gaat om elke versnelling, maar het lijkt wat vaker te gebeuren met de tweede, dan bijna evenvaak met de derde, maar met afstand soms de eerste. Het lijkt ook alsof het meer gebeurd als de bak warmer is (omdat we langer rijden).

Na een lange reis naar Polen, vernamen we na 1500 km dat de bus slechter begon te schakelen. Na 2000 km kregen we de bus praktisch niet meer in de versnelling zonder dat de bak veel lawaai maakte. Na het ontluchten van de koppelingscilinder bij het motorblok ging het beter en konden we naar huis rijden (in een rechte lijn, we zaten ook echt in de verste uithoek van Polen). Eenmaal thuis gekomen hebben we beide koppelingscilinders vervangen. De versnellingsbak olie is voldoende en een half jaar geleden is het ververst.

-edit- Het gaat om een 4 bak.

Ik vermoed dat het de synchromesringen zijn. Of misschien de koppelingsplaten? Weet iemand wat het kan zijn?
Ik heb de hele onderhoudsgeschiedenis van de bus mocht het helpen.
Laatst gewijzigd door Romusters op 11 nov 2018 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Robert

Eigenaar van voormalig T3 bestelbus 4 bak uit 1989, nu kampeerauto!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door RVB »

Van deze afstand is het lastig te beoordelen, vanzelf. Bij mijn bak die aan het overlijden was kreeg ik de raarste kuren, steeds meer wisselend.. soms niet in de versnelling. Soms niet er uit. Ik bad zelfs in zijn vrij nog een soort van aandrijving. Hij gaf een soort van hikjes naar voren. Ik weet uiteindelijk niet wat het was. Op dit forum ergens staat de dizcussie. En er zijn er vast meer gopics te vinden.

Omdat er wat veranderde bij het werk aan koppeling zou je eens moeten uitzoeken of eea mechanisch wel klopt. Hoe ver wordt dat heveltne invedrukt. Zig het goed vast. Genoeg gefixeerd. Of beweegt hij.mee. Zit het steuntje er wel op.

Mbt de bak. Aan de zijkant heb je de schakelstang verbinding. Ik heb mogen voelen aan een losse bak die stuk was en edntje die goed was. Met de goede kon ik vrij soepel met de hand hem in alle 6 versnellingen zetten. Het liep vloeiend. In de versnelling kwam hij met een soort klik. Bij een slechte bak voelde het niet lekker. Het ging niet. Of het ging schaperig. Veel weerstand.

Dit is wat ik bedenk. Dat je wat in de tolics zoekt, even de mechaniek checkt en met de hand kijkt of je de versnelling kan bedienen.

Groetjes Rolf
Romusters
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 aug 2018 19:30

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door Romusters »

hylkeanne schreef: 10 nov 2018 20:32 Als je stilstaat en het gebeurt dan is het niet de synchromesh, de eerste versnelling en achteruit hebben (bij een 5-bak iig) geen synchromesh.

Ik zou zeggen de drukgroep van de koppeling. Versnellingsbak is eenvoudig te demonteren en een koppelingsset voor een T3 is niet zo duur.

Hylke
Het gebeurt bij stilstand, maar ook tijdens het rijden met terug en op schakelen. Het gaat om een 4-bak. Dit heb ik toegevoegd aan mijn eerste post.

Ik heb de reparatie geschiedenis er even bijgepakt. De volgende zaken zijn vervangen in de versnellingsbak op 28-08-2015 bij Garagebedrijf Check te Utrecht bij kilometerstand 193243 (nu ongeveer 300000):
  • uit en in bouwen versnellingsbak en price as + keerring vernieuwen (55 euro)
  • top lager (17 euro)
  • geleidebus druklager (23 euro)
  • koppelingsset (160 euro)
De koppelingsset is dus al een keer vervangen. Zou het kunnen dat die weer vervangen dient te worden?
In 2013 is de complete motor gereviseerd door Mannessen Soesterberg bij kilometer stand 157694.
In 2013 is de toplager en priceass ook al een keer vervangen.
In 2010 is de toplager, keering, geleidehuls druklager en koppelingset ook al vervangen.

Mijn vragen zijn:
  • Is het normaal dat de top lager, price as en koppelingsset zo vaak wordt vervangen?
  • Is de versnellingsbak af?
  • Wat zou het kunnen zijn waardoor de versnellingsbak kraakt en een schrapend geluid maakt bij op en terug schakelen, rijdend en in stilstand?
Mvg,
Robert

Eigenaar van voormalig T3 bestelbus 4 bak uit 1989, nu kampeerauto!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door RVB »

Het is verstandig om de priceas lager te vervangen als je de motor van de vbak af is. Zo te zienhebben ze dat gedaan. Verder zegt het mij niet veel wat er 107.000 km geleden is gedaan. Wat er precies in de bak aan de hand is is te beredeneren, maar wel koffiedik kijken. Sowieso als er wat mis is met de bak zelf, maar ook met koppelingsplaten, druklager of priceas dan moet debak er onder uit. Voor die tijd is het wel handig om andere oorzaken uit te sluiten. Vandaar dat ik zdviseer om die mechanische functie van de koppelingsgever(nemer? Steeds in de war.. afin achtern) te checken. Kijk ook naar dat wat het stangenstelsel doet als je schakeld.

Gr. Rolf.
Romusters
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 aug 2018 19:30

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door Romusters »

Welke olie gebruiken jullie eigenlijk? Ik heb er nu een 75W-90 GL-4 premium synthesisch in. Ik heb me laten vertellen dat het daaraan kan liggen. Mogelijk is een versnellingsbak olie met een hoger warmtegetal beter? Bijvoorbeeld een 75W-140?
@Hylke: Ik zal het deze zomer doen. Ik heb geen eigen garage, dus kan nu pas weer klussen :)

Gr. Robert
Mvg,
Robert

Eigenaar van voormalig T3 bestelbus 4 bak uit 1989, nu kampeerauto!
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door hippie »

Hoi Robert , wil zelf ook de v-bakolie verversen en ga naar aanleiding van dit topic voor kroonolie sp 1011 .
viewtopic.php?f=15&t=27602&hilit=Versnellingsbakolie
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door servicebus »

Dit soort zaken blijft toch gissen op afstand.
Idd de bak inclusief koppeling demonteren.
Vind je hier niks raars aan dan zal toch de bak open moeten.
Of je gaat dan op zoek naar een andere bak, maar met spullen van deze leeftijd kun je dan evengoed nog bedrogen uit komen.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Romusters
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 aug 2018 19:30

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door Romusters »

hippie schreef: 21 mei 2019 09:04 Hoi Robert , wil zelf ook de v-bakolie verversen en ga naar aanleiding van dit topic voor kroonolie sp 1011 .
viewtopic.php?f=15&t=27602&hilit=Versnellingsbakolie
Interessant. Mijn price-as keerring is ook lek. Zou het daar door kunnen komen? Ik begrijp dat het tot een bepaalde mate gissen is, maar wil toch eerst al de goedkope oplossingen proberen :P
Verder is de hulpkoppelingscilinder recentelijk vervangen. Wanneer ik deze ontluchtte, kon ik gewoon weer verder rijden en schakelen. Mogelijk komt dit doordat de bak afgekoeld is, maar we hebben de cilinder toch vrij snel ontlucht.
Laatst gewijzigd door Romusters op 21 mei 2019 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Robert

Eigenaar van voormalig T3 bestelbus 4 bak uit 1989, nu kampeerauto!
Romusters
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 aug 2018 19:30

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door Romusters »

servicebus schreef: 21 mei 2019 09:54 Dit soort zaken blijft toch gissen op afstand.
Idd de bak inclusief koppeling demonteren.
Vind je hier niks raars aan dan zal toch de bak open moeten.
Of je gaat dan op zoek naar een andere bak, maar met spullen van deze leeftijd kun je dan evengoed nog bedrogen uit komen.
Het werkplaatshandboek geeft aan dat de motor er dan ook uit moet. Aangezien dit behoorlijk veel werk is en ik niet zo veel geld heb, wil ik eerst goedkope(re) oplossingen proberen.
Eigenlijk denk ik dat het de synchromesringen zijn. Het koppelings mechanisme is door een bevriende monteur goed bevonden.
Mogelijk is het een lek ergens. De hulpkoppelingscilinder ontluchten verhielp de problemen met schakelen wel tijdelijk. Na vervanging van deze cilinder blijft het probleem alsnog niet volledig weg. Zou het een lek kunnen zijn? Een lek door de price-as keerring? Ik zie in de reparatie historie dat deze al twee maal vervangen is.
Mvg,
Robert

Eigenaar van voormalig T3 bestelbus 4 bak uit 1989, nu kampeerauto!
Romusters
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 aug 2018 19:30

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door Romusters »

Ik moet er wel bij zeggen dat we vooral tijdens de zomervakantie last van hebben... Zal temperatuur zoveel invloed hebben?
Mvg,
Robert

Eigenaar van voormalig T3 bestelbus 4 bak uit 1989, nu kampeerauto!
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door hippie »

Bij onze bus schakeld die niet lekker van 1 naar 2 als de v-bak koud is , als v-bak op temperatuur is niks aan de hand .
Ik weet ook niet hoe oud de olie is , daarom wil ik die verversen .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door servicebus »

Is de koppelings cilinder echt goed ontlucht?
Dit wil nog wel een een tijdrovend klusje zijn.
Nog een keer goed ontluchten kost niks, is het proberen dus wel waard
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door luizenbos »

Robert

Ondanks dat je de bak een half jaar geleden hebt olie hebt ververst zou ik toch maar even nog eens kijken de bak olie in zit genoeg dan :D het wil wel een via de keerring van je homokoneten vanuit je bak via achter in je homokoneten komen dat verdunt niet alleen de homokoneet vet maar heb je ook extra lekkage :idea:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Romusters schreef: 21 mei 2019 11:33 Het werkplaatshandboek geeft aan dat de motor er dan ook uit moet.
Zowel bij een benzine als een diesel kan je de v-bak uithalen en de motor laten zitten. Bij een benzine moet je wel een takel/riem aan de motor hangen tegen het kantelen.
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door rick »

Koppelingsvork in orde (las gescheurd?)
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Versnellingsbak kraakt en schraapt

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De historie met koppelingswissels is vreemd. Met de km stand die de bak heeft zal je eerder aan revisie toe zijn dan aan een eenvoudige en goedkope oplossing.

Ik heb vrijwel 100k probleemloos gereden met mijn bus tot deze opeens vastliep in achteruit. Revisie kost me 3000 euro. Alles kapot, eindoverbrenging, G en R tandwiel, lagerschild, priceas, nog oude synchroon tandwiel 3e/4e, nieuw 4e tandwiel, alle lagers en schakelvoeringen en pakkingen en keerringen. Op basis slijtagebeeld heeft de bak meer dan 200k gereden misschien wel 300k. Probleem ontstaan door uitlopen van het doppelkegelrollenlager in het lagerschild waardoor er speling op de as met pignonwiel is ontstaan. Daardoor is de as met G en R tandwiel in elkaar gedrukt en zijn de tandwielen ingelopen op elkaar en het bakhuis. Door verschuiven van pignonwiel op kroonwiel de eindoverbrenging aan gort. Vanwege het vele slijpsel van de tandwielen en alu bakhuis kan je niet anders dan ook de lagers vervangen. Op lagerschild te veel speling op klemming van de hoofdlagers en met extra opsluitplaat voor het lager ook geen oplossing. Bak wordt nu goed en kompleet opgebouwd in ieder geval.

Klinkt als horror en is het ook voor mijn budget maar het kan zomaar goed fout zijn
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie