De oranje 1900 WBX

Deel je werk met het forum,
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mille4488 »

Hoi iedereen,

Ik ben Emiel, 22 jaar, uit Belgie. In mijn zoektocht naar een tof project kwam ik uit op het bouwen van een t3 campeerbusje.
De knoop doorgehakt en men bus, een oranje 1900 WBX DG panelvan uit 1986, staat op de oprit.

Dit is men eerste t3 project, dus ik ben nog een beginner op het vlak van techniek aanwezig in de bus.
Heb al erg veel nuttige informatie kunnen terugvinden op dit forum, bedankt voor dit mooi archief.

Uit bijgevoegde foto's zal blijken dat het een stevig project gaat worden. De bus is in slechte staat en heeft aandacht nodig.
Hier ga ik dus de komende maanden zeker men werk mee hebben.
zij comp.jpg
De motor leek me wel vrij geschikt voor mijn camper, de 1.9 wbx is hopelijk krachtig en betrouwbaar.
Hij ziet er wel vrij versleten uit, dus een groot onderhoud gaat nodig zijn.

motor comp.jpg
Bus voorzien van LPG installatie, maar deze staat niet op papieren dus die ga ik uitbouwen.
Simpele klus of komt hier nog wel wat bij kijken?

Het plan:
Stap 1: Alles kuisen en stickers verwijderen.
Stap 2: Alle onnodige plaatwerk binnenin verwijderen.
Stap 3: Alle roestplekken bijwerken.
Stap 4: Technisch volledig in orde zetten.
Stap 5: laten keuren
Stap 6: Basis leggen voor een camper
Stap 7: Interieur plaatsen in de camper
Stap 8: Details afwerken
Stap 9: Heerlijk Europa verkennen (zomer 2021 is het doel)

Ik heb al wel wat documentatie gevonden over de bus en de motor.
bentley manual
1.9 WBX handleiding
*mod edit* ik heb de links weggehaald, je mag hier geen illegale documenten delen.

Zijn er nog interessante documenten of video's ivm de 1.9 dg wbx motor? Altijd welkom!

Het eerste grote obstakel is nu de aanwezige roest overwinnen. deze is het meest aanwezig op de linkerflank achteraan onderaan.
De gehele lak van de bus is niet perfect maar wel mooi origineel, ik zou de bus liefst niet opnieuw volledig willen herschilderen.
Plan is om harde panelen in de plaats te lassen en dan lokaal bij te werken met de spuitbus.

Grote vraagteken voor mij is of dit er deftig uit zal zien, hoe schatten jullie dit in?
Volkswagen l20b brilliant orange de correcte kleur?
roest1 comp.jpg
roest2comp.jpg
roest3comp.jpg
De verdere plannen op vlak van camper ombouw behandel ik pas als we in dat stadia van het project zitten.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite, ik geef verdere updates over het project.
Emiel

P.S. breng me op de hoogte indien ik zondig op de forum regels, dan pas ik het aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door luizenbos »

succes Emiel [[thumbup]]

leuke bus Er word er weer 1 gered en we houden natuurlijk van foto's [[toast]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Weet je zeker dat de motor op LPG loopt?
Ik zie hier niets van in zitten wat lijkt op een verdamper oid

Theo
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Ewout »

Een mooie oranje! Succes met de roestoratie [[thumbup]]
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik zie ook vrij weinig van LPG aanwezig, maar mocht het er zitten dan is het best eenvoudig uit te bouwen. Veel succes met dit project!

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door krisg »

Hoi Emiel, Welkom.
Daar is wel wat werk aan :) maar je ziet het zitten zo te zien.

Je woont ook niet eens zo ver van ons, wie weet spreken/zien we mekaar wel ooit (nadat het hele corona gedoe achter de rug is).
Wat het bijwerken met spuitbussen betreft, je gaat dat blijven zien denk ik. Als je wil kan ik je misschien wel een carrosier aan de hand doen die dat kan doen.

Let ook op met keuren, is je bus nu als camper ingeschreven ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mille4488 »

Bedankt iedereen voor de toffe reacties, extra motivatie om er in te vliegen!

IMG_20200320_150825_50.jpg
Deze zit er in + vuldop achter de nrplaat. Is dit een gastank voor verwarming of zijn de componenten voor lpg al van de motor gehaald en enkel de tank blijven zitten? Gaat er in elk geval gewoon helemaal uit.


@krisg kan je me advies geven wat keuring betreft? Deze bus is zonder geldige keuring gekocht dus ik kan er wel wat kanten mee op denk ik (oldtimer, lichte vracht, camper, ...) Plan is om deze een camper interieur te geven en in de zomermaanden/weekends mee op vakantie te gaan. Wat doen de meeste mensen in mijn situatie? wat is het voordeligste qua verzekering/beperkingen/...

@StevenV Da's geen slecht idee, lijkt me een mooie middenweg tussen de spuitbus en de professionele carrosier. Ik ga dit bekijken. Iemand die me de kleurcode kan bevestigen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Even kijken waar de slangen de motor ruimte in gaan, en wat zie je daar?
Waar gaan deze heen?

Theo
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mille4488 »

Een maandje verder en we zijn er al in kunnen vliegen. Begonnen met de volledige demontage van de bus en er zijn (buiten de zijspiegel die er aan moest geloven :lol: ) nog niet te veel verroeste lijken uit de kast gevallen.

Het is een hele klus maar ik kan er veel uit leren dus is het me wel waard om alles te demonteren en te inspecteren.
Ik film ook alles zodat ik weer weet hoe het terug in elkaar kan. Meteen dan maar een video gemaakt van men verzamelde beelden.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=RplMZUR ... dex=2&t=0s[/embed]

Zo staat de bus er nu dus bij:
91979330_1139180429772956_667787407877210112_n.jpg
92358942_688100001963415_3770493343243436032_n.jpg
92463297_536135187286703_8178536760096063488_n.jpg
De volgende stappen zijn nu om nog verder aan de onderzijde te demonteren, vervolgens het motorblok te demonteren en dan een lijst te maken van alle onderdelen die ik ontbreek of ga vernieuwen.

Graag zou ik de onderkant ook een roestwerende behandeling geven, welke producten en stappen raden jullie mij aan? Dit had ik in men hoofd:

=> Reinigen van de onderkant => Erge roest afschuren => eventueel de schade oplassen => Roestomvormer over het onderframe borstelen => Primerlaag op het frame aanbrengen => Laklaag op het frame aanbrengen => ??? Beschermende coating aanbrengen ??? (welke coating?)

Klopt dit of zijn hier betere manieren voor?

Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door blauw »

WoW, lekker alles losschroeven! Wat een luxe dat je deze ruimte hebt. Filmpje ook erg leuk. Weer vastzetten wordt een groot avontuur! Dit wordt een bus waar je heel veel plezier van gaat hebben, als ie klaar is.
Over roest aanpak (wij Nederlanders schrijven alles volgens de spellingregels aan elkaar vast, maar de autocorrect vindt dat bij r o e s t a a n p a k niet goed, van mij mag autocorrect uitgeschakeld worden..) zijn verschillende manieren / meningen te vinden op het forum. Is boeiende lectuur wat mij betreft. Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen. Ook zul je dan de aanpak van binnenuit vinden; de naden met vet van binnenuit beschermen (Mike Sanders vet..).
Succes met het project en blijf foto’s posten. Heel leuk om te volgen. Jullie zijn in ieder geval niet vergeten de ‘ b e f o r e ‘ (ik haat de autocorrect :-) ) foto’s te laten zien, die vergeet ik altijd te maken...

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Ewout »

Complimenten hoe jullie deze bus aanpakken en vooral: Mooie video!
Ook handig als ‘how to’ voor minder ervaren sleutelaars die iets moeten demonteren.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door hippie »

Las-tafel is ook mooi .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Leuk filmpje , weer ideetje opgedaan . De hoeveelheid roest vind ik nog meevallen .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
sjoerd_b
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2018 10:39

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door sjoerd_b »

Als je hem zo leeg hebt zou ik eens kijken naar een kantelbrug, maakt het leven een stuk makkelijker.
Mvg, Sjoerd
Gebruikersavatar
Wouter jb
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017 21:00

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Wouter jb »

Mooi gefilmd en gemonteerd. Goeie bus en idd een Kantelbrug is fantastisch, Ik heb een autovip, verder gebruik ik bij roestbehandeling owatrol en Mike Sanders. Ga je project volgen....
Groet Wouter

1600cc T3 1980
Kip Kompakt 300 1982
Citroen c5 break 2006
Stevens e-bike 2017
Trek mountainbike
NS businesscard
Mille4488
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2020 19:48
Locatie: Wijgmaal België

Re: De oranje 1900 WBX

Ongelezen bericht door Mille4488 »

Hartelijk dank voor al die fijne reacties! Da's een hele motivatie om de tijd te blijven nemen om die video's in elkaar te steken.

We zijn weeral een hoofdstuk verder in het T3 avontuur. Eerst het dashboard gedemonteerd, de motor is eruit en alle componenten zijn er af.
Daar hoort natuurlijk een video bij:

https://youtu.be/_qLxNlSfomA

92935874_519396432056211_7020457601062141952_n.jpg
Dat ging al bij al relatief goed, afgezien van de 2 kapotgebroken uitlaatbouten. Kan ik deze uitboren en hertappen of beter 2 staafjes oplassen en hier draad op snijden?

Volgende stappen:
- Carbu reviseren
- Motor opkuisen en compressie testen + basis onderhoud
- Onderkant van de bus afspuiten en behandelen
- Onderdelen kuisen
- Beginnen aan carrosseriewerk (plaatwerk staat in Nederland op mij te wachten maar ik kan de grens niet over :???: )

En dan rest er mij helaas ook de grote ramen-in-een-panelvan kwestie. Ik zou erg graag 2 schuif/klap ramen in mijn bus zetten (in schuifdeur en boven keuken) en uit het topic van Arnie82 kan ik meteen afleiden dat dit niet de eenvoudigste klus is.
Als ik het goed voorheb is er in een panel van geen raamvorm 'uitgeponsd' in de panelen waardoor de zelfgeplaatste ramen verder naar buiten zullen steken en er complicaties optreden met de standaard raamrubbers?

Als iemand mij op weg kan zetten met welk type ramen en welk type rubbers ik geholpen ben (als die er dan al zijn) dan zou dit fantastisch zijn. Voorbeelden van Alternatieven of interessante topics zijn ook erg welkom!

Wat de kantelbrug betreft, erg leuk ding! Ik denk dat ik meer geholpen zou zijn met een hefsysteem dat ook helpt bij het plaatsen van de motor etc. Wat zijn de ervaringen met een volkswagen T3 in combinatie met de HBM Mini autobrug €299? Die lijkt me iets compacter en toegankelijker. (wel minder handig)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet Emiel
Plaats reactie