Mijn 16" Syncro | motor terug naar het revisie bedrijf
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Ik heb inderdaad geen kachel in de bus maar nu wel een standkachel, dus...
En ik hoef de slangen niet persé door te verbinden, want hij neemt nu ook al de kortste weg, dus via de H (paarse lijn) weer terug.
Dus als ik hem doorverbindt, dan blijft het een beetje hetzelfde.
En ik hoef de slangen niet persé door te verbinden, want hij neemt nu ook al de kortste weg, dus via de H (paarse lijn) weer terug.
Dus als ik hem doorverbindt, dan blijft het een beetje hetzelfde.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
De weg blijft hetzelfde maar je sluit een onderdeel uit. Dat zou voor mij de reden zijn een verbinding te maken. Uiteindelijk is er wel de kans dat je op zondag in je garage een verbinding gaat vinden maar iets in de winkel halen is lastig nu.
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Bij mijn ombouw heb ik deze klep gebruikt
Deze zit ergens ter hoogte van de versnellingsbak in het kachel circuit. Bij dicht stuurt hij het warme water (via het expansievaatje) direct naar de thermostaat, bij open gaat het richting de kachelradiator en dan (via het expansievaatje) terug naar de thermostaat.
Ik had de klep eerst boven het reservewiel zitten, maar dan fluctueerde de temperatuur nogal van 87c tot 105c. nu lijkt het stabiel rond 90c te zitten.
Maak verder geen gebruik van reversed manifolds of tom shiels adapters.
Deze zit ergens ter hoogte van de versnellingsbak in het kachel circuit. Bij dicht stuurt hij het warme water (via het expansievaatje) direct naar de thermostaat, bij open gaat het richting de kachelradiator en dan (via het expansievaatje) terug naar de thermostaat.
Ik had de klep eerst boven het reservewiel zitten, maar dan fluctueerde de temperatuur nogal van 87c tot 105c. nu lijkt het stabiel rond 90c te zitten.
Maak verder geen gebruik van reversed manifolds of tom shiels adapters.
Mvg, Sjoerd
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Vanwege problemen met de koeling is mijn blok te heet geworden. Er komt ook uitlaatgas uit het koelwater.
Dus morgen ga ik weer het blok er uit halen.
Als het goed is heb ik het probleem met de koeling opgelost met de Tom Shiels ring.
Om mijn gedachten even op iets anders te brengen heb ik maar het één ander uitgezocht over plaatje, sticker en de m-codes.
https://beakerbus.nl/informatie/chassis ... tie-codes/
Ik heb hier alle koelschema's onder elkaar gezet. Met wat overwegingen;
https://beakerbus.nl/2020/koelsysteem-met-een-subaru/
Een samenvatting;
Dit is het koelschema van de bus oorspronkelijke DJ motor;
Dit is van de Subaru motor in een Subaru auto;
https://beakerbus.nl/wp-content/uploads ... kerBus.jpg
Dit is het systeem wat ik er in had van RJES;
Intussen ben ik er achter dat het in mijn bus niet goed werkt. En ik heb er alles aan gedaan. Nieuwe buizen van voor naar achter, nieuwe radiateur, maar het werkt alleen als mijn thermostaat er niet in zit. En mijn kachel heb ik sinds de Subaru motor niet meer warm gekregen. Terwijl mijn thermostaat in kokend water prima open gaat.
Plaatje van de nieuwe buizen.
En een nieuw expansievaatje;
Dus nu heb ik alles aangesloten volgens Tom Shiels oplossing;
En dan nu de motor er uit halen kijken naar mijn koppakkingen in de hoop dat alles het weer goed gaat doen.
Dus morgen ga ik weer het blok er uit halen.
Als het goed is heb ik het probleem met de koeling opgelost met de Tom Shiels ring.
Om mijn gedachten even op iets anders te brengen heb ik maar het één ander uitgezocht over plaatje, sticker en de m-codes.
https://beakerbus.nl/informatie/chassis ... tie-codes/
Ik heb hier alle koelschema's onder elkaar gezet. Met wat overwegingen;
https://beakerbus.nl/2020/koelsysteem-met-een-subaru/
Een samenvatting;
Dit is het koelschema van de bus oorspronkelijke DJ motor;
Dit is van de Subaru motor in een Subaru auto;
https://beakerbus.nl/wp-content/uploads ... kerBus.jpg
Dit is het systeem wat ik er in had van RJES;
Intussen ben ik er achter dat het in mijn bus niet goed werkt. En ik heb er alles aan gedaan. Nieuwe buizen van voor naar achter, nieuwe radiateur, maar het werkt alleen als mijn thermostaat er niet in zit. En mijn kachel heb ik sinds de Subaru motor niet meer warm gekregen. Terwijl mijn thermostaat in kokend water prima open gaat.
Plaatje van de nieuwe buizen.
En een nieuw expansievaatje;
Dus nu heb ik alles aangesloten volgens Tom Shiels oplossing;
En dan nu de motor er uit halen kijken naar mijn koppakkingen in de hoop dat alles het weer goed gaat doen.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Mooie nieuwe spullen maar wel weer een hoop werk Floris ik hoop voor jouw dat de koeling problemen daarmee opgelost kunnen worden [[toast]]
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Ha Frits, ik hoop het ook...
Vandaag de motor er uit,
morgen even wegbrengen.
Vandaag de motor er uit,
morgen even wegbrengen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
In principe ligt het blok er in een uurtje uit voordeel is wel dat je enorm goed je bus leert kennen. Dus het heeft positieve kanten. Maar ik hoop snel weer te rijden.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Misschien een domme vraag, maar heb je zelf de aansluitingen van het koelsysteem uitgezocht of is dit eerder door iemand verzonnen?
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Ha Douwe, het is niet door mij verzonnen. Er zijn een paar gedachten van mensen hoe de koeling moet lopen met een Subaru blok in een T3. De Engelse Richard Jones Engineering (RJES), Tom Shiels oplossing en er zijn nog een paar te vinden op thesamba.com, het Amerikaanse forum voor Volkswagens.
Ik had RJES, maar dat werkte niet lekker. Thermostaat ging laat open, motor raakte oververhit als ik er een thermostaat in heb en de kachel in het dashboard ontving nooit warm water, ondanks goed ontluchten.
Nu ga ik de route van Tom Shiels volgen wat meer op het T3 ontwerp lijkt en er wordt een extra leiding voor het korte circuit van de Subaru gelegd.
Probleem met een Subaru motor is dat het korte circuit door de kachel loopt. Dus deze verbinding is altijd open als de kachel uit is wordt gewoon geen lucht door de warmte wisselaar gehaald. De route door de gasklephuis is een vrij dunne slang.
Ik had RJES, maar dat werkte niet lekker. Thermostaat ging laat open, motor raakte oververhit als ik er een thermostaat in heb en de kachel in het dashboard ontving nooit warm water, ondanks goed ontluchten.
Nu ga ik de route van Tom Shiels volgen wat meer op het T3 ontwerp lijkt en er wordt een extra leiding voor het korte circuit van de Subaru gelegd.
Koeling bij een Subaru;BeakerFlo schreef: ↑22 mar 2020 09:40 De 'Automatic Heater Bypass' is een open verbinding.
Dit is dus een RJES oplossing;
bron: https://www.rjes.com/html/cooling_system.html
Dit is een Tom Shiels oplossing;
bron: http://subaruvanagon.com/tom/Cooling%20System.htm
Dit is hoe het origineel bij VW zat bij een VW motor volgens de Bentley.
Probleem met een Subaru motor is dat het korte circuit door de kachel loopt. Dus deze verbinding is altijd open als de kachel uit is wordt gewoon geen lucht door de warmte wisselaar gehaald. De route door de gasklephuis is een vrij dunne slang.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Meer info en tekeningen;
https://beakerbus.nl/2020/koelsysteem-met-een-subaru/
https://beakerbus.nl/2020/koelsysteem-met-een-subaru/
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Weer een flinke klus zo Floris. Hopelijk zijn hierna alle kinderziektes verholpen en kun je verder met genieten van je prachtige bus. Via andere kanalen de afgelopen tijd ook al wat voor bij zien komen van je werk aan het interieur. Is daar nog nieuws over te melden? Toch wel benieuwd hoe je bus er straks van binnen uit ziet.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Is de waterpomp in het Subaru blok opgewassen tegen de weerstand die 10 meter koelwaterleiding geeft?
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- TheoT3
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
- Locatie: Leuven
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Een goede opmerking dat van die te zwakke waterpomp. Ik ken een geval van uitbreiding centrale verwarming in een huis waar de uitbreiding ook niet werkte; Tot er iemand zei zet een zwaardere circulatie pomp. En dat was de oplossing na lang sukkelen.
succes
Theo
succes
Theo
Theo
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Ha Klaas, van binnen loopt het gestaag verder. Alhoewel nu de tank er onder uit is en ik me even focus op de benzine leidingen en de carrosserie achter de brandstof tank. Zo ziet het er nu van binnen uit.;VW_Sk8r schreef: ↑12 jun 2020 10:31 Weer een flinke klus zo Floris. Hopelijk zijn hierna alle kinderziektes verholpen en kun je verder met genieten van je prachtige bus. Via andere kanalen de afgelopen tijd ook al wat voor bij zien komen van je werk aan het interieur. Is daar nog nieuws over te melden? Toch wel benieuwd hoe je bus er straks van binnen uit ziet.
Ik heb mijn oude multivan panelen er bij gepakt en ga deze een kleurtje geven en weer plaatsen. Het wordt een combinatie van alpine wit met een zandkleur.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Dit is inderdaad wel een puntje om over na te denken. Nou heb ik mijn koel systeem aangepast zodat de thermostaat eerder open gaat. Er komt wel warm water in de radiateur want ik. Heb eens met een hitte pistool de boel nagemeten... Maar het kan geen kwaad om het toch te checken.. Kan er natuurlijk altijd een zwaardere in zetten, volgens mij heeft dat weinig nadelen.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Nu de motor er uit is heb ik dus kans om de benzine leidingen eens goed te bekijken.
Deze leidingen vervang ik maar even. Vond ergens 100% ethanol bestendige slangen, dus dan ben ik in ieder geval van het ethanol vraagstuk af. Ik heb er hier een verhandeling over geschreven; https://beakerbus.nl/2020/nieuwe-brandstof-leidingen/
Samenvatting;
Eigenlijk is het onzin om de ventilatie slangen op E100 te bestellen. Het gaat immers om lucht en benzine dampen. Toch wilde ik niet meer op mijn tank hoeven kijken dus ik koos er voor om zo ethanol en druk bestendig als mogelijk te zijn. Zo hoef ik me geen zorgen te maken. Overkill, ik weet het, persoonlijke keuze.
Voor de slangen van en naar de motor heb ik voor E100 gekozen om toekomstbestendig te zijn, stel dat het ethanol percentage verhoogd zou worden. De 12mm, Cohline 2134, slangen waren helaas niet in E100 variant te krijgen. Onder op mijn tank naar mijn benzinepomp had ik dat wel graag gehad. Nu houd ik het gewoon goed in de gaten, de slang is ook onder de auto goed te zien en niet in de buurt van mijn hete uitlaat. Voor de ont-/beluchting van de tank hoeft het niet perse E100 te zijn, dus daar maak ik me niet te veel zorgen over.
Deze leidingen vervang ik maar even. Vond ergens 100% ethanol bestendige slangen, dus dan ben ik in ieder geval van het ethanol vraagstuk af. Ik heb er hier een verhandeling over geschreven; https://beakerbus.nl/2020/nieuwe-brandstof-leidingen/
Samenvatting;
Eigenlijk is het onzin om de ventilatie slangen op E100 te bestellen. Het gaat immers om lucht en benzine dampen. Toch wilde ik niet meer op mijn tank hoeven kijken dus ik koos er voor om zo ethanol en druk bestendig als mogelijk te zijn. Zo hoef ik me geen zorgen te maken. Overkill, ik weet het, persoonlijke keuze.
Voor de slangen van en naar de motor heb ik voor E100 gekozen om toekomstbestendig te zijn, stel dat het ethanol percentage verhoogd zou worden. De 12mm, Cohline 2134, slangen waren helaas niet in E100 variant te krijgen. Onder op mijn tank naar mijn benzinepomp had ik dat wel graag gehad. Nu houd ik het gewoon goed in de gaten, de slang is ook onder de auto goed te zien en niet in de buurt van mijn hete uitlaat. Voor de ont-/beluchting van de tank hoeft het niet perse E100 te zijn, dus daar maak ik me niet te veel zorgen over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl