E10 of E5?

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Re: E10 of E5?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Heb je een link naar de genoemde test?

Ethanol bevat minder energie dan pure benzine. Hoe wil je een motor evenveel energie laten leveren per liter brandstof als de brandstof waarmee je vergelijkt een hogere energiedichtheid heeft? Dat kan niet.

De literprijs alleen is dus niet interessant als je niet weet hoeveel energie de brandstof bevat.

Hylke

RoonT3
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

wouth schreef:
04 jul 2020 13:11
Heb jij de test gezien van het programma RADAR i.s.m. de automotive campus van Arnhem?
Daar werd namelijk geen verschil in verbruik geconstateerd.
Nee test niet gezien. Gooi eens in de groep. E10 heeft sowieso meerverbruik tussen 1,5 en 2 procent op basis van energiedichtheid. Los daarvan heeft je eigen voet het meeste invloed op verbruik. Als ik vanuit dat perspectief bekijk in relatie tot de benodigde prestaties van de motoren die ik gebruik is het verschil tussen E10/95 en super98 voor mij wel degelijk merkbaar. Ten eerste draaien mijn tweetakt motoren beter op hoger octaan gehalte. Zelfs de alkylaat benzine met RON95 heeft een betere MON92 octaan gehalte wat gewoon merkbaar is bij de hoge toeren. Euro95 heeft maar een MON87 octaan. Sinds ik van euro95 overgegaan ben op super98 en daarna alkylaat heb ik geen vastlopers meer gehad. Ten tweede bij de motorfiets en de WBX is de loop gewoon beter en verbruik ook. Ook die draaien in de toeren, ik ben nog geen pensionado. Als ik wel op zijn zondags rijd is het verschil in verbruik wel tot zo'n 9 liter per 100km bij de bus :wink: . Ondanks dat ik behoorlijk doorstook in het verbruik vanwege de hoge prestaties was het verschil merkbaar. Verbruik van 98 onder zelfde omstandigheden is lager maar amper merkbaar. Ik heb onlangs de zwaailichtbalk van mijn bus gehaald en imperiaal gemonteerd. Dat maakt al dat mijn Jumper met 1:6,6 naar 1:7,3 gegaan is. En dan ligt de ladder er ook nog op :roll:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik

wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door wouth »

hylkeanne schreef:
04 jul 2020 14:58
Heb je een link naar de genoemde test?

Hylke
Ik vermoed(???) dat je hem nog op Youtube kunt vinden???
I am Wouth and I approve this message

Plaats reactie